Personlig synes jeg klassisk musikk er et godt uttrykk, så lenge en er bevisst på etymologien. Klassisk musikk er og har alltid vært forbeholdt de spesielt interesserte; det øvre sjiktet som har brydd seg med (eller hatt midler til) å sette seg inn i musikkens kompleksitet.
Skillet bruks-/kunstmusikk føler jeg meg ikke helt komfortabel med. De aller fleste gir jamt beng i mye av musikken jeg lytter til, uten at jeg har noen grunn til å skulle vurdere musikken andre lytter til som mindre «kunstnerisk», hva som enn måtte ligge i det.
Referansene til de styrende kretser i det gamle Hellas og Rom (jfr. mitt forrige innlegg) gir en viss struktur. Den grunnleggende troen på at mennesket er tenkende gjennom analyse og meningsutveksling kan en skape fremgang er en viktig del av arven. Klassisk musikk er gjenstand for nøye analyse fra komponist, musiker, dirigent og tilhører; gjennom å dykke dypt inn i musikken klarer en å uttrykke følelser og tanker langt klarere og kraftigere enn ellers. Det overordnede budskapet jeg oppfatter fra all klassisk musikk er at fantastiske løsninger oppstår i krysningen mellom rigorøs tankegang og kreativitet, en linje som ikke er særlig langt fra tidlige greske filosofers syn.
Dette blir en veldig abstrakt definisjon, kanskje også en meningsløs suppe. Imidlertid synes jeg den hjelper med struktureringen hvordan klassifiserer en for eksempel en del «utilgjengelig» jazz i kunst-/bruksmusikk-strukturen? Samtidsmusikken får sin naturlige rolle som en del av det klassiske; idealene er der, formen er oppstått gjennom en gradvis utvidelse av konvensjoner over lengre tid.