Tusen takk! Benchmarken er det lydproduktet som har gitt størst kvalitetsinntrykk ved oppakking av alle jeg har eid, så det er lite tull der ja
Tenkte å vise min lange og kronglete vei gjennom dac-enes verden. Sideveis forflytning i praksis

Til mitt forsvar har skyldes nok dette i hovedsak at bransjen i mellomtiden har gått fra cd-spillere til PC til streaming og streamere, men her er det gjort noen bomkjøp rett og slett.
Vi er i CD-perioden. Jeg hadde en Cayin CD-spiller og kjøpte en Bryston preamp med innebygget DAC. Bryston selv var fornøyd med ytelsen og mente at noe bedre trengtes ikke. Jeg hadde muligheter til å A-B teste frem og tilbake med Cayins innebygde dac og ante kanskje en roligere topp i Bryston.
Så skulle vi ut på galeien i PC-land. Jeg ville over til DSP og EQ og trengte en mulighet til å spille av hardisk fra min Macbook. Audiopro kom med disse trådløse usbdacene her som var et fantastisk produkt. Tror de kostet 2500,- eller noe og var superstabile. Jeg gav bort disse i gaver til familien. Broren min bruker fortsatt sine i dag og har sørget for at han har fått en trygg vei gjennom streamingutviklingen. Mine gikk i stykker i overgangen til usb-pluggen. Den tekniske oppløsningen var redbook tror jeg, men det var en degradering i fra CD-spilleren.
Etter at man forstod at PC-avspilling var veien og lyset forstod jeg at jeg måtte investere i en skikkelig separat dac. Valget falt på en Burson DA-160.
Som i etterpåklokskapens lys er det eneste hifikjøpet jeg angrer på. Denne fikk jeg ikke til. Tror at den hverken egnet seg spesielt til usb avspilling eller at topologien var etter min smak. Forsøkte å konvertere usb til Coax med denne stikken, men fikk aldri en stabil overføring.
Jeg forstod at her må noe gjøres, så jeg klasket til med en Auralic MX+ til 15.000,- som i mine øyne var veldig mye for en dac. Auralic var et nytt og spennende merke med en konservativ profil og høy digital kompetanse. Dette ble jo bedre. For første gang fikk jeg bedre lyd med PC-avspilling enn CD, men selv om man gikk over til en dedikert Mac Mini slet jeg med ustabil overføring og en følelse av at kontakten ikke "låste seg" selv når det ikke var noen hørbare problemer.
Sammen med andre faktorer fant jeg ut at jeg ville lage meg flerkanals stereo oppsett og da solgte jeg unna hifien og gikk til innkjøp av Hypex og et lydkort med 16 kanaler som skulle ta jobben som preamp samtidig. Lynx leverte fra første sekund. Man fikk følelsen av at den "låste tilkoblingen" alltid og lyden var et solid hopp opp. Denne selger jeg aldri

Bruker den fortsatt som A-D til innspillingene til AT-RECORDINGS.
Så ble junior eldre og det tvang seg på et behov om en mer familievennlig løsning. Da ble da-konverteringen overlatt til denne.
Det gikk overraskende bra. Jeg tror at årsaken kan være at flerkanalsoppsett blir mindre sårbare for 100% transparens enn tokanals og at pre-ampdelen var bedre enn med kun Lynx, men så tok den også imot digitalsignalet via HDMI i forhold til USB som kanskje er en mer optimal tilkobling fra PC? Det er jo en ren prosessor som kostet 30-40K for ikke så altfor lenge så det er kanskje ikke så rart.
Men så flyttet vi og oppsettet gikk tilbake til et rent tokanals oppsett. Jeg hadde begynt å gå lei PC avspilling så jeg øynet sjansen for å bli kvitt hele den og bevege meg til streamingland
Og da er vi tilbake til nåtidens dilemmaer