Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Føtter... De hadde det på de første. Så ble det tiø at folk enten satte de direkte på gulvet. Eller SD puter under. Men de ble da konstruert med ben..

    1002723_3.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Føtter... De hadde det på de første. Så ble det tiø at folk enten satte de direkte på gulvet. Eller SD puter under. Men de ble da konstruert med ben..

    Vis vedlegget 582937
    Skjønner. Vet ikke helt, fikk flere alternativer da jeg kjøpte de, men ønsket myk gummi under. Fikk også med harde som skulle skrues på under. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror de første Ø hadde slike utriggerne. Litt dumt, de såntøffere ut med synes jeg. Tviler på at det hadde noe å si for lyden.

    bryston-lautsprecher-fuesse-fuer-model-t-middle-t-und-model-a2-und-a1.jpg


    Bildet er kun for illustration :)
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Ø har aldri kommet med utriggere. Kun spikes :)
    Har det aldri eksistert bilder av bilder av Ø med utriggere? Prototypen?

    I det store og hele, en bagatell, ifht rn en ellers god høyttaler :)
    Vi vurderte å lage utriggere en stund, men det ble aldri lagd noen Ø med utriggere :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Audiolense-konsulent

    Hei

    Jeg har en kunngjøring. Jeg er i den heldige situasjonen at jeg har blitt spurt av Bernt Rønningsbakk som er mannen bak Audiolense om å bli kalibreringskonsulent for Audiolense. Etter lang betenkningstid og etter å ha forhørt meg med nære venner kom jeg frem til at dette var en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg. Bernt har alltid vært en forumdeltaker med en kompetanse jeg har satt høyt siden lenge før jeg selv ble Audiolense-bruker. Det er et stort privilegium for meg å få samarbeide med han.

    Jeg kommer til å være uavhengig selvstendig næringsdrivende og det ligger ingen føringer i samarbeidet som begrenser å bruke andre løsninger enn Audiolense til kalibrering.

    Bernt har skrevet mer i Audiolense-tråden her:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt-inkludert-bransjeakta-rer/14472-audiolense-fra-juice-hifi-145.html#post3080821



    E3199FC8-582B-4501-BE18-C2A3E2C576D2.jpg




    Bernt har allerede samarbeid med Mitch Barnett som mange kanskje kjenner som skribent fra nettmagasinet Computer Audiophile som nå er https://audiophilestyle.com og som har sitt egen lydkalibreringsforetak

    https://accuratesound.ca. Nå får jeg altså muligheten til å være med på laget til både Bernt og Mitch.

    Ha en fortsatt fin dag! :)


    09B9D2F8-F110-4C74-A6F9-45E883C9E7A7.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, dette tror jeg kan bli fruktbart. Nå er det vel greit å kalle deg superbruker:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Herlig, herlig! Kan ikke se for meg en bedre support-plattform enn en slik kombo av datanerd og lydnerd. Dette er gode nyheter for alle som er litt amøbe, som meg :D
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Herlig, herlig! Kan ikke se for meg en bedre support-plattform enn en slik kombo av datanerd og lydnerd. Dette er gode nyheter for alle som er litt amøbe, som meg :D
    He he, tusen takk! :) Personlig er dette et stort skritt for meg og vær trygg på at jeg ikke hadde gått inn i dette hvis jeg ikke så det som en unik mulighet for tilgang på lydkunnskap og et konsept jeg har klokkertro på. Er veldig ydmyk og takknemlig for dette.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer som kalibreringskonsulent, TrompeteN!
    Det høres som rett mann på rett plass.
    Jeg håper at jeg en gang får anledning til å dra nytte av din kunnskap der også.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer , kjekt å vite hvis det skulle bli aktuellt :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer som kalibreringskonsulent, TrompeteN!
    Det høres som rett mann på rett plass.
    Jeg håper at jeg en gang får anledning til å dra nytte av din kunnskap der også.
    Tusen takk Ottone! :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Så er vi over på HFS4 og forumet virker å ha fått ny giv. Jeg har gjerne likt overgangene de andre gangene, men denne gangen kan jeg knapt finne noe negativ å sette fingeren på. Gallerivisningen av trådene må jeg bare si er helt genial.

    En stor takk til Høvdingen som har gitt oss et oppgradert hjem for fremtiden. Smileys kan vi bruke og...🎺

    Korona har gitt lydvirksomheten en ny dimensjon. Det blir veldig lite spilling uten mikrofon og kamera for tiden. Legger ved bilde av ukens siste prosjekt.

    36B9F328-14B0-4078-B974-0BDF00FB9CCF.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å dele noen tanker etter å ha holdt på med puristiske opptak de siste årene. En av utfordringene i hobbyen hevdes å være at man aldri er tilstede der opptakene blir gjort så man ikke har mulighet til å vite hvordan lyden var i rommet. I det domenet har jeg vært så heldig å kose meg.

    Jeg vil faktisk hevde at den problemstillingen er litt overvurdert. Faktisk opplever jeg det litt omvendt, selv når jeg spiller inn musikk jeg spiller selv er jeg mer nysgjerrig på hvordan jeg egentlig låter enn å finne ut av kvaliteten på oppsettet.

    En annen ting jeg har lyst til å si som jeg synes er verdt å tenke over for audiofile er at opptak som er ubehandlet høres ut som «råfiler». Med det mener jeg de høres litt amatørmessige ut. Med en gang man legge på litt master EQ eller gjør en masteringsprosess høres det mer ferdig ut. Råfilene likner helt klart mest på en live opptreden og det musikalske kommer best frem i det formatet, men jeg vil hevde at det ikke er dette audiofile søker når de ønsker seg realisme og livelyd.

    En annen faktor som kan være verdt å nevne er at ubehandlete opptak oppleves veldig forskjellig fra oppsett til oppsett, mens behandlete opptak varierer lite mellom oppsett i forhold.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og her er jeg uenig med deg :giggle:. Dess mer live, råfil eller ei, er å foretrekke ifht musikkens autensitet. Derfor er og akustiske konserter de beste jeg hører. Sikkert miljøskadd etter deltagelse i a capella kor og. Hvis anlegget ikke oppnår realistisk gjengivelse uten mastering i en eller grad er det feilslått pr min def.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Og her er jeg uenig med deg :giggle:. Dess mer live, råfil eller ei, er å foretrekke ifht musikkens autensitet. Derfor er og akustiske konserter de beste jeg hører. Sikkert miljøskadd etter deltagelse i a capella kor og. Hvis anlegget ikke oppnår realistisk gjengivelse uten mastering i en eller grad er det feilslått pr min def.
    Hva er det du er uenig i HCS? Tror du tolket det jeg skrev feil.

    Hvor god kontroll har du på «hva som er gjort» med råopptakene du liker?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er det du er uenig i HCS? Tror du tolket det jeg skrev feil.

    Hvor god kontroll har du på «hva som er gjort» med råopptakene du liker?
    Ubehandlet, om det er mulig, foretrekkes. Men sjelden å finne slike opptak. Ihvertfall i nyere tid.

    Ingen kontroll. Derfor er live akustisk musikk det beste, hvor lydanlegg blir kun en blek gjengivelse. Selv om vi audiofile vil tro noe annet.

    Men kan godt ha misforstått, sitter på en stubbe, langt uti skauen :giggle:

    FB_IMG_1590228479769.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Ubehandlet, om det er mulig, foretrekkes. Men sjelden å finne slike opptak. Ihvertfall i nyere tid.

    Ingen kontroll. Derfor er live akustisk musikk det beste, hvor lydanlegg blir kun en blek gjengivelse. Selv om vi audiofile vil tro noe annet.

    Men kan godt ha misforstått, sitter på en stubbe, langt uti skauen :giggle:

    Vis vedlegget 638988
    Ha ha, jeg kan vente til du sitter tilbake i godstolen på loftet ditt jeg. 😃
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt en veldig fin helg i studioet til Øystein Sevåg og spilt inn hans musikk. På flere måter en av mine produsentidoler, så føler meg heldig som får jobbe tett med han å lære. Befriende fint rom å spille i, men god bassdemping blant annet. Han kan sin musikk og har skarpe ører. Veldig moro!
    A8636588-419B-4744-8307-8ACF028F2CA4.jpeg
    9394E4DA-8B7C-41B6-85BA-94CD55C40D1C.jpeg
    EFEB4D40-97EB-4F6E-900A-38CC4B69F62E.jpeg
    A3957350-29D2-4D26-8C9C-50354A7BA868.jpeg
    4E9FD94B-58F7-4905-8569-5ACA7EB72EED.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Derfor er live akustisk musikk det beste, hvor lydanlegg blir kun en blek gjengivelse. Selv om vi audiofile vil tro noe annet.
    Jeg skrev egentlig en liten avhandling. Men etter flere omskrivninger og redigeringer kom jeg frem til at to bokstaver holdt som respons.:)

    BS!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Neste gang du er hos Sevåg må du svippe innom Gjallarhorn Audio, det ligger i samme veien hvis jeg ikke tar feil.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det får du gjerne si, :giggle:. Uten at det tillegges noen betydning.
    Nei, det ville vært arrogant av meg å kreve. Likefullt - aksepterer ikke premissene dine og skriver BS! BS, fordi jeg ser meg selv som audiofil, men føler ikke du snakker for meg.

    For meg er live akustisk hverken best eller noe jeg forsøker emulere i egen stue. Aksepterer det ikke som referanse eller preferanse, men ser på lydopptak i studio eller andre steder som en helt egen kunstart. Tillegger ikke denne kunstformen andre rammer en at den skal tiltale meg og stimulere meg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, det ville vært arrogant av meg å kreve. Likefullt - aksepterer ikke premissene dine og skriver BS! BS, fordi jeg ser meg selv som audiofil, men føler ikke du snakker for meg.

    For meg er live akustisk hverken best eller noe jeg forsøker emulere i egen stue. Aksepterer det ikke som referanse eller preferanse, men ser på lydopptak i studio eller andre steder som en helt egen kunstart. Tillegger ikke denne kunstformen andre rammer en at den skal tiltale meg og stimulere meg.
    Jeg er glad i musikk... Det audiofile er bare et nødvendig onde.. Hadde gladelig gått på akustiske konserter anytime kontra hvilket som helst anlegg her inne. Lydopptak, kunstart? Not, men at det er forskjell i dyktighet, ja.

    Så om det gir deg glede å skrive "bs" om andre sitt synspunkt er det helt greit. Jeg er glad at det er forskjell på tilnærming, det gir en mulighet til å lære. Om det ikke er BS da.. ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Neste gang du er hos Sevåg må du svippe innom Gjallarhorn Audio, det ligger i samme veien hvis jeg ikke tar feil.
    Hei, det stemmer det. Ligger 100-200 meter lenger opp tror jeg. Var der en vakker dag og spiste kanelboller med Sluk, JJ og Gooner. Tenkte tanken nå også, men er ganske intensive og lange dager så man er ikke veldig mottakelig for mer lyd. Skal opp dit igjen for klipping og miksing. Kanskje jeg frir til Alan da. 😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Appropos den lille diskusjonen over her så kom jeg på dette at den lille «filtereffekten» av EQ og diverse som jeg opplever råopptak gjerne trenger for å oppleves proft og flott av lyttere er gjerne den samme som hifi-verden skyr som pesten ved litt uheldig bruk av EQ og romkorreksjon (meg selv inkludert) Ganske morsomt når man tenker over det. «Same same but different»😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Har vært en svipptur til Bergen og fikk med meg to musikalske opplevelser i sekken. Den ene var i Griegs hjem på Troldhaugen med lunsjkonsert med Troldhaugens egen «hoffpianist» Rune Alver og den andre mitt første besøk hos Renaissance Audio hvor jeg fikk høre hans egne kreasjoner. Godt musikalsk selskap, god musikk og god lyd slår aldri feil. Skikkelig opptur var det. 🍾
    Fortsatt god sommer! ☀
    B5814885-EFEF-47A6-BAF9-26660E58806F.jpeg

    751DE5B9-B5F5-4219-BAF8-FD3622AF140D.jpeg
    4E16FC03-977B-4539-922A-76EAF35088A7.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn