Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Imponerende byggverk - om man liker stilen eller ei. Fyren forteller han har ALS , en kjip diagnose jeg har opplevd i vennekretsen - og som jeg ikke unner noen.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Godt skrevet, TrompetN. Jeg fikk lyst på et par selv av å lese.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23
    TrompetN blåser i trompeten!!!

    Du skriver godt og ikke minst relevant, kjenner meg igjen i dine beskrivelser av de forskjellige pros and cons etter vår lille lytteseanse før jul.

    TrompetN - nå også som FrekvensFilosof!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Helt friske er ingen av oss her inne :)
    Bra test og helt klart en høyttaler etter mitt ideal. Kanskje jeg bør bytte ut.
    Det konstruktive kommer senere.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Enig i dine betraktninger ang. Ø Icon Trompeten [emoji2]Jeg er meget fornøyd med mine også , å disse føler jeg meg trygg på at jeg kommer til å ha leeenge[emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flott skrevet. Godt du innfant deg her før du begynte din historie med Ø. Vi snakket litt om hva AL kunne tilføre. Savner at du går litt dypere inn og forklarer hvordan du har implementert AL. Og hvorfor akkurat slik på Ø. Jeg spør av nysgjerrighet og lyst til å lære :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    TrompetN blåser i trompeten!!!

    Du skriver godt og ikke minst relevant, kjenner meg igjen i dine beskrivelser av de forskjellige pros and cons etter vår lille lytteseanse før jul.

    TrompetN - nå også som FrekvensFilosof!
    Tusen takk! Det er jo en del tankegods/kunnskap fra Slukfar inni der ja.... :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Helt friske er ingen av oss her inne :)
    Bra test og helt klart en høyttaler etter mitt ideal. Kanskje jeg bør bytte ut.
    Det konstruktive kommer senere.
    Ha ha, sorry det glemte jeg i farta. :D
    Tror du kan roe helt ned, men det er kanskje noe som er tenkt og gjort i disse som kan sette i gang en eller to prosesser mot neste skritt for deg?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Enig i dine betraktninger ang. Ø Icon Trompeten [emoji2]Jeg er meget fornøyd med mine også , å disse føler jeg meg trygg på at jeg kommer til å ha leeenge[emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Godt å høre at det ikke bare er mine ører som hører det samme. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23
    Ellers så er det noe lydmessig relativt stort på gang for meg. Kommer tilbake til det når timingen er rett.
    Hmmm.... nå som du har sett lyset er jeg tilbøyelig til å vedde en halvflaske røyk på at det dukker opp noen enda større tuter....:cool: Men jeg kan jo selvsagt ta aldeles feil! Det gikk jo noen LS3/5A på brukten nettopp.....
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Flott skrevet. Godt du innfant deg her før du begynte din historie med Ø. Vi snakket litt om hva AL kunne tilføre. Savner at du går litt dypere inn og forklarer hvordan du har implementert AL. Og hvorfor akkurat slik på Ø. Jeg spør av nysgjerrighet og lyst til å lære :)
    Ja det var flaks det der. Hadde ikke funnet disse uten deg. Som jeg skriver i testen så er det jo vanskelig å se på høyttalere hvordan de spiller og så blir man jo litt «mett» av firkantete kasser med to til 4 pumpene hull i.

    Beskrivelse av min bruk av AL passer nok bare for digital/akustikknerder, men generelt så vil jeg si at en høyttaler tidsmessig aldri kan bli helt perfekt. Dvs at det frekvensene ikke treffer ørene på likt. Med tidskorreksjon (brukt riktig vel og merke) vil frekvensene treffe øret på likt og en realisme av selve opptaksrommet og instrumentenes klangfarger komme frem. Men dette er jo kun viktig for de som er opptatt av dette. Denne funksjonen vil i mine ører alltid gjøre en høyttaler mer realistisk på den måten.

    Den litt mer vanlige tilnærmingen er jo targetkurven. Det gjør jo at man står litt friere til å plassere høyttalerene uten av man trenger å ta hensyn til bassforsterkning fra gulv, vegger og ressonanser generelt. For meg er det viktig å ha korrekt energibalanse i lyden og hvis du ikke heter Sluket så vil du ikke kunne tilfredstille mine ører uten en kraftig og fleksibel korreksjonsmulighet. Ø trenger generelt veldig lite korreksjon for at jeg skal få «min lyd» og de spiller så morsomt og ubesværet ukorrigert at man nesten driter i realisme og klangbalasen, men det er den siste prikken over i-en. Siste året før Ø-ene kom gikk jeg bort fra mest mulig realistisk lyd til å gå mer for en lyd jeg syntes bare er digg å høre på. I AL sammenheng betyr det å ikke tidskorrigere helt opp og slippe til litt mer rom slik at det høres ut som et stereoanlegg fremfor mikrofoner. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Ellers så er det noe lydmessig relativt stort på gang for meg. Kommer tilbake til det når timingen er rett.
    Hmmm.... nå som du har sett lyset er jeg tilbøyelig til å vedde en halvflaske røyk på at det dukker opp noen enda større tuter....:cool: Men jeg kan jo selvsagt ta aldeles feil! Det gikk jo noen LS3/5A på brukten nettopp.....
    :):):)
    Er nok redd du bommer litt på kategorien.... :cool:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Impulsrespons

    Apropos Audiolense og impulserespons så ble denne videoen postet for 2 timer siden og forklarer impulsrepons på den mest pedagogiske måten jeg har sett til nå.

    De som ikke vet hva impulsrespons er fra før kan lære det her på 5 minutter.:)

     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Utrolig interessant, og som du sier, svært pedagogisk :)
    Apropos Audiolense og impulserespons så ble denne videoen postet for 2 timer siden og forklarer impulsrepons på den mest pedagogiske måten jeg har sett til nå.

    De som ikke vet hva impulsrespons er fra før kan lære det her på 5 minutter.:)

     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt artig at du valgte Ø, hvis du husker tilbake til innlegg nr 29 i tråden din nevner jeg Ø rett før du skal på besøk til HCS. Jeg tenkte også at de måtte passe for deg da jeg hørte dem hos retep.

    Veldig bra skrevet;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Helt friske er ingen av oss her inne :)
    Bra test og helt klart en høyttaler etter mitt ideal. Kanskje jeg bør bytte ut.
    Det konstruktive kommer senere.
    Ha ha, sorry det glemte jeg i farta. :D
    Tror du kan roe helt ned, men det er kanskje noe som er tenkt og gjort i disse som kan sette i gang en eller to prosesser mot neste skritt for deg?
    Litt usikker på om det blir noen neste skritt mot det "perfekte". Ikke det at jeg ikke tror det kan bli bedre men det er ikke verdt tiden en bruker. Jeg høres kanskje døende ut, men det er jeg ikke;). Mye innenfor denne hobbyen har et stort men ved seg, så en skal ikke si ting sikkert.
    Hadde jo planer om å høre Ø hos deg men det ble det jo en effektiv stopper for. Håper fortsatt vi får til det.

    Det konstruktive tror jeg jeg best lar ligge da jeg ikke har hørt Ø på den måten du har, og også skriver testen utfra. Det eneste jeg skjønner er at den spille fantastisk, kjenner deg såpass etter hvert. Det får være konstruktivt nok;)
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Litt artig at du valgte Ø, hvis du husker tilbake til innlegg nr 29 i tråden din nevner jeg Ø rett før du skal på besøk til HCS. Jeg tenkte også at de måtte passe for deg da jeg hørte dem hos retep.

    Veldig bra skrevet;)
    Takk skal du ha Vidar! Jeg har generelt teflonhukommelse, men hukommelsen er heldigvis ikke så dårlig at jeg ikke husker såpass. :) Bet meg også at mange hadde Ø som favoritt etter Hortenmessa.
    En ting jeg ikke har fortalt så mye om var at jeg på den tiden hadde begynt planleggingen å lage en egen høyttaler og i grove trekk minnet den om Ø med et budsjett på 50-60K. Da Ø datt ned fra himmelen med en finish og pris som den har og sannsynligvis bedre laget enn min, var ikke valget veldig vanskelig. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Helt friske er ingen av oss her inne :)
    Bra test og helt klart en høyttaler etter mitt ideal. Kanskje jeg bør bytte ut.
    Det konstruktive kommer senere.
    Ha ha, sorry det glemte jeg i farta. :D
    Tror du kan roe helt ned, men det er kanskje noe som er tenkt og gjort i disse som kan sette i gang en eller to prosesser mot neste skritt for deg?
    Litt usikker på om det blir noen neste skritt mot det "perfekte". Ikke det at jeg ikke tror det kan bli bedre men det er ikke verdt tiden en bruker. Jeg høres kanskje døende ut, men det er jeg ikke;). Mye innenfor denne hobbyen har et stort men ved seg, så en skal ikke si ting sikkert.
    Hadde jo planer om å høre Ø hos deg men det ble det jo en effektiv stopper for. Håper fortsatt vi får til det.

    Det konstruktive tror jeg jeg best lar ligge da jeg ikke har hørt Ø på den måten du har, og også skriver testen utfra. Det eneste jeg skjønner er at den spille fantastisk, kjenner deg såpass etter hvert. Det får være konstruktivt nok;)
    Jeg synes det hadde vært spennende å høre en riktig kompresjonsdriver hos deg, men jeg sier ikke at må være et steg opp.
    Først må jeg jo høre din nytilkommende først.:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Har fått høre litt forskjellige kompresjonsdrivere og løsninger i både Emokid og hato sitt oppsett. Den siste hjemme, er i mine ører god nok, men så hører jeg vel knapt halvparten av diskantområdet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Har fått høre litt forskjellige kompresjonsdrivere og løsninger i både Emokid og hato sitt oppsett. Den siste hjemme, er i mine ører god nok, men så hører jeg vel knapt halvparten av diskantområdet.
    Jeg tviler ikke på at du har hørt, sjekket og veid. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Har fått høre litt forskjellige kompresjonsdrivere og løsninger i både Emokid og hato sitt oppsett. Den siste hjemme, er i mine ører god nok, men så hører jeg vel knapt halvparten av diskantområdet.
    Jeg tviler ikke på at du har hørt, sjekket og veid. :)
    Tips fra Snickers is var en faktor som skapte nysgjerrighet. Noen habile tester av denne ble også medvirkende til kjøp. Ikke så mye å lese om denne på DIYfronten rundt om. Hoppet i det som kanskje den første i Norge. Med denne waveguiden, helt sikkert den første i Norge.
    Av Folk her inne er det bare meg og ganilsen som har hørt. Mener denne er god nok og vil jeg ha annerledes diskant kan det sleppes opp litt på absorberende areal og tilføre diffusjon.
    Men nå skal du slipper mer om denne lettvekter diskanten (0,7kg)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Apropos Audiolense og impulserespons så ble denne videoen postet for 2 timer siden og forklarer impulsrepons på den mest pedagogiske måten jeg har sett til nå.

    De som ikke vet hva impulsrespons er fra før kan lære det her på 5 minutter.:)

    Jeg antar du sikter til de førte 5 minuttene her?

    Det er en veldig stor fundamental feil i det han forklarer her. Frekvensinnholdet i en slik impuls som han beskriver er uendelig stort. Mens det han beskriver som en tone er i prinsippet en ren sinus der frekvensinnholdet er uendelig lite. Forskjellen i tidsdomenet, som fremgår av Heissenbergs usikkerhetsprinsipp, vil dermed være omvendt, altså at impulsen som brer seg uendelig langt ut i frekvensdomenet dekker en uendelig liten del av tidsdomenet, mens tonen, som brer seg uendelig lite i frekvensdomenet, dekker en uendelig stor del av tidsdomenet.

    Man må med andre ord ikke gå i fella og tro at en tone er det samme som et tog av impulser.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Apropos Audiolense og impulserespons så ble denne videoen postet for 2 timer siden og forklarer impulsrepons på den mest pedagogiske måten jeg har sett til nå.

    De som ikke vet hva impulsrespons er fra før kan lære det her på 5 minutter.:)

    Jeg antar du sikter til de førte 5 minuttene her?

    Det er en veldig stor fundamental feil i det han forklarer her. Frekvensinnholdet i en slik impuls som han beskriver er uendelig stort. Mens det han beskriver som en tone er i prinsippet en ren sinus der frekvensinnholdet er uendelig lite. Forskjellen i tidsdomenet, som fremgår av Heissenbergs usikkerhetsprinsipp, vil dermed være omvendt, altså at impulsen som brer seg uendelig langt ut i frekvensdomenet dekker en uendelig liten del av tidsdomenet, mens tonen, som brer seg uendelig lite i frekvensdomenet, dekker en uendelig stor del av tidsdomenet.

    Man må med andre ord ikke gå i fella og tro at en tone er det samme som et tog av impulser.
    Takk for det! Enig det du skriver, var kanskje litt upresis og skulle skrevet 4 minutter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er glad jeg deler musikksmak med deg TrompetN!
    Jeg liker også spellemannpris vinnere...! :)

    Gaahls_Wyrd_GastiR_Ghosts_Invited_2000px.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Oioioi!! Det var en opptur. Kult komp. Tusen takk! :)
    Nesten glad jeg ikke var med på den siste delen av Strasbourg St. Dennis der. :eek:
    Er det ikke du som har en legendarisk versjon av den låta forresten? Hvilket album er det fra?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23
    Stemmer - Candi Dulfer - et liveopptak fra Leverkusen, med steike fin trompetist, nesten bedre enn originalen til Hargrove.. Knall lyd også.


    Se, hør og nyt! Blir aldri lei denne....


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn