Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Jeg syns stereo og hifi er en artig og spennende hobby. Men er det noe som overgår, er det møbeldesign! Mye fint å ta av, og mye - i mine øyne - schtøgt, men smaken er, som kjent, som baken :)
    For min del er det nordisk design som stikker av med seieren; organiske materialer og snopt design. Allikevel er det noen stålkonstruksjoner som virkelig er verdt å nevne.

    Den største utfordringen er kanskje ikke å finne bra design og komfort, men at det skal passe lommeboka, hehe.

    Ser du etterspør komfort og lav rygg, så skal forsøke å tipse deretter:

    En av mine favoritter som jeg er heldig nok til å eie selv men som ikke er så kjent: Charles Pollock Sling Chair for Knoll:
    Vis vedlegget 555428

    En av mine aller største favoritter er Hans Wegner:

    Sagbukkstolen (CH28):
    Vis vedlegget 555429

    GE290:
    Vis vedlegget 555430

    CH25 er også meget stilig:
    Vis vedlegget 555431

    Kunne langet ut om hele katalogen til Wegner, men du skjønner vel tegninga :)

    Børge Mogensen

    Jagtstolen:
    Vis vedlegget 555432

    Spanske stol:
    Vis vedlegget 555433

    Og, om økonomien ikke setter noen grenser kan f.eks. Finn Juhl, Ib Kofod-Larsen, og Poul Kjærholm være verdt å sjekke ut:

    Finn Juhl:
    Vis vedlegget 555434

    Kofod-Larsen:
    Vis vedlegget 555435

    Poul Kjærholm:
    Vis vedlegget 555436

    Dette er kun danske designere, med unntak av Pollock som var amerikaner; norske designere finnes det også flust av. Listen fortsetter i det potensielt uendelige, så si gjerne fra om det er noe som fenger. Mye fint å få tak i brukt også :)
    Veldig enig at møbeldesign er moro. Det har alltid vært min og konas store felleshobby, men de siste årene har det rett og slett blitt mye IKEA for å treffe de praktiske hensynene. Leiligheten er retro med en kombi av gamle møbler vi har arvet og supplert med nye i retrostil. I skrivende stund og vinkel.

    1AF1BD14-BA2F-4442-8486-5D6845AB0445.jpg


    Vi trives veldig godt i designbutikker, men i disse klimatider får vi samtidig litt vond smak i munn av både priser og tanken på regnskog. Vanskelig å finne gode kompromisser.

    Lyttestolene er nå så slitt at vi ser oss nødt til å bytte. I disse forbrukstider kan vi stolt si at vi aldri har byttet møbler før nå, men nå er det spisebord og TV/lyttestoler på vei inn.

    Spisebordet blir et Tango.

    11E1D4AB-8DE6-4C31-8643-2A6919FC2026.jpg


    Tusen takk for flotte forslag. Kona og jeg liker spesielt Hans Wegner veldig godt. Det viktigste er at de er gode å sitte i så man uten problemer kan sitte i timesvis. Har du tips til butikker i Oslo-området?
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    På hjemmekontoret har jeg en annen lyttestol, også fra DeSede - denne har justerbar kompakt nakkestøtte fra 0 - 100....
    Løst på en genial måte.

    DeSede DS 727 - her med nakkestøtte i nedre posisjon.

    Vis vedlegget 555448
    Takk for gode tips. Når det gjelder sittekomfort og slitestyrke vinner dine lyttestoler lett. Vet du hvor man får kjøpt DeSede i Norge i dag Sluk?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns stereo og hifi er en artig og spennende hobby. Men er det noe som overgår, er det møbeldesign! Mye fint å ta av, og mye - i mine øyne - schtøgt, men smaken er, som kjent, som baken :)
    For min del er det nordisk design som stikker av med seieren; organiske materialer og snopt design. Allikevel er det noen stålkonstruksjoner som virkelig er verdt å nevne.

    Den største utfordringen er kanskje ikke å finne bra design og komfort, men at det skal passe lommeboka, hehe.

    Ser du etterspør komfort og lav rygg, så skal forsøke å tipse deretter:

    En av mine favoritter som jeg er heldig nok til å eie selv men som ikke er så kjent: Charles Pollock Sling Chair for Knoll:
    Vis vedlegget 555428

    En av mine aller største favoritter er Hans Wegner:

    Sagbukkstolen (CH28):
    Vis vedlegget 555429

    GE290:
    Vis vedlegget 555430

    CH25 er også meget stilig:
    Vis vedlegget 555431

    Kunne langet ut om hele katalogen til Wegner, men du skjønner vel tegninga :)

    Børge Mogensen

    Jagtstolen:
    Vis vedlegget 555432

    Spanske stol:
    Vis vedlegget 555433

    Og, om økonomien ikke setter noen grenser kan f.eks. Finn Juhl, Ib Kofod-Larsen, og Poul Kjærholm være verdt å sjekke ut:

    Finn Juhl:
    Vis vedlegget 555434

    Kofod-Larsen:
    Vis vedlegget 555435

    Poul Kjærholm:
    Vis vedlegget 555436

    Dette er kun danske designere, med unntak av Pollock som var amerikaner; norske designere finnes det også flust av. Listen fortsetter i det potensielt uendelige, så si gjerne fra om det er noe som fenger. Mye fint å få tak i brukt også :)
    Veldig enig at møbeldesign er moro. Det har alltid vært min og konas store felleshobby, men de siste årene har det rett og slett blitt mye IKEA for å treffe de praktiske hensynene. Leiligheten er retro med en kombi av gamle møbler vi har arvet og supplert med nye i retrostil. I skrivende stund og vinkel.

    Vis vedlegget 555513

    Vi trives veldig godt i designbutikker, men i disse klimatider får vi samtidig litt vond smak i munn av både priser og tanken på regnskog. Vanskelig å finne gode kompromisser.

    Lyttestolene er nå så slitt at vi ser oss nødt til å bytte. I disse forbrukstider kan vi stolt si at vi aldri har byttet møbler før nå, men nå er det spisebord og TV/lyttestoler på vei inn.

    Spisebordet blir et Tango.

    Vis vedlegget 555510

    Tusen takk for flotte forslag. Kona og jeg liker spesielt Hans Wegner veldig godt. Det viktigste er at de er gode å sitte i så man uten problemer kan sitte i timesvis. Har du tips til butikker i Oslo-området?
    Så gøy å se og høre :)
    Jeg syns Jhon Møbler (ligger nå på Bislett, flyttet fra Frogner) er en fin butikk. Samme med A. Huseby (Skøyen). Blåmann Møbler (Nesbru) virker veldig spennende, men foreløpig ikke vært der.
    Mtp. miljø og økonomi er mitt tips å kjøpe brukt. Kjenner noen som driver med bruktsalg av designmøbler og har selv kjøpt så å si alt jeg eier brukt, både møbler og stereo :) I tillegg finnes det butikker som selger brukte designmøbler, som Utopia Retro Modern og Modern Tribute. Også veldig mye bra å finne på Finn.no, til tider til veldig behagelige priser.
    Bare å si fra om du/dere ønsker flere tips eller ideer. - Gjerne med tilhørende prisestimat, type stil, materiale osv. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Jeg syns stereo og hifi er en artig og spennende hobby. Men er det noe som overgår, er det møbeldesign! Mye fint å ta av, og mye - i mine øyne - schtøgt, men smaken er, som kjent, som baken :)
    For min del er det nordisk design som stikker av med seieren; organiske materialer og snopt design. Allikevel er det noen stålkonstruksjoner som virkelig er verdt å nevne.

    Den største utfordringen er kanskje ikke å finne bra design og komfort, men at det skal passe lommeboka, hehe.

    Ser du etterspør komfort og lav rygg, så skal forsøke å tipse deretter:

    En av mine favoritter som jeg er heldig nok til å eie selv men som ikke er så kjent: Charles Pollock Sling Chair for Knoll:
    Vis vedlegget 555428

    En av mine aller største favoritter er Hans Wegner:

    Sagbukkstolen (CH28):
    Vis vedlegget 555429

    GE290:
    Vis vedlegget 555430

    CH25 er også meget stilig:
    Vis vedlegget 555431

    Kunne langet ut om hele katalogen til Wegner, men du skjønner vel tegninga :)

    Børge Mogensen

    Jagtstolen:
    Vis vedlegget 555432

    Spanske stol:
    Vis vedlegget 555433

    Og, om økonomien ikke setter noen grenser kan f.eks. Finn Juhl, Ib Kofod-Larsen, og Poul Kjærholm være verdt å sjekke ut:

    Finn Juhl:
    Vis vedlegget 555434

    Kofod-Larsen:
    Vis vedlegget 555435

    Poul Kjærholm:
    Vis vedlegget 555436

    Dette er kun danske designere, med unntak av Pollock som var amerikaner; norske designere finnes det også flust av. Listen fortsetter i det potensielt uendelige, så si gjerne fra om det er noe som fenger. Mye fint å få tak i brukt også :)
    Veldig enig at møbeldesign er moro. Det har alltid vært min og konas store felleshobby, men de siste årene har det rett og slett blitt mye IKEA for å treffe de praktiske hensynene. Leiligheten er retro med en kombi av gamle møbler vi har arvet og supplert med nye i retrostil. I skrivende stund og vinkel.

    Vis vedlegget 555513

    Vi trives veldig godt i designbutikker, men i disse klimatider får vi samtidig litt vond smak i munn av både priser og tanken på regnskog. Vanskelig å finne gode kompromisser.

    Lyttestolene er nå så slitt at vi ser oss nødt til å bytte. I disse forbrukstider kan vi stolt si at vi aldri har byttet møbler før nå, men nå er det spisebord og TV/lyttestoler på vei inn.

    Spisebordet blir et Tango.

    Vis vedlegget 555510

    Tusen takk for flotte forslag. Kona og jeg liker spesielt Hans Wegner veldig godt. Det viktigste er at de er gode å sitte i så man uten problemer kan sitte i timesvis. Har du tips til butikker i Oslo-området?
    Så gøy å se og høre :)
    Jeg syns Jhon Møbler (ligger nå på Bislett, flyttet fra Frogner) er en fin butikk. Samme med A. Huseby (Skøyen). Blåmann Møbler (Nesbru) virker veldig spennende, men foreløpig ikke vært der.
    Mtp. miljø og økonomi er mitt tips å kjøpe brukt. Kjenner noen som driver med bruktsalg av designmøbler og har selv kjøpt så å si alt jeg eier brukt, både møbler og stereo :) I tillegg finnes det butikker som selger brukte designmøbler, som Utopia Retro Modern og Modern Tribute. Også veldig mye bra å finne på Finn.no, til tider til veldig behagelige priser.
    Bare å si fra om du/dere ønsker flere tips eller ideer. - Gjerne med tilhørende prisestimat, type stil, materiale osv. :)
    Takk igjen. Har ikke vært på Jhon på Bislett som jeg kan huske. Blåmann anbefales på det varmeste, det er der vi ender opp med å kjøpe hver gang. Senest spisebord nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hele stua hjemme er under endring og jeg jakter på nye møbler selv, men skal ha 2+2+1.
    Siden stua er lytterommet, er det høye krav fra fru POB til både komfort og utseende.
    Etter en del prøverunder har vi foreløpig kommet til at Ekornes Bella kan passe best.
    Finnes i 1-seter, 2-seter osv. Høy og lav rygg.
    Enkelt og stramt design og i særklasse komfortabel.


    Ekornes.jpg
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns stereo og hifi er en artig og spennende hobby. Men er det noe som overgår, er det møbeldesign! Mye fint å ta av, og mye - i mine øyne - schtøgt, men smaken er, som kjent, som baken :)
    For min del er det nordisk design som stikker av med seieren; organiske materialer og snopt design. Allikevel er det noen stålkonstruksjoner som virkelig er verdt å nevne.

    Den største utfordringen er kanskje ikke å finne bra design og komfort, men at det skal passe lommeboka, hehe.

    Ser du etterspør komfort og lav rygg, så skal forsøke å tipse deretter:

    En av mine favoritter som jeg er heldig nok til å eie selv men som ikke er så kjent: Charles Pollock Sling Chair for Knoll:
    Vis vedlegget 555428

    En av mine aller største favoritter er Hans Wegner:

    Sagbukkstolen (CH28):
    Vis vedlegget 555429

    GE290:
    Vis vedlegget 555430

    CH25 er også meget stilig:
    Vis vedlegget 555431

    Kunne langet ut om hele katalogen til Wegner, men du skjønner vel tegninga :)

    Børge Mogensen

    Jagtstolen:
    Vis vedlegget 555432

    Spanske stol:
    Vis vedlegget 555433

    Og, om økonomien ikke setter noen grenser kan f.eks. Finn Juhl, Ib Kofod-Larsen, og Poul Kjærholm være verdt å sjekke ut:

    Finn Juhl:
    Vis vedlegget 555434

    Kofod-Larsen:
    Vis vedlegget 555435

    Poul Kjærholm:
    Vis vedlegget 555436

    Dette er kun danske designere, med unntak av Pollock som var amerikaner; norske designere finnes det også flust av. Listen fortsetter i det potensielt uendelige, så si gjerne fra om det er noe som fenger. Mye fint å få tak i brukt også :)
    Veldig enig at møbeldesign er moro. Det har alltid vært min og konas store felleshobby, men de siste årene har det rett og slett blitt mye IKEA for å treffe de praktiske hensynene. Leiligheten er retro med en kombi av gamle møbler vi har arvet og supplert med nye i retrostil. I skrivende stund og vinkel.

    Vis vedlegget 555513

    Vi trives veldig godt i designbutikker, men i disse klimatider får vi samtidig litt vond smak i munn av både priser og tanken på regnskog. Vanskelig å finne gode kompromisser.

    Lyttestolene er nå så slitt at vi ser oss nødt til å bytte. I disse forbrukstider kan vi stolt si at vi aldri har byttet møbler før nå, men nå er det spisebord og TV/lyttestoler på vei inn.

    Spisebordet blir et Tango.

    Vis vedlegget 555510

    Tusen takk for flotte forslag. Kona og jeg liker spesielt Hans Wegner veldig godt. Det viktigste er at de er gode å sitte i så man uten problemer kan sitte i timesvis. Har du tips til butikker i Oslo-området?
    Så gøy å se og høre :)
    Jeg syns Jhon Møbler (ligger nå på Bislett, flyttet fra Frogner) er en fin butikk. Samme med A. Huseby (Skøyen). Blåmann Møbler (Nesbru) virker veldig spennende, men foreløpig ikke vært der.
    Mtp. miljø og økonomi er mitt tips å kjøpe brukt. Kjenner noen som driver med bruktsalg av designmøbler og har selv kjøpt så å si alt jeg eier brukt, både møbler og stereo :) I tillegg finnes det butikker som selger brukte designmøbler, som Utopia Retro Modern og Modern Tribute. Også veldig mye bra å finne på Finn.no, til tider til veldig behagelige priser.
    Bare å si fra om du/dere ønsker flere tips eller ideer. - Gjerne med tilhørende prisestimat, type stil, materiale osv. :)
    Takk igjen. Har ikke vært på Jhon på Bislett som jeg kan huske. Blåmann anbefales på det varmeste, det er der vi ender opp med å kjøpe hver gang. Senest spisebord nå.
    Da må jeg se og få tatt turen ut dit snarest :)

    Jhon er en hyggelig liten butikk med mye fint. En stol de har på utstilling, men som dessverre har høy rygg og tar litt plass, er Fabricius og Kastholm sin "Grasshopper". Den kan man lytte i, for å si det sånn :)
    fk-87-fabricius-kastholm-grasshopper-chair-lange-production-interior.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Hvis funksjon skal komme i aller første rekke så vil jeg på det varmeste anbefale Brunstad Delta. Makan til komfort er vanskelig å matche. Her kan man sitte i timesvis uten å bli lei..... eller mer korrekt... det ender vel som oftest med at man drøser avsted til drømmeland.

    Delta.jpg


    81c5369e9d6bb764_800x800ar.JPG


    Er for tiden på salg hos Møbelringen.

    -BB-
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    På hjemmekontoret har jeg en annen lyttestol, også fra DeSede - denne har justerbar kompakt nakkestøtte fra 0 - 100....
    Løst på en genial måte.

    DeSede DS 727 - her med nakkestøtte i nedre posisjon.

    Vis vedlegget 555448
    Takk for gode tips. Når det gjelder sittekomfort og slitestyrke vinner dine lyttestoler lett. Vet du hvor man får kjøpt DeSede i Norge i dag Sluk?
    Martin Olsen var en som importerte DeSede før, men akkurat nå tror jeg ikke det er noen i det hele tatt dessverre. Finner ingen på Store Locator hos fabrikken heller. Selv har jeg kjøpt alle mine i Tyskland, med unntak av lyttestolen som jeg kjøpte direkte av den norske importøren på åttitallet.

    https://www.desede.ch/de
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .....
    Martin Olsen var en som importerte DeSede før, men akkurat nå tror jeg ikke det er noen i det hele tatt dessverre. Finner ingen på Store Locator hos fabrikken heller. Selv har jeg kjøpt alle mine i Tyskland, med unntak av lyttestolen som jeg kjøpte direkte av den norske importøren på åttitallet.

    https://www.desede.ch/de
    Mye fristende der.
    Jeg finner Studio M3 i Sandvika listet som forhandler. Stemmer ikke det lengre?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    Ikke sikker, har ikke vært i den forretningen på lenge.

    Sitter man godt i det kan man sitte godt i Desede custom hjemmekinomøblement.....

    desed custom hjemmekino.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.370
    Antall liker
    63.330
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser du leter etter en passende lyttestol og har fått veldig mange gode forslag. Det er fremdeles ett forslag som mangler. Vi snakker da ikke bare om design, men også om en stol som både er norsk og ikonisk. Videre er jeg bekymret for om mange av forslagene du har fått til nå vil gi deg optimal sittehøyde i forhold til høyttalerne. Dette er uproblematisk og regulerbart med mitt forslag. Når vi i tillegg kan plassere våre kjæreste i disse ikoniske stolene må de også kunne tilfredsstille nødvendig komfort for musikklytting. Bøylen er forøvrig avtagbar, og stolen fås i matchende farge til dine nye høyttalere. Ingen grunn til å lete lenger ;)

    0FB47E6C-0211-4928-B012-001058AD5435.jpg
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad
    Ser du leter etter en passende lyttestol og har fått veldig mange gode forslag. Det er fremdeles ett forslag som mangler. Vi snakker da ikke bare om design, men også om en stol som både er norsk og ikonisk. Videre er jeg bekymret for om mange av forslagene du har fått til nå vil gi deg optimal sittehøyde i forhold til høyttalerne. Dette er uproblematisk og regulerbart med mitt forslag. Når vi i tillegg kan plassere våre kjæreste i disse ikoniske stolene må de også kunne tilfredsstille nødvendig komfort for musikklytting. Bøylen er forøvrig avtagbar, og stolen fås i matchende farge til dine nye høyttalere. Ingen grunn til å lete lenger ;)

    Vis vedlegget 555580
    Og veldig plassbesparende! Integrert fotskammel og stropp for å ikke bli "blown away". Utmerket forslag
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Takk for alle tips! Var innom Jhon i dag og fant meg noen nye altfor dyre favoritter. :rolleyes:

    Det er en ting som er sikkert og det er at det finnes veldig mye å velge i. Skal sjekke ut møbelsentrene etterhvert.

    Tripptrappstolen var et perfekt forslag. Har tre stykker i huset allerede så da har vi alle en lyttestol hver. :D

    God fredag og god helg ønskes alle mann!
     
    Sist redigert:

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Takk for alle tips! Var innom Jhon i dag og fant meg noen nye altfor dyre favoritter. :rolleyes:

    Det er en ting som er sikkert og det er at det finnes veldig mye å velge i. Skal sjekke ut møbelsentrene etterhvert.

    Tripptrappstolen var et perfekt forslag. Har tre stykker i huset allerede så da har vi alle en lyttestol hver. :D

    God fredag og god helg ønskes alle mann!
    Så gøy å høre :) Hvilke stoler stakk seg ut, evt ble kjøpt? God helg til deg også!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Designeren av tripp- trapp heter Peter Opsvik. Han er 80 år og er/var en genial møbeldesigner. I tillegg en meget habil jazz-musiker. Jeg har en kassett liggende som jeg fikk rundt 1987.... Amatør med profesjonelle kvaliteter på det siste. Jeg så noen hjørneskap i en designmøbelforretning i Stavanger for mange år siden med hans signatur. Noe av det kuleste jeg har sett. Jeg tenkte at noe tilsvarende med høyttalere hadde vært helt ikonisk. Tenker det samme nå. En utrolig dyktig formgiver.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er en liten ironi med tripp-trapp: Opsvik var/er av den oppfatning at mennesker ikke er skapt for å sitte i ro. Alle stolene hans var bevegelige - gyngeskinner - hjul, sete som har en fleksibel forankring etc. Jeg besøkte han i atelieret i Asker. Han var tydelig på at man kunne ikke stå på hans møbler for å nå den øverste hylla. Tripp-trapp er unntaket fra prinsipper han holdt/holder høyt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Det er en liten ironi med tripp-trapp: Opsvik var/er av den oppfatning at mennesker ikke er skapt for å sitte i ro.
    Og han har helt rett! Vi er overhodet ikke skapt for å sitte på ræva og dette ser man helt tydelig trekk på hos kontorister. Rekefasong er utbredt med påfølgende senskader.

    -BB-
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad
    Da har jeg vært å kjøpt meg lyttestol/ sekk!

    20191005_172719.jpg
    20191005_172740.jpg
    20191005_172752.jpg


    Det er faktisk den beste stolen/ sekken jeg har hatt. Satt med tommestokken på møbelforretningen for å finne en sekk som fikk meg i rett høyde. I kveld blir det innsitting.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    S
    Selv har jeg hatt denne Opsvik varianten som lyttestol. Det fungerte fint. Vil likevel ikke anbefale den da den tar for stor plass. En god sofa synes jeg fungerer best.

    https://digitaltmuseum.no/011061474653/balans-gravity-stol
    Det der er en utrolig kul stol!
    Et design ikon er den og svært god å sitte i. Lånte den bort en tid til en dame med kroniske ryggproblemer. Eneste stolen hun klarte å sitte i. En ergonomisk nytelse. Men alt for plasskrevende. Min er demontert og frister derfor en obskur tilværelse på loftet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Takk for alle tips! Var innom Jhon i dag og fant meg noen nye altfor dyre favoritter. :rolleyes:

    Det er en ting som er sikkert og det er at det finnes veldig mye å velge i. Skal sjekke ut møbelsentrene etterhvert.

    Tripptrappstolen var et perfekt forslag. Har tre stykker i huset allerede så da har vi alle en lyttestol hver. :D

    God fredag og god helg ønskes alle mann!


    Så gøy å høre :) Hvilke stoler stakk seg ut, evt ble kjøpt? God helg til deg også!
    Tusen takk!

    Kjøp blir det ikke på en stund, men begynner å sirkle seg inn.
    Det var denne som jeg virkelig kunne tenkt meg å sitte i. Tror sannelig lyden oppleves bedre i en sånn stol.:D
    3A87C359-846C-498E-B1AF-3E75605988E3.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Designeren av tripp- trapp heter Peter Opsvik. Han er 80 år og er/var en genial møbeldesigner. I tillegg en meget habil jazz-musiker. Jeg har en kassett liggende som jeg fikk rundt 1987.... Amatør med profesjonelle kvaliteter på det siste. Jeg så noen hjørneskap i en designmøbelforretning i Stavanger for mange år siden med hans signatur. Noe av det kuleste jeg har sett. Jeg tenkte at noe tilsvarende med høyttalere hadde vært helt ikonisk. Tenker det samme nå. En utrolig dyktig formgiver.
    Morsomt å vite at han er jazzmusiker. Er man i stand til å designe tripptrapp-stolen føler jeg at det er nokså åpenbart at man er kapabel til å skape andre utrolige og spennende ting.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Nok møbler.. :). Litt mobbing, riktignok av trombone, men humor er aldri feil.. God lørdag trompetn :)

    Vis vedlegget 555713
    Takk for medfølelsen! God øving er for meg å forsøke og strekke grensene og da føles det ofte som rauting og snabelrop. Så har man et lite håp om at dette kan føre til at tilhørerene ikke synes det samme når det gjelder. :-/
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har 6 originale Saccosekker. 4 medium i softshell og 2 large i ull. Flyttes ut på terrassen når kveldene begynner å bli kjølige. Utmerket komfort og isolering. Ull oppleves ikke som klamme.

    -BB-
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Når det kommer til designet på høyttaleren så er ikke fronten det mest spennende. Fasepluggen i bassen gjør ganske mye ut av seg også, men heldigvis følger det med magnetiske frontgriller som gir høyttaleren et mye nøytralt preg.

    Frontplaten er den største så alle sidene svinger inn. Toppen knekker nedover og sidene innover. Står man forfra så ser det litt ut som det kun er en tynn plate. Artig visuell effekt. Hvis fronten er kjedelig er bakenden desto mer spennende og disse detaljene liker til og med kona mi. Vinklene sammen med terminalene er ganske flott design synes jeg. Passformen passer perfekt til høyttalerplasseringen min hvor jeg kan ha bakenden parallelt mot veggen samtidig som at fronten kommer nødvendig distanse ut fra veggen.



    Med magnetisk frongrill:



    Vis vedlegget 547653



    Forfra uten grill:


    Vis vedlegget 547654





    Logo i front nær gulvet:


    Vis vedlegget 547655





    Side bak:



    Vis vedlegget 547656




    Terminaler:


    Vis vedlegget 547657

    Spennende og informativ tråd, leser med spenning... :)
    Kom imidlertid til å tenke på om du kanskje kunne ha hatt utbytte av å prøve høyttalerkablene direkte inn i terminalene på høyttalerne?
    Droppe pluggene og hoppe over et ledd.
    (Svakeste ledd osv...)
    Meget spennende høyttalere, tipper du blir fornøyd.
    Mvh
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Takk for alle tips! Var innom Jhon i dag og fant meg noen nye altfor dyre favoritter. :rolleyes:

    Det er en ting som er sikkert og det er at det finnes veldig mye å velge i. Skal sjekke ut møbelsentrene etterhvert.

    Tripptrappstolen var et perfekt forslag. Har tre stykker i huset allerede så da har vi alle en lyttestol hver. :D

    God fredag og god helg ønskes alle mann!


    Så gøy å høre :) Hvilke stoler stakk seg ut, evt ble kjøpt? God helg til deg også!
    Tusen takk!

    Kjøp blir det ikke på en stund, men begynner å sirkle seg inn.
    Det var denne som jeg virkelig kunne tenkt meg å sitte i. Tror sannelig lyden oppleves bedre i en sånn stol.:D
    Vis vedlegget 555867
    Ib Kofod-Larsen - "Selen" er virkelig, virkelig flott, ja! Men den koster dessverre deretter vil jeg tro :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk!

    Kjøp blir det ikke på en stund, men begynner å sirkle seg inn.
    Det var denne som jeg virkelig kunne tenkt meg å sitte i. Tror sannelig lyden oppleves bedre i en sånn stol.:D
    Vis vedlegget 555867
    Ib Kofod-Larsen - "Selen" er virkelig, virkelig flott, ja! Men den koster dessverre deretter vil jeg tro :)
    Ja, den er både veldig flott, god og over budsjett. Finner ikke noe godt argument som forsvarer å bruke så mye penger på et møbel. Virker som om man kan få mye av det samme til halv pris i en annen liknende stol. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn