Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Best han forblir anonym så han ikke får trøbbel med Tømmersluk....;)
    GT har aldri vært spesielt fan av de svenske fiskekassene så tror min venn slipper unna med det utsagnet med god margin.;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Fiskekasser, hehe....... huffda. Ikke pent sagt.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Er Knut Vadseth sitt kallenavn på Respons. Konstruktøren var fisker og har gjort det parallelt med høyttalerbyggingen. Det er et kallenavn sagt med ydmykhet og respekt. Bare så det ikke er noen tvil.:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Spilleliste for svake sjeler ut i de sene nattetimer

    Har laget spilleliste over mye av musikken som ble spilt for mine fire besøk siste uke. Har kun tatt med en eller to låter fra hvert album.
    Noen spor har jeg dessverre kun på hardisk.

    Meld i fra hvis det er problemer med å åpne.

    https://tidal.com/browse/playlist/73c1509f-544a-46e7-86b8-43d6dfccf0cd
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Ø-Icon forvrengning

    Dere er ikke bortskjemt med målinger i denne tråden, men gjør et lite unntak. Her er forvrengning fra Ø-Icon ved 75 db.
    Støygulvet i rommet ligger cirka på 25-30db bortsett fra 50hz som ligger ved 45db.


    THD.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Har du huket vekk andre harmonic ? En av to første pleier og følge nærmest THD+n. her hjemme er det den tredje, noe som ikke er ønskelig.

    Ser veldig bra ut dette
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Målt rett foran høyttaleren? :) Skal forsøke å måle det samme med Kii:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Shy: Takk, 2nd hadde sneket seg unna. Her er den. :)

    THD 2nd.jpg


    Coolio: Dette er målt i lytteposisjon. :)
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert dumt spørsmål for dere som har greie på målinger, men hvilke(n) av kurvene måler klangfarge/timbre?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det delefilteret sin kvalitet eller element som kommer frem primært på en slik måling?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert dumt spørsmål for dere som har greie på målinger, men hvilke(n) av kurvene måler klangfarge/timbre?
    Jeg ville sagt alle. :)

    Veldig mye tror jeg ligger i en impulsrespons. Hvis man eksempelvis ser på convolutionsoftware hvor eksempelvis gitarister bruker for å ha alle gitarer og forsterkere digitalt er dette impulsresponsbasert. Samme med romklang. Målinger av klangfarger på instrumenter som fioliner henter man også fra en impuls. Romkorreksjon også bruker impulsrespons til å lese av rommet i tid og frekvens. Å lese hvordan timbre noe har utifra en impulsrespons vil hvertfall jeg tro er veldig vanskelig.

    Når det er sagt så vil jo lav forvrengning av alle slag, god headroom, homogen respons av alle slag, riktig energi balanse og riktig tid vinkel og styrke på refleksjoner fra rommet gjøre at man kommer et godt stykke på veien. Det er hvertfall min erfaring. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Er det delefilteret sin kvalitet eller element som kommer frem primært på en slik måling?
    Frekvensresponsen kan tyde på kvalitet på delefilteret og spredning, men forvrengningsnivået gir et signal om kvalitet på elementet.

    Hadde målingen vært tatt i 100db ville det etter mitt skjønn vært eksepsjonell, men slike målinger overlater jeg til de med ultimate rigger. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det målt med en eller to høyttalere btw? Pink Noise kalibrert til 75 dB? :D
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Shy: He he, som sagt....

    Coolio: en høyttaler og kalibrert.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steikje meg, det gikk åt skogen. Nå da...

    distortion without audiolense - kii L.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Shy: Takk, 2nd hadde sneket seg unna. Her er den. :)

    Vis vedlegget 550203

    Coolio: Dette er målt i lytteposisjon. :)
    Jeg drev med juks og fanteri, her er direkte ligningsam;
    distortion without audiolense - kii L.jpg



    Ser ut som de er rimelig rå disse Ø'ene dine :D
    Jeg har målinger av mine fra anekoisk kammer som viser pent og pyntelig at små esker vrenger under stress;

    kii distortion.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ser vrengen ut mellom 100 og 500 hz, Trompet? Blir det et kjempehopp i vreng der for floor-bouncen kompenseres av Audiolense? Jeg måler monstervreng mellom 150-300 hz der hvor Audiolense drar opp den dippen.

    uten dsp.jpg

    med dsp.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tar disse forvrengningsmålingene med en liten klype, men man får det jo ikke mer morsomt en man gjør det til selv. :) Det står noe i hjelpefilen i REW om at THD markeres i grått hvis forvrengningen går under støygulvet og at forvrengningen ikke blir nøyaktig da. Støygulvet mitt er høyest ved 50 hz. Jeg tolker det som står at det ikke er usannsynlig at Ø-ene spiller enda renere enn det ser ut på disse målingene.

    Her er fullrange hvor 2nd er huket av igjen.:

    THD fullrange 75db.jpg


    PS: ref audiolense. Det er naturlig at forvrengningen følger lydnivået på høyttaleren, ikke lydnivået til høyttaler+rom. Hvis du ser på 40hz området ditt så gir det motsatt effekt når peaken trekkes ned. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Nok målinger.

    Må skammelig innrømme at jeg hørte dette albumet for første gang her om dagen. Ole Edvard spiller kjente cornetvariasjoner med Marinemusikken som jeg er så glad i med en av Norges aller beste dirigenter.

    Flott flott album. Anbefales de som har en forkjærlighet for gamle gode dager med paviljongkonserter.

    65F0BCD2-354A-4DA4-8CB9-15CDEBB9FD9C.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Flerkanals stereo

    Har fått litt spørsmål om oppsettet nå. Enkelt forklart lager jeg min egen «upmix» av vanlige stereo opptak.

    Dette er satt opp omtrent på denne måten:

    70C55ACD-DF17-44AB-98A8-B2DEC2A141DE.jpg




    Skisse over rommet:


    13C5A2CA-812C-48E8-B8CA-0A0F7BC28E26.jpg




    Laget en tråd en tid tilbake for å forklare litt. https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/84870-flerkanals-stereo.html

    Enkelt forklart så får man noen ting med på kjøpet ved en slik oppstilling:

    1. Headroom: mer membranareal deler på jobben. Dette gir lavere forvrengning og mer dynamikk.
    2. Utjevning av bass: Alle høyttalerplasseringer har sine sett med utfasinger. Hvis disse lander på forskjellige frekvenser vil flere kanaler fylle igjen utfasingene. Dette er også satt opp som en slags multisub løsning hvor bassressonansene blir undertrykket i større grad.
    3. Mer direktelyd i stedet for refleksjoner. Dette gir bedre faseinformasjon.
    4. Enklere å få til omsluttende lyd som er et av få punkter forskning på akustikk viser at de fleste foretrekker.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    - and it works! :D FrankenStereo!!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hva gjør du med side- og bakhøyttalerne? Forsinket høyre og venstre med lavere nivå? Eller noe mer sofistikert?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Det står en beskrivelse av det i plottet, men det kommer litt dårlig frem. Sidehøyttalerene er egentlig main speakers, men ankommer 7 millisekunder etter frontene, men 10 db høyere enn førstelyden. 7 millisekunder ble valgt både på grunn av refleksjonen fra frontene ville ankommet cirka på samme tid og blir dermed maskert. Videre var 7ms det høyeste forsinkelsen jeg kunne ha uten av man oppfatter det som to separate lyder, men som en lyd med fjellstø stereoimage.

    Bakkanalene er lagt både høyre og venstre signal i begge, fasevendt og trukket ned 2 db i diskanten over 1000hz. Den ene er forsinket 40 ms og den andre 50ms. Dette for å simulere et større rom bak lenger borte. Ved å fasevende kan jeg ha høyere nivå, men de er -15db i forhold til main speakers.

    Er ikke så sofistikert, men gir ganske god effekt. Når man AB tester med og uten ekstrakanalene så blir de aller fleste overrasket over hvor lite forskjell det er, men det gir den lille forbedringen i stereoimage, litt mer omsluttende lyd, bassen er litt mer fysisk, tørrere og jevnere.

    Meningen er at det skal høres ut som tokanals stereo i god akustikk og ikke som hjemmekinoupmixene der man tydelig hører at alle kanaler spiller med.

    En ting jeg ble litt overrasket over er hvor lite det betyr at de ulike bassene spiller samtidig hvis nivået er trukket ned litt.

    Så blir det jo også veldig oversiktelig når alt er korrigert og tidsjustert med Audiolense i utgangspunktet.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Wow, det er tydelig at du befinner deg på et nivå hvor man bare må nyte hvordan du opererer!
    He he, tusen takk. Det er nok ikke så komplisert som det kanskje virker og har nok hatt flaks med både rom og komponenter.
    Dessuten står jeg på skuldrene til kjemper. Det er uansett moro å gjøre ting ikke alle andre gjør. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Meningen er at det skal høres ut som tokanals stereo i god akustikk og ikke som hjemmekinoupmixene der man tydelig hører at alle kanaler spiller med.
    Akkurat - det er det som bør være målsettingen i de fleste sammenhenger!
    Ja, eller enda bedre, ingen høyttalere i det hele tatt. At musikken bare skjer foran ansiktet. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette var kjekt å lese. Her var det mye som traff meg, og tankegangen likner på måten jeg spiller, bare mer avansert.
    Jeg mangler Audiolense, det er helt klart, og ville gjerne invitere deg på besøk for rådgivning, hvis du er på våre kanter en gang.

    Har jeg forstått rett at du bruker Respons som sidehøyttalere og Ø Icon som front?
    (hos meg er det Chario Ursa Major og Gradient Revolution, men med stereo upmix med DTS i Oppo 105, uten mulighet for faseforskyvning)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    En Atle(t)s hverdag... bokstavelig talt


    trompethjul.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Dette var kjekt å lese. Her var det mye som traff meg, og tankegangen likner på måten jeg spiller, bare mer avansert.
    Jeg mangler Audiolense, det er helt klart, og ville gjerne invitere deg på besøk for rådgivning, hvis du er på våre kanter en gang.

    Har jeg forstått rett at du bruker Respons som sidehøyttalere og Ø Icon som front?
    (hos meg er det Chario Ursa Major og Gradient Revolution, men med stereo upmix med DTS i Oppo 105, uten mulighet for faseforskyvning)
    Hei, det ville vært meg en glede Ottone. Jeg har vært uvanlig lite på Vestlandet siden jeg ble far, men får rett og slett ta en Hi-Fi tur. Har opptil flere løse tråder i området. :)

    Hvis man ser på plottet så er det mine små JBL som er H og V front, mens Ø har overtatt sidehøyttalerene. Respons er flyttet til Bakkanaler. Mange vil nok hevde at det er perler for svin, men multikanalslyden har løftet seg mange hakk på grunn av fullrange bakkanaler og så fyller de oppgaven i et multisuboppsett ved at de spiller ned til 20hz.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Nok målinger.

    Må skammelig innrømme at jeg hørte dette albumet for første gang her om dagen. Ole Edvard spiller kjente cornetvariasjoner med Marinemusikken som jeg er så glad i med en av Norges aller beste dirigenter.

    Flott flott album. Anbefales de som har en forkjærlighet for gamle gode dager med paviljongkonserter.

    Vis vedlegget 550242

    Er ikke å forakte denne heller ;)

    17B3DA20-96B8-46D0-A7C4-4FA20034AF66.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Blir ikke stort bedre enn den der. Et stykke norsk (trompet)musikkhistorie. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Når man jobber med undervisning er oppstartsuka er lite sjokk hvert år. Mye som skal falle på plass på kort tid.

    Lærer meg Ø-Icon bedre å kjenne etterhvert som tiden går. Et lite ankepunkt i starten var dypbassen, men dette har blitt borte. Akustikkmålinger viser at dypbassen er identisk som Respons noe som kommer av rommet og plassering. Når jeg hadde min venn fra Oslo Hi-Fi center her på besøk så bemerket han hvor godt suben var integrert og spilte en god del dypbasspor som vi begge syntes låt kult. Problemet var bare at suben ikke stod på, så det er litt subbass i Ø-ene altså. :D

    En forskjell som har vært der hele tiden er når jeg spiller film. Når det virkelig brummer i basssporet på filmen har Respons en tendens til å gå i metning, slik at lyden på en blir lavere ved store eksplosjoner. Ø-ene spiller hele frekvensområdet sitt uavhengig av mengden dypbass og nesten uavhengig av lydstyrke innenfor ørevennlig volum.

    En god forskjell der selv om frekvensresponsen kunne tyde på lik kapasitet.

    Nok et tegn på at man ikke skal lese seg blind på enkelt frekvensresponsmålinger på middels volum.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig enig med siste setning her. Det er stor forskjell i opplevd basskvalitet/trøkk i dypet når jeg spiller med og uten subbene jeg viste bilde av på Audiolense-tråden, selv om frekvensresponsen i seg selv er lik.

    Stepresponsen etter Audiolense er også lik i begge tilfeller og forvrengning i dypet er ikke et tema for vår opplevelse av bass, så forklaringen ligger kanskje i forvrengningsspekteret lenger opp i frekvens?

    Hvordan oppleves Ø når du kakker med knokene på kabinettet? Og opplever du noen fordeler/ulemper med den begrensede spredningen kontra Respons?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Veldig enig med siste setning her. Det er stor forskjell i opplevd basskvalitet/trøkk i dypet når jeg spiller med og uten subbene jeg viste bilde av på Audiolense-tråden, selv om frekvensresponsen i seg selv er lik.

    Stepresponsen etter Audiolense er også lik i begge tilfeller og forvrengning i dypet er ikke et tema for vår opplevelse av bass, så forklaringen ligger kanskje i forvrengningsspekteret lenger opp i frekvens?

    Hvordan oppleves Ø når du kakker med knokene på kabinettet? Og opplever du noen fordeler/ulemper med den begrensede spredningen kontra Respons?
    Tror kanskje noe av forklaringen kan være at det er mer output med suben på grunn av deling eller front og sub spiller sammen. Kanskje det skjer noe akustisk også?

    Mest tror jeg det handler om ren kapasitet. At det krever mer fra elementet å gjengi brum fra et film/musikk-signal enn en sinustone ved en måling, samtidig som det må flyttes mer luft jo høyere lyd som spilles. Subnivået på film kan være ganske høyt. Måler man sinus på det nivået vil det nok vises der også.

    Enkelte konstruksjoner kan ha høypassfilter under bassrefleksavstemmingen som hindrer store utsving under ressonansen.

    Knakktesten på Ø er ok pluss. Ikke så døde som Respons, men helt ok.

    Spredningen på Ø er jevnere enn på Responsene så det betyr mindre om man sitter skjevt i sweetspot, men begge lyder homogent i rommet på avstand. Spredningen på Ø gjør at jeg kan spille høyere enn med Responsen før rommet «tar over», men av samme årsak kan det lyde litt lukket på lave volum. Ikke dynamisk lukket, men i frekvens.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Tror det er dette hornet fra 18Sound

    Meget pent (jevnt) spredningsmønster. Tommel opp :)

    22A4DC11-8953-4A10-9255-6C7BDA236186.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn