Fra Gruvelyd til Stuelyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Godt å høre Mbare :)

Kanskje du vil, ila morgendagen, fortelle litt om Gamlutten ?

/jan

R

RoDa

Gjest
    Guida Gruvetur.

Mbare skrev:
    RolfOzzy var nok nærmest, når jeg satte i gang "Your Pretty Face is Going to Hell" på et noe høyt volum. ::)
    Forstår jeg godt! Her han mannen berget sitt vakre åsyn gjennom et halvt hundrede år og passert årtusenskiftet. Synd om det skulle gå i dass nå.
    Hva pokker skulle han så sjarmere de unge blondiner i bomringene rundt i landet med?

R

Ellers enig i at gruvelyden jobbes mot bedre hifi, men uten at det på noen måte er analyserende.
    God å skru lyd den mannen der, kommer sikkert av den lange livserfaringen. Du skal se vi får det til om noen (mange) år vi og!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Jeg tror det gikk greit med gårsdagens besøk. Jeg venter ihvertfall litt før jeg legger
    anlegget på bruktbørsen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Jeg tror det gikk greit med gårsdagens besøk. Jeg venter ihvertfall litt før jeg legger
    anlegget på bruktbørsen.
    si fra til meg før du legger det ut på bruktbørsen. slipper å kakke deg i huet

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    427
    Sted
    Friedrichstadt
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    anlegget på bruktbørsen.
    ;D ;D

Kan berolige alle med at rolfozzy tok det aller meste av medbrakt materiale med fatning, vil kalle det stoisk ro. Jeg hadde med god variasjon i musikken, fra Fu Manchu til Joe Dassin.
    (Ikke alt var like spennende, dog ;) ;D )
    Riktignok var vi et par som skvatt da Mbare fyrte opp Iggy & The Stooges, men samlet oss raskt og fikk orientert oss i all råskapen. Det trøkka bra i anlegget, og låt mer oppløst enn jeg husker fra forrige gang jeg besøkte Gruva. Da jeg tok på "A Pain That I'm Used To" fra Playing the Angel med Depeche Mode, sang Dave Gahan med overbevisende innlevelse. Denne låta har også en relativt naturtro dissonant sirkelsag-lyd, for virkelig å understreke "pain`en" i hjertesorgen. Dette og de elektroniske klangene låt mer varmt-klingende enn hjemme.
    Opplevde generelt at stemmer og instrumenter var mer konkrete (kroppslige?) i uttrykket ved dette besøket. Anlegget til rolfozzy viste seg også fra en mer analyserende side. Produksjonen til Alison Goldfrapp sin Seventh Tree ble nådeløst avkledd for falske fjør, særlig i åpningslåta. Det slo meg at anlegget til rolfozzy nå skiller mer mellom innspillingene etter oppgraderingen til Gamut, en egenskap som i mine ører er en god ting ;)

Meget hyggelig og avslappet stemning hos deg, rolfozzy, takk for gjestfriheten.

Jan.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Hva f**, frir du til transistorfolket Rolf ?

atonal skrev:
    Det slo meg at anlegget til rolfozzy nå skiller mer mellom innspillingene etter oppgraderingen til Gamut, en egenskap som i mine ører er en god ting ;)
    Jan

atonal skrev:
    Anlegget til rolfozzy viste seg også fra en mer analyserende side.
    Jan.
    /jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:

atonal skrev:
    Det slo meg at anlegget til rolfozzy nå skiller mer mellom innspillingene etter oppgraderingen til Gamut, en egenskap som i mine ører er en god ting ;)
    Jan

atonal skrev:
    Jan.
    /jan
    Bruktbørsen, Jan ?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    JanR skrev:

atonal skrev:
    Jan

atonal skrev:
    Jan.
    /jan
    Bruktbørsen, Jan ?
    Selg ruklet til finger og begynn på nytt 8) ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Jaja.

Det kom nå et par unge herrer fra inkvisajonen her i går.
    Den ene med en ryggekk full av "musikk"
    Den andre med en Remapose full av det samme.

Og så var helvete i gang. Det dura og det hylte og hvinte i sirkelsager her i hele går kveld. Det ble et lite pusterom i galskapen da jeg fikk smette innimellom med et par vinylplater. Med hørbar musikk. Nemlig Muddy Waters og Sade.

Jeg forstår meg ikke riktig på denne "musikken" de lytter på.

Goldfrap f.eks. Musikken var forsåvidt grei. Men den var helsikes komprimert den plata.
    Den nye hypen i form av Grizzly Bear ble det også spilt litt av. Gruppa har tydeligvis hørt en del på Easybeat.

Og Mbare sin medbrakte rap. Akkja. Hva skal det bli med denne yngre garde som utsetter seg frivillig for denslags. Jeg bare spør.

Men det var nå en hyggelig kveld da. Takk for besøket.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Guida Gruvetur.

Det blir ikke noe salg :'( det må kakkes!

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Guida Gruvetur.

Sirkelsagmusikk? Jeg spilte vel noe sånt som Jackson Browne, Big Star, Beethoven, Notorious B.I.G og The Stooges. De to siste kan jo være litt drøy på komprimeringsfronten eller hva man skal kalle det for, men så jævla sirkelsag kan vel ikke de tre første sies å være? I så fall begynner RolfOzzy å bli myk på sine gamle dager. ;D

Lyden av Gamuten? Hvis eg skal attribuere alt eg hørte av endringer fra sist til den vil eg gjette på at den er: litt varm i klangen, kan tegne et stort lydbilde med bra presisjon, er svært støyfri på alle parametre, høyt oppløst og har lite digitalis. Og det er jo en bra ting?

I anlegget til RolfOzzy gir det seg utslag i både det eg og Atonal allerede har beskrevet. Det er merkbart mer ro, bedre opptegning av rom i bredde (dog fremdeles ikke mye i dybden), bedre presisjon og utøverne i lydbildet er mer merkbart definert med mer kropp. Det er dog noe rart, av og til, i bassen, som jeg ikke helt skjønner meg på. Jeg lurer på om det handler om frekvensgangen, fase eller noe helt annet. Gudene vet, særlig problematisk er det ikke, men eg la no merke til det. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Mbare skrev:
    Lyden av Gamuten? Hvis eg skal attribuere alt eg hørte av endringer fra sist til den vil eg gjette på at den er: litt varm i klangen, kan tegne et stort lydbilde med bra presisjon, er svært støyfri på alle parametre, høyt oppløst og har lite digitalis. Og det er jo en bra ting?
    Absolutt :)
    Vi er, hehe, ganske så enig der.
    En utrolig artig spiller.

Edit: skriveleif

/jan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    Mbare skrev:
    Vi, hehe, ganske så enig der.

/jan
    En imponerende spiller.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Guida Gruvetur.

65finger skrev:
    JanR skrev:
    Mbare skrev:

/jan
    En imponerende spiller.
    ::)

Mvh. RS

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Guida Gruvetur.

R.Solhaug skrev:
    65finger skrev:
    JanR skrev:
    Mbare skrev:

/jan
    En imponerende spiller.
    ::)

Mvh. RS
    Respekt! for den modifiseringen

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Mbare skrev:
    Sirkelsagmusikk? Jeg spilte vel noe sånt som Jackson Browne, Big Star, Beethoven, Notorious B.I.G og The Stooges. De to siste kan jo være litt drøy på komprimeringsfronten eller hva man skal kalle det for, men så jævla sirkelsag kan vel ikke de tre første sies å være? I så fall begynner RolfOzzy å bli myk på sine gamle dager. ;D

I anlegget til RolfOzzy gir det seg utslag i både det eg og Atonal allerede har beskrevet. Det er merkbart mer ro, bedre opptegning av rom i bredde (dog fremdeles ikke mye i dybden), bedre presisjon og utøverne i lydbildet er mer merkbart definert med mer kropp. Det er dog noe rart, av og til, i bassen, som jeg ikke helt skjønner meg på. Jeg lurer på om det handler om frekvensgangen, fase eller noe helt annet. Gudene vet, særlig problematisk er det ikke, men eg la no merke til det. :)
    Javel. Ok. Rett skal være rett. Jackson Browne er bra. Atonal hadde også med ei hørbar plate. Daniel Lanois. Men ellers......nei ikke noe jeg befinner meg i målgruppa for.

Det der rare du nevner i bassen forstår jeg ikke riktig. Roda nevnte også noe om dette etter han hadde vært her sist. Men jeg finner ikke ut hva det kan være.
    Jeg kan rett og slett ikke høre hva dere mener.
    Men jeg ser du nevner frekvensgang. Så jeg vet ikke, men det har aldri vært nevnt før det ble tatt målinger her.
    Fasen er i orden, det har jeg sjekka.

Det ble ønska mer toe-out fra Atonal i går, og jeg utførte det. Men ikke så nøye. Så det har jeg fått justert i dag. Det må nemlig være noe mer toe-in på ene høytalern her p.g.a. forskjellig avstand til sidevegg. Lyden hang ihvertfall mer sammen etter jeg hadde fått justert det på plass igjen.

Nei dette med bassen skjønner jeg ikke.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Kan jo være at du har bass som forvirrer folket ? (nei jeg kødder ikke nå)

/jan

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Javel. Ok. Rett skal være rett. Jackson Browne er bra. Atonal hadde også med ei hørbar plate. Daniel Lanois. Men ellers......nei ikke noe jeg befinner meg i målgruppa for.

.
    Godt jeg ikke har vært på besøk da....... ;) ;) ;) ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

ErosLoveking skrev:
    rolfozzy skrev:

.
    Ennå ::)

/jan

R

RoDa

Gjest
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Det der rare du nevner i bassen forstår jeg ikke riktig. Roda nevnte også noe om dette etter han hadde vært her sist. Men jeg finner ikke ut hva det kan være.
    Ikke vær redd, ozzy!
    Du er ikke den eneste som ikke forstår eller hører hva Mbare eller jeg kommenterer etter besøk..... ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

ErosLoveking skrev:
    rolfozzy skrev:

.
    Da kunne vi hørt på disse. :D f.eks.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Ikke vær redd, ozzy!
    Du er ikke den eneste som ikke forstår eller hører hva Mbare eller jeg kommenterer etter besøk..... ;D
    Når du sier det. Jeg tror jeg har kommet over noe sånt et eller annet sted.

Så jeg tar det med knusende ro og fortsetter spille.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Og da blir det sånt som dette. Dylan og Totta. Kan det bli bedre.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    427
    Sted
    Friedrichstadt
    Guida Gruvetur.

Den nye til Iggy Pop som jeg hørte hos deg ga mersmak, rolfozzy. Får skaffe meg den

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

atonal skrev:
    Den nye til Iggy Pop som jeg hørte hos deg ga mersmak, rolfozzy. Får skaffe meg den

Ja syns den er fin.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    atonal skrev:

Ja syns den er fin.
    Den er dritfin, skal kjøpe den senere i dag. For de med Spotify: spotify:album:1CXwGPRwAbg5OOMhTB5xs9

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Få ut alle 65 og løp og kjøp. ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Ikke vær redd, ozzy!
    LOL ;D

/jan

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    ErosLoveking skrev:
    rolfozzy skrev:

.
    Da kunne vi hørt på disse. :D f.eks.

Se der ja.

Så kunne jeg tatt med neste alle originalsinglene og sammenlignet. Det hadde vært no' 8) 8) 8)

kombinert med den siste til Iggy så kunne det blitt en storveis aften. :D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Nå har jeg en liten mistanke til hva som kan forårsake merkverdighetene i bassområdet. Lurer på om det kan være signalkabelen som er synderen. Kanskje en lodding som har løsna på jordingsdelen.

Jeg kobla ihvertfall opp en annen kabel jeg har liggende, og da ble det mye bedre.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Nå har jeg en liten mistanke til hva som kan forårsake merkverdighetene i bassområdet. Lurer på om det kan være signalkabelen som er synderen. Kanskje en lodding som har løsna på jordingsdelen.

Jeg kobla ihvertfall opp en annen kabel jeg har liggende, og da ble det mye bedre.
    Da er det bare å hente inn loddekællen/R.S, få det fixet asap.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    rolfozzy skrev:

/jan
    Ja det er vel en reklamasjonssak går jeg ut fra. :) Ordner seg nok.

Men de er ikke dårlige sølvkablene fra AN som jeg bruker nå heller da.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:

/jan
    Ja det er vel en reklamasjonssak går jeg ut fra. :) Ordner seg nok.

Men de er ikke dårlige sølvkablene fra AN som jeg bruker nå heller da.
    AN skal man ikke fnyse av :)
    Men det er jo greit at alle er i orden.

Skal ta en runde her, med kablene, når svampen blir satt tilbake i racket.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Brasse skrev:
    Rolf: Du som har hatt Dual-spelar i 12-serien innom, er det ein skjult "Lyd-PÅ" knapp som eg ikkje finner?
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=36506.0
    Nei det er ingen skjulte knapper så vidt jeg vet. Ser du skriver du får svakt signal ved MM. Jeg prøvde den på en Graham (tror jeg det var). Da spilte den. Da jeg prøvde den på min Holfi kom det bare veldig svak lyd. Vet ikke om det er noe impenanse tilpassing eller noe sånt.

Nå står Dualen og spiller greit sammen med en Luxmanforsterker med innebygget riia i Kristiansand.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn