Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Bassbaffelen i alu skyves ned i sporet og festes med Unbrako i M10 RAMPA muttere i treverket

    Vis vedlegget 180468
    Hadde det ikke vært en idé å montere den gjengeinnsatsen fra baksiden, sånn at det var mindre fare for å dra den ut dersom Stärke Adolf skulle komme til å dra til skruene med litt ekstra moment "for sikkerhets skyld"?
    Er ikke redd for det akkurat, har noen ÅR på baken med teknisk montasje, og problemstillingen er jo akkurat det samme enten du setter den inn fra den ene eller andre siden. I tillegg blir det lim på gjengene, og de sitter ganske så avsindig i fineren. Dette er ikke MDF eller andre blondematerialer...

    Dessuten jeg vil da ikke under noen omstendigheter ha en bunke med M10 RAMPA muttere SYNLIGE fra forsiden av baffelen.... duh!!!

    Så lenge M10 bolten som skrus inn i RAMPA mutteren er korter enn innsatsen så klarer du ikke å skru ut innsatsen ved hjelp av M10 skruen. Da må du i såfall bruke luftverktøy/muttertrekker og det er jo på ingen måte noe tema. Dette er presisjonskomponenter; man drar til så det sitter, ikke mer.
     
    Sist redigert:

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Bassbaffelen i alu skyves ned i sporet og festes med Unbrako i M10 RAMPA muttere i treverket

    Vis vedlegget 180468
    Hadde det ikke vært en idé å montere den gjengeinnsatsen fra baksiden, sånn at det var mindre fare for å dra den ut dersom Stärke Adolf skulle komme til å dra til skruene med litt ekstra moment "for sikkerhets skyld"?
    Studer tegningen en gang til så ser du at det ikke vil skje .
    -m
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bassbaffelen i alu skyves ned i sporet og festes med Unbrako i M10 RAMPA muttere i treverket

    Vis vedlegget 180468
    Hadde det ikke vært en idé å montere den gjengeinnsatsen fra baksiden, sånn at det var mindre fare for å dra den ut dersom Stärke Adolf skulle komme til å dra til skruene med litt ekstra moment "for sikkerhets skyld"?
    Studer tegningen en gang til så ser du at det ikke vil skje .
    -m
    Ah, sorry! Så helt bakvendt, jeg, og trodde at den mørkegrå delen var elementet. Da er jeg selvsagt enig med alle andre. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    fordi alt er låst i sporet.....
    Ingenting er låst i noe spor. Baffelen slider elegant ned i sporet; M10 boltene FESTER alubaffelen til front på hovedbaffel. RAMPA mutterne er valgt med ikke-gjenget entring slik at boltene lekende lett finner veien inn i mutteren med et fornøyd lite svupp.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Du tar bøgfjøla konseptet noen skritt lenger ja. Bigbøg, fatbøg, mens hel driver med HELbøg.
    jaja, burde vel få noe slikt på kontoret med tid og stunder......tror jeg...kanskje. Det
    Bøgfjøl???:mad: Ikke mye bøg over dette, du klarer ikke løfte de en gang! 120 kg. +/-
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg skjønte det da...mulig jeg uttrykte meg feil...
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    når man "slipper" den øverste baffelen ned i sporet/slissen kan den ikke gli frem eller tilbake right? da er den på en måte "låst" ifht å kunne beveges frem eller tilbake og kan kun løftes ut igjen...det var det jeg mente
    er det feil skjønner jeg ikke tegningen....
    mvh
    Leif
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når du får det til å klø i fingra hos en med 13 tommeltotter har du gjort en god jobb sluket... Når fast bopel er bestemt så er denne løsningen absolutt noe jeg vil tenke nærmere på... Takk! :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kult prosjekt, og moro å se at HEL baner vei på smarte modul-løsninger!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Moduler/løsebaffler gjorde selv jeg for omlag ti år siden... og det var heller ikke nytt dengang....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Eksklusjonene står i KØ.... i HA ser jeg :rolleyes:

    Dali MenuTETT gir vel ingen økt status det heller JJ ? :cool:.. Og hvem har sagt at en ikke kan ha flere høytalere enn disse som sluket så generøst deler med oss.. :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Eksklusjonene står i KØ.... i HA ser jeg :rolleyes:

    Dali MenuTETT gir vel ingen økt status det heller JJ ? :cool:.. Og hvem har sagt at en ikke kan ha flere høytalere enn disse som sluket så generøst deler med oss.. :)
    Spiller på hønna jeg, D M er pausefyll nå... Artig småtasser, og ja - seff skal enn ha rom for andre ting, men jeg fryktet trusslene selv :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Eksklusjonene står i KØ.... i HA ser jeg :rolleyes:

    Dali MenuTETT gir vel ingen økt status det heller JJ ? :cool:.. Og hvem har sagt at en ikke kan ha flere høytalere enn disse som sluket så generøst deler med oss.. :)



    Spiller på hønna jeg, D M er pausefyll nå... Artig småtasser, og ja - seff skal enn ha rom for andre ting, men jeg fryktet trusslene selv :cool:
    Hehe, du kan så si...Hårde bud dette HA livet.. :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Eksklusjonene står i KØ.... i HA ser jeg :rolleyes:

    Dali MenuTETT gir vel ingen økt status det heller JJ ? :cool:.. Og hvem har sagt at en ikke kan ha flere høytalere enn disse som sluket så generøst deler med oss.. :)





    Spiller på hønna jeg, D M er pausefyll nå... Artig småtasser, og ja - seff skal enn ha rom for andre ting, men jeg fryktet trusslene selv :cool:
    Hehe, du kan så si...Hårde bud dette HA livet.. :)

    Enn skal ikke tulle med GGG (H.R-Mesut-JanR)

    :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Kult prosjekt, og moro å se at HEL baner vei på smarte modul-løsninger!


    Det er vel ikke SÅ ille, men jeg prøver å få med meg virkelige spesielle ting som har virkelig potensiale - og 15" hadde jeg liggende fra før. Dessuten har jeg også et Firstwatt B5 filter spesielt beregnet på en slik OB kombo så da er det plutselig ikke så rare jobben å rigge til! Den delen av baffelen som inneholder 8" blir utskiftbar slik at det er lett å prøve andre 8" elementer samt diverse diskanter når det måtte være aktuelt. Det fine med at bassen er field coil er at du kan justere følsomheten på elementet for på den måten å kunne tilpasse og optimalisere ytterligere til forskjellige elementer. Og selvsagt droppe B5 for å kjøre et superenkelt passivt filter med en kvalitets-0 ohms spole.
    25.11.2012 I rest my case.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Når du får det til å klø i fingra hos en med 13 tommeltotter har du gjort en god jobb sluket... Når fast bopel er bestemt så er denne løsningen absolutt noe jeg vil tenke nærmere på... Takk! :)
    Slutt med den tenkingen - det er ikke sunt! Act!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror dere kan slappe av gutta
    det er vel neppe noen av dere som får Nobel prisen for nytenking på modulære bafler uansett
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en annen ting
    modulsystemet inviterer jo egentlig vel så mye til eksperimentering med baffelmateriale som med driver
    det er ikke gitt at alu er det mest interessante
    alle materialer har et resonnanspunkt
    siden de kalles bøgfjæler kunne vel rosa corian være et alternativ :cool: alternativt Beito til Mesut
    eller hardwood av ulik densitet......
    kan sikkert tune klangen med dette og.....om "hoved-driveren" skal operere la oss si mellom 100 og 6-7K ville det være ønskelig å få resonnansen på den delen av baffelen utenfor det området...det kan vel og hende at midbafflen bør avdempes fra bassdelen, slik at ikke vibber transporteres mellom de ulike seksjonene

    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Dette er jo ikke noe ENDELIG system, kun for å sjekke ut potensialet i de forskjellige elementene. Poenget med alu er ikke minst å kunne maskinere med små klaringer og toleranser, pluss at det er bedre å jobbe med når en skal skru ting inn og ut hele tiden. MDF og annet sarv fungerer IKKE til denne type bruk. Etter tre ganger så er det fliser, støv og dritt over alt og det er ikke særlig gunstig i kombinasjon med horndiskanter, field coils, kantløse elementer og Feastrex til relativt mye kroner.

    Når Magico gjennomgående bruker aluminium i sine FERDIGE bafler og kabinetter så får det være godt nok til Sluket's PRØVEOPPSETT, kanskje...;)

    Resonanspunkt er selvsagt interessant, og det finnes tabeller og oversikter over frekvenser i forskjellige materialer. Men dette er OB, og min erfaring etter 12 år sier meg at dette ikke er vanvittig kritisk med den typen elementer jeg benytter; konutslag etc. er minimale og overføring av vibrasjoner fra basselementer er så små at selv ikke på bafler med 5 x 16" har jeg registrert anomaliteter. Corian er visst ditt favorittmateriale..?? Mener å huske at du lurte på hvorfor alle drev og maste om Corian til plinth etc.

    Alu blir uanset koblet fra resten med gummi.

    I en permanent baffelløsning som er "Ultimate" vil jeg bruke en sandwichkonstruksjon uansett, for å rokkere eventuelle resonansfrekvenser. Tre sjikt med forskjellige dim/materialer er smart.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Corian har jeg easy tilgang til siden en kompis av meg jobber der hvor dette blir lagd og kjører cnc fres der..Skal vise han noen tegninger og høre hva han sier...Rosa blir det neppe... Og ved bruk av Corian blir dette TUNGT... Men lell da.. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ønsket bare å drodle litt rundt mulighetene siden jeg finner det interessant
    corian er bortimot så langt fra mitt favorittmateriale du kan komme!
    det egner seg ikke engang til kjøkkenbenker som er veldig utbredt
    det tåler nemlig ikke syrer, som kan være noe kinkig i et kjøkken med feks rødvin og sitrus.....
    corians store suksess er vel mye grunnet at det er lett å bearbeide for integrerte vasker etc

    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Vet du hater Corian, det var derfor jeg kommenterte iveren din etter å "lure på meg" dette tjafset.. En kamerat kjøpte VERDENS Corianjævel av en kjøkkenplate, 50 mm. tykk og skjøtet/limt i vinkel... sort, grisedyr. Glemte sitronskiver på benken natta over, og det var den finishen! Slo også et skall av utvendig vinkel.

    En annen vesentlig greie med alubaflene er at for å få den fleksibiliteten og enkelheten jeg er ute etter (bl.a. bruke baffelen på begge sider) så må jeg kunne gjenge direkte og gjennomgående i materialet hvilket i praksis betyr metall, egentlig. Pluss at alu kan elokseres, og er lett å maskinere.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har du sett den her Horn filmen? En klassiker fra mine hjem trakter. (Fäbodjäntan) såg den forresten på biograf i -78


     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Hmm. den filmen satte djupa spår. Minns speciellt bruket av charkuteriprodukt från Falun.....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    deilig med en runketråd der i det minste dama er pen.......:rolleyes:

    mvh
    Leif
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Har du dratt frem snabben her også? Promillelås på tastaturet kan hjelpe.

    Mvh
    Roysen
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Slå dere løs! Rock out with your cock out, som det heter. ;)

    Spørsmålet er om han kan "the helicopter". ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    "sit on you´re thumb and spin around" :rolleyes:

    burkafritt ! :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    etter sigende ja......
    og jeg som trodde de pudret nesen.....:rolleyes:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nope 2 dope

    virker jeg så sløv?
    mvh
    Leif
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    i dag er du ikke sløv, du er jo nærmere en duracellkanin. Høyt og lavt med masse ufullstendige setninger....;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    stille på jobb
    hjemme har jeg ikke tid.......
    de ufullstendige var interne med noen som skjønner.....
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Jasså, driver du med "interns" også nå?? Gode tider i DNB.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn