Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte mer på om forsterkeren har for mye krefter og støy for lettdrevne saker. Blåse liv tror jeg den gjør i det meste.

    Dette kommer jeg gjerne å hører på.


    Er det en anstendig forsterker så tror jeg ikke du skal være engstelig for støy. Jeg bruker til stadighet 2 x 150W kl.A på selv de mest effektive drivere, problemfritt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Hm... Dette prosjektet passerte akkurat millionen.
    Må jo bygge på huset for å få plass...
    (det har vært påtenkt en stund allerede, men hvorfor ikke benytte et hvert påskudd?..)
    Du får si som gamle skipsreder Bergesen; en million her og en million der - det blir fort penger av det!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Litt fra hofta; Hva med en OB line-source med 4 stk 12" Tannoy dualconcentric AlNiCo magneter???
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kan ha vært HEL - som så har holdt kjeft om det i bakkant. I og for seg en umulighet når jeg tenker meg om. Men var det Fostex eller Beta du kom over? Må ha vært Beta.
    Jepp, Beta. Fikk tak i 6 par Nos.

    ES-R spiller i skrivende stund!


    Mvh
    Morten
    Er det ES-R elementer? Lignet jo litt på mine 167E

    HPIM4419.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Guru, det er ES-R utgave av FE166. Chassis har en mørk blå farge i steden for det vanlige sorte.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Litt fra hofta; Hva med en OB line-source med 4 stk 12" Tannoy dualconcentric AlNiCo magneter
    Leste jeg nettopp noe om noe Quad...?? Eller tar jeg feil?
    Savner Quad-lyden ja.... men er rimelig redd for å miste den friske pusten fra Tannoy og Alnico-magnetene! Har jeg vært ubegrenset bemidlet - som du ser ut til å være :rolleyes: - så skulle jeg satset på 4 veis hornsystem med aktiv deling og DHT.
    Mens jeg venter på lottogevinsten så jobber den kreative delen av hjernen med forskjellige mulige løsninger. Sånn er det bare!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.966
    Antall liker
    13.343
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du klarer deg bra med en DHT fra 70/80Hz -22K på en 3 veis topp bare den er av god kvalitet og systemet er tilpasset mtp følsomhet og impedans
    baseen trenger du alltid noe mere på
    mvh
    Leif
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.075
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    3
    Og det er en eks.nordtrønder her også --- det var deilig --- men det er jo ikke en ekte nordtrønder det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Gode, gamle Hartley, Quad & Decca - for mange var dette den hellige treenighet i amle dager! Og et herlig bevis på at "DIY" ruler!!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Står en komplett slik rigg i Skien som jeg hørte for "hundre" år siden. Utrolig vektløst og imponerende egentlig, helt til 57'ene slo blågnist, alle fire!
    BTW, var det ikke et "fellesnavn" på en slik rigg? Minnes det var en av de store som sto bak sammensetningen, Mark Levinson eller no?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Det var jo HQD som var fellesbetegnelsen, guru.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Det var så enkelt ja hehe

    24" basser!!

    Var iHQD Jeg hørte, eieren hadde suplert et par 12" infinity-subber også, Just in case....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Husker jeg var på lyttebesøk hos en fyr i Asker sommeren 1981. Thorens TD 124 med Saec-arm, EMT TSD 15, Audio Research-forsterkeri, Doble Quad med Decca-bånd,,,og en jævel av en 24-tommer han hadde satt inni det som engang var en peis....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Ville tro han kunne peise på da, ja... spille fletta av Jugenissen bl.a.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.966
    Antall liker
    13.343
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hørte HQD på ML demo på Park Hotel i STHLM på slutten av 70-tallet. da var Hartleyene i 2000 liters kasser, så tviler om H 24 sitter i de der
    de jeg hørte var 24" hvite med liten rund kakeformet dustcap
    en kompis hadde et slikt på oval åpen baffel til Maggiene sine
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Vi går videre i FAT MOB konseptet og ser litt på baffelløsningen;

    Dette systemet ble i sin tid tenkt ut for på en enkel måte kunne prøve alle de forskjellige bredbåndselementene som av en eller annen merkelig grunn hadde hopet seg opp.
    Etter mange år med OB i forskjellige utgaver så får en litt erfaring, og inntrykk og input/ideer fra likesinnede rundt omkring i verden. Når en så skal lage noe som skal være verdifult for en selv i testøyemed er det viktig å få med relevante punkter. En liste over hva systemet skulle kunne gjøre ble skriblet ned (faktisk på en tur til en fjellstue i fjor høst, det blåste så ille at det nyttet ikke å være ute) og etter hvert korrigert og utvidet og ble til noe sånt;


    Mulighet for enkelt å kunne montere andre basselementer enn det opprinnelige Fertin 38EX = sjekk midlere utsparingsmål for relevante elementer
    Nå er det slik at flere produsenter av elementer (særlig populære varianter som 15" etc.) ofte skjeler til hverandre med tanke på kompatibilitet og montasje, så da blir hverdagen noe enklere på dette punktet. ALE, TAD og Altec bl.a. går i så måte om hverandre, Fostex har også innfesting som er kompatibel. Et triks er å benytte skøytebaneformede monteringshull, og de aller fleste aksepterer 6 mm. skruer. De aller fleste baserer seg på åtte hull, bortsett fra Fertin (!) som i kjent fransk stil må avvike... og skilter med seks montasjehull - til alt overmål plassert i eksterne "ører" utenfor selve chassis! Men, alt går når man setter litt inn på det så nå er detaljene klare. Feltet som inneholder basselementet er nå i 30 mm.aluminium; det er relativt solid vekt på disse elementene, og da er det hensiktsmessig med aluminium og ferdig gjengede hull.

    Prinsippskisse aluplate 30 mm. for basselement - går i spor ned i hovedbaffel.

    bassdetalj.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Bassbaffelen i alu skyves ned i sporet og festes med Unbrako i M10 RAMPA muttere i treverket

    Bassbaffel detalj.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes også en baffel med cut-out for TO elementer

    Modulbaffel  grunnriss dual bass.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Da er de nedre regioner godt ivaretatt, og vi kan konsentrere oss om hva som skal skje oventil!!


    Mulighet for enkel og rask utskifting av bredbåndselement og en eventuell diskant

    Skal en orke å holde på med prøving og utskifting i eninga så må opplegget være så strømlinjeformet at det ikke er til irritasjon hver gang man skal gjøre noe, ellers blir det til at en ikke gidder. derfor var det om å gjøre å lage de utskiftbare delene solide, hensiktsmessige og mest mulig fleksible. Feltet for disse elementene er i 20 mm. alu, og innfestingsmetoden er lik med bassdelen.


    Modulbaffel  grunnriss.png
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.966
    Antall liker
    13.343
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det første Mikke Mus frie OB systemet jeg har sett, EVER
    de fleste andre ser ut som helvete
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Det er også interessant å kunne endre på elementets høyde, og med utformingen på baffelen så gjøres dette så enkelt som at en skyver den opp og snur den 180 grader. Dersom diskant er montert/aktivert kan en således også få prøvd ut om det er best med denne plassert over eller under


    Modulbaffel  grunnriss inverted.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Mange andre DIY'ere har diskutert og lurt på om det er en fordel med assymetrisk montasje av bredbånd- og diskantelementene i en større OB. JEG har ikke tenkt å lure på dette, så derfor er det også laget en assymetrisk variant av øvre baffel


    Modulbaffel  grunnriss assym R.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    - som selvsagt kan snus til både venstre, høyre pluss tilsvarende med diskanten ned. Alle fire varianter.

    Modulbaffel  grunnriss assym L.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Brunt da, kjenner jeg deg rett..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    du må huske å tilte 703! :cool:
    Ikke nødvendigvis. Selv om Vox Olympian er vist med vridd montering så er ikke det nødvendigvis det riktige i andre sammenhenger. Kombinasjonen av drivere/horn som avgjør, pluss en rekke andre faktorer a la preferanser, rom, refleksjoner, lytteavstand/høyde etc. Uansett så kan den hele tiden vris alle veier i sin originale montasjeflens som følger med.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.966
    Antall liker
    13.343
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg vet...måtte bare si det......
    veldig kult prosjekt, men ET-703 vil nødvendigvis doble prisen.....
    BMS 4538 i JMLC 1400 kan være et interessant alternativ
    mvh
    Leif
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bassbaffelen i alu skyves ned i sporet og festes med Unbrako i M10 RAMPA muttere i treverket

    Vis vedlegget 180468
    Hadde det ikke vært en idé å montere den gjengeinnsatsen fra baksiden, sånn at det var mindre fare for å dra den ut dersom Stärke Adolf skulle komme til å dra til skruene med litt ekstra moment "for sikkerhets skyld"?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.560
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du tar bøgfjøla konseptet noen skritt lenger ja. Bigbøg, fatbøg, mens hel driver med HELbøg.
    jaja, burde vel få noe slikt på kontoret med tid og stunder......tror jeg...kanskje. Det
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.640
    Antall liker
    103.268
    Torget vurderinger
    23
    Bredbåndselementet bør kunne skiftes raskt og effektivt, uansett montasjeside på baffelen.
    I og med at en god del elementer er av typen Fostex Limited Edition, med samme chassis så er montasjemål styrt i utgangspunktet av dette. Disse elementene har store gode trykkstøpte chassis. Andre standard 8" elementer får sine egne festehull offset fra standard Fostex. Alle festehull er gjennomboret i baffelen (20 mm.) for enkel montasje fra begge sider, og gjenget for M5 bolter. Eventuelle field-coils får tverrstag for undrstøttelse dersom det er nødvendig.



    Diskanter må kunne skyves frem og tilbake i baffelen for å justere for fase/tidsforløpfaktorer.
    Dreide flenser med innerdiameter passende til den/de diskanter som skal benyttes er laget i aluminium, med forsenket innfesting i baffel slik at alt av bolter etc. ligger flush med front. Settskruer i nylon fester diskantene uten å lage merker.

    T500 sleeve.png
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn