Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    OK, here goes:

ODIN & the Onionheads

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    BS ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZz

give us a real reason ;D

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    pengesluk skrev:
    Sikkert at dere vil vite hva som trigget?? Kan gjøre vondt...
    at folk flest kun snakker om grandiose planer uten å gjennomføre det; og ingen kjøper brukt avantgarde til minipris selv om de hadde hatt godt av det? 8)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    pengesluk skrev:
    Har siklet på en slik oppgave lenge, føler at jeg nå er klar for å gå på noe slikt, både kompetansemessig, finansielt, teknisk (krever ganske mye) og ikke minst lydmessig. Vet hva jeg liker og har "sett gjennom" high-end utbudet av høyttalere uten at kjøpelysten har tatt overhånd.. Tanker og ting må modnes, og nå er jeg konfident med valget.

Men vet dere hva som virkelig fikk meg over stupet? Hva som gjorde at jeg tenkte "i helvete heller, nå gjør jeg det"...??
    Fortell, da!

;)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    pengesluk skrev:
    ALE 126 Bass driver Al/Permendur 100 - 500 Hz
    ALE 7550P low midrange driver Permendur 500 - 2000 Hz
    ALE 4550P midrange driver Permendur 2000 - 8000 Hz
    ALE 1750P treble driver Permendur + 8000 Hz

JMLC horn Sluk custom build

Altec/GPA 10 x 12" Alnico / side hybrid bass tårn 14 - 100 Hz
    10 x12 i stedet for 5 x 15?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    slowmotion skrev:
    pengesluk skrev:
    Har siklet på en slik oppgave lenge, føler at jeg nå er klar for å gå på noe slikt, både kompetansemessig, finansielt, teknisk (krever ganske mye) og ikke minst lydmessig. Vet hva jeg liker og har "sett gjennom" high-end utbudet av høyttalere uten at kjøpelysten har tatt overhånd.. Tanker og ting må modnes, og nå er jeg konfident med valget.

Men vet dere hva som virkelig fikk meg over stupet? Hva som gjorde at jeg tenkte "i helvete heller, nå gjør jeg det"...??
    Fortell, da!

;)
    Spytt ut da mann.

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.237
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:

Redd for å havne der?

Huff, tenk å havne i HEL-vete... :eek: :eek: :eek:

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    HEL skrev:
    pengesluk skrev:

Redd for å havne der?
    Tror han reservert plass for lenge siden

/jan

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    her er det ihvertfall ikke nødvendig å forsterke gulvet! ::)
    men det er jo potensielt farlig å bruke 50-100 watttere på disse elementene
    noen tanker(konkrete) om mulige alternative flea-power amps
    vet de anbefaler trisser
    kanskje du burde vurdere høykvalitets-chipamps som ofte er brukt på tilsvarende systemer i Japan
    ukompliserte med superpower og KISS kretser med korte signalveier
    det ville i alle jeg vurdert/undersøkt nærmere

mvh
    Leif

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    346
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    " Altec/GPA 10 x 12" Alnico / side hybrid bass tårn 14 - 100 Hz "

10 stk 12 " må jo bli et tårn på minst 3,5 meter! Eller skal de stå parvis??
    Uansett - et sinnsykt prosjekt ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    de kan jo kobles "isobarisk";
    parvis "face 2 face"
    da blir det kun 5 i høyden og lavere enn dipolene
    mvh
    Leif

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    346
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    de kan jo kobles "isobarisk";
    parvis "face 2 face"
    da blir det kun 5 i høyden og lavere enn dipolene
    mvh
    Leif
    Of course, tenkte ikke på det... :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ikke lett å huske alt......
    økt linearitet,redusert forvrengning, tåler mere guffe.......
    mvh
    Leif

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    En bipolar isobaric løsning tror jeg ikke jeg har sett før!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    er i det kreative hjørnet idag.... ;D
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Soga om "Odin & The Onion Heads" - eller hva som fikk Sluket til å høre lyset!

Part One - the history

Som sagt, man går gjennom livet med mange rare tanker, drømmer og noen gjerninger også, og for min del har vel lykke & flaks vært mer fremtredende komponenter enn forstanden, i en del sammenhenger, hehe.... However, jeg har heldigvis fått med meg at på enkelte områder så er man bare så avsindig mye bedre hjulpet dersom man har et snev av ekte kompetanse og erfaring også. Slik er det bl.a. med gjengitt lyd og teknologien rundt dette. Ikke minst høyttalere, som er et felt jeg alltid har hatt spesiell interesse for. Var heldig og skjønte tidlig at realistisk lyd = ekstreme tiltak på høyttalersiden. Det være seg vanlige dynamiske tradisjonelle varianter, linjekilder, elekrostater/magnestater og ikke minst horn og hybrider. Har prøvd alt, erfart og vurdert de forskjellige pros and cons for typene og kula landet til slutt solid på det vanskeligste feltet på ruletten, HORN!

Kanskje ikke så rart for en som i en alder av 16 hadde JBL 15" i bakladet horn, på gutteværelset - mange naboer som hadde murpuss på snittene og knust "nedfallsfrukt" fra sine besteborgelige teak-sekjsoner i den perioden ::) ::) MEN; jeg overlevde og ble mange gode erfaringer rikere. Blant annet det at det ikke finnes NOEN erstatning for volum, størrelser, areal, effektivitet osv. Det er en grei visdom å ta med seg senere. Som en kuriositet kan det nevnes at jeg i en kort periode, en dag ca., eide forløperen til Tivoli, nemlig et sett med Rogers LS3/5A... 'nuff said.

Horn kan bygges på uendelig mange måter, skal ikke terpe på dette her, bare slå fast at er man ute etter absolutt State of The Art så er det frontladet som gjelder, og aller helst drevet av genuine kompresjonsdrivere. Det har vært relativt lite EKTE hornkonstruksjoner på marked, i hvertfall inntil nylig, da horn brått ble stuerent igjen på nittitallets slutt. De som har vært har ofte hatt kompromisser, og de fleste har hatt drivere som stammer fra, og er offshoots fra PA- og profflydbransjen generelt. Ikke minst DIY-folket, som hele tiden har hatt en trofast horn-følgeskare, har vært utrolig oppfinnsomme medseleksjon, utprøving og modding av slike drivere og tilhørende horn. Jeg har selv en andel av det beitet, for å si det forsiktig.. Når det gjelder pris/ytelse så er det ingen ting som kan matche disse sakene når det gjøres riktig.

MEN; og det er nå sirkuset begynner.. det har hele tiden, parallelt med den kommersielle varianten og PA-derivatene eksister et annet univers, i Japan, hvor det har vært dyrket frem og produsert en egen range med kompresjonsdrivere og tilhørende horn for rent hifi-bruk... og japanerne gjør ingen ting halvveis. Her skyr man intet, for å si det mildt, og det mangler ikke på vilje til å snu alle steiner for å finne optimale konstruksjoner, løsninger, materialvalg og kvalifiserte produksjonsmetoder. Jeg ble tidlig fascinert av dette, som jeg instinktivt skjønte var "so far out" at det bare simpelten måtte være "in" ;D ;D Hvilket jeg en god stund senere fikk bekreftet ved første mulige lytteseanse til denne type utstyr. Totalt fengslende, heroinaktig vanedannende og minst like farlig. En spire var sådd.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.237
    Torget vurderinger
    10
    Kult...................men kan du skaffe meg en sånn JMLC 400?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.169
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    OK, here goes:

ODIN & the Onionheads
    Odin:
    Du har du har vel klinket til og kjøpt Nordost Odin rund baut eller har du begynnt å lese Norrøn mytologi?

Onionheads:
    1. Military term for a newbie or green troop. Refers to the pitiful cue ballish hair cut that new recruits get during basic training.
    Get ready. We’re supposed to get in 6 new onion heads this week.
    2. An Onion, in drug culture, is an ounce of cocaine. Hence, an onion head, is a cocaine addict or one who has a sweet tooth for cocaine.
    "Onion head ni**as spread out and parlay" - Ghostface Killah, Wu Tang Clan
    3. Term used to describe Hispanic gang member with a shaved head. Synonym - beaner.
    Stupid ignorant morons that look like onions with clothes on. Screw you onion head - you are under arrest!

Onionheads er også disse søte små figururene, det er utrolig hvor man kan hente inspirasjon fra!

Vil ikke 10 stk 12" flytte mindre luft enn 5 stk 16" ?

Skal du gå bort i fra linjekildeprinsippet i bassen fra tak til gulv?

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    baldrick skrev:
    En bipolar isobaric løsning tror jeg ikke jeg har sett før!
    Står for tiden hos meg, har hatt den løsningen på beddingen i flere år faktisk, se også min tråd "Bass in your phase II" eller noe sånt, der er det en skisse med 2 x5 stk elementer vist, hvor bakerste rekka kan spille som "push-pull med foroverrettet elementrekke, så kan rekka snus og spille "EKTE" dipol, og du kan også invertere signalet til en vilkårlig valgt rekke for å teste ut hva som funker best.

Seek and ye shall find!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    John Harald har overgått seg selv i kreativitet i dag - har du vært på fleinsoppen og tatt deg en tredagers??

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.169
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    John Harald har overgått seg selv i kreativitet i dag - har du vært på fleinsoppen og tatt deg en tredagers??
    ;D Ønsker å spre glede og humør, ønsker deg lykke til!

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Står for tiden hos meg, har hatt den løsningen på beddingen i flere år faktisk, se også min tråd "Bass in your phase II" eller noe sånt, der er det en skisse med 2 x5 stk elementer vist, hvor bakerste rekka kan spille som "push-pull med foroverrettet elementrekke, så kan rekka snus og spille "EKTE" dipol, og du kan også invertere signalet til en vilkårlig valgt rekke for å teste ut hva som funker best.

Seek and ye shall find!
    Tøft!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    - og den smileyen betyr...?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    =biggrin
    har vi et smiley bibliotek i hornalliansen?
    ser du henter de der 8)

mvh
    Leif

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    LMC skrev:
    =biggrin
    har vi et smiley bibliotek i hornalliansen?
    ser du henter de der 8)

mvh
    Leif
    Vi har jo en chat da vet du ;)
    H.R ordner loggin der.

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    baldrick skrev:
    pengesluk skrev:

Seek and ye shall find!
    Tøft!!

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,58578.120.html

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    pengesluk skrev:

Part One - the history

Som sagt, man går gjennom livet med mange rare tanker, drømmer og noen gjerninger også, og for min del har vel lykke & flaks vært mer fremtredende komponenter enn forstanden, i en del sammenhenger, hehe.... However, jeg har heldigvis fått med meg at på enkelte områder så er man bare så avsindig mye bedre hjulpet dersom man har et snev av ekte kompetanse og erfaring også. Slik er det bl.a. med gjengitt lyd og teknologien rundt dette. Ikke minst høyttalere, som er et felt jeg alltid har hatt spesiell interesse for. Var heldig og skjønte tidlig at realistisk lyd = ekstreme tiltak på høyttalersiden. Det være seg vanlige dynamiske tradisjonelle varianter, linjekilder, elekrostater/magnestater og ikke minst horn og hybrider. Har prøvd alt, erfart og vurdert de forskjellige pros and cons for typene og kula landet til slutt solid på det vanskeligste feltet på ruletten, HORN!

Kanskje ikke så rart for en som i en alder av 16 hadde JBL 15" i bakladet horn, på gutteværelset - mange naboer som hadde murpuss på snittene og knust "nedfallsfrukt" fra sine besteborgelige teak-sekjsoner i den perioden ::) ::) MEN; jeg overlevde og ble mange gode erfaringer rikere. Blant annet det at det ikke finnes NOEN erstatning for volum, størrelser, areal, effektivitet osv. Det er en grei visdom å ta med seg senere. Som en kuriositet kan det nevnes at jeg i en kort periode, en dag ca., eide forløperen til Tivoli, nemlig et sett med Rogers LS3/5A... 'nuff said.

Horn kan bygges på uendelig mange måter, skal ikke terpe på dette her, bare slå fast at er man ute etter absolutt State of The Art så er det frontladet som gjelder, og aller helst drevet av genuine kompresjonsdrivere. Det har vært relativt lite EKTE hornkonstruksjoner på marked, i hvertfall inntil nylig, da horn brått ble stuerent igjen på nittitallets slutt. De som har vært har ofte hatt kompromisser, og de fleste har hatt drivere som stammer fra, og er offshoots fra PA- og profflydbransjen generelt. Ikke minst DIY-folket, som hele tiden har hatt en trofast horn-følgeskare, har vært utrolig oppfinnsomme medseleksjon, utprøving og modding av slike drivere og tilhørende horn. Jeg har selv en andel av det beitet, for å si det forsiktig.. Når det gjelder pris/ytelse så er det ingen ting som kan matche disse sakene når det gjøres riktig.

MEN; og det er nå sirkuset begynner.. det har hele tiden, parallelt med den kommersielle varianten og PA-derivatene eksister et annet univers, i Japan, hvor det har vært dyrket frem og produsert en egen range med kompresjonsdrivere og tilhørende horn for rent hifi-bruk... og japanerne gjør ingen ting halvveis. Her skyr man intet, for å si det mildt, og det mangler ikke på vilje til å snu alle steiner for å finne optimale konstruksjoner, løsninger, materialvalg og kvalifiserte produksjonsmetoder. Jeg ble tidlig fascinert av dette, som jeg instinktivt skjønte var "so far out" at det bare simpelten måtte være "in" ;D ;D Hvilket jeg en god stund senere fikk bekreftet ved første mulige lytteseanse til denne type utstyr. Totalt fengslende, heroinaktig vanedannende og minst like farlig. En spire var sådd.

Part Two - The Plan
    Men først noen ord om læreprossessen - du bør helst ikke gå bort og svi av en million på selvbygg, uten kunnskaper...

Horn er ikke helt som andre høyttalerprinsipper for å si det mildt. Dette gjelder i enda større grad for kompresjonsdrivere, og for de spesielt interesserte anbefaler jeg en google-sjau gjennom driver-verden, så aner man litt av kompleksiteten i dette. Men hadde dette vært lett så hadde det vært allemannseie, og allemannseie er sjelden State of The Art, så tingene henger som sådan greit sammen. Etter mange år med praktiske og teoretiske tilnærminger begynner man å få et lite grep på sakene, grunnforståelsen er inne og du evner å vurdere røft hvordan ting mest sannsynlig kommer til å fungere. Viktig trinn på kunnskapsstigen. Så kommer det mer spsifikke ting rundt materialegenskaper, hvordan prinsipper, utforming, materialer og fysiske lover ALLE henger sammen og trekker i forskjellige retninger når noe skal konstrueres. ENTER THE LAND OF COMPROMISES. Høyere følsomhet = tightere toleranser = større problemer mht. montasje. Mindre bevegelig masse = mer ustabile materialer og mindre effekttålighet. Litt bedre materialer = 100 x prisen. Osv. Osv. Slik fortsetter det i det uendelige. Noe av denne kunnskapen er viktig for å forstå, andre deler er igjen viktig for å kunne vurdere relevans i kost/nytte sammenheng. Min opprinnelige plan (som nå begynner å få ganske mange år på baken) ble etter en stund forkastet, og årsaken var manglende kunnskap OG erfaring, som igjen førte til at jeg antok ting og vurderte feil. Prosjektet ble skrinlagt. Men TANKEN slapp aldri taket, og for tre-fire år siden så innså jeg at det jeg opprinnelig hadde lyst til å gjøre nå var gjennomførbart i praksis; bitene fantes, jeg visste ca. hvordan ting skulle gjøres og de logistikkmessige elementene representerte ikke lenger noe problem.
    Planen begynte å ta form....

Opprinnelig var det på beddingen såkalte "in-house" basshorn, dvs. rommet skulle brukes som horn for bassen, med 5 x 15" pr. side i et kort horn ( ca. 3,6 m.) som benyttet rommets yttervegger som en side (rett) og full høyde fra gulv til tak. Motstående vegger til ytterveggene skulle gjøres buet, slik at hornet fikk riktig profil i.h.h.t. lengde, ønsket cut-off og elementene som skulle benyttes. Tegninger ble laget etter at hornberegningene forelå, konstruksjonen fastsatt og en god snekkervenn skulle være med for å bistå med selve byggingen. Så kommer det geniale serru.... - hva med å sjekke av at dette er det du virkelig vil ha jfr. egne krav og oppfatninger om god lyd?? Ikke dumt tenkt, og jeg brukte et halvt år på å reise rundt for å høre på anlegg som hadde tilsvarende løsninger.
    Resultatet ble rett og slett nok en gang skrinlegging av et prosjekt; men denne gangen fordi jeg HADDE nok kunnskap, og VISSTE at dette ikke var det rette.
    Back to the drawing board again. Jeg hadde i flere år hatt dipolbass, men i en relativt snill utførelse og dimensjon, som partner til Avantgarde Trio, så jeg visste hva dipol kunne utrette, men hadde ikke tatt konseptet spesielt langt. Tenkehetten kom på igjen og ideen om å kombinere flere kjente smarte konsepter ble født. Resten er forsåvidt historie - dagens basstårn mer enn oppfylte kravene til et universalsystem med nok headroom og egenskaper til å matche resten av systemet, basert på horn. Parallelt med tilvirkning av basstårn ble det testet ut horndiskanter (pluss et par avarter) an mass, hadde vel tilsammen rundt 15 forskjellige som ble prøvd ut i tur og orden. konklusjonen var såre enkel; egenskapene fulgte pris nesten slavisk.

Samtidig begynte jeg å prøve ut mellomtonealternativer, og var særlig opptatt av en spesiell hornprofil, nemlig Le Cleach (google hvis du har lyst) dette er i særklasse de smootheste horna jeg noensinne har hørt, da snakker vi om full roll back versjonen hvor hornet ikke stopper i ytterdiameter, men fortsetter profilen i en krappere avrunding bakover/innover til den har fullført 360 grader. Både simuleringer og målinger viser mye bedre resultater enn for vanlig tractrix og andre profiler, og det høres. Alt fra billige enkle drivere via fulltoneelementer og opp til dyre TAD etc. spilte bedre enn noensinne hørt, og planen ble derfor justert slik at et oppsett med japanske megadrivere nå inkluderte muligheten for å benytte slike horn her også. Egentlig hadde jeg vurdert å benytte japanske egenproduserte horn, men all teori og magefølelse sa meg at det måtte gå an å gjøre det bedre enn deres klassiske rektangulære metallhorn eller de lange typiske GOTO-kreasjonene i aluminium.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    mulig dumt spørsmål:
    er LC rollback profilene bare gjennomførbare på runde horn?
    ser et mulig problem med prosjektet ditt om du bare går for runde horn og det er avstand mellom hornsenterne og integrasjon av lyden i lyttepos
    om du skal ha dette i kjellern, må du i allefall spille i lengderetningen, for nå sitter du vel for tett for et slikt multiway system?
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.237
    Torget vurderinger
    10
    Et spørsmål fra meg også ::)

Hva er og si om spredning, beaming, sweetspot, refleksjoner osv med en slik løsning:

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    dette er jo et CD horn og det har jo god spredning i HF regionen, om enn noe på bekostning av nivå
    mvh
    Leif

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Med en pris på 1,7 millioner lokalt så burde den kanskje spille fletta av det meste også.

(Gjelder rør-ampen - de andre ligger på rundt 250 frognertiere per boks.)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn