Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da tar Slukoteket julebord avd. Vestlandet der til neste år!!
    Gamle Sunnhordland er jo også kommet tilbake med tanke på minicruise og diverse arrangementer for de som husker den sjarken, selv er jeg vel 15-20år for ung...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    En kan vel skvette i dobbel forstand i den ss'en.
    Forresten de gamle slitne trehorna der, hørt at de snart skal monteres som alarmhorn i Herøya-området

    "Gassalarm Grenland"
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de "gamle" horna der, som du kaller de er gromme Yamamoto horn tror jeg.....får masse brukt DP for de..:D
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.056
    Torget vurderinger
    23
    Ribba er fortært! Fortæranes også.... hadde gledet meg til en liten snabb til lunsj i dag! Neida, det var ikke mer enn beregnet til gårsdagen, så det blir vel alternativ kost i dag. Salat tenker jeg :rolleyes: Og et par knekkebrød.

    Men det er jo fredag! Da er det igjen tid for å hengi seg til drømmer og fantasier.... bare å sette i gang! (ehh... etter jobben da, fortrinnsvis)

    ub 16 12  1.jpg


    ub 16 12  2.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du ødelegger jo hele helgen...nesten
    jaggu godt det ligger en ny TAD TD-4003 og venter på meg i Drøbak :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.056
    Torget vurderinger
    23
    Såpass tåler du! Du har jo vært på din andel av julebord etc. :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sant nok, men alkofilteret slo på den selektive hukommelsen :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Var mye triveligere når det ble diskutert ferge og buss!

    Selv når jeg var liten hadde jeg denne fergen gående i utsikten fra stuevinduet.

    1024px-Nordhordland(1976).jpg


    Trengte nesten ikke se på klokka når det var på tide å gå på skolen, såg på fergen hvor den var på fjorden :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Beffen skal selvfølgelig ikke glemmes!! :)

    Den ene motoren, en 10hk Sabb diesel, gikk vel 100.000 timer før den ble byttet ut.

    Lurer på om Beffen har el-drift i dag..?
    Dette veit kanskje du bedre Vintage?
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det stemmer. "Beffen" er elektrisk igjen, med dame-kaptein Linda Holmedal :D

    Lik utenpå – ulik inniNye Beffen er både, større, bredere og tyngre enn sin forgjenger. Mens gamle Beffen målte 2,71 x 7,71 m, er storebror 3 meter bred og 9 meter lang. Fartøyet er bygget i stål og veier 12 tonn. Passasjerene vil nok bli overrasket over hvor stille den går.
    EF Beffen er utrustet med 12 batterier fra Mastervolt (LiFeYPO4) á 24V/5000Wh fordelt på seks strenger, hvorav hver streng består av to batterier koblet i serie (6P2S). Batteriene er plassert i 3 batteritanker som er integrert i skroget. Anleggets nominelle DC-spenning er 48V med total effekt på 60000Wh og overvåkes/kontrolleres av ”MasterBus”-kommunikasjonssystemet.
    Til lading er det installert 6 Mastervolts Chargmaster 48 VDC / 50Amp tilkoblet en til hver batteristreng. Beffen kan velge mellom 3fase/32Amp/230V og 1fase/16Amp/230V landtilkobling. Fartøyet er utstyrt med en 5 kWh aggregat til lading hvis det blir strømsvikt i Bergen eller det enkelte dager blir behov for lading under fart.
    Til elektrisk fremdrift benyttes 2 stk Mastervolts PodMaster 10 à 48VDC/10kW, plassert i senterlinjen forut og akterut. Begge PodMasters styres 45 grader SB/BB og forover/akterover med hver sin joystick.
    Bygget i Tallinn
    I Juli 2014 ble EF Beffen overlevert fra verftet i Tallinn, Netaman Repair Group OU som har bygd skroget og innredet passasjersalongen. EF Beffen ankom Eikefjord Elektro (Florø) 8 Juli 2014 til installasjon av batteri, ladere, propellere og systemer for lading, fremdrift og manøvrering.

    – Denne består av to uavhengige propellersystem, hvert propellersystem kan svinge 45 grader styrbord og babord. Hvert system styres av sin uavhengige joystick. De kan kjøre sammen eller uavhengig. Det er ikke ror på båten, som på den gamle. Den svinger lettere, og reagerer kjappere enn den gamle, sier Ove Normann.
    Farten er den samme. 6 knop og en økonomifart på 4,5, forklarer Ove Normann.

    I 120 år har byfergen Beffen vært en del av Bergen sentrum, der den har frakter turister og fastboende over Vågen. Beffen har sin opprinnelse fra A/S Bergens Elektriske Færgeselskab som startet med åtte batteridrevne ferger i 1894, for så å gå over til dieselmotor. Nå blir Beffen elektrisk igjen. Den nye fergen er bygget i Tallin. Den vil kunne frakte 20 passasjerer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.056
    Torget vurderinger
    23
    Enig Polka, modellen er ikke noe glansbilde akkurat....:D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvite sokker er fy? Kommer an på sko og bukse, det. Men jeg tviler på at Sluket gikk i røde Converse All Stars og lyse jeans. :rolleyes:

    Historien om Beffens nye elektriske drift var kjekk å lese, Vintage Silver Pioneer. Jeg husker når skipper Linda Holmedal tok over driften etter faren hennes som plutselig gikk bort. Han var eier og skipper da jeg tok IKT driftsfag som privatist for femten år siden, og da tok jeg Beffen nesten hver morgen til Nordnes. Det var noe spesielt hyggelig å gå av bussen og over på Beffen for så å bli hilset av kapteinen, som kjente alle faste passasjerer. Det siste skikkelige klippekortet jeg har hatt i mitt liv, etter det har jeg kun opplevd elektroniske.

    Og jeg husker den første perioden når frøken Holmedal tok over etter sin far som nettopp var død. Hun tok sin misjon på alvor, hun skulle videreføre sin fars arbeid og lidenskap. En fars datter indeed. Jeg husker jeg ble litt glad over å møte på hennes entusiasme for å bringe arven videre. Alt skjedde så plutselig og brått, men hun var der for å sørge for at denne tradisjonen overlever den dag i dag. Og har til og med nå ført Beffen tilbake til røttene med elektrisk drift.

    Hatten av for Linda Holmedal, hun er ei grepa jente som fortjener all heder for det slitet hun sikkert har måtte tåle for å få hjulene til å gå rundt. Både hennes far og flere andre av de som har ført Beffen har vært pensjonerte sjøkapteiner som har hatt det som som delvis hobby, hun var vel fortsatt i tyveårene da hun tok over. :)
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Litt mer historie fra Bergen. Har djevelsk sansen for historie. Ikke 1000 år gammel, men historie etter 2.verdenskrig.
    Herlig bilde fra C.Sundts gate fra tidlig 50-tall. Det var hektisk i gamle dager og. Mye varer som skulle utover på øyene til strilene.
    Båten med hekken inn er "Sunnhordland", og lastebilen til O.Kleiven er en Volvo L340.


    Vare- og lastebiler i kø ved HSD. Hvit lastebil : Austin, Varebil midt i bildet : Standard Vanguard, Lastebil med panseret åpent : Ford Thames V8
    Postbilen er en Bedford


    Nydelige flybusser fra ca 1955


    I gamle dager betalte vi når vi kjørte over Puddefjordsbroen. 30 øre hver vei. Dette er fra Laksevåg-siden av broen. Etter betaling trykket mannen i boden på en knapp, og det lyste i pærene på utsiden av boden. Hvis ikke det lyste, gikk pengene rett i lommen på kisen i boden. Min far ventet ALLTID til det lyste :)
    Og på taket av boden : Røykereklame :mad:


    Trikken rundt svingen ved Eldorado Kino. Nygårdsgaten var 2-veiskjørt. Ca 1965.
    Utenfor bildekanten til høyre -ved Commer-varebilen til Vestlandske Salgslag, ligger i dag Apollon Platebutikk
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal si du kan historie også Vintage! :)
    Selv husker jeg bare som liten Åsanepojk på 80-tallet gamle trolleybusser og de slitne Arna bussene.
    Mener bussene hadde askebeger på siden av hver seterad? Kan det stemme?
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Tror du har rett der oks. Husker i allefall at på Laksvågbussene så hadde sjåføren et askebeger i nærheten av knappene til døråpnerne. Stod nesten alltid en sigarettsneip ( jubb på bergensk ) i det askebegeret :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ser bompengeboden på Laksevåg/Gyldenpris-siden så får den meg til å tenke på den profilerte høyesterettsadvokaten Alf Nordhus. En sen kveld tidlig på nittitallet møter jeg en rimelig ustø Nordhus på Nye Ugla danserestaurant. Da vi begge skal forlate lokalene samtidig sier han "unnskyld meg, unge mann, men vet De veien til Hotel Norge?".

    "Jada, jeg kan slå følge med deg ned til hotellet" svarte jeg, hvorpå den kjente advokaten plukket ut en pakke South State uten filter og bydde meg på en sigarett. Etter at jeg hadde fått fyr på begges sigaretter tok han resolutt tak i armen min og vi vandret arm i arm ned til Norge før jeg ruslet hjem. ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har en jeg kjenner som heiv en flaske zalo i fontenen utenfor Hotell Norge en gang.
    Han sa mildt at det er ufattelig hvor mye skum det kommer ut av den lille flasken.......... :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det har blitt gjort endel ganger av både russ og kreative folk på vei til eller fra nachspiel. ;)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn