Fra 4 mm hun til 3 mm han?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Har kjøpt et tilårskommet Cyrus effekttrinn, og stor var min overraskelse da jeg oppdaget den "geniale" løsningen Cyrus har valgt, ved å benytte 3 millimeter innstikkssokler for bananplugg til høyttalerne... ALLE høyttalerkabler har 4 mm.

Kjenner noen til om det finnes enkle overganger? Dvs et "rør" med 4 mm hun inngang, og 3 mm han plugg, som kan gå inn i Cyrus-forsterkeren? På den måten kan jeg fortsatt benytte mine foretrukne høyttalerkabler, nemlig...

Alternativet er å operere forsterkeren, og sette inn 4 mm sokler i stedet. Mye jobb, og jeg er lat...
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Ikke optimalt, men...

 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Ikke optimalt, men...

Jo, jeg kjenner til de der, og jeg liker dem dårlig av flere årsaker.
Det jeg er ute etter er som et slags rett rør, 4 mm inn, 3 mm ut.

Som denne, men 3 mm plugg i stedet for 2 mm:

Skjermbilde 2020-07-08 kl. 09.23.21.png
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
3 mm hann er relativt lett å få tak i, brukes i en del batteripakker til rc bil/båt/fly
Men en direkte overgang til 4 mm er nok litt verre.
Kan hende du kan finne en ved litt intens googling.
Hvis du kan kan lage (lodde), så finnes det både 3 mm hann og 4 mm hunn på feks. www.elefun.no.
Velassortert rc butikk burde også ha dette...

Og har du flaks, så kan det hende at kabelenden på en 4 mm hunn passer over kabelenden på en 3 mm hann. Da skulle det "bare" være å lodde de sammen.
Hvis det er bare litt for trangt, så går det kanskje an å borre opp. Er det for stor klaring, så vel...
 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.694
Antall liker
10.004
Sted
London
Har hatt samme problemet. De fra Cyrus er helt grei. Litt dyr, men Moorgate Acoustics har de samme til salgs, men litt billigere
De tar en 4 mm plugg inn fra siden, men hjelper kanskje ikke?

Ett annet alternativ som mange har gjort her, er lodde ut terminalene og bytte til 4 mm
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Har hatt samme problemet. De fra Cyrus er helt grei. Litt dyr, men Moorgate Acoustics har de samme til salgs, men litt billigere
De tar en 4 mm plugg inn fra siden, men hjelper kanskje ikke?

Ett annet alternativ som mange har gjort her, er lodde ut terminalene og bytte til 4 mm
Ja, det med å bytte til 4 mm er vel alternativet jeg ser for meg. Det opplegget med Cyrus' egne overganger er helt uaktuelt for meg. Vurderer også å lage en overgang selv, skal tygge litt på det...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
På den annen side... Kanskje bare være såpass dristig at jeg borer opp de eksisterende 3 mm til 4 mm...?? Blir vel ikke mye gods igjen, men da slipper jeg mer irritasjon. :)
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
På den annen side... Kanskje bare være såpass dristig at jeg borer opp de eksisterende 3 mm til 4 mm...?? Blir vel ikke mye gods igjen, men da slipper jeg mer irritasjon. :)
Kommer du til med et skyvelære... (?)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Vurderte det samme, men var ikke modig nok :D
Jeg var modig nok. Forsvant noen hylser, og ble litt sånn halvveis resultat, men skitt au.

Det som er noe viktigere, er at førsteinntrykket er en ganske pløsete og kjedelig forsterker med relativt dårlig oppløsning. Ikke sikkert jeg gidder beholde den, i grunn. Av og til ryker vi på åpenbare feilkjøp, selv i min alder...

På den annen side byttet den plass med en Audio Note P2 SE Signature, det er kanskje ikke så rart at jeg får litt hengegjeip.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.694
Antall liker
10.004
Sted
London
Jeg var modig nok. Forsvant noen hylser, og ble litt sånn halvveis resultat, men skitt au.

Det som er noe viktigere, er at førsteinntrykket er en ganske pløsete og kjedelig forsterker med relativt dårlig oppløsning. Ikke sikkert jeg gidder beholde den, i grunn. Av og til ryker vi på åpenbare feilkjøp, selv i min alder...

På den annen side byttet den plass med en Audio Note P2 SE Signature, det er kanskje ikke så rart at jeg får litt hengegjeip.
Interessant - jeg bruker min til å drive diskantene i høyttalerne i stua - og er strålende fornøyd. Artig hvordan vi opplever ting forskjellig :D
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
^ Den er helt grei, altså, bare jeg som er så jævla snobbete og bortskjemt. Det skal litt til å matche en P2 SE Signature, og overgangen ble bare litt brå for meg :)

Jeg er egentlig pragmatisk av meg, så jeg vet at dette er "bra nok" for mine slitne ører, så jeg kommer til å bruke den til daglig, og la min kjære P2 gjøre jobben i helger og lystige stunder. 🥳

PS: Dessuten ser jeg at du har Cyrus 8 + PSX-R, mens jeg har "ur-modellen" Cyrus Power uten PSX. Så du har et mer forfinet oppsett.
 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.694
Antall liker
10.004
Sted
London
^ Den er helt grei, altså, bare jeg som er så jævla snobbete og bortskjemt. Det skal litt til å matche en P2 SE Signature, og overgangen ble bare litt brå for meg :)

Jeg er egentlig pragmatisk av meg, så jeg vet at dette er "bra nok" for mine slitne ører, så jeg kommer til å bruke den til daglig, og la min kjære P2 gjøre jobben i helger og lystige stunder. 🥳

PS: Dessuten ser jeg at du har Cyrus 8 + PSX-R, mens jeg har "ur-modellen" Cyrus Power uten PSX. Så du har et mer forfinet oppsett.
Jeg har 4 cyrus bokser - En integrert 8 med oppdatert DAC og PSX-R - driver nedre bass, en 8 Power - driver bass/mellomtone og en Power som driver diskantene
Akkurat nå har jeg 8 Power inne til service hos Cyrus, så bruker bare Power og integrert på ett par 2-veis monitorer
 
Sist redigert:

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hadde en Cyrus One tilbake i de glade eighties. Hadde ei lita gruve, mindre en Gruva dengang. Spilte greit den. Greit, ikke noe mer. Hvis ikke hukommelsen min fører meg på viddene da.
 
Topp Bunn