Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Det er tradisjonell FrP-strategi å angripe pressen når de blir tatt med buksene nede og sutre over hvor dårlig de blir behandlet. I denne saken, og som i avsløringene om overgrepene i Den Katolske kirke, gjør pressen jobben sin. Begge er eksempler på at demokratiet fungerer, og det er helt utenkelig og utilbørlig at dette ikke skulle frem. Vi har som befolking legitim rett til å vite hvem de er de som skal bestemme over oss, og våre ledere må tåle å få satt kritisk lys på seg.

    Birkedal en neppe pedofil, den korrekte diagnosen er homoseksuell hebefil; dvs å i all hovedsak få seksuell tenning på gutter i alderen fra pubertet til 'tidlig voksen'. Pedofili er å føle tiltrekning og få seksuell tenning mot prepubertale, dvs ikke kjønnsmodne barn. Det er ingen opplysninger i saken som tyder på at han har forbrutt seg mot prepubertale eller at han skal ha slik dragning.

    Straffeloven skiller ikke ved om guttene har fått hår på tissen eller ikke, men ser på kronologisk alder. Jeg er ikke jurist, men har forstått det sånn at de viktige aldrene for å vurdere alvorlighet er 12, 14 og 16 år. Formelt er alle barn inntil de er myndige, dvs 18 år. Men her er det gjerne andre som vet mer. Alder alene er heller ikke eneste alvorlighetskriterium, grad av trusler, avhengighet i relasjonen, osv spiller også inn.

    Skadepotensialet i de handlingene han er anklaget for, vil jeg betegne som relativt stort. Birkedal kan ha skadet og ødelagt mye i disse guttenes personlighet. Det er neppe selve seksualakten i seg selv som er skadelig, det er den massive utnyttelsen og sviktet i tillit det representerer å bli brukt seksuelt av en voksen som barnet/ungdommen har hatt tillit til som er mest skadelig. Tror det er allmenn enighet i fagmiljøet at et hvert seksuelt misbruk - lite eller stort - er skadelig, om enn i ulik grad.

    Hvis det skulle vise seg at guttene har hatt frivillig sex med Birkedal, er jeg villig til å vurdere om dette kanskje ikke representerer et skadepotensiale for barnet. Det er det ufrivillige misbruket som er farlig, traumatiserende og ødeleggende for barnets videre utvikling.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Kanskje på tide å få inn i regelverket en spesifikk paragraf om spekulasjoner og forhåndsdømming i mer generelle termer siden paragrafen om folkeskikk ikke håndheves.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Snickers-is skrev:
    Kanskje på tide å få inn i regelverket en spesifikk paragraf om spekulasjoner og forhåndsdømming i mer generelle termer siden paragrafen om folkeskikk ikke håndheves.
    Jeg visste ikke engang at FRP hadde en paragraf om folkeskikk i regelverket sitt.

    Det er ihvertfall ikke noe som vises i det daglige.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jokris skrev:
    man må av seg hatten for partiets manglende evne til å være selvkritiske ;D
    men litt rart at de andre partiene som har opplevd noe av det samme problemet slipper mediats søkelys, er det det man kaller en partistyrt presse ?
    Hvilke andre partier har opplevd noe av det samme?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ottone skrev:
    jokris skrev:
    man må av seg hatten for partiets manglende evne til å være selvkritiske ;D
    men litt rart at de andre partiene som har opplevd noe av det samme problemet slipper mediats søkelys, er det det man kaller en partistyrt presse ?
    Hvilke andre partier har opplevd noe av det samme?
    Ingen jeg kan huske på har en slik holdning til seksuelle overgrep som FRP. Du vet kanskje ting vi andre ikke husker?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Han det gjelder var visstnok for kastrering av overgripere. Nå får vi kanskje se om han virkelig mener det...
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    BT skrev:
    Han det gjelder var visstnok for kastrering av overgripere. Nå får vi kanskje se om han virkelig mener det...
    Blir han dømt for overgrep så forventer vi selvfølgelig en frivillig kastrasjon.

    "I fjor: Den katolske kirka bør varsle om overgrepssaker
    I dag: Frp bør ikke varsle om overgrepssaker
    Formann i justiskomiteen, Per Sandberg (Frp), mener man ikke kan sammenligne overgrepssakene i Den katolske kirka og Frp."

    Hva er egentlig forskjellen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    fjellvåk skrev:
    BT skrev:
    Han det gjelder var visstnok for kastrering av overgripere. Nå får vi kanskje se om han virkelig mener det...
    Blir han dømt for overgrep så forventer vi selvfølgelig en frivillig kastrasjon.

    "I fjor: Den katolske kirka bør varsle om overgrepssaker
    I dag: Frp bør ikke varsle om overgrepssaker
    Formann i justiskomiteen, Per Sandberg (Frp), mener man ikke kan sammenligne overgrepssakene i Den katolske kirka og Frp."

    Hva er egentlig forskjellen?
    Denne gangen rammer det dem selv. Det har alltid vært stor forskjell på liv og lære i Lov-og orden partiet.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    ottone skrev:
    jokris skrev:
    man må av seg hatten for partiets manglende evne til å være selvkritiske ;D
    men litt rart at de andre partiene som har opplevd noe av det samme problemet slipper mediats søkelys, er det det man kaller en partistyrt presse ?
    Hvilke andre partier har opplevd noe av det samme?
    mener å huske at det var noe om mindreårige og arbeiderparti medlem i oslo bla
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.135
    Antall liker
    9.452
    Hallo, det er en viss forskjell på et partimedlem og en ordførerkandidat. Likheten er at overgrep mot barn er overgrep mot barn så straffen må være lik.
    Grums er det sikkert i alle partier, men det er måten partiledelsen har håndtert denne saken som er helt forkastelig.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    likegyldig hvor man er på stigen når man gjør slikt, det var ikke snakk om ett passivt medlem, poenget er vel at han hadde også fortjent samme behandling fra media
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Snickers-is skrev:
    Kanskje på tide å få inn i regelverket en spesifikk paragraf om spekulasjoner og forhåndsdømming i mer generelle termer siden paragrafen om folkeskikk ikke håndheves.
    Jeg regner med at det er meg du sikter til.

    Slike saker er ofte bevismessig 'tunge' i retten, noe de også skal være siden dette gjelder alvorlige krenkelser av særlig usatte og sårbare personer. Alle vet derfor at det er langt lettere 'å få rett, enn å ha rett' i retten. Det lyves som kjent ingen steder mer enn der. Og sånn må det være i vårt system. Men Birkeldal er ingen hvem som helst, han har selv søkt makt, da får han tåle å få høre hva i alle fall noen av oss mener om slike handlinger.

    Birkedal er enda ikke dømt i retten, men jeg vil tro han har ca en snøballs sjanse i helvete for å slippe unna - om ikke annet så vil det i befolkningens bevissthet ha klebet ved ham at han er en som forgriper seg på alt for unge gutter. Han kan komme seg på fote igjen, men da må han ta andre grep enn han nå gjør.

    Vi som ikke har så veldig sansen for FrP, kan jo prise oss lykkelig for at herr Filkedal valgte Arvid Sjødin som forsvarer. Med tanke på hva han klarte i Birgitte-saken, er det godt håp om at vi ikke ser Birkedal på en stund.

    Jeg registerer at du føyer deg inn i en trygg FrP-tradisjon der du roper på sensur og mener dere utsatt for uskalig og usmaklig hets når dere blir tatt med buskene nede. Og kanskje spesielt når det er dere som har dratt ned andres bukser. Det er vel liberalisme i praksis dette, da.

    Eller synes du kanskje det er greit at han forsyner seg av lammekjøtt når han først har kommet til matfatet? Er du det minste bekymret for hva denne mannen har stelt i stand, og hva han kan stelle i stand av skade og ødeleggelser for ungdommer?

    Det virker som om det er viktigere å beskytte omdømmet til FrP enn å beskytte våre barn mot seksuell utnytting og misbruk. Jeg er selv far til en tenåring, en gutt i Birkedals målgruppe. Og du etterspør folkeskikk! Hvem trenger å skikke seg her? Det er Birkedal og FrP, det. Er det rart jeg reagerer når en av kommunens fremste tillitsvalgte blir tatt for slikt? Herlighet, der går min anstendighetsgrense! Da har jeg fått nok, og det er ikke mer anstendighet jeg trenger.

    Har du i en eneste av dine poster uttrykt bekymring for ofrene og 'forferdelse' (som hun isdronningen din så hyklerisk uttrykker det) over det som har kommet frem? Ikke det jeg har fått med meg. Det er dere som skulle legge dere langflat og beklage, og ikke angripe oss som er redde for de skader vi vet misbruk av ungdommer fører til.

    Noe godt kan det like vel komme ut av denne saken. Det er at FrP blir rammet og at oppslutningen om det forestående valget blir minimalisert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Svært godt innlegg, Dag. Men jeg deler desverre ikke håpet om at partiet minimaliseres. Til det har all erfaring fra tidligere vist at dette partiet og dets velgere totalt mangler både skamvett og evnen til å gå i seg selv. Gang på gang har vi opplevd det motsatte; at skandaler i stedet har ført til høyere oppslutning. Alle er jo ute etter de, må vite.
    Det er nesten så galt at man kanskje snart burde kreve inteligenstest før man får avgi stemme ved valg? Flåsete kanskje, men min mening er at et slikt parti er en skamplett for Norge og noe man på det sterkeste bør ta avstand fra.
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    Et meget bra innlegg fra dag1234 med fokus på de som egentlig er de skadelidene i slike saker. Men tror heller ikke at denne saken gjør at FrP får ferre ordførere med ymse kvaliteter til høsten, dessverre. For det første så er saken glemt til da, for det andre så har jeg en mistanke om at kjernevelgerene til dette partiet ikke evner å tenke annerledes enn det de allerede gjør.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    fjellvåk skrev:
    Et meget bra innlegg fra dag1234 med fokus på de som egentlig er de skadelidene i slike saker. Men tror heller ikke at denne saken gjør at FrP får ferre ordførere med ymse kvaliteter til høsten, dessverre. For det første så er saken glemt til da, for det andre så har jeg en mistanke om at kjernevelgerene til dette partiet ikke evner å tenke annerledes enn det de allerede gjør.
    Partiveteran Olav fra Hjelmeland er ikke enig.

    – Mennesker forsvinner oppi dette. Slik bør det ikke være. Det påhviler oss samtlige å ta vare på Trond Birkedal i en slik situasjon, sier Frps nestor i Rogaland, Ola Ingvaldstad.
    http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/frpveteran-ut-mot-kald-partiledelse-3451008.html
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    baluba skrev:
    fjellvåk skrev:
    Et meget bra innlegg fra dag1234 med fokus på de som egentlig er de skadelidene i slike saker. Men tror heller ikke at denne saken gjør at FrP får ferre ordførere med ymse kvaliteter til høsten, dessverre. For det første så er saken glemt til da, for det andre så har jeg en mistanke om at kjernevelgerene til dette partiet ikke evner å tenke annerledes enn det de allerede gjør.
    Partiveteran Olav fra Hjelmeland er ikke enig.

    – Mennesker forsvinner oppi dette. Slik bør det ikke være. Det påhviler oss samtlige å ta vare på Trond Birkedal i en slik situasjon, sier Frps nestor i Rogaland, Ola Ingvaldstad.
    http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/frpveteran-ut-mot-kald-partiledelse-3451008.html
    Da får Olav passe på han da. Nå pleier jo FrP hyle om at forbryteren får bedre behandling enn offeret så dette rimer ikke med hva FrP pleier å mene, synes Olav vingler fælt her.

    Denne er litt fin synes jeg..."- Det er ikke Frp som parti som er under etterforskning og tiltalt. Det er en enkeltperson, og det er viktig å understreke. Vedkommende har ikke noen tillitsverv i partiet, sa partiledelen på TV 2 Nyhetene i går, dagen etter at Birkedal hadde trukket seg fra alle sine verv i partiet."
     

    Johny_Bravo

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Jeg har inntrykk av at FrP veldig ofte inntar en offerrolle i slike saker. Har noen samme oppfatning?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Jeg ser at pr-ekspertene mener likt om velgernes kortidshukommelse, men høsten er ikke langt unna. Jeg vil tro at FrP mister en del som sitter på vippen, men den harde kjerne av FrPere vil nok bli enda sikrere i sin sak. Tror nok det, dessverre.

    Egentlig har jeg ikke problemer med FrP som parti, jeg er uenig med dem i mange grunnleggende saker, men de er en del av det politiske landskapet, de og.

    Jeg har ingen ting i mot pedofili heller. Eller det å falle for unggutter eller ungjenter for den del. Helt greit, og en del av det menneskelige mangfold. Det er misbruk og seksuell utnyttelse av vergeløse jeg reagerer på.

    Det sviket fra den voksne som et overgrep innebærer, og de skadene det medfører må ikke undervurderes. Det fører til langvarig og ofte irreparable skader hos den som blir misbrukt. Det fører ofte til identitetforvirring og personlighetsforstyrrelse hos offeret, skader som først kan vise seg mange år seinere.

    Spør hvem du vil av fagfolk, du får samme svaret: seksuelt misbrukte barn får vanskelige liv og har en overhyppighet av selvmord, psykisk sykdom, korter forventet levetid og lavere livskvalitet på mange viktige parametre.

    Og når dette bagatelliseres fra overgriper og dens medløpere - som det nesten alltid gjør - og tro meg, jeg har møtt en del av dem, da blir jeg ugrei, altså. Det er et dobbelt svik mot offert, og skal alltid slås ned på. Basta!

    Folkeskikk og forhåndsdømming eller ei, dette gir jeg meg aldri på, for dette vet jeg stemmer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skal vi ta vare på Birkedal?

    Har jeg forstått rett - har fyren drevet og transportert norske frp-boys ned til sin/en villa i Thailand?
    Og ledelsen i partiet har holdt en hånd over ham i et par år?

    De kan vel risikere medtiltale for delaktighet i seksuelle overgrep mot gutter under seksuell lavalder.

    Skal bli interessant å se hvilke hestehandler som inngås nå.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    dag1234 skrev:
    Jeg ser at pr-ekspertene mener likt om velgernes kortidshukommelse, men høsten er ikke langt unna. Jeg vil tro at FrP mister en del som sitter på vippen, men den harde kjerne av FrPere vil nok bli enda sikrere i sin sak. Tror nok det, dessverre.

    Egentlig har jeg ikke problemer med FrP som parti, jeg er uenig med dem i mange grunnleggende saker, men de er en del av det politiske landskapet, de og.

    Jeg har ingen ting i mot pedofili heller. Eller det å falle for unggutter eller ungjenter for den del. Helt greit, og en del av det menneskelige mangfold. Det er misbruk og seksuell utnyttelse av vergeløse jeg reagerer på.

    Det sviket fra den voksne som et overgrep innebærer, og de skadene det medfører må ikke undervurderes. Det fører til langvarig og ofte irreparable skader hos den som blir misbrukt. Det fører ofte til identitetforvirring og personlighetsforstyrrelse hos offeret, skader som først kan vise seg mange år seinere.

    Spør hvem du vil av fagfolk, du får samme svaret: seksuelt misbrukte barn får vanskelige liv og har en overhyppighet av selvmord, psykisk sykdom, korter forventet levetid og lavere livskvalitet på mange viktige parametre.

    Og når dette bagatelliseres fra overgriper og dens medløpere - som det nesten alltid gjør - og tro meg, jeg har møtt en del av dem, da blir jeg ugrei, altså. Det er et dobbelt svik mot offert, og skal alltid slås ned på. Basta!

    Folkeskikk og forhåndsdømming eller ei, dette gir jeg meg aldri på, for dette vet jeg stemmer.
    Terningkast seks!
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    lars_erik skrev:
    Som sagt; Lov-og orden partiet har alltid valgt selv hvilke lover og regler de syns er viktige. Derfor kan de ha en leder av justiskomiteen som er dømt for å ha skallet ned en farget også. Forøvrig en farget som ble sterkt trakkasert av Sandberg i flere timer før dette skjedde, der han gjentatte brukte ordet "svariting" og " ha dæ vækk, din svarting" på byens største utested. En slik mann fortjener selvsagt stor respekt som justispolitiker.
    Jeg husker godt denne saken, men når jeg har nevnt den i diskusjoner de siste årene er det nesten ingen som tror meg :-[
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Snickers-is skrev:
    Kanskje på tide å få inn i regelverket en spesifikk paragraf om spekulasjoner og forhåndsdømming i mer generelle termer siden paragrafen om folkeskikk ikke håndheves.
    Jeg tror ikke innlegget til Snickers var myntet på Dag1234. Hans innlegg har vært gode og "på saken".
    Derimot kan det være at figurer som Lars_Erik og lignende bør føle seg truffet. Leser man gjennom innleggende hans får man følelsen av at han, i motsetning til Dag, ikke tenker mye på ofrene men tvertimot bejubler denne eventyrlige sjansen til å få utløp for sitt rabiate FrP-hat. Det viktigeste her er ikke overgrepet, men sjansen til å se den grufulle Siv Jensen&co på defensiven, gripe til tastaturet og øse ut sin oppsamlede eder og galle......
    God bedring!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    I dag hadde FrP vært tjent med langt større ydmykhet og edruelighet (!), så får vi se hva morgendagen bringer........
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    dag1234 skrev:
    Jeg regner med at det er meg du sikter til.
    Vel, du er langt fra alene. Fordøm gjerne faktiske handlinger, men ikke anta at noen har gjort noe fordi det "kan se sånn ut" og døm dem ut fra det.

    dag1234 skrev:
    Slike saker er ofte bevismessig 'tunge' i retten, noe de også skal være siden dette gjelder alvorlige krenkelser av særlig usatte og sårbare personer. Alle vet derfor at det er langt lettere 'å få rett, enn å ha rett' i retten. Det lyves som kjent ingen steder mer enn der. Og sånn må det være i vårt system. Men Birkeldal er ingen hvem som helst, han har selv søkt makt, da får han tåle å få høre hva i alle fall noen av oss mener om slike handlinger.
    All den tid du ikke vet hva han faktisk har gjort har du vel ikke egentlig grunnlag for å mene noe som helst?

    dag1234 skrev:
    Birkedal er enda ikke dømt i retten, men jeg vil tro han har ca en snøballs sjanse i helvete for å slippe unna - om ikke annet så vil det i befolkningens bevissthet ha klebet ved ham at han er en som forgriper seg på alt for unge gutter. Han kan komme seg på fote igjen, men da må han ta andre grep enn han nå gjør.
    Du skjuler dårlig ditt ønske om at han, uansett hva han har gjort og ikke gjort, skal motta folkets dom om ikke retten finner ham skyldig. For meg er ikke det bare langt utenfor alle tenkelige grenser for folkeskikk, det er også et straffbart krenkende angrep på en person da det ikke er begrunnet. Hadde du sittet med fakta i saken ville det stilt seg annerledes. Dine handlinger er likestilt med hans påståtte handlinger, de er fornedrende, de går ut over noen, og du gjør det for din egen fornøyelse.

    dag1234 skrev:
    Vi som ikke har så veldig sansen for FrP, kan jo prise oss lykkelig for at herr Filkedal valgte Arvid Sjødin som forsvarer. Med tanke på hva han klarte i Birgitte-saken, er det godt håp om at vi ikke ser Birkedal på en stund.
    Jeg må jo stille spørsmål ved din dømmekraft. Du bruker denne saken som motiv, men du viser tydelig at det eneste du er ute etter er å kaste skitt mot en person som har en annen politisk oppfatning enn deg selv.

    dag1234 skrev:
    Jeg registerer at du føyer deg inn i en trygg FrP-tradisjon der du roper på sensur og mener dere utsatt for uskalig og usmaklig hets når dere blir tatt med buskene nede. Og kanskje spesielt når det er dere som har dratt ned andres bukser. Det er vel liberalisme i praksis dette, da.
    Jeg antar du har googlet og funnet ut at jeg har tatt FRP i forsvar både i forbindelse med sak og uthenging. Det gjør meg ikke til en FRP-tilhenger. Imidlertid synes jeg svært lite om mobbere.

    Ellers finner jeg det veldig veldig langt over streken at du forsøker å henge ut meg som overgriper eller pedofil.

    dag1234 skrev:
    Eller synes du kanskje det er greit at han forsyner seg av lammekjøtt når han først har kommet til matfatet? Er du det minste bekymret for hva denne mannen har stelt i stand, og hva han kan stelle i stand av skade og ødeleggelser for ungdommer?
    Forskjellen mellom meg og deg er at jeg innser at jeg ikke vet hva Birkedal har bedrevet. Du gjør det kanskje også, men du ønsker i såfall ikke å la dette komme i veien for din fanesak.

    Jeg er bekymret for hva som kan ha skjedd, og la meg legge til, jeg er også bekymret for muligheten for at saken mot Birkedal blir blåst opp større enn den er. Evner du bare å bekymre deg for ungdommer, eller betyr rettferdighet for partimedlemmer du ikke stemmer på faktisk noe for deg?

    dag1234 skrev:
    Det virker som om det er viktigere å beskytte omdømmet til FrP enn å beskytte våre barn mot seksuell utnytting og misbruk. Jeg er selv far til en tenåring, en gutt i Birkedals målgruppe. Og du etterspør folkeskikk! Hvem trenger å skikke seg her? Det er Birkedal og FrP, det. Er det rart jeg reagerer når en av kommunens fremste tillitsvalgte blir tatt for slikt? Herlighet, der går min anstendighetsgrense! Da har jeg fått nok, og det er ikke mer anstendighet jeg trenger.
    Det er like viktig å beskytte Birkedal mot mobben som å beskytte unge gutter mot overgripere. At du har en gutt på samme alder gir deg ingen rett til å forhåndsdømme noen som helst. Husk at om sønnen din velger å ta i mot pikken til en middelaldrende mann i rumpa si så betyr ikke det at den siste er en overgriper. Om det skjer, så glem da for all del ikke at han er et resultat av din oppdragelse.

    dag1234 skrev:
    Har du i en eneste av dine poster uttrykt bekymring for ofrene og 'forferdelse' (som hun isdronningen din så hyklerisk uttrykker det) over det som har kommet frem? Ikke det jeg har fått med meg. Det er dere som skulle legge dere langflat og beklage, og ikke angripe oss som er redde for de skader vi vet misbruk av ungdommer fører til.
    Nå er det ikke slik at man ikke mener noe før man har sagt det. Imidlertid er de faktiske opplysningene som har kommet frem så syltynne at det er neppe tvil om at han ikke hadde blitt varetektsfengslet på det grunnlaget. Dermed står jeg kun igjen med ett uomtvistelig faktum: At en gjeng anti-FRP-ere bruker denne saken for hva den er godt for, og fyller i hva de måtte trenge for å få forhåndsdømt en person for en forseelse de ikke egentlig vet hva er.

    Hva kommer det av at du ikke bruker samme mengde energi på å finne ut om de høye herrer i ditt favorittparti bedriver noe snusk?

    dag1234 skrev:
    Noe godt kan det like vel komme ut av denne saken. Det er at FrP blir rammet og at oppslutningen om det forestående valget blir minimalisert.
    Så du er motstander av demokrati.

    Personlig driter jeg i om ikke FRP får makt, men dette handler om mennesker, ikke om politiske partier. Synd denne tråden domineres av folk som ikke kan se forskjell. Rundt FRP er det ofte uforholdsmessig mange saker som handler om mennesker som blir utsatt for mobb. Det er helt åpenbart at en stor gruppe mennesker er nærmest utelukkende interesserte i FRP-skandaler og gir egentlig blaffen i alle andre politiske skandaler.

    Jeg så nylig en bitteliten statistikk over lovovertredelser av politikere. Det hele var delt inn i partier, og FRP toppet denne statistikken glatt. Men det var et tre ting som ikke hang helt på greip her. For det første var antallet lovovertredelser alt for lavt til at det kan dekke en 5-års periode for mange titalls tusen mennesker. For det andre var alt hentet fra media ved å søke på nettet. Ergo finner man saker ut fra hvor partispesifikt de er beskrevet. For det tredje var det en liten oversikt over de overtredelsene de hadde funnet. Der viste det seg at antallet grove voldtekter, drap, vold, grov svindel osv fordelte seg omtrent som man kan forvente ut fra antall medlemmer i hvert parti. I tillegg var det listet opp en hel rekke saker under FRP som for eksempel å kjøre for fort (130 i 80-sone eller noe), en ganske vanlig arbeider med partitilhørighet på hobbybasis som hadde mottatt noen titalls tusen for mye i en eller annen trygdeytelse, en som hadde fått et forenklet forelegg for å ha sittet på i en bil uten å ha på seg sikkerhetsbelte... er hva jeg kommer på i farten. Av de øvrige partiene til sammen var det bare en slik sak å finne, en som hadde kjørt i 140 eller noe i 80-sone.

    Dette gir et temmelig klart bilde av hvordan FRP og alle dets tilhengere blir hengt ut som idioter og kriminelle i media. Det er dessverre nok av andre med altfor mye fritid som er klare til å henge seg på dette. Jeg liker det ikke, og det har ikke noe å si hvilket parti som er i kryssilden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    Snickers-is skrev:
    Kanskje på tide å få inn i regelverket en spesifikk paragraf om spekulasjoner og forhåndsdømming i mer generelle termer siden paragrafen om folkeskikk ikke håndheves.
    Jeg tror ikke innlegget til Snickers var myntet på Dag1234. Hans innlegg har vært gode og "på saken".
    Derimot kan det være at figurer som Lars_Erik og lignende bør føle seg truffet. Leser man gjennom innleggende hans får man følelsen av at han, i motsetning til Dag, ikke tenker mye på ofrene men tvertimot bejubler denne eventyrlige sjansen til å få utløp for sitt rabiate FrP-hat. Det viktigeste her er ikke overgrepet, men sjansen til å se den grufulle Siv Jensen&co på defensiven, gripe til tastaturet og øse ut sin oppsamlede eder og galle......
    God bedring!
    God bedring selv! Hvor tok du avstand fra disse handlingene, og hvor tok du avstand fra dette partiets opptreden i denne saken.
    Må sannelig ikke komme her og fortelle meg om hva du tror jeg mener!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    All den tid du ikke vet hva han faktisk har gjort har du vel ikke egentlig grunnlag for å mene noe som helst?
    Det er vel bare den fysiske sexen med mindreårig at han nekter for. Resten har han innrømmet.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    @snickers:
    Her var det mye rart, og jeg ser ikke mye av den folkeskikk du selv etterlyser.

    Du holder Birkedal som uskyldig, og mener at han er utsatt for et anti-FrP-angrep. Du om det. Jeg må si du da fremstår som Norges mest naive mann. Og du må være så godt som den eneste i hele kongeriket som tror han er uskyldig. Men godt for Birkedal, han trenger alle den støtte han kan få.

    Du forstår ikke sakens alvor, og du ønsker heller ikke sette deg inn i den. Det vil ikke bli holdt mot deg at du ikke klarer å skjønne hva denne type overgrep skaper av skade. Men jeg synes i alle fall du kunne gjøre et forsøk på å forstå, at du ikke gidder forsøke vil jeg holde mot deg.

    Slik du nå turer frem som 'rettferdighetens beskytter' og sånn snur saksforholdet på hodet er du nyttig for FrP-motstanderne. Du bekrefter våre oppfattelser av FrP som alltid å være på de sterkestes side, svikte de svake og å ville forsterke de forskjellene som alt ligger i samfunnet. Du bagatelliserer overgrep generelt og velger å mistro fornærmede. Du om det.

    Men du kan spare meg som far at legger ut dine vulgære fantasier om hva min sønn måtte foreta seg seksuelt med middelaldrene menn. Hva du har av bilder i hodet ditt, må du klare å holde der, og ikke belemre meg og de andre med dem. Det er upassende og støtende, og under en hver omstendighet blottet for folkeskikk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    http://www.dagbladet.no/2011/03/25/nyheter/politikk/frp/trond_birkedal/innenriks/15945726/ skrev:
    Den 31 år gamle tidligere FpU-lederen har etter det Stavanger Aftenblad kjenner til, erkjent å ha operert med falsk identitet på nettstedene for å forsøke å skaffe seg nakenbilder av gutter og menn han fikk kontakt med.

    Ved å utgi seg for å være en ung jente, skal han ha innledet samtaler med flere menn rundt om i Norge og fått flere av disse til å kle av seg foran webkameraet eller sende ham nakenbilder av seg selv.

    Birkedal skal ha hatt flere bilder av en naken ung kvinne på sin egen PC som han sendte fra seg for at mennene skulle tro det var henne de hadde kontakt med, skriver avisen.

    Frp kommer med sterk selvkritikk. De vil nemlig se på sine rutiner. :eek:

    - I neste runde, når vi skal evaluere regelverket og se på det på nytt, så er jeg helt sikker på at vi vil få mange innspill til å styrke våre retningslinjer, sier Sandberg.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette dreier seg forøvrig om en som aldri har hatt en vanlig jobb, men har vært heltidspolitiker siden han var tenåring selv. Kanskje de kan bli litt livsfjerne på maktens tinder?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Birkedal er en smart fyr, han vet at han må tilstå der det er bevis, og nekte for alt som fremsettes som påstander. Sjødin vet også at dette er spillet i retten.

    Baluba, Birkedal illustrerer et fenomen vi har drøftet i PM, at i en relativt velfungerende personlighet, kan det være kapslet inn 'øyer' av sterk personlighetsforstyrrelse. Disse kan være svært vanskelig å få tak i om personen aktivt går inn for å skjule dem. Dette er ikke et uvanlig fenomen.

    Hvis det stemmer det bildet som kommer frem av Birkedal som hebefil overgriper, da vil jeg sette en månedslønn på at han selv har blitt misbrukt i oppveksten. Det er oftest regelen. Og en av skadene ved å være misbrukt er at offeret får ødelagt hele eller deler sin egen evne til 'alminnelig' seksualitet.

    Det er uttrykk for en generell mekanisme i den menneskelige psyke, at de fleste vil gjøre mot andre slik en selv har bltt gjort mot. Har en person fått nok av det en trenger, så gir en videre av sitt overskudd. Om en utsettes for sterke nok krenkelser, vil en videreføre krenkelsen til andre. Dette er en kynisk, men økonomisk mekanisme som psyken arbeider etter. Derfor er det så viktig å sikre barn gode og trygge oppvekstbetingelser, for de dårlige kan sette spor i flere generasjoner.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    dag1234 skrev:
    Hvis det stemmer det bildet som kommer frem av Birkedal som hebefil overgriper, da vil jeg sette en månedslønn på at han selv har blitt misbrukt i oppveksten. Det er oftest regelen. Og en av skadene ved å være misbrukt er at offeret får ødelagt hele eller deler sin egen evne til 'alminnelig' seksualitet.
    Så det er ikke nok å være Frp'er altså? Da har jeg nok misforstått flere innlegg i denne tråden. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    dag1234 skrev:
    Hvis det stemmer det bildet som kommer frem av Birkedal som hebefil overgriper, da vil jeg sette en månedslønn på at han selv har blitt misbrukt i oppveksten. Det er oftest regelen. Og en av skadene ved å være misbrukt er at offeret får ødelagt hele eller deler sin egen evne til 'alminnelig' seksualitet.
    Så det er ikke nok å være Frp'er altså? Da har jeg nok misforstått flere innlegg i denne tråden. ;)
    He he he, men noen synes sikkert at det hjelper...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    dag1234 skrev:
    Hvis det stemmer det bildet som kommer frem av Birkedal som hebefil overgriper, da vil jeg sette en månedslønn på at han selv har blitt misbrukt i oppveksten. Det er oftest regelen. Og en av skadene ved å være misbrukt er at offeret får ødelagt hele eller deler sin egen evne til 'alminnelig' seksualitet.
    Så det er ikke nok å være Frp'er altså? Da har jeg nok misforstått flere innlegg i denne tråden. ;)
    He he he, men noen synes sikkert at det hjelper...
    Man kan jo også stille spørsmålet om hva som gikk galt i oppveksten når man endte opp som frper. Men det er da tross alt vel mye mer alvorlig å misbruke sin posisjon som leder i organisasjonen til lokke til seg sex med barn under den seksuelle lavalder, lage hemmelige videoopptak av sine gjester på badet, lage falske profiler på nettet for å lokke unge til å sende nakenbilder og videoer av seg selv etc.

    For Frps del kan man jo spørre seg om ledelsen har tilstrekkelig dømmekraft når folk med slik personlighet og adferd får fremtredende posisjoner i partiet. Men kanskje tiltrekningskraften på unge rekrutter var sett på som tilstrekkelig oppveiende for slike brister. Det er jammen mange rare mennesker med tilknytning til og posisjoner i det partiet. Men de skal vel representeres politisk de også i et demokrati.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble nevnt tidlig i saken at det dreide seg blant annet om vanskeligstilt ungdom. Tiltrekkes slike spesielt til Fpu?
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    Registrerer at efferpistene er veldig opptatt av at det ikke har noe med partiet å gjøre. Når man har verv i partiet og "snoper" blant FrP ungdommen på møter arrangert av partiet så blir det vanskelig å akseptere at det ikke har noe med partiet og gjøre. Hvis presten tar seg til rette med korgutten i sakrestiet så har det ingenting med kirka og gjøre?

    Det er ikke så lenge side noen hadde problemer med ett stabburd, noen med noen gaver etter skipsdåper, det hadde mye med partiet og gjøre etterhvert. Når politikkere driter seg ut så har det alltid noe med partiet og gjøre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    En sex-skandale og et firma som har brutt arbeidsmiljøloven, og vips så har vi rødgrønt flertall igjen. Interessant hva som avgjør hva folk stemmer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BT skrev:
    En sex-skandale og et firma som har brutt arbeidsmiljøloven, og vips så har vi rødgrønt flertall igjen. Interessant hva som avgjør hva folk stemmer.
    Demokratiet handler mer og mer om oppslag og saker i media. Den som kontrollerer dette styrer folkeviljen. Derfor er det uhyre viktig å ha begrensninger på eiersiden i avis og tv for å unngå at folk som Berlusconi eller Murdoch skaffer seg politisk kontroll i et land.

    Det er jo også derfor Frp nå bommer med sin mediastrategi i denne saken. Hensyn til partiets omdømme er selvsagt uhyre viktig for dem, men den biten kan ikke være det som formidles direkte til massene. Da fremstår de kun som kyniske og kalkulerende.

    Kanskje Siv virkelig er sjokkert denne gangen, men partiet kan jo ikke helt ha blitt tatt på sengen heller i denne saken hvis det stemmer som det kommer frem i media at denne personens adferd er vel kjent i apparatet. Det har nok gjort en avveining om at det ville være skadelig for partiet tidligere om de hadde tatt et oppgjør med mannen, og gamblet på at problemene skulle gå over av seg selv. Takhøyde er vel den politiske betegnelsen som brukes når man feier slike problembarn under teppet.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    Det ble nevnt tidlig i saken at det dreide seg blant annet om vanskeligstilt ungdom. Tiltrekkes slike spesielt til Fpu?
    Jeg tror ikke at Fpu er mer trekkplaster for problembarn enn andre ungdomsorganisasjoner, selv om mennesker som føler seg satt utenfor av ulike grunner, letterer trekker mot de politiske ytterpunkt.

    Unge som har blitt krenket - seksuelt eller på annet alvorlig vis - vil være lettere å misbruke videre av voksne. Grensekrenkende handlinger fører til at barna får svakere grensehevdelser. Det er en annen alvorlig skade av seksuelt misbruk.

    Men på generelt grunnlag vil jeg ikke gå med på å sykeliggjøre FrP-medlemmer eller -velgere. Det er en banalisering av problemstillingen. FrP er et lovlig norsk parti, å misbruke barn og unge seksuelt er ikke lovlig, og ofte utslag av dypere personlighetsproblematikk hos overgriper. Når en med slik personlighetsproblem blir satt til å lede en ungdomsorganisasjon, settes hans sviktende impulskontroll under sterkt press. Det kan det virke som i denne saken.

    Når FrP vet om Birkedals forkjærlighet for urørt guttekropp, og likevel lar han får posisjoner, vitner det om sviktende dømmekraft hos ledelsen - og politisk sjansespill. Men sykdom i psykisk forstand er det ikke. Bare alminnelig dumskap.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn