Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Jeg tror nok ikke du finner mange som seriøst mener at forbud er veien å gå, selv når det gjelder deres eget hatobjekt numero uno, religion.
    Forbud er en dårlig vei å gå når det er noe man ikke liker. Det er mye som er skadelig for samfunnet og dumt for utøverne: narkotika, prostitusjon, religion, blodpropp, snåseri og steelgitar. Folkeopplysning og voksenopplæring er veien å gå. Forbud virker mot sin hensikt. Folk må få lov til å være suboptimale individer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.627
    Det rare er at det er de som prater fagrest om liberalisme også er de som roper "forbud, forbud" høyest.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Det rare er at det er de som prater fagrest om liberalisme også er de som roper "forbud, forbud" høyest.
    Det stemmer dårlig.

De som vil forby alt de ikke liker er vel stort sett verdikonservative, ottarfeminister eller dogmatiske sosialister. Men de har ofte ganske identiske og formynderiske holdninger til sine medmennesker, så det kan sikkert gå litt i surr hvem som er hvem.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Liberalister er ofte usedvanlig lite tolererante mennesker.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    De har ofte lav toleranse for intoleranse.
    De har også ofte lav toleranse for middelmådige tollere, eller intolerante liberianere

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    BT skrev:
    Godt sagt. De tåler bare andre liberalister.
    Tåpelig utsagn (som vanlig). I en tenkt liberalistisk stat kan folk fint organisere seg i sosialistiske samfunn eller grupper, og fordele ressursene og verdiene de skaper helt etter eget forgodtbefinnende, all den tid de ikke bruker vold. Fristaden Christiania eller til en viss grad Uffa/Svartlamon her i landet kan nevnes som (flotte) eksempler (jeg utelater Blitz pga dets voldelige tendenser, selv om den fredlige delen av Blitz er kjempeflott). Det er ingenting i liberalismen som "forbyr" dannelsen av autonome, sosialistiske subkulturer.

I en sosialistisk stat på den annen side, vil mennesker som ønsker å leve i liberalistiske samfunn/grupper bli forfulgt og kastet i fengsel, fordi systemet bygger på tvang og de ikke "yter til fellesskapet", er skattesnyltere og så videre. Så hva som er mest intolerant fremstår som temmelig åpenbart.

Utsagnet om at FrP er liberalistisk var imidlertid enda mer tåpelig.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    FatmanFlump skrev:
    Og da er det jo bare muslimene igjen....

"Plans and programs must have a goal pointing to the future. They may not be focused only on a temporarily unpleasant situation. A better future demands the systematic solution of the Jewish Question, not the organization of the Jews.

We must build our state without the Jews. They can be only stateless foreigners among us, with no legal permanent standing. Only so will Ahasver [the legendary wandering Jew] be forced to take up his walking stick again, and then turn it into axes and spades."

http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/gercke.htm
    Total skivebom. Det er ekstreme muslimer som representerer parallellen til Nazitidens "Jødiske problem"; som kjent er de omtrent like glad i Jøder som Hitler. Det er de ekstreme muslimene som mener at deres medmennesker som ikke deler deres tro er likestillt med dyr (faktisk setter de dyr høyere i følge linken nedenfor).

Se her for eksempel:

http://www.dagbladet.no/2010/10/28/nyheter/hamas/utenriks/14048061/

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Etter at FRP (Henning Holstad, han med lappen på øyet, og eks. antall konkurser) foreslo en full deregulering i taxinæringen sammen med T. S. Grande i 1998, ER OSLO FARGET HELT SVART!!!!

Dere som stemmer/skal stemme FRP vær klar over hva dere stemmer på :'(

De går ut med fremmedfrykt, men gjør noe helt annet når de kommer i posisjon!!!

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Voff skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Og da er det jo bare muslimene igjen....

"Plans and programs must have a goal pointing to the future. They may not be focused only on a temporarily unpleasant situation. A better future demands the systematic solution of the Jewish Question, not the organization of the Jews.

We must build our state without the Jews. They can be only stateless foreigners among us, with no legal permanent standing. Only so will Ahasver [the legendary wandering Jew] be forced to take up his walking stick again, and then turn it into axes and spades."

http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/gercke.htm
    Total skivebom. Det er ekstreme muslimer som representerer parallellen til Nazitidens "Jødiske problem"; som kjent er de omtrent like glad i Jøder som Hitler. Det er de ekstreme muslimene som mener at deres medmennesker som ikke deler deres tro er likestillt med dyr (faktisk setter de dyr høyere i følge linken nedenfor).

Se her for eksempel:

http://www.dagbladet.no/2010/10/28/nyheter/hamas/utenriks/14048061/
    ???

Du har fått med deg at det ikke var jødene som var problemet?

Skivebom? Det var jo nettopp en slik parallell jeg ville advare mot. (edit: Og ikke bare for ekstreme muslimer, men muslimer generelt)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    BT skrev:
    Godt sagt. De tåler bare andre liberalister.
    Tåpelig utsagn (som vanlig). I en tenkt liberalistisk stat kan folk fint organisere seg i sosialistiske samfunn eller grupper, og fordele ressursene og verdiene de skaper helt etter eget forgodtbefinnende, all den tid de ikke bruker vold. Fristaden Christiania eller til en viss grad Uffa/Svartlamon her i landet kan nevnes som (flotte) eksempler (jeg utelater Blitz pga dets voldelige tendenser, selv om den fredlige delen av Blitz er kjempeflott). Det er ingenting i liberalismen som "forbyr" dannelsen av autonome, sosialistiske subkulturer.

I en sosialistisk stat på den annen side, vil mennesker som ønsker å leve i liberalistiske samfunn/grupper bli forfulgt og kastet i fengsel, fordi systemet bygger på tvang og de ikke "yter til fellesskapet", er skattesnyltere og så videre. Så hva som er mest intolerant fremstår som temmelig åpenbart.

Utsagnet om at FrP er liberalistisk var imidlertid enda mer tåpelig.
    I en tenkt liberalistisk stat vil det også være lover. Hvis noen vil ha en alternativ styring som går på tvers av staten, så vil ikke staten tillate slikt, ganske enkelt fordi at staten må ha felles jurisdiksjon og dermed styre i hele området.

Det er mulig med noe annet i drømme, men det er bare i Ayn Rand tåka til Slubbert at slikt er mulig.

- og hvor mye er det av sosialisme/anarkisme i Christiania/Svartlamoen/Blitz?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    I en tenkt liberalistisk stat vil det også være lover. Hvis noen vil ha en alternativ styring som går på tvers av staten, så vil ikke staten tillate slikt, ganske enkelt fordi at staten må ha felles jurisdiksjon og dermed styre i hele området.
    Det er ingen ting i veien for å se for seg en modell med ganske stor grad av selvstyre for større og mindre enheter og samfunn innen et lands territorium. Fristader er en grei modell å se på hvis man ikke forstår poenget.

Noen felles lover vil det alltid være, og de må kunne håndheves. Men det er er intet motsetningsforhold her.

Hvis vi tillater en regjering full av Audun Lysbakken-kloner så er vi alle redusert til et forkjølet barnehagebarns myndighetsnivå og styringsrett over egne liv.

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:

Det er mulig med noe annet i drømme, men det er bare i Ayn Rand tåka til Slubbert at slikt er mulig.
    All den tid de er ikkevoldelige er det ingenting som motsier dannelsen av autonome subsamfunn i en liberalistisk stat. Den "liberalistiske juridiksjonen" er jo begrenset til nettopp å forhindre initiering av vold. Hvis du vil bruke vold stiller situasjonen seg såklart annerledes, men var det ikke du som er så jævla tolerant? Hehe, tolerant så lenge du kan bruke vold til å tvinge folk inn i dine rekker, den er dyp.

Ellers er vel du som har lest hundrevis av hyllemetre med faglitteratur kjent med at Rand er en rimelig omstridt person også blant andre liberale tenkere. Ikke at jeg kan tenke meg at du har lest noe hun har skrevet, siden bøkene er mye tykkere enn Donald-pocket og helt uten bilder og blokkbokstaver, men Rand er vel av temmelig begrenset interesse for andre enn objektivister. Kjedelige bøker i hvert fall.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rand var en bæsjegrå og selvopptatt sytekjerring. Stakkars de som har henne som intellektuelt alibi. Heldigvis kan ikke liberalismen klandres henne, like lite som Norge kan klandres meg.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    f skrev:
    Etter at FRP (Henning Holstad, han med lappen på øyet, og eks. antall konkurser) foreslo en full deregulering i taxinæringen sammen med T. S. Grande i 1998, ER OSLO FARGET HELT SVART!!!!

Dere som stemmer/skal stemme FRP vær klar over hva dere stemmer på :'(

De går ut med fremmedfrykt, men gjør noe helt annet når de kommer i posisjon!!!
    Du stemte på FRP for å hindre et sort Oslo og så deregulerte svina taxinæringen og gjorde Oslo svart likevel, bummer.
    Det er noe dritt når en ikke kan stole på lovnader om rasisme.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Kan noen greit og enkelt definere forskjellene på disse ideologiene:

Liberalisme
    Libertarisme
    Libertinisme

Eventuelle andre avarter

Det går litt i surr her. Felles er vel ønsket om å bygge ned nasjonalstaten. ?

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    oddgeir skrev:
    Sniff skrev:
    Ah, det er dette diktet som har ligget til grunn for Fps politiske og populistiske metode. Biter faller på plass. Noen gikk altså så glipp av, eller fant det ikke så nøye, krittikken av og varskoet mot benyttelse av den samme metoden.

Mvh
    Sniff
    Hvis du sikter til Bjørneboediktet, skrives det om - "de som er flest - har alltid rett".

Menner du det passer godt på Frp? Rundt 24 på siste meningsmåling. Sorry Sniff. Jeg tror nok det er de politisk korrekte er target for Bjørneboe her. Ingen nevnt, ingen glemt. ;D
    Ingen ueffen tolkning det ;). Men, nja. Diktet har mange vers. Leser dette i helhet først og fremst som en kritikk av opportunister som spiller orgel på hopens sløvhet og innbilskhet. ”De som er flest” behøver ikke være majoriteten av det totale stemmekveget, men den delen av hopen det gir størst uttelling å ha bak seg. Effekten av en slik fremferd er makt og innflytelse, men kan aldri kombineres med substans eller grunnleggende verdier ”verdt å dø for”. Jeg har sikkert gått glipp av noe, men når jeg observerer Frps politikk og fremferd er det nettopp mangelen på slikt jeg fester meg ved.

Mvh
    Sniff

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Sniff skrev:
    oddgeir skrev:
    Sniff skrev:
    Ah, det er dette diktet som har ligget til grunn for Fps politiske og populistiske metode. Biter faller på plass. Noen gikk altså så glipp av, eller fant det ikke så nøye, krittikken av og varskoet mot benyttelse av den samme metoden.

Mvh
    Sniff
    Hvis du sikter til Bjørneboediktet, skrives det om - "de som er flest - har alltid rett".

Menner du det passer godt på Frp? Rundt 24 på siste meningsmåling. Sorry Sniff. Jeg tror nok det er de politisk korrekte er target for Bjørneboe her. Ingen nevnt, ingen glemt. ;D
    Ingen ueffen tolkning det ;). Men, nja. Diktet har mange vers. Leser dette i helhet først og fremst som en kritikk av opportunister som spiller orgel på hopens sløvhet og innbilskhet. ”De som er flest” behøver ikke være majoriteten av det totale stemmekveget, men den delen av hopen det gir størst uttelling å ha bak seg. Effekten av en slik fremferd er makt og innflytelse, men kan aldri kombineres med substans eller grunnleggende verdier ”verdt å dø for”. Jeg har sikkert gått glipp av noe, men når jeg observerer Frps politikk og fremferd er det nettopp mangelen på slikt jeg fester meg ved.

Mvh
    Sniff
    Takk for et fint og ikke minst sakelig innlegg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da skal du få et korrekt, men usaklig fra meg:

?"Når man er i Roma må man gjøre som rumenerne(!)" Carl I. Hagen på P2.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    oddgeir skrev:
    Sniff skrev:
    oddgeir skrev:
    Sniff skrev:

Mvh
    Sniff

Mvh
    Sniff
    Takk for et fint og ikke minst sakelig innlegg.
    Hyggelig å bidra :)

Mvh
    Sniff

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    baluba skrev:
    Rand var en bæsjegrå og selvopptatt sytekjerring. Stakkars de som har henne som intellektuelt alibi. Heldigvis kan ikke liberalismen klandres henne, like lite som Norge kan klandres meg.
    Hvordan Ayn Rand var som person er da uvesentlig for de fleste da hun ikke skal skaffe seg nye bekjente. Bøkene hennes er meget godt skrevet, og for veldig mange mennesker svært interessante.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    val skrev:
    baluba skrev:
    Hvordan Ayn Rand var som person er da uvesentlig for de fleste da hun ikke skal skaffe seg nye bekjente. Bøkene hennes er meget godt skrevet, og for veldig mange mennesker svært interessante.
    Normalt gjenspeiler en persons kvaliteter seg i bøkene, når de er av den filosofiske typen. Det finnes de som liker henne, og har henne som filosofisk ledestjerne og intellektuelt alibi. Jeg synes fortsatt synd på dem. At noe er godt skrevet, og eventuelt interessante, fritar dem ikke fra å faktisk si noe som er av verdi. Ikke bare kvasi-intellektuelle forsøk på å rettferdiggjøre total egoisme uten dybde. Egentlig skriver hun kun at hun mener det hun mener fordi hun driter i alle andre, og mener at jeg bør gjøre det samme. Problemet er at jeg er født med en defekt som kalles empati. Utallige leger har ment at de har en kur mot den lidelsen, men de funker nok ikke på meg. Jeg får heller la Rands disipler se på meg som a freak of nature.

(Jeg vet hun har skrevet om forskjellige ting, men ut fra de intervjuene med henne jeg har lest og sett så er hun et av de grunneste menneskene som har blitt titulert som filosof i full offentlighet)

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Beklager men FRP vil nok aldri få undertegnedes stemme! I storbyer som f.eks. Oslo må sosialismen få styre!

På landet i bygder/byer med under 4 innbyggere kan FRP få juge hvor mye de vil ;)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    baluba skrev:
    val skrev:
    baluba skrev:
    Normalt gjenspeiler en persons kvaliteter seg i bøkene, når de er av den filosofiske typen. Det finnes de som liker henne, og har henne som filosofisk ledestjerne og intellektuelt alibi. Jeg synes fortsatt synd på dem. At noe er godt skrevet, og eventuelt interessante, fritar dem ikke fra å faktisk si noe som er av verdi. Ikke bare kvasi-intellektuelle forsøk på å rettferdiggjøre total egoisme uten dybde. Egentlig skriver hun kun at hun mener det hun mener fordi hun driter i alle andre, og mener at jeg bør gjøre det samme. Problemet er at jeg er født med en defekt som kalles empati. Utallige leger har ment at de har en kur mot den lidelsen, men de funker nok ikke på meg. Jeg får heller la Rands disipler se på meg som a freak of nature.

(Jeg vet hun har skrevet om forskjellige ting, men ut fra de intervjuene med henne jeg har lest og sett så er hun et av de grunneste menneskene som har blitt titulert som filosof i full offentlighet)
    Om det er "Kildens utspring" du har lest og sitter igjen med disse inntrykkene har du misforstått boken.
    Det er flere former for egoisme og det behøver ikke være negativt på noe som helst måte, eller bety at man driter i alle andre mennesker som du skriver.
    Boken handler om Individualisme, den beskriver en persons kamp mot konservativ vane-tankegang, den er en roman som omhandler et lidenskapelig kjærlighetforhold og en maktkamp innen arkitektkunsten.
    Spennende, detaljert og ærlig skrevet.

Gleder meg til å begynne med "Atlas Shrugged"

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    f skrev:
    Beklager men FRP vil nok aldri få undertegnedes stemme! I storbyer som f.eks. Oslo må sosialismen få styre!

På landet i bygder/byer med under 4 innbyggere kan FRP få juge hvor mye de vil ;)

Virker som du aldri har vært utenfor Oslo Sentrum når du skriver et slikt tanketomt innlegg!

Oslo er en veldig liten del av Norge og en liten landsby blant verdens byer. Ta deg en tur rundt i landet og ut i skauen, og nei; "Marka" og køgåing rundt Sognsvann et ikke skauen!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:

All den tid de er ikkevoldelige er det ingenting som motsier dannelsen av autonome subsamfunn i en liberalistisk stat. Den "liberalistiske juridiksjonen" er jo begrenset til nettopp å forhindre initiering av vold. Hvis du vil bruke vold stiller situasjonen seg såklart annerledes, men var det ikke du som er så jævla tolerant? Hehe, tolerant så lenge du kan bruke vold til å tvinge folk inn i dine rekker, den er dyp.

Ellers er vel du som har lest hundrevis av hyllemetre med faglitteratur kjent med at Rand er en rimelig omstridt person også blant andre liberale tenkere. Ikke at jeg kan tenke meg at du har lest noe hun har skrevet, siden bøkene er mye tykkere enn Donald-pocket og helt uten bilder og blokkbokstaver, men Rand er vel av temmelig begrenset interesse for andre enn objektivister. Kjedelige bøker i hvert fall.
    Nar jeg snakker om a ha lest mener jeg seriös faglitteratur, og da faller som kjent Ayn Rad utenfor. (Dette skrives i Tyskland - derfor begrenset tastatur)

S

Smorte24

Gjest
    f skrev:

Ja akkurat som de gjør i Trondheim, der går det jo veldig bra ikke sant.

N

Nifelheim

Gjest
    Smorte24 skrev:
    f skrev:

De har til gode å kaste bort over 30 mill reelle kroner på ei tomt i spania om ikke annet.
    Eller over 150 millioner reelle kroner på å fjerne it-arbeiderne. (indirekte kostnader som sluttpakker , dyrere og dårligere tjenester osv ikke medberegnet)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    S

Smorte24

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Smorte24 skrev:
    f skrev:

De har til gode å kaste bort over 30 mill reelle kroner på ei tomt i spania om ikke annet.
    Eller over 150 millioner reelle kroner på å fjerne it-arbeiderne. (indirekte kostnader som sluttpakker , dyrere og dårligere tjenester osv ikke medberegnet)
    Fint om du har fakta når du sier noe sånt, tomte kjøpet ble vedtatt av andre partier enn FRP, men dette kommer jo ikke frem i våre rød/grønne media.

Eneste jeg har lest om dette er et leserinnlegg i VG fra nestlederen i FRP Oslo, han svarte på krittiken. Mener det sto at det var de rødgrønne med støøte fra KRF som kjøpte den tomten.

Dette skal jeg finne fakta på og gi deg en link.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Daffy Duck har en fin kommentar under artikkelen. ;D

RE: Sandvik sliter
    Sandvik er en av de største idiotene Trøndelag har fostret siden Henry Rinnan var på banen.

S

Smorte24

Gjest
    Gjest skrev:
    Han har vel rett, selv om han ordlegger seg feil, det samme er det jo med boligprisene også, når det kommer mange nye mennesker til landet så øker jo etterspørselen og forbruket.

Er det innvandrere sin feil, nei det er det ikke, det er de som har sittet i regjering de siste 30 årene og der har ikke FRP sittet.

Lurer også på hvorfor man alltid kan kommentere saker som har med FRP å gjøre i Dagbladet men ikke voldetkter osv.

http://www.dagbladet.no/2010/12/02/nyheter/voldtekt/politiet/14540751/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Han har vel rett, selv om han ordlegger seg feil, det samme er det jo med boligprisene også, når det kommer mange nye mennesker til landet så øker jo etterspørselen og forbruket.
    Med den "logikken" burde vi vel innføre en knallhard avgift på nyfødte. Så slipper vi et slikt utidig press på boligmarkedet i fremtiden. Kanskje ikke helt politisk korrekt, men 250.000 kr i avgift pr. baby vil nok få vordende foreldre på bedre tanker. Disse pengene kan så settes på bok og øremerkes til boligsubsidisering når de små blir store nok til å gå på trygd selv.

P

Parelius

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Gjest skrev:

Er det innvandrere sin feil, nei det er det ikke, det er de som har sittet i regjering de siste 30 årene og der har ikke FRP sittet.

Lurer også på hvorfor man alltid kan kommentere saker som har med FRP å gjøre i Dagbladet men ikke voldetkter osv.

http://www.dagbladet.no/2010/12/02/nyheter/voldtekt/politiet/14540751/
    Du Smorte, du Smorte…

For å være litt alvorlig her; du vet jo like godt som oss andre at det er de skilte som er årsaken både til de høye bolig- og strømprisene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn