Praktisk tips for problemet med for mørke bilder:
Bruk eksponerings-kompensasjon for å legge til eller trekke ifra på automatikkens lysforslag. Eller mål lyset i en mørkere del av scenen slik at eksponeringen blir lysere. Eller ta bildet i raw og juster med curves/levels i photoshop eller lignende.
Jeg ville kanskje ha prøvd (og feilet) litt utenfor automatikkmodus for å gjøre meg kjent med kameraet. Du har veldig bra utstyr.
Jeg er i samme situasjon som deg: relativt nybeynnger med kamera.
Min tilnærming til kamera er veldig teknolog-orientert og kanskje ikke den som fungerer for andre.
Foto:samle inn reflekter og direktestrålt lys (fotoner) fra en scene projisert ned på en rektangulær sensor.
ISO: Høy gain gir mye lys og mye støy, lite gain gir lite lys og lite støy.
Lukketid: Lang lukketid gir mange fotoner og mulighet for etterslep, kort lukketid gir få fotoner og mindre etterslep.
Blenderåpning: Stor blenderåpning gir mange fotoner, men lavere dybdeskarphet. Liten blenderåpning gir færre fotoner, men både nære og fjerne objekter kan være i fokus.
Blits: Mulighet til ikke-uniform ekstrabelysning. Pga nærheten til sensoren gir det ofte unaturlige skygger og unngås hvis mulig.
Normal-objektiv
For et crop-kamera er vel rundtom 30mm tilsvarende det utsnittet vi mennesker ser/oppfatter naturlig (ved hjelp av øynene altså).
"normal-perspektiv"
For mange er det dette området som er viktigst, og derfor er også kit-objektiver gjerne zoom-linser som går et stykke bredere og smalere enn 30mm.
Tele-objektiv
For andre bruksområder er ikke menneskets naturlige utsnitt noe å strebe etter, f.eks om du fotograferer fugler vil det være naturlig å ha mye tele (stort antall mm) sammen med lysstyrke og evt stabilisator slik at du kommer nært innpå små, lettskremte motiver.
tele
Vidvinkel-objektiv
Hvis du vil ta bilder innendørs av flere personer og opplever at du "stanger i veggen", eller er ute etter slående brede landskapsmotiv så kan vidvinkel være det du trenger:
vidvinkel
Blenderåpning, dybdeskarphet og lysstyrke
For atter andre bruksområder er lysstyrke og blenderåpning viktig. Dette gjelder spesielt dersom du fotograferer mye innendørs eller i dårlig belysning og ikke liker eller kan bruke blits eller høy iso. Dette gjelder også dersom du liker kreativ bruk av dybdeskarphet for å isolere ut motiver.
Dette utsnittet av et bilde er tatt med høy ISO og viser tydelig bildestøy.
For å unngå slik støy må du kort og godt sørge for at flere fotoner treffer sensoren. Dette kan du gjøre ved å øke blenderåpningen (dvs dyrere optikk), eller eksponeringstiden (kan gi motion-blur som igjen ofte kan avhjelpes med bildestabilisator eller stativ).
Stor blenderåpning
Katten er isolert fra bakgrunnen ved å bruke stor blenderåpning.
Blitz
Dette bildet er tatt med blitz. Merk hvordan enkelte deler er mer opplyst enn andre.
-k