Fotointerresse

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Synes det begynner å bli gøy å fotografere. Kjøpte meg et Nikon D-70 i høst med et AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5-4.5 G ED objektiv.
Synes det er veldig krevende å få til fine bilder med apparatet. Har lite trening og bruker det foreløpig på auto. Men strever med at bildene blir for mørke. Er litt tungvint med en del innstillinger da det blir av og på med briller.
Ser at det er mange gode fotografer på forumet. Masse fine bilder nå i tråden naturbilder f.eks.
Bør jeg heller kjøpe meg et bra kompaktkamera i begynnelsen?
Er det små enkle kompaktkamera som er noenlunde på høyde med speilrefleks i dag, når det gjelder billedkvalitet? Da kanskje spesiellt med tanke på at man er skikkelig amatør? Føler at jeg trenger råd og takker for alle innspill.
Mvh

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Om du liker å lese så kjøp deg boken "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft.
Fin innføring i digitalfototeknikker og utstyr. Brukes bl.a. i skoleundervisning.
Ikke kjøp kompaktkamera. Det tror jeg du vil angre på senere.

K

knutinh

Gjest
Praktisk tips for problemet med for mørke bilder:
Bruk eksponerings-kompensasjon for å legge til eller trekke ifra på automatikkens lysforslag. Eller mål lyset i en mørkere del av scenen slik at eksponeringen blir lysere. Eller ta bildet i raw og juster med curves/levels i photoshop eller lignende.

Jeg ville kanskje ha prøvd (og feilet) litt utenfor automatikkmodus for å gjøre meg kjent med kameraet. Du har veldig bra utstyr.

Jeg er i samme situasjon som deg: relativt nybeynnger med kamera.

Min tilnærming til kamera er veldig teknolog-orientert og kanskje ikke den som fungerer for andre.

Foto:samle inn reflekter og direktestrålt lys (fotoner) fra en scene projisert ned på en rektangulær sensor.

ISO: Høy gain gir mye lys og mye støy, lite gain gir lite lys og lite støy.

Lukketid: Lang lukketid gir mange fotoner og mulighet for etterslep, kort lukketid gir få fotoner og mindre etterslep.

Blenderåpning: Stor blenderåpning gir mange fotoner, men lavere dybdeskarphet. Liten blenderåpning gir færre fotoner, men både nære og fjerne objekter kan være i fokus.

Blits: Mulighet til ikke-uniform ekstrabelysning. Pga nærheten til sensoren gir det ofte unaturlige skygger og unngås hvis mulig.

Normal-objektiv
For et crop-kamera er vel rundtom 30mm tilsvarende det utsnittet vi mennesker ser/oppfatter naturlig (ved hjelp av øynene altså).

"normal-perspektiv"

For mange er det dette området som er viktigst, og derfor er også kit-objektiver gjerne zoom-linser som går et stykke bredere og smalere enn 30mm.

Tele-objektiv
For andre bruksområder er ikke menneskets naturlige utsnitt noe å strebe etter, f.eks om du fotograferer fugler vil det være naturlig å ha mye tele (stort antall mm) sammen med lysstyrke og evt stabilisator slik at du kommer nært innpå små, lettskremte motiver.

tele

Vidvinkel-objektiv
Hvis du vil ta bilder innendørs av flere personer og opplever at du "stanger i veggen", eller er ute etter slående brede landskapsmotiv så kan vidvinkel være det du trenger:

vidvinkel

Blenderåpning, dybdeskarphet og lysstyrke
For atter andre bruksområder er lysstyrke og blenderåpning viktig. Dette gjelder spesielt dersom du fotograferer mye innendørs eller i dårlig belysning og ikke liker eller kan bruke blits eller høy iso. Dette gjelder også dersom du liker kreativ bruk av dybdeskarphet for å isolere ut motiver.

Dette utsnittet av et bilde er tatt med høy ISO og viser tydelig bildestøy.

For å unngå slik støy må du kort og godt sørge for at flere fotoner treffer sensoren. Dette kan du gjøre ved å øke blenderåpningen (dvs dyrere optikk), eller eksponeringstiden (kan gi motion-blur som igjen ofte kan avhjelpes med bildestabilisator eller stativ).

Stor blenderåpning
Katten er isolert fra bakgrunnen ved å bruke stor blenderåpning.

Blitz

Dette bildet er tatt med blitz. Merk hvordan enkelte deler er mer opplyst enn andre.

-k

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Du skriver at du kjører full auto nå og vurderer kompakt. Dersom du er nybegynner og sliter med for mørke bilder vil jeg heller anbefale deg motsatt vei. Slå av automatikken. Fokuser manuelt og still eksponering manuelt. Søkeren på D70 er i minste laget til full visuell fokusering synes jeg så bruk fokusindikatoren. Bruk eksponeringsindikatoren i søkeren og lær deg etterhvert å bruke histogrammene. I begynnelsen vil det virke tregt og tungvint, men det tvinger deg til å tenke....hvilket full auto ikke gjør, - full auto passiviserer fotografen. Litt omstendelig, men etterhvert oppdager du at de fotografiske basisregler sniker seg under huden og sitter i fingertuppene, - DA kan du virkelig utnytte automatikken utover det å ta snap shots fordi du forstår hvordan det funker. Ikke bare at det funker. Og fordi du ser fordeler og uleper, fordeler og begrensninger med de forskjellige programmene.

Jepp, - ikkno short cut i mine råd...hehe. Men dersom du ønsker noe med enn snap shots...som kameravalget ditt indikerer...så er det fortsatt de fotografiske grunnregler som regjerer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ville nok også gjort som Trane sier, prøve med manuell fotografering for å lære deg hva som skjer i forhold til lukkertid, blenderåpning osv.
Men jeg vil tro at kameraet ditt har mulighet til å stille inn valgt over og undereksponering selv om det står på automatikk. Altså at bildene skal bli lysere/ mørkere enn det kamerat selv foretrekker. Det kan jeg på mitt kamera, som ikke engang er speilrefleks. Når det er sagt så er det ingenting som er styggere enn for lyse bilder...
Sliter veldig selv med farger på bilder i forhold til pc-skjerm osv. Lyset har mye å si, skygge gir blå toner osv. Hvitballanse kan være lurt å stille, men det er litt mer plundrete med digital i forhold til film, litt for mye valgmuligheter og ting å forholde seg til.

K

knutinh

Gjest
Når det er sagt så er det ingenting som er styggere enn for lyse bilder...
Jeg synes at både high-key og low-key kan være interessant.

Forsåvidt også HDR-bilder, men det er vel en viss sjanse for at dette er ti-årets mest overbrukte effekt:

Det "løser" jo alle dynamikk-problemer siden kameraet fanger alle nyanser. Problemet er heller at man må sitte foran photoshop og ta alle avveiningene så lenge display/printer-teknologien ikke holder følge og all den pene 16-bits dynamikken må presses inn på 100:1 og 8 bits.

Jeg synes at tone-mapping gir imponerende gradienter men det ser fort litt "pastell"/datagrafikk ut?

-k

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Tusen takk for svar alle sammen. Skjønner vel såpass til nå at jeg bør beholde speilrefleksen.
Jeg må bort fra autoknappen, og begynne å trene meg opp uten.
Forsøke å ta så mye bilder som mulig uten blitz, og heller få så lyssterkt og godt objektiv som mulig.
Godt stativ.
Ikke for stor blenderåpning, og lese mer bruksanvisning, og eventuellt kjøpe meg lærebok.
Riktig oppsummert?

Kan nevne at jeg strevde enormt med å få til dette bildet fra sørlandsanleggstråden min. Tok sikkert 30 bilder. Strevde enormt med sola.
Men er litt fornøyd med dette til slutt da, men jeg kan ikke holde på i timesvis for å få til et brukbart bilde.

Får bruke litt tid, og heller komme tilbake igjen hvis jeg strir for mye, skjønner at det finnes kompetanse her inn.
Mvh

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.968
Torget vurderinger
1
I stedet for generelle tips, vil jeg anbefale to bøker på engelsk som går direkte på bruk av Nikon D70(s).

Meget god og dyptpløyende bok (men har svart/hvitt bilder, ikke noe særlig i fotobok)

Mere overfladisk og tar ikke for seg så mye (unødvendig?) teknisk som Magic Lantern Guide boka.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Blitz liker ikke jeg, sats heller på stativ ja. Det kjekke med digital at det koster ingenting å prøve og feile, ulempen er at man kan holde på til evig tid uten å bli helt fornøyd, ikke alltid enkelt å vite når man bør stoppe når man begynner å etterbehandle bilder, kan drive deg selv til vannvidd med det..

Kjekt å prøve seg frem med dybdeskarphet for eksempel ved stor/liten blenderåpning, forskjellige eksponeringer, lang lukkertid, eller kort for å fryse bevegelse.

Bilder i skarp sol gir mye kontraster, når man bruker stativ kan man ta bilder i dårlig lys som likevel kan bli bra. OK bilde, men ser at solen var ganske skarp ja, ikke lett å få det helt til da. Det lyse feltet midt i bildet trekker øynene til seg, men du kan dempe det ned vha. bildebehandling.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Hagto,  

Eksemplet du har lagt ut er da også vanskelig et motiv rent lysmessig som krever et kompromiss når det  gjelder eksponeringen. Glimt av sterkt sollys som faller inn i skyggelagt rom er nær umulig å få erksponert på en måte som gir både detaljer i høylysene og skyggene....resultatet blir gjerne hverken fugl eller fisk. Det ender gjerne med at man må forsøke å justere i en av endene, - ekstra lys inne, fx. blitz mot tak/vegg for å diffusere lyset, eller blende persiennene for å unngå høylys og white out....eller rett og slett prøve en dag / tid på døgnet da sollyset ikke er så sterkt. Men uansett er det en lærerik øvelse å prøve seg til en bra eksponering.

Et konkret tips mht. å mestre eksponering er å sette seg inn i hvordan lysmåleren på kameraet fungerer. Ikke rent tekninsk, men hva den faktisk måler. Det er ganske greit beskrevet i manualen til D70. Dette er et av de vanligste nybegynnerfeilene. Sjekk at lysmåleren ikke er innstilt på dynamisk måling...dvs at kameraet velger målingspunkter etter motivet og bevegelse i motivet, men at feltene er faste. Bruk gjerne matrix-måling som tar hensyn til punkter i hele bildeflaten, men prøv deg frem med sentrumsveid måling, - det tvinger deg til selv å gjøre vurderinger mht. prioritering av høylys eller skygge.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
597
Sted
Bergen
Lær deg å lese og tolke histogrammet. Veldig greit verktøy. Du kan også ta bilder i RAW fromat og leke deg litt i etterkant på PC.

Ellers er jeg enig men Kompo ved å lære deg å ta bilder mest mulig manuelt. Da forstår du også bedre hva elektronikken prøver å oppnå.

På mitt dslr (Sony Alpha 100) bruker jeg gjerne P (automatikk med visse forvalg, samt at den husker innstillinger på hvitbalanse og bildeinnstillinger) og A (som er blenderstyrt automatikk ellers ditto). I tillegg er det eksponeringskontroll i 1/3 trinn to trinn opp og ned. Dette styres med hjul og knapper og går nesten automatisk etter en liten tilvenning. Dette kombinert ved avlesing av histogram gjør at om jeg ikke treffer helt på første forsøk så går det som regel på neste.

PS: ikke la deg frustere over at bildet ikke er 100% perfect på 100% crop. Dslr gjør enkelte litt mer frustert enn de ville ha vært med et filmkamera der det ferdig resultatet først kommer på papirform. Skavanker jeg ser på min 22" fargekalibrerte crt skjerm på 100% crop er ikke plagsom på noen av de papirforstørrelser jeg har vært bort i.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
I stedet for generelle tips, vil jeg anbefale to bøker på engelsk som går direkte på bruk av Nikon D70(s).

Meget god og dyptpløyende bok (men har svart/hvitt bilder, ikke noe særlig i fotobok)

Mere overfladisk og tar ikke for seg så mye (unødvendig?) teknisk som Magic Lantern Guide boka.
Takk. Vet du tilfeldigvis om hvor disse selges? Internett?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Takk folkens.
Skjønner at dette kommer jeg ikke lettvint til. Godt å høre at motivet over, av rommet mitt, var et vanskelig motiv, i slik sterk sol.
Ble enda mer oppmerksom på lysfeltet, nå som det ble kommentert.
Får bare stå på da tenker jeg :)

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.968
Torget vurderinger
1
Takk. Vet du tilfeldigvis om hvor disse selges? Internett?
www.amazon.com

Stk. pris på 80-90 kr. Sleng gjerne med "Uderstanding Exposure" av Bryan Peterson og/eller "The Digialt Photography Book" av Scott Kelby i tillegg og du skal ha et godt grunnlag. Det er ikke toll eller moms på bøker, bare frakt kommer i tillegg. :)

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
www.amazon.com

Stk. pris på 80-90 kr. Sleng gjerne med "Uderstanding Exposure" av Bryan Peterson og/eller "The Digialt Photography Book" av Scott Kelby i tillegg og du skal ha et godt grunnlag. Det er ikke toll eller moms på bøker, bare frakt kommer i tillegg. :)
Kjøpte to cd plater en gang fra Amazon og betalte 350kr for disse, betalt med kredittkort. Når de kom fikk jeg i tillegg 160 kroner å betale i MVA og toll. Den gang synes jeg det ble dyrt? Så det var iallefall dyrt å kjøpe cd-er her.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.968
Torget vurderinger
1
Kjøpte to cd plater en gang fra Amazon og betalte 350kr for disse, betalt med kredittkort. Når de kom fikk jeg i tillegg 160 kroner å betale i MVA og toll. Den gang synes jeg det ble dyrt? Så det var iallefall dyrt å kjøpe cd-er her.
Det er fordi cd-er er momspliktig hvis verdien på pakken overstiger 200 norske kroner, bøker er ikke momspliktig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
På de fleste store og litt mindre steder i Norge finnes det fotoklubber for amatører som ofte kan være ganske flinke. Det kan være lettere å sette seg inn i ting om man har noen å snakke med, det kan lett bli mange nye ord og uttrykk om man skal sette seg ned å lese seg til alt. Jeg ble veldig inspirert til å ta bilder etter å ha vært med en kveld på et slikt møte, der kan medlemmene vise bildene til hverandre, fortelle om hvordan de har tatt dem og hjelpe til med gode tips og råd. Sosialt er det jo også.
Om du har mulighet til det kan dette være en grei måte å komme i gang på, de fleste er velvillige til å hjelpe, og glad for nye medlemmer. Det kan være “ille” nok å skulle sette seg inn i hvordan et speilrefleks fungerer om man ikke skal ha alt dette digital-dillet i tillegg, lett å gå surr i ord og uttrykk da. Og ikke minst kan du få råd om hvordan du kan gjøre bildene dine bedre. Selv om det kan være litt skuffende at noen finner “feil” ved et bilde du selv er fornøyd med er jo også dette en måte å lære på. Og ingen har fasiten selvsagt, det er mye smak og behag også.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.777
Torget vurderinger
1
Takk folkens.
Skjønner at dette kommer jeg ikke lettvint til. Godt å høre at motivet over, av rommet mitt, var et vanskelig motiv, i slik sterk sol.
Ble enda mer oppmerksom på lysfeltet, nå som det ble kommentert.
Får bare stå på da tenker jeg :)
Akkurat som innen HiFi så er «strukturert eksperiementering» en effektiv og tidvis underholdende vei å komme seg videre på.

For egen del så synes jeg det «viktigste» er å stoppe litt opp, tenkel litt igjennom hva og hvorfor jeg tar et bilde, kontra å bare knipse i vei. Desto mer omtanke og planlegging jeg legger i et bilde, desto mer tilfredsstillende blir ofte resultatet, og arbeidet fram mot resulatet. Noe av dette stammer antagelig fra «gamle dager» da jeg etterhvert ble lei av å gå igjennom x antall filmruller a 36 bilder på jakt et er et bra «knips» ... konklusjonen ble at jeg uansett ikke tok mer enn maksimalt 3-6 gode bilder pr. rull, så etter hvert begynte jeg å levere inn ruller med 3-6 eksponeringer ...

Jeg er forøvrig imponert over kvaliteten på mange av kompaktkameraene som er ute på markedet. Dersom du opplever D-70 en som en bruker sperre, så kan det godt hende at et kompaktkamere vil være et godt supplement. Kjøp evt. et Nikon kompaktkamera så du kan bygge på relativt lik «ikonografi» og menystruktur, dvs. brukergrensesnitt.

mvh
KJ

Topp Bunn