Politikk, religion og samfunn Fotgjengerforbund?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Fotgjengerforbundet.

Danskene har det, men i Norge har fotgjengerne, i motsetning til dem på sykkel, bil, MC, båt eller fly, ingen interesseorganisasjon. Er det noen interesse for en slik forening? Bilene er et avtagende trafikksikkerhetsproblem, men med økenede antall relativt raske elsyklister som ikke kan sykle og som mener at de i kraft av sitt bejublede transportmiddel holder en høyere "moral ground" enn oss fotgjengere er en ny fiende i ferd med å overta bilens rolle som den fredelig gåendes nemesis.
Selvsagte kampsaker for Forbundet vil være:
-omregulere alle gang- og sykkelveier til fortau
-forbud mot sykling på fortau for voksne, med omfattende kontrollering og forenklede forelegg for alle brudd på bestemmelsen
-strengere straffer og mer kontroll rettet mot syklisters brudd på vikeplikt for fotgjengere
-endre alle "krysningspunkter" til fotgjengeroverganger
-forenklede forelegg for hensynsløs breddegange og stasjonær oppfylling av fortau

totte
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Kan det tolkes som en innmelding?
 
  • Liker
Reaksjoner: BT

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Tror du må sette "skattefradrag for fotgjengere" øverst på lista, for å få medlemmer.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kan være med på en gå-sakte aksjon som sympatierklæring. Jeg er jo sympatisk til tanken, jeg liker å gå og å spasere. Sykler, rullebrett, rulleskøyter, hoppestokker og hoverboard er ikke for meg. Jeg trives på bakken.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Savner Totte og kom til å tenke på dette innlegget hans.

Nå har jeg og andre startet en slik forening og vi bruker en nettadresse som gir engelsktalende noe å undre over. Vi er ikke like harde i klypa som Totte foreslo, men tar utgangspunkt i Forskrift for kjørende og gående trafikk, som faktisk gir fotgjengere noen rettigheter mange syklister ikke er klar over.

§18.3 - Forskrift for kjørende og gående trafikk
Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten
og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående.
Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.


www.gangfart.no
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Piece man - miss you man!

-Og jeg tør ikke tenke tanken på savnet som Zomby har.
 
Sist redigert:
Topp Bunn