Fotgjengerforbundet.
Danskene har det, men i Norge har fotgjengerne, i motsetning til dem på sykkel, bil, MC, båt eller fly, ingen interesseorganisasjon. Er det noen interesse for en slik forening? Bilene er et avtagende trafikksikkerhetsproblem, men med økenede antall relativt raske elsyklister som ikke kan sykle og som mener at de i kraft av sitt bejublede transportmiddel holder en høyere "moral ground" enn oss fotgjengere er en ny fiende i ferd med å overta bilens rolle som den fredelig gåendes nemesis.
Selvsagte kampsaker for Forbundet vil være:
-omregulere alle gang- og sykkelveier til fortau
-forbud mot sykling på fortau for voksne, med omfattende kontrollering og forenklede forelegg for alle brudd på bestemmelsen
-strengere straffer og mer kontroll rettet mot syklisters brudd på vikeplikt for fotgjengere
-endre alle "krysningspunkter" til fotgjengeroverganger
-forenklede forelegg for hensynsløs breddegange og stasjonær oppfylling av fortau
totte
Danskene har det, men i Norge har fotgjengerne, i motsetning til dem på sykkel, bil, MC, båt eller fly, ingen interesseorganisasjon. Er det noen interesse for en slik forening? Bilene er et avtagende trafikksikkerhetsproblem, men med økenede antall relativt raske elsyklister som ikke kan sykle og som mener at de i kraft av sitt bejublede transportmiddel holder en høyere "moral ground" enn oss fotgjengere er en ny fiende i ferd med å overta bilens rolle som den fredelig gåendes nemesis.
Selvsagte kampsaker for Forbundet vil være:
-omregulere alle gang- og sykkelveier til fortau
-forbud mot sykling på fortau for voksne, med omfattende kontrollering og forenklede forelegg for alle brudd på bestemmelsen
-strengere straffer og mer kontroll rettet mot syklisters brudd på vikeplikt for fotgjengere
-endre alle "krysningspunkter" til fotgjengeroverganger
-forenklede forelegg for hensynsløs breddegange og stasjonær oppfylling av fortau
totte