Fotball-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Da er det avgjort - Spania blir verdensmester.

Profeten Paul har talt... eg mener spist...

V

vredensgnag

Gjest
    Strengt tatt er det ikke over for Snåsamannens spådom. Kanskje kæillen så for seg at noe ville skje som forhindret at finalen noensinne blir spilt. Vi får vente i spenning.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det med den blekkspruten er ganske artig.
    tilfeldigheter, selvsagt, men 100% treff på 4 kamper (eller var det flere?) er jo kuriøst.

men jeg lurer på om ikke de som putter mat i burene manipulerer litt på forhånd, f.eks. legge større (eller mer duftsterk) bit i det ene buret?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    Strengt tatt er det ikke over for Snåsamannens spådom. Kanskje kæillen så for seg at noe ville skje som forhindret at finalen noensinne blir spilt. Vi får vente i spenning.
    Kanskje han tok feil dag og havnet på bronsefinalen i stedet...

N

nb

Gjest
    Gago skrev:
    tilfeldigheter, selvsagt, men 100% treff på 4 kamper (eller var det flere?) er jo kuriøst.
    Han har vel tippet riktig i alle kampene til Tyskland så vidt jeg har skjønt, det skulle bli totalt seks kamper. Det skulle bli ca 1.5% sannsynlighet for å prikke seks av seks før eventuelt juks. Men skulle tro han ikke ville tippe Serbia som vinner om det var juks involvert;)

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Gago skrev:

men jeg lurer på om ikke de som putter mat i burene manipulerer litt på forhånd, f.eks. legge større (eller mer duftsterk) bit i det ene buret?
    Den/de som passer på og mater Paul er vel synsk da....hvis det ene buret er manipulert, mener jeg... ;D

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Uansett blekkspruter og snåsamenn, jeg ser fram til de to neste dagene med flott fotball fra fire store fotballnasjoner. Synes det er ganske åpent hvem som vinner begge kampene. Tyskland er vel favoritt i bronsefinalen, men Uruguay er atskillig bedre bakover enn både England og Argentina. Så jeg tror ikke tyskerne får det like lett her.

Synes det er morsomt at vi denne gang får en verdensmester som aldri har vunnet tidligere. Det er tredje gang det skjer siden jeg begynte å følge med i 1974 - Argentina i 78 og Frankrike i 98. Kult at andre land kommer opp og utfordrer de store gigantene.

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    Mener å huske at en ape tippet tabellen i tippeligaen bedre enn alle fotballekspertene et år. Aper, blekkspruter og snåsamenn bare minner oss på hvorfor vi elsker fotball.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Overtro er viktig i fotball.

Sjefen min satt en kveld å så sitt favorittlag Liverpool på TVn da han oppdaget at alle lysene i stua var av og han satt i mørke. Men siden kampen gikk så bra kunne han ikke slå dem på før kampen var over. ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tyskland virker til å ha tatt sommerferie. Ingen piff igjen ser det ut til så langt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Visste dere forresten at Uruguay har 3.5 mill innbyggere? Et tankekors i bronsefinalesammenheng.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Fantastisk bronsefinale. Håper på en ditto finale i morgen!

U

utgatt60135

Gjest
    Det er bare å ta av seg hatten for Paul. Ok, Tyskland også :D.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    en typisk bronsekamp.
    lave skuldre og mange mål.

et storlag som tyskland ser på dette halvveis som et pliktløp (selv om de ønsker å vinne), og sliter med å motivere seg 100%, mens et lite lag som uruguay kjører maks men når ikke helt frem.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig sant Gago. Tyskland mer eller mindre luntet avgårde på tomgang i et pliktløp, mens Uruguay sto på. Nesten så man fikk sympati med landet som har 3.5 mill mennesker og 12 mill kveg.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Vidar P skrev:
    Veldig sant Gago. Tyskland mer eller mindre luntet avgårde på tomgang i et pliktløp, mens Uruguay sto på. Nesten så man fikk sympati med landet som har 3.5 mill mennesker og 12 mill kveg.
    hehe - rart ikke Norge gjør det bedre, med 5 mill mennesker og 20 mill sauer.
    I morgen blir Nederland endelig mestere - tror jeg peller meg til Amster når den værste galskapen har roet seg.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Det blir da bedre med den norske fotballen etterhvert, nå som Semb har vært å studert talentutviklingen i Tysk fotball...

Eller de norske klubbene kan bruke individualistene litt mer i de aldersbestemte klassene, man trenger en balanse, ikke bare lagspillere med kjennskap til soneforsvar, man trenger egoistene og individualistene også.

I norge ville spillere som Ronaldo og Messi blitt plassert på benken i ung alder fordi at de ikke var nok lagspillere, holdt for lenge på ballen osv.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ok, da er det duket for finalen.

ser at spania holdes som favoritter i nesten alle aviser.

jeg tror på 50/50, altså helt åpent.

tipper:
    nederland kommer til å gå ut i hundre, og sette linjene høyt, slik paraguay og chile gjorde mot spania.
    spania har ikke vært like solide som under em 2008, og trives ikke noe særlig når de blir presset høyt.
    tyskland og portugal var litt for forsiktige, og tillot den spanske pasningskarusellen å bli varm. og som sir alex ferguson sa i forkant av cl-finalen mellom man u og barca ifjor: havner man først på pasningkarusellen, så kommer man seg ikke av igjen...

høyt press mot et ballsikkert lag som spania er selvfølgelig en risikosport, men nederland vil nok satse på make or break.

den første halvtimen blir avgjørende.
    da får vi et mål til et av lagene, og laget som scorer først vil fortsette å skape de største sjansene utover kampen (fordi det andre laget må åpne seg) og sannsynligvis vinne.

hva tror dere?

J

JIGSAW

Gjest
    Blekkspruten Paul har hatt rett hittil, og snåsamannen og bergenserblekkspruten har tatt feil.
    Det betyr bare at Paul har mye større hjerne enn dem begge. ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    JIGSAW skrev:
    Blekkspruten Paul har hatt rett hittil, og snåsamannen og bergenserblekkspruten har tatt feil.
    Det betyr bare at Paul har mye større hjerne enn dem begge. ;D
    Større hjerne? Større appetitt på skalldyr, kansje...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tipper Nederland vinner etter ekstra omganger.

Uansett hvem som vinner, så er det artig med tanke på at ingen av dem har vunnet før.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slikt er alltid gøy. For oss som har vært med såpass lenge at vi husker den nederlandske storhetstiden så tror jeg at enigheten om at Nederland endelig får sin seier (etter to historiske sølv). Men jeg kan jo ta feil. Jeg ser likevel ikke Spania som mer outsider enn Nederland, så uansett er denne finalen en glede. Det blir nok spennende, men siste stikk tas nok av Nederland. Jeg har ingen tro på blekkspruter, eller andre synske skapninger.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    795
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror Spania er avhengige av å score først. Kommer de under gårde seg fort fast.
    Men Spania ser unektelig sterke ut, ikke minst med tanke påbenken.

Jeg frykter Spania og skulle jeg satt penger på vm-vinneren hadde det nok blitt dem, men jeg håper så inderlig på Nederland.

Uansett, denne kampen lever nok sitt eget liv og det blir spennende helt inn.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    795
    Torget vurderinger
    5
    orso skrev:
    Uansett hvem som vinner, så er det artig med tanke på at ingen av dem har vunnet før.
    Kunne ikke vært mer enig.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    GLEEDER MEG! Uansett hvem som viner, syns jeg det er fortjent at de møtes i finalen.

Håper og tror på Spania da.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Game on, uansett vinner så er det moro at det er to storheter som møtes uten at noen har vunnet tidligere, moro og fortjent uansett. :D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hoho for en åpning. Ikke mye taktisk "føling" her nei.
    Spansk kjør, dette kan rase fort unna, men jeg håper på Nederland.
    Litt av en drømmefinale uansett med disse tio fine lagene.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva er dette for sludder om "dette kyniske Nederland som folk har problemer med å elske" ? Det er ikke vuvuzelaen som irriterer mest på lyden fra TV2, nei. Tror jeg setter på noe moderne flamenco i stedet.
    Nederland spiller hardt, redelig og hurtig. Lite sutring og skuespill, det mener jeg. Robben er en favortt, skuddsterk, modig og klar i toppen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spania åpner som vanlig med full guff. Ikke uventet. Nederland er et lag som øker til fløyta går, så Spania må være smarte med å disponere krefter dersom de skal holde. Jeg blir ikke overrasket om Nederland smiler til sist. Ikke blir jeg lei meg heller.

Edit; nb, helt enig; det var rødt. Selv om jeg prøver å lukke ørene for den mest irriterende kommentator på norsk tv gjennom alle tider (Semb selvsagt).

V

vredensgnag

Gjest
    Nederland fornekter seg ikke. Har ikke sett én viktig kamp det landslaget har spilt gjennom årene der det ikke har vært tett på slagsmål mellom spillerne både under kampen og spesielt ved kampslutt, pga "spillestilen" deres.

Men det får vi regne med at Spania visste de måtte være forberedte på.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den stemplingen var nok litt på feil side av kanten, ja. Men her gis det kanskje litt monn, så det går sikkert begge veier til slutt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dommeren virker å ha bedre kontroll på sin rolle enn Capello hadde på sin.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Nederland fornekter seg ikke. Har ikke sett én viktig kamp det landslaget har spilt gjennom årene der det ikke har vært tett på slagsmål mellom spillerne både under kampen og spesielt ved kampslutt, pga "spillestilen" deres.
    Her blir det ikke slåssing. Harde taklinger og klare overtramp i kampens hete, mes se bare hva Nederland gjør på den urettmessige corneren. "Skulle bare mangle" sier Semb, jo, men likevel. Tror faktisk at Spania ville gjort det samme. Fine lag.

V

vredensgnag

Gjest
    Man kunne ha egne oransje kort for Nederlands kamper, en slags mellomfarge.

Ville ikke kommet langt med min oransje t-shirt i Spania i kveld ...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn