Fotball-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nederland ligger for øvrig mellom 49 og 53 % på de siste fire...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    ErosLoveking skrev:
    fotball er alvorlige greier, for min egen del er jeg en ganske glad laks. :)
    ;D
    og jeg som trodde du var en oppdrettslaks på rømmen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.792
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, basert på en statistikk som kun regner tiden spillerne har ballen i foten og ikke pasningstiden, så ser det nok jevnt ut.
    da ser vel de fleste kamper jevne ut...

spanjolene slipper gjerne ballen på få touch, de fører den ikke så ofte over lengre avstander.

men hva er poenget ditt?
    at det var en jevn kamp igår?

sjekk disse news-feedene og se om det er noen som deler din oppfatning.

http://newsnow.co.uk/h/Sport/Football/Spain/Spanish+Football

http://newsnow.co.uk/h/Sport/Football/World+Cup+2010/Germany

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gago skrev:
    ja, basert på en statistikk som kun regner tiden spillerne har ballen i foten og ikke pasningstiden, så ser det nok jevnt ut.
    da ser vel de fleste kamper jevne ut...

spanjolene slipper gjerne ballen på få touch, de fører den ikke så ofte over lengre avstander.

men hva er poenget ditt?
    at det var en jevn kamp igår?

sjekk disse news-feedene og se om det er noen som deler din oppfatning.

http://newsnow.co.uk/h/Sport/Football/Spain/Spanish+Football

http://newsnow.co.uk/h/Sport/Football/World+Cup+2010/Germany
    Du påstår at ballbesittelse er den mest sofistikerte og krevende formen for fotball, og at alle som mener noe annet ikke skjønner seg på sporten. Poenget mitt er at den påstanden er litt drøy.

Hvis du blar tilbake litt så ser du at jeg jeg slett ikke mener at kampen i går var jevn.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.792
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tja, hva skal jeg si...

tror det er like greit å kutte akkurat den debatten her, vi kommer nok ikke noe lengre.
    uenighet er greit nok, fotball er ikke noe eksakt vitenskap.

jeg vil samtidig legge til at jeg også kan nyte et mer vertikalt spill enn det spania baserer seg på for tiden (og som brasil gjorde på 70- og 80-tallet).
    eksempler:
    ac milan (med gu-ba-ri generasjonen) på begynnelsen av 90-tallet var en fryd å se på.
    brasil 2002.
    og tyskland i dette vm'et (til tross for at de møtte veggen igår).

men basisen i bunn må være 1) store tekniske ferdigheter, 2) evne til å kontrollere tempoet i kampen og 3) vilje til å vinne kamper.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.792
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    btw, jeg så som sagt kampen igår på ringen kino - i 3d.

det var umåtelig fett!
    nesten som å være på stadion.
    dybdefølelsen både vertikalt og horisontalt var meget bra, man kunne se måten spillerne slo pasningene på som om man hadde vært på stadion og sett kampen live. diagonalpasninger, crosser, småspillet - alt hadde en mer naturlig, autentisk feel, enn tilfellet er med vanlig tv-fotball.

ekstremt imponert over at 3d-projeksjonen ikke gav kunstige avstandsforhold mellom spillerne.
    og nær-shottene var steinbra! man kom virkelig tett innpå situasjoner som taklinger, trengeselen inni 16-meteren, osv.

eneste irriterende er selvfølgelig de jævla brillene...

men fotball (og annet sport) i 3d er helt klart fremtiden.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.689
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høres kult ut, Gago.

Min katalanske kollega var ikke villig til å motta gratulasjoner før over helgen han.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gago skrev:
    tja, hva skal jeg si...

tror det er like greit å kutte akkurat den debatten her, vi kommer nok ikke noe lengre.
    Hva? Endelig et håp om frontal fotballfilosofisk diskusjon her, og så feiger du ut? :mad:

V

vredensgnag

Gjest
    Persepsjon er en ekstremt subjektiv ting. Etter å ha lest flere innlegg om hvor kjedelig det er med et lag som setter seg på ballen tok jeg en kikk på FIFAs match-statistikk.

Kanskje det også er kjedelig med et lag som skyter på mål?
    Eller er i det minste det fortsatt poenget med fotball?
    ;D

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Persepsjon er en ekstremt subjektiv ting. Etter å ha lest flere innlegg om hvor kjedelig det er med et lag som setter seg på ballen tok jeg en kikk på FIFAs match-statistikk.

;D
    Den fordelingen kommer som en naturlig følge av at Spania var for gode i sin ballbesittelse. Vanskelig å sette i gang noe angrepsspill når du ikke får låne ballen. Det er ikke på noen måte i motstrid med en oppfatning av at ballbesittende fotball mer generelt er ekstremt kjedelig å se på.

N

nb

Gjest
    erato skrev:
    Det er ikke på noen måte i motstrid med en oppfatning av at ballbesittende fotball mer generelt er ekstremt kjedelig å se på.
    Drillos var også drepende kjedelige å se på, jeg var glad hver gang de ikke kvalifiserte seg til et stort mesterskap. De var ekstremt gode på noe av det viktigste i fotball, nemlig å unngå baklengsmål. Sånn sett spillte Drillos god fotball på spillets egne premisser, det handler om å vinne kamper, og i alle fall å la være å tape de. Særlig god underholdning var det sjelden. Drillo klarte å kompensere på en veldig tydelig mangel på individuelle ferdigheter ved å spille et effektivt system. Spania spiller effektivt, og i tillegg har de spillere med toppklasse ferdigheter som kan skape sjanser mot etablert forsvar og på en god dag endatil få ballen i mål.

Så vidt jeg vet er en av de sentrale doktrinene til Drillo at det laget som har ballen flest ganger inne i motstanderens straffefelt som regel vinner kampene. Derav alle langpasningene.

S

Supertramp

Gjest
    vredensgnag skrev:

;D
    Synes du 7 skudd på mål i løpet av 90 minutter er "valuta for pengene" ?

V

vredensgnag

Gjest
    Supertramp skrev:
    vredensgnag skrev:

;D
    På dette nivået, der "shots on goal" er skudd som målmannen har vært bortom, så er det temmelig bra. Når jeg ser på fotball ser jeg på forsvarsarbeid, markeringene, kommunikasjonen mellom spillerne (forbanna Vuvuzelaskit gjør det vanskeligere) ...

Og så må du ikke glemme de andre 18 skuddene, som målmannen ikke var innom.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    vredensgnag skrev:

;D
    Et utrolig godt spørsmål, og selvsagt også forklaringen på hvorfor soccer aldri slår gjennom i stor skala i USA. Men dette er konsekvensen av dyktig utført ballbesittende fotball.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    nb skrev:
    erato skrev:
    Det er ikke på noen måte i motstrid med en oppfatning av at ballbesittende fotball mer generelt er ekstremt kjedelig å se på.
    Drillos var også drepende kjedelige å se på, jeg var glad hver gang de ikke kvalifiserte seg til et stort mesterskap. De var ekstremt gode på noe av det viktigste i fotball, nemlig å unngå baklengsmål. Sånn sett spillte Drillos god fotball på spillets egne premisser, det handler om å vinne kamper, og i alle fall å la være å tape de. Særlig god underholdning var det sjelden. Drillo klarte å kompensere på en veldig tydelig mangel på individuelle ferdigheter ved å spille et effektivt system. Spania spiller effektivt, og i tillegg har de spillere med toppklasse ferdigheter som kan skape sjanser mot etablert forsvar og på en god dag endatil få ballen i mål.

Så vidt jeg vet er en av de sentrale doktrinene til Drillo at det laget som har ballen flest ganger inne i motstanderens straffefelt som regel vinner kampene. Derav alle langpasningene.
    Mener du dette?
    Spania - Tyskland 1-0
    Spania - Paraguay 1-0
    Spania - Portugal 1-0
    De har altså scoret 7 mål på 6 kamper i VM. Er dette så fryktelig effektivt? Grunnen til at de er i finalen er nettop at de ikke slipper inn mål, noe du kritiserer Norge under Drillo for. Nederland har scoret 12 mål på like mange kamper.

I EM/VM-sammenheng spilte Norge 41 kamper under Drillos 1. periode. Av disse vant de 24, 11 endte uavgjort, 6 med tap. Målforskjell: 78-23. De scoret altså nesten 2 mål i snitt per kamp. Langpasningen hadde også en misjon til - å unngå å miste ballen når vi var i ubalanse.

At Spania rår over spillere med langt bedre individuelle ferdigheter er det ikke tvil om. Vi i Norge har jo ennå ikke skjønt at vi må ha gode trenere til barna, så det kommer ikke til å endre seg med det første. En kollega som er opprinnelig fra Nederland og aktiv i styre og stell i sin lokale fotballklubb, bare rister på hodet over norsk talentutvikling. I Norge er det fedre som trener barna. I Nederland er det de nest beste trenerne i landet som trener barna. De beste trener elitelagene. I Norge trener de nest beste trenerne seniorlag i lavere divisjoner. Helt på tryne.

N

nb

Gjest
    BT skrev:
    Mener du dette?
    Spania - Tyskland 1-0
    Spania - Paraguay 1-0
    Spania - Portugal 1-0
    De har altså scoret 7 mål på 6 kamper i VM. Er dette så fryktelig effektivt? Grunnen til at de er i finalen er nettop at de ikke slipper inn mål, noe du kritiserer Norge under Drillo for. Nederland har scoret 12 mål på like mange kamper.
    Jeg påpekte lengre oppe at Spania er svært gode på alt annet enn å score mål - de var f.eks svært ineffektive mot Tyskland og var nærmere 4-0 enn Tyskland var utligning. De kom seg til mange store sjanser mot Tyskland mot etablert forsvar, det er det ikke mange som klarer. Spania har et ganske stort reportoar i angrepsspillet sitt når de angriper, det hadde ikke Norge.

Det er ikke noe galt i å være solide bakover, som Spania er og Norge var og mange andre land i VM har vært, det var mer et innspill i underholdningsdiskusjonen. Fotball handler om å vinne flest mulig kamper og å tape færrest mulig. Hvordan dette gjøres er underordnet for alt annet enn eventuell underholdningsverdi for de som ser på.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er så inn i helsike vanskelig å komme forbi han her.

N

nb

Gjest
    Sannsynligvis ville mange (alle?) lag spillt som Spania om de var gode nok til det, men det er de ikke. Alle kan jo se hvordan de spiller og hvor stor suksess de har hatt på landslags- og klubbnivå med den måten å spille på. Det er fritt frem å kopiere stilen, problemet er bare at det er omtrent umulig uten det spillermaterialet Spania har til rådighet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    nb skrev:
    Sannsynligvis ville mange (alle?) lag spillt som Spania om de var gode nok til det, men det er de ikke. Alle kan jo se hvordan de spiller og hvor stor suksess de har hatt på landslags- og klubbnivå med den måten å spille på. Det er fritt frem å kopiere stilen, problemet er bare at det er omtrent umulig uten det spillermaterialet Spania har til rådighet.
    Nederland har vært bedre så langt i VM, synes jeg....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi har mye å lære fra talentutviklingen til land som Nederland. Men fotballen både de og Spania spiller er etter min mening ikke spesielt effektiv og har heller ikke stor underholdningsverdi. Nå vil sikkert noen protestere siden de er kommet til finalen, men det sier egentlig mer om kvaliteten på lagene i VM. Det er ikke mange som har imponert. Tyskland har til tider spilt meget god fotball, men de mangler de inviduelle ferdighetene som f.eks Spania har. Det er nesten ingen spillere på Tyskland som spiller fast på de beste lagene i Europa. Spania har fantastiske individuelle ferdigheter, men de har mye å lære spillemessig av både Eggen og Drillo.

Det spilles for mye på tvers og det er altfor lite bevegelse og løp i bakrom. Jeg tror det er tider da man trenger å hvile ved og ha ballen i laget, men av og til må det eksplodere. Og da må det gå hurtig i lengderetningen, flere bevegelser samtidig og man nå ta vare på kontringsmulighetene. Eggen fotballen på sitt beste var overhodet ikke kjedelig. Kombinert med gode individuelle ferdigheter, hadde det blåst alle VM lagene av banen. Hilsen Brann supporter.

N

nb

Gjest
    orso skrev:
    Det spilles for mye på tvers og det er altfor lite bevegelse og løp i bakrom.
    Det er en konsekvens av at mostanderene ligger lavt mot Spania, det er ikke alleverdens bakrom å spille i. Jeg skjønner godt at lag ikke tør å presse høyt mot Spania, det går fryktelig fort og presist igjennom når de setter fart på.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    nb skrev:
    orso skrev:
    Det er en konsekvens av at mostanderene ligger lavt mot Spania, det er ikke alleverdens bakrom å spille i. Jeg skjønner godt at lag ikke tør å presse høyt mot Spania, det går fryktelig fort og presist igjennom når de setter fart på.
    Både Spania og Nederland er rimelig gjennombruddshissige når de innemellom får sjansen til å være det. Men som du sier, det er ganske sjeldent. Skal bli veldig morsomt å se dem mot hverandre.

En kollega påstår at Nederland har vunnet 26 dager på rad nå, kan det stemme?

N

nb

Gjest
    BT skrev:
    Både Spania og Nederland er rimelig gjennombruddshissige når de innemellom får sjansen til å være det. Men som du sier, det er ganske sjeldent. Skal bli veldig morsomt å se dem mot hverandre.

Men med gode avsluttere trengs det ikke så mange målsjanser for å vinne kamper så lenge man er bunnsolide bakover. På scoringsfronten har nok Nederland vært en del hvassere enn Spania. Nederland scoret tre ganger i semifinalen, men to av de via stolpen, så det kunne fort blitt mindre på de også. Det er ofte små marginer som avgjør om det blir scoring eller ikke.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    orso skrev:
    Ikke enig. Det er nettopp når det andre laget ligger lavt, det er ekstremt viktig å la ballen gå hurtig, ha stor bevegelse, doble på kant med innlegg og løp i bakrom hvor/når det er mulighet for det. Og de er ikke flinke til å ta vare på overgangene. De skaper få sjanser og det er ikke god fotball.

Det var påfallende å se Barcelona mot Inter. Spillerne visste ikke engang hvordan man skulle overlappe og doble på kant. Helt utrolig å se på det nivået. Framfor å komme rundt på kant ved å doble (som nesten er den eneste mulighet ved lag som ligger så lavt) så skulle de på død og liv trokle seg gjennom midten. Håpløs fotball å spille mot lag som har hele laget i forsvar. Selvsagt vanskelig å spille mot lag som Inter, men de gjorde etter min mening mye feil. Men for all del. Barcelona er veldig gode på mye. Men de kunne ha vært enda bedre. Og det tror jeg også med Spania.

S

Smorte24

Gjest
    BT skrev:
    nb skrev:
    orso skrev:

Nederland har ikke tapt på 25-26 kamper, jeg tror ikke de har vunnet alle.

Jeg håper Spania vinner, men tror Nederland, spesielt hvis Robben får lov til skuespillet sitt.

N

nb

Gjest
    orso skrev:
    Ikke enig. Det er nettopp når det andre laget ligger lavt, det er ekstremt viktig å la ballen gå hurtig, ha stor bevegelse, doble på kant med innlegg og løp i bakrom hvor/når det er mulighet for det. Og de er ikke flinke til å ta vare på overgangene. De skaper få sjanser og det er ikke god fotball.
    Spania kom til tre-fire veldig, veldig kvalifiserte sjanser mot Tyskland, dvs sjanser de nok burde scoret på. Det synest jeg ikke er så ille på dette nivået. Når modstanderen kommer til maks et par halvgode, så sier det en del om hvor godt kampen ble gjennomført fra Spanias side.

En liten presisering: Jeg har ikke sett andre av Spanias kamper i VM med mer enn maks et halvt øye, men etter hva jeg har skjønt så har de ikke imponert så mye tidligere, og de har scoret lite mål. Jeg forholder meg i denne diskusjonen kun til semien mot Tyskland, som er noe av det beste jeg noensinne har sett av et lag på dette nivået.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.792
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    spania har kun spilt to kamper på normalt nivå i vm: mot tyskland og portugal.
    eller har de vært langt under pari.
    måluttellingen har vært fattig, de pleier som regel å bøtte inn mål.

men å påstå at spania og barca ikke skaper sjanser, ikke skjønner hvordan man dobler på kant, og den slags dement vrøvl, er ikke verdt å kommentere.
    de skaper som oftest 2-3 ganger så mange sjanser som motstanderne, ffs.
    det er derfor barca har og spania har herjet og vunnet det meste de siste årene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gago skrev:

men å påstå at spania og barca ikke skaper sjanser, ikke skjønner hvordan man dobler på kant, og den slags dement vrøvl, er ikke verdt å kommentere.
    det er derfor barca har og spania har herjet og vunnet det meste de siste årene.
    Har jeg skrevet at Barcelona ikke skaper sjanser? Jeg skrev det om Spania og nevnte Barcelonas kamp mot Inter. Så vennligst pass språkbruken din, i det minste når du ikke klarer å lese det som står der.

V

vredensgnag

Gjest
    Paul har talt.

Tyskland slår Uruguay.
    Spania slår Holland.

Spania er laget du skal sette penger på i finalen, hvis ikke Paul har mistet sin utrolige teft.
    Før blekkspruten spådde VM-vinneren, fortalte han oss at Tyskland vinner morgendagens bronsefinale mot Uruguay.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.792
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    Gago skrev:
    tja, hva skal jeg si...

Hva? Endelig et håp om frontal fotballfilosofisk diskusjon her, og så feiger du ut? :mad:

det er vel ikke noe vits i at vi to gnåler videre på dette og føkker opp tråden helt.
    du har sagt ditt og jeg har sagt mitt, og vi blir definitivt ikke enige.
    fotball er litt lik kabler, sånn sett.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.792
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    orso skrev:
    Gago skrev:

Har jeg skrevet at Barcelona ikke skaper sjanser? Jeg skrev det om Spania og nevnte Barcelonas kamp mot Inter. Så vennligst pass språkbruken din, i det minste når du ikke klarer å lese det som står der.

lol, du skriver at spania ikke skaper sjanser og trekker fram EN barca-kamp som eksempel....

har du sett de fleste av spanias kamper de siste tre årene?
    hvis ikke, så sjekk gjerne statistikk på antall målsjanser og scoringer.

T

TT.

Gjest
    Dette VM har allerede en vinner: Vuvuzelaen- ingen over, ingen ved siden. ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.792
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    nb skrev:
    orso skrev:

de har iaff ikke tapt mer enn en kamp på tre år eller noe sånt.
    holland og spania har tilsammen 3 tap på rundt 60 kamper fordelt på 3-4 år, og det er pretty sick.

ingen tvil om at vi har to verdige finalister på søndag.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gago skrev:
    lol, du skriver at spania ikke skaper sjanser og trekker fram EN barca-kamp som eksempel....

har du sett de fleste av spanias kamper de siste tre årene?
    hvis ikke, så sjekk gjerne statistikk på antall målsjanser og scoringer.
    Helt utrolig hva folk leser og hvordan tolker fritt her inne.

Jeg prater om VM 2010 og hvordan Spania har spilt der. Ikke god fotball, synes jeg. Stjernemannskap med helt middels prestasjoner. Men du må gjerne være uenig. Jeg har mer tro på en annen type fotball. F.eks det vi har sett i stor grad under Eggens storhetstid. Det er en helt annen type fotball enn hva Spania spiller. Har man i tillegg ekstremt gode ferdigheter (noe Rosenborg ikke hadde), kan man sikkert kombinere det med noe mer ballbesittende fotball i hvileperiodene. Eggen bør bli Spanias neste trener! ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.300
    Sted
    Trondheim
    Spansk fotball er snart konkurs (slik som resten av landet). Hvor drar fotballtalentene da (når de spanske lagene ikke lenger har råd til å betsle fantasilønningene deres)?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gago skrev:
    BT skrev:
    nb skrev:
    orso skrev:

de har iaff ikke tapt mer enn en kamp på tre år eller noe sånt.
    holland og spania har tilsammen 3 tap på rundt 60 kamper fordelt på 3-4 år, og det er pretty sick.

ingen tvil om at vi har to verdige finalister på søndag.
    Ikke rart de er på 2. og 4. plass på FIFA-rankingen. ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    otare skrev:
    Spansk fotball er snart konkurs (slik som resten av landet). Hvor drar fotballtalentene da (når de spanske lagene ikke lenger har råd til å betsle fantasilønningene deres)?
    Til Chelsea og Man C.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn