Fotball-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    hva annet argentinsk er det disse europeiske Argentina-fansene er tilhengere av? Annet enn fotballaget mener jeg?
    Dårlig vin, god biff, fascisme og tango.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    2-2 altså, det samme som resultatet etter 120 minutter i morgen. Deretter vinner Tyskland straffekonkurransen, slik Gary Lineker har sagt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    2-2 altså, det samme som resultatet etter 120 minutter i morgen. Deretter vinner Tyskland straffekonkurransen, slik Gary Lineker har sagt.
    Var det ikke en kjent toneskribent fra Bayreuth som først sa det?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har drømt finale med Ghana - så vi finner ut av om jeg er sanndrømt nå. 8)

Men - som ekte HFSer går jeg nå hit for å lytte til Paco de Lucia spille under nattehimmelen!

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    vredensgnag skrev:
    Jeg har drømt finale med Ghana - så vi finner ut av om jeg er sanndrømt nå. 8)

Men - som ekte HFSer går jeg nå hit for å lytte til Paco de Lucia spille under nattehimmelen!
    Å dæven, Mountreux. :D

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    305
    Valentino skrev:
    Trodde det var snåsamannen som sa jeg....!?

V

villov

Gjest
    Uruguay vant egentlig kampen fordi en av spillerne deres reddet en sikker scoring med armen. Urettferdig kanskje...

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    cash 63 skrev:
    Se på SVT, ingen reklam, og bra mellansnack i pausen.
    Så ned-bra på svt i dag. Herlig med avveksling fra hjernedøde TV2 og viasatan. Blir kun svt herifra og ut!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Vidar P skrev:
    Eneste malurt i akkurat det begeret er jo at Tyskland kommer til å sende Argentina ut av VM i morgen. Dessverre for Argentina-fansen. Siden jeg er så nysgjerrig; hva annet argentinsk er det disse europeiske Argentina-fansene er tilhengere av? Annet enn fotballaget mener jeg?
    a) se tidligere i denne tråden, der vil du se at jeg opplyser om at Argentina vinner dette verdensmesterskapet, ergo kan de ikke tape mot Tyskland.
    b) har du sett pikene ?

S

Supertramp

Gjest
    villov skrev:
    Uruguay vant egentlig kampen fordi en av spillerne deres reddet en sikker scoring med armen. Urettferdig kanskje...
    Igjen så vinner/avanserer et sør-amerikansk lag ved hjelp av "Guds hånd" .

Kunne ikke de europeiske misjonærene holdt seg hjemme den gang så hadde vi sluppet alle disse usportslige inngrepene fra han i toppetasjen.....

Sett fra denn vinkelen er ikke dette akkurat reflekshandling, men helt bevisst keeperarbeid - og ikke av keeperen men av 2 -to- utespillere

V

vredensgnag

Gjest
    Da har jeg kansellert annonsen som skulle settes inn på Dagbladets medium-side.

Min far lo godt da jeg kom hjem fra konserten. "Den kampen skulle du ha sett." Og Paco de Lucia spilte så introvert at det kanskje var noe i det.
    Faderen likte ikke den handsen - han syns Ghana spilte utrolig godt, men de brente straffen, så noen liker Uruguay.

I kveld er det argentinsk sammenkomst her nede. Man har valgt å ta gledene på forskudd med stor barbacoa, skulle kamputfallet "ikke nødvendigvis bli til Argentinas fordel" har man ihvertfall spist og drukket godt. I motsatt tilfelle har man lagt et grunnlag for nattens ville utskeielser.

VidarP etterlyser noen øvrige highlights fra Argentina.

Teatro Colon (det første) ble åpnet i 1857, og hadde storpremiere med Verdis La Traviata, fire år etter uroppførelsen i La Fenice.
    I årene etter har det vært enkelte på den scenen som nok er godt representerte i VidarPs LP-samling:

Over the years, the Colón Theatre has hosted great composers like Igor Stravinsky, Richard Strauss, Camille Saint-Saëns and Arthur Honegger, conductors like Arturo Toscanini, Tullio Serafin, Ernest Ansermet, Thomas Beecham, Karl Böhm, Simon Rattle, stars of the Italian opera like Titta Ruffo, Amelita Galli-Curci, Giacomo Lauri-Volpi, Enrico Caruso, Giuseppe Borgatti, Claudia Muzio, Tito Schipa, Maria Callas, Renata Tebaldi, Maria Caniglia, Beniamino Gigli, Ebe Stignani, Luciano Pavarotti, Fiorenza Cossotto, Giuseppe Taddei, Carlo Bergonzi, Renato Bruson and Renata Scotto. International singers like Lily Pons, Miguel Fleta, Ninon Vallin, Georges Thill, Rosa Raisa, Gina Cigna, Zinka Milanov, Leonard Warren, Leyla Gencer, Victoria de los Ángeles, Fritz Wunderlich, Sena Jurinac, Elisabeth Schwarzkopf, Régine Crespin, Jon Vickers, Norman Treigle, Ingrid Bjoner, Irina Arkhipova, Teresa Berganza, Sherrill Milnes, Frederica von Stade, Beverly Sills, Alfredo Kraus, Plácido Domingo, Joan Sutherland, Birgit Nilsson, Montserrat Caballé, Martina Arroyo, James King, Christa Ludwig, Evelyn Lear, Elisabeth Grümmer, Waltraud Meier, Ghena Dimitrova, Thomas Stewart, Karita Mattila, José van Dam, Eva Marton, Jessye Norman and many others along with internationally renowned Argentinian opera singers Raúl Giménez, Hina Spani, Elena Suliotis, José Cura, Bernarda Fink, Marcelo Alvarez, Adelaida Negri, Angel Mattiello, Victor de Narké, Delia Rigal, Ana Maria Gonzalez ...

Før og (ahem) under krigen, kjørte man en meget aktiv tysk sesong. Der er det noen fine navn.

Conductors Erich Kleiber, Felix Weingartner, Fritz Busch and Otto Klemperer developed the "German Season" with singers like Lauritz Melchior, Lotte Lehmann, Helen Traubel, Viorica Ursuleac, Kirsten Flagstad, Marjorie Lawrence, Hans Hotter, Set Svanholm, Max Lorenz, Astrid Varnay, Tiana Lemnitz, Anny Konetzni, Friedrich Schorr, Alexander Kipnis, Karin Branzell, Emmanuel List, Meta Seinemeyer rivaling the Metropolitan Opera season during those years.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    villov skrev:

Kunne ikke de europeiske misjonærene holdt seg hjemme den gang så hadde vi sluppet alle disse usportslige inngrepene fra han i toppetasjen.....

Sett fra denn vinkelen er ikke dette akkurat reflekshandling, men helt bevisst keeperarbeid - og ikke av keeperen men av 2 -to- utespillere
    Denne gangen ble det helt korrekt dømt straffe og rødt kort, og Suarez visste at det ville skje. Han ga Uruguay muligheten mot at han selv ville måtte stå over en eventuell semi. Maradonas hands ble oversett i '86. Jeg synes det er en viktig forskjell. Jeg tror Portugiseren får dømme finalen, forresten.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg tror alle ville handset i et slikt tilfelle så synes ikke det er noe å si på det. At Ghaneseren bommet på straffe derimot .....

Da gjelder det å krysse fingrene for at det ikke kommer jobb midt under arg-tys :-\ . Har faktisk fått sett alle de viktige kampene til nå, men det kommer sikkert én ubeleilig.

Heier på de som spiller best fotball og håper det blir Maradonas gjeng.

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    Lyngen skrev:
    Jeg tror alle ville handset i et slikt tilfelle så synes ikke det er noe å si på det.
    Da tror du helt feil. Det er og blir en usportslig opptreden, likeså som Suàrez elleville jubel på vei ned i garderoben i det han ser at Ghanas spiller bommer på straffen. Forkastelig! Når en utespiller handser så bevisst syns jeg det i tillegg til det røde kortet bør dømmes mål.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Vidar P skrev:
    hva annet argentinsk er det disse europeiske Argentina-fansene er tilhengere av? Annet enn fotballaget mener jeg?
    Dårlig vin, god biff, fascisme og tango.
    Argentina og fascisme er et sammensatt bilde. Yrigoyens administrasjon tok opp kampen mot de konservative og gjennomførte en rekke opplyste reformer som ble imitert i andre land. Bl.a. innføring av fri streikerett i 1921 ble sett på som dypt revolusjonært.
    I det hele tatt verdt å lese om Yrigoyen her. Finnes også noen gode bøker om ham. Hans opplyste styresett skapte grunnlaget for Argentinas nærmest latterlige rikdom fra 30-tallet og frem til slutten av Perons kaotiske styre. Det var Peron som skapte en åpning for Den katolske kirken og militæret, i deres uhellige allianse, som har gjort at et av verdens rikeste land (vannkraft, olje, hvete, mineraler, malm - hva du enn ønsker) i dag er en økonomisk fadese underlagt ekstremnepotisme.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Argentina

U

utgatt60135

Gjest
    audiomur skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg tror alle ville handset i et slikt tilfelle så synes ikke det er noe å si på det.
    Da tror du helt feil. Det er og blir en usportslig opptreden, likeså som Suàrez elleville jubel på vei ned i garderoben i det han ser at Ghanas spiller bommer på straffen. Forkastelig! Når en utespiller handser så bevisst syns jeg det i tillegg til det røde kortet bør dømmes mål.
    Når det handler om vinn eller forsvinn på i et VM så kan jeg iallefall forstå det. Men ok, usportslig kan vi jo kalle det. Synd at det ble bom på straffen.

V

vredensgnag

Gjest
    Prisen Uruguay betaler er at seieren blir uren, og at den vil hefte ved dem slik Maradonas "mano de dios" hefter ved Argentinas seier dengang, og slik Henrys hands ble en forbannelse for Frankrike etter kampen mot Irland. (Du tuller ikke med Irlands "little people".)
    ;D

Ville vært fint å se Ghana videre.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    305
    Supertramp skrev:
    villov skrev:

Vi har nå fått løsningen på hvordan man skal opptre helt på tampen av kampen. Hvis en lignende situasjon oppstår igjen, så er det bare å stille hele laget på linje mellom stengene. Hvem kan få en ball forbi 11 målvakter? En mann henser for å redde mål, blir utvist..so what? Enten ender oppgjøret uavgjort, eller det blir straffekonkuranse. Straffekonkuranse med 10 eller 11 på laget er vel temmelig likegyldig. Hvis man allikevel skal spekulere i rettferdighet her, så burde ALLE utespillerne ta en straffe. Hvis et lag tilfeldigvis har 10 mann istedenfor 11, ja da har man et problem...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    For å ta Suarez i forsvar, alle hadde nok gjort det samme i den situasjonen. Om det var med vilje...er nok like trolig at det var ren refleks...
    Når det er sagt hadde det vært moro med et afrikansk lag i semifinalene, men det vil komme.

Når det kommer til hvorfor jeg liker argentina, så har jeg alltid syntes at de har hatt den beste blandingen av sør-amerikansk induvidialisme samtidig som de har hatt et veldig europeisk pasningsspill. Det beste og mest underholdende av begge verdener, i tilegg har de alltid hatt fantastiske angripere og kompromissløse forsvarere.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da braker det løs med det som antagelig er den største kampen så langt i vm, dette blir spennende...

Kos dere folkens :D

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    795
    Torget vurderinger
    5
    Der skulle det vært 2-0 Klose!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for at det blir feil i hindsight om en times tid; men jeg er redd dette ikke går for Argentina.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Med fare for at det blir feil i hindsight om en times tid; men jeg er redd dette ikke går for Argentina.
    Tror ikke de går gjennom en kamp uten å score, de har så mye individuelle ferdigheter som før eller siden åpner opp forsvaret, akkurat som Spania. Men Tyskland er imponerende, det skal de ha..

S

Supertramp

Gjest
    audiomur skrev:
    Lyngen skrev:
    Helt enig!

btw: dagens kamp på TV2, ARG-TYS, pausen er på 15 minutter.
    Men jeg har en stund i dette VM hatt følelsen av at det er vel mye reklame i de pausene.
    Nå tok jeg tiden på hvor lang pausesendingen fra TV2 i Oslo er på: 52 sekunder!

Da kunne de like godt ha latt være.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den siste luktet offside, men for et tafatt forsvar..

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Deutschland Deutschland!!!

på tide å finne frem jernkorset fra 1939 og jernkorsbeltespenna. :-X :-X :-X

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Europa slår kraftig tilbake.. Kan fort bli tre europeiske i semien, og heleuropeisk finale.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    Vidar P skrev:
    Eneste malurt i akkurat det begeret er jo at Tyskland kommer til å sende Argentina ut av VM i morgen. Dessverre for Argentina-fansen. Siden jeg er så nysgjerrig; hva annet argentinsk er det disse europeiske Argentina-fansene er tilhengere av? Annet enn fotballaget mener jeg?
    a) se tidligere i denne tråden, der vil du se at jeg opplyser om at Argentina vinner dette verdensmesterskapet, ergo kan de ikke tape mot Tyskland.
    b) har du sett pikene ?
    a) jeg er redd det har sneket seg inn en faktafeil i dine opplysninger. Tyskland vil gruse Argentina.
    b) joda

Forøvrig; hurra! Über alles!

S

Supertramp

Gjest
    Vi kan nå trygt konkludere med at to av de mest hypete stjernene på forhånd, Messi og Ronaldo (POR), ikke har innfridd. Istedet har typer som Schweinsteiger nå fremstått som trollmann.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Vi kan nå trygt konkludere med at to av de mest hypete stjernene på forhånd, Messi og Ronaldo (POR), ikke har innfridd. Istedet har typer som Schweinsteiger nå fremstått som trollmann.
    Ikke helt enig med deg, Messi har vel gjort alt utenom å score. Ronaldo derimot, er sur, oppblåst blære som ikke er litt i ærheten av å takle motgang.

Tipper to mål av Torres i kveld, så er han i rute til å løpe rundt Lahm igjen som han gjorde i EM finalen. Har hele tiden tippet Nederland-Spania i finalen, og står for det enda.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Ugh! Tyskera var sjuke i dag da - lurer på om det er noen som fixer dette...
    Beste jeg har sett av dem siden -74 da.

V

vredensgnag

Gjest
    Ingen ting å utsette på Tysklands seier. Strålende taktisk klokskap og presisjon foran Argentinas mål. Det tredje pin-ball målet var spesielt vakkert.

Argentinas forsvar ser ut til å ha vært bygd opp omkring 13 Samuel - La Pared (Veggen) - som måtte stå over kvartfinalen. Tyskerne fikk Autobahn.
    Det står noen triste argentinere rundt barbacoaen her, men snart blir det gitar og milongas, og da blir det fint igjen.

Tyskerne har akseptert ballens begrensninger, og holder den foran mål og bruker veggspill for å få den inn. De andre lagene kliner til fra avstand og sender den høyt over; og når de tar av kraft i sparket så går ballen ufarlig over gresset, toucher, og hopper rett i armene på keeper. Kloke taktikere, tyskerne.

(Messi har da spilt utrolig godt i mesterskapet. Argentinas suverene playmaker, har funnet åpninger og gjort de utroligste opplegg - men han fant ikke mål selv ...)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Vidar P skrev:
    Roberten skrev:
    Vidar P skrev:
    b) har du sett pikene ?
    a) jeg er redd det har sneket seg inn en faktafeil i dine opplysninger. Tyskland vil gruse Argentina.
    b) joda

Forøvrig; hurra! Über alles!
    Ja, så sannelig. Her har det tydeligvis vært trykkfeil i fasiten min :)

Ikke noe annet å gjøre enn å gratulere Tyskland med velfortjent seier.

Messi har i mine øyne gjort det skarpt dette mesterskapet, selv om han ikke tegnet seg på scoringslisten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn