Fotball-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Pussig at ingen har kommentert kveldens store thriller, kampen mellom Algerie og Tyskland. Dette er slik en fotballkamp skal være, fair dommer, llite filming og spenning til siste slutt, nesten som en Hollywoodproduksjon! Bravo

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg synes at begge kampene i går bekrefter det inntrykket vi har fått under dette VM: Det finnes ingen "lette" kamper. Og det som gjør det vanskelig er at underdog-lagene biter godt fra seg med gode individuelle tekniske ferdigheter i kombinasjon med en utrolig intensitet både offensivt og defensivt. Fungerer så lenge kreftene holder. Men gjennomgående koster det mer å forsvare seg og jage ball og motspillere, enn å ha kontroll over ballen - så når man har holdt på en stund på denne måten, blir det nødvendigvis til at det individuelle og kollektive presset på ballfører og løpende angripere på ett eller annet tidspunkt blir merkbart slappere - og da blir det business as usual. Forskjellen mellom laget som i hovedsak har forsvart seg hele tiden, og laget som i hovedsak har hatt en slags kontroll over ballen, blir før eller senere veldig synlig. Det var ikke det at Tyskland - eller Frankrike for dens saks skyld - plutselig spilte så mye annerledes eller bedre - men heller det at slitne motstanderben ikke greide å opprettholde et fullt så hardt press på ballfører og begynte å glippe i markeringene. Den dagen kreftene holder i to hele omganger, skal det bli interessantt å se hva som skjer.

Frankrike-Tyskland blir litt av en kvartfinale. Og deretter møter kanskje vinneren Brasil i en semifinale. Spennende er bare forbokstaven.

N

nb

Gjest
    Kampene ble merkbart døllere når det gikk fra å være viktig å vinne (i gruppespillet) til å bli viktigst å ikke tape (i sluttspillet).

D

Desillusjonert

Gjest
    [h=1]Filmingen er dette mesterskapets store skam[/h] Ola Bernhus mener videodømming må til for å straffe alle juksemakerne.
    [h=2]Hva ville ha skjedd?[/h]Det kan være artig å se på noen VM-situasjoner som kunne ha gitt andre resultater – og suksess for andre lag – dersom videodømming var blitt innført.

• Ville Brasil holdt sin ledelse mot Kroatia. og ville Nederland ha vunnet mot Mexico uten de nevnte straffesparkene?
    • Ville Nigeria slått Bosnia Hercegovina dersom Edin Dzekos scoring ikke var blitt feilaktig annullert for offside?
    • Ville Frankrike ha slått Ecuador dersom Frankrike hadde måttet spille nesten hele kampen med ti mann, som de burde etter at Mamadou Sakho slo ned Oswaldo Minda i kampens åpningsminutter – som TV-kameraene og ikke dommeren fikk med seg.
    • Ville Portugals Pepe blitt utvist mot Tyskland, med store konsekvenser for kampen, dersom dommerne hadde fått se episoden om igjen?
    • Ville Uruguay ha slått Italia dersom ikke Claudio Marchisio feilaktig var blitt utvist (for øvrig i en kamp der Luis Suarez ikke ble utvist for å ha bitt en motstander – fordi bare TV-kameraene så det)?

Filmingen er dette mesterskapets store skam - Aftenposten

Spennende tema...

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    I større mesterskap bør dommeren kunne flagge spillet slik at han kan få informasjon via headsett der man har sett reprise på video og kan avgjøre hva som egentlig hendte. Lagledere skal også kunne flagge spillet hvis en tvilsom offside sørger for annulering av mål.

Filming ved avgjørende hendelser bør fanges ved hjelp av video og spilleren fjernes fra banen. Laget får sette inn ny spiller da dette bør vere personstraff. Det her for meg helt utrolig at gamle gubber nekter å ta inn over seg at spillet har blitt så hurtig at det ikke er gitt for en dommer å ta alt live. Man er nødt til å tilpasse seg nye situasjoner eller så risikere man at vm-finalen spilles mellom to lag der det ene har filmet seg til finalen mens det andre var heldig med offside-dømmingen.

Det skal sies at Robben får sin del av stygge taklinger mot seg på grunn av spillestil, men med videodømming vil han slippe å filme seg til straffespark.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.954
    Torget vurderinger
    4
    Det hadde blitt veeeeeeldig lange fotbalkamper......

D

Desillusjonert

Gjest
    Hvorfor det? Det funker i hockey.
    Litt trangsynt kanskje...? :)

Dårlig/feil dømming ødelegger kamper og resultater, men videodømming på alle avgjørelser er ikke å foretrekke. Jeg mener det er amerikansk fotball (NFL) som har 2 muligheter per kamp for å overprøve dommerenes avgjørelser. Noe lignende burde innføres i fotball.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.604
    Torget vurderinger
    24
    Hvorfor det? Det funker i hockey.
    Litt trangsynt kanskje...? :)

Dårlig/feil dømming ødelegger kamper og resultater, men videodømming på alle avgjørelser er ikke å foretrekke. Jeg mener det er amerikansk fotball (NFL) som har 2 muligheter per kamp for å overprøve dommerenes avgjørelser. Noe lignende burde innføres i fotball.
    Right! det filmes ikke i hockey. Hockey er for de barske, kyllingene velger fotball :cool:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    Lange fotballkamper er ikke nødvendigvis resultatet. Dommeren avgjør om videodømming eller ikke. Avgjørende hendelser er automatisk flagget og video gjennomgås for å bekrefte/avkrefte feil.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.604
    Torget vurderinger
    24
    Right! det filmes ikke i hockey. Hockey er for de barske, kyllingene velger fotball :cool:
    For videodømming kan kun brukes til filming? :) Nåja...
    Det har jeg da aldri uttalt meg om - jeg bare påpeker at i hockey er det ingen særlig kultur for syting slik tantene som spiller fotball åpenbart har utviklet til en egen slags ballett/kunst.

D

Desillusjonert

Gjest
    Det har jeg da aldri uttalt meg om - jeg bare påpeker at i hockey er det ingen særlig kultur for syting slik tantene som spiller fotball åpenbart har utviklet til en egen slags ballett/kunst.
    Nå er jeg ikke spesielt bevandret innen hockey, men sist VM var det såvisst noe filming, eller forsøk på det.
    Men det er overhodet ikke like ille som innen fotball nei, og kanskje det har noe med videodømmingen å gjøre?
    Både hockey og NFL er kontaktsporter der man skal bruke kroppen og ikke minst har mye beskyttelse. Fotball er faktisk ikke en kontakt sport, selv om enkelte lag ikke ser ut til å ha fått med seg det. Som Honduras...
    Kanskje vi kan få bukt med filming, dersom videodømming brukes? Der man får straff for å filme? Ikke vet jeg, men man bør prøve det ut!

N

nb

Gjest
    Pent å for en gangs skyld se
    - to lag som er godt nok trent til å holde høyt tempo i 120 minutter
    - to lag der ingen legger seg ned for å dø bare noen er i nærheten av de
    - to lag som virkelig vil vinne

Ordinær tid er den mest underholdende 0-0-kampen jeg har sett på lang tid. Synd at ett av lagene måtte ut, men Belgia var klart best selv om USA var nærme scoring på stort sett alle mulighetene de faktisk hadde.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Veldig enig,nb
    Herlig kamp med et voldsomt tempo og enorm arbeidsinnsats fra begge lag.

N

nb

Gjest
    Det ser for øvrig ut som om lag som på papiret (i form av spillermasse) skal være mye bedre enn motstaderene har slitt mer enn man kunne regne med i dette VM. "Nivå-2-lagene" har vært overraskende gode - noen som har en god forklaring? Er de store stjernene for blaserte? Har det å være godt nok trent til å kunne holde høy intensitet en hel kamp blitt viktigere i fotball? Det har i flere tilfeller vært ørsmå marginer som gjør at lag går videre, med litt omvendt flaks / marginer kunne både Brasil og Argentina vært ute av VM allerede og kvarfinalelagene hadde vært Frankrike, Tyskland, Colombia, Chile, Nederland, Costa Rica, Sveits og Belgia.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Det ser for øvrig ut som om lag som på papiret (i form av spillermasse) skal være mye bedre enn motstaderene har slitt mer enn man kunne regne med i dette VM. "Nivå-2-lagene" har vært overraskende gode - noen som har en god forklaring?
    Noen momenter som kan spille inn:
    De mindre lagene er vesentlig mer samspilte og utnytter dette godt, mye mer et lag.
    Dette da spillerne på de mindre lagene prioriterer, og har mulighet til å prioritere, flere av landslagsamlingene. De mer meritterte spillerne fra de store europeiske ligaene stiller neppe på landslagsamlinger som er av "uten betydning". Og klubbene vil helst ikke slippe dem til ubetydelige samlinger/ privatlandskamper i frykt for skader.
    Dette medfører at de mindre lagene er mer samspilt og jobber bedre som kollektiver, litt som RBK en gang var.
    Selv om et lag som Spania røk rett ut denne gangen er det nok fordelaktig å ha et landslag med mange spillere fra få klubber slik at de allerede er samspilt til tross for manglende landslagssamlinger.

Temperatur og luftfuktighet ser ut til å spille inn. De Sør-Amerikanske lagene har klart seg bra, mens mange europeiske har slitt veldig.

Og som du sier, litt dårlig arbeidsmoral og undervurdering hos noen av de store spiller nok inn.

Men så skal vi ikke undervurdere evnen til å gjøre akkurat det man må, selv om ekstraomganger burde være unødvendig.
    Nederland, Tyskland, Argentina og Brasil har nå kommet seg videre tross alt. Tyskland har jeg troa på, men blir spennende mot Frankrike.

druntblunt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Lange fotballkamper er ikke nødvendigvis resultatet. Dommeren avgjør om videodømming eller ikke. Avgjørende hendelser er automatisk flagget og video gjennomgås for å bekrefte/avkrefte feil.
    På papiret lyder dette bra, men hvordan ville det arte seg i virkeligheten tro? Jeg frykter spillet ville bli mer som hockey og Amerikansk fotball - brutt opp, med kortere intensive økter for deretter å gå i 'dommerpause' hvor vi selvfølgelig vil bli pepret med hjernedød reklame og annen faenskap. Jeg tror det ville endre spillets natur og i alle fall for mitt vedkommende bli ganske begredelig å se på. Det er en grunn til at den enkle formelen på spillet slik vi har i dag er den suverent mest populære idretten på planeten. Man skal være forsiktig med å tukle med en vinneroppskrift. men for all del, jeg var svært skeptisk til V-stil i skihopp og røykeloven også. :)

N

nb

Gjest
    Et prinsipielt problem med videodømming og det slike er at fotball blir utøvet på forskjellige måter i store kamper og mindre kamper. Strengt tatt trenger man kun en bane, spillere og en ball for å spille - og det er noe av sjarmen med fotball - kostnaden ved å starte er ganske nærme null.

Husk på at VM filmes med 35 kameraer eller hva det er pr. arena. Det er noe ganske annet enn hva som er tilfellet bortsett fra i de største kampene ellers.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    På papiret lyder dette bra, men hvordan ville det arte seg i virkeligheten tro? Jeg frykter spillet ville bli mer som hockey og Amerikansk fotball - brutt opp, med kortere intensive økter for deretter å gå i 'dommerpause' hvor vi selvfølgelig vil bli pepret med hjernedød reklame og annen faenskap. Jeg tror det ville endre spillets natur og i alle fall for mitt vedkommende bli ganske begredelig å se på. Det er en grunn til at den enkle formelen på spillet slik vi har i dag er den suverent mest populære idretten på planeten. Man skal være forsiktig med å tukle med en vinneroppskrift. men for all del, jeg var svært skeptisk til V-stil i skihopp og røykeloven også. :)
    Irriterende lange avbrekk er jo nettopp det vi opplever i dag på grunn av fiktive skader - særlig i viktige kamper der sør-amerikanske eller italienske lag er involvert (listen kan lett forlenges til lag fra Balkan, Afrika etc etc). Dess lenger man kommer ut i kampen, jo verre blir det. I tillegg kommer all filmingen som kan være morsom å diskutere, men som neppe tjener fotballen. Når i tillegg millioner av TV-seere med letthet kan konstatere at dommerne tar feil/blir lurt i helt avgjørende situasjoner, blir det hele ganske flaut. Det er uinteressant om fotballen har vært en vinneroppskrift tidligere. Det er også uinteressant at videodømming ikke vil kunne gjennomføres overalt. Når det gjelder internasjonale kamper må man ta utgangspunkt i hva som er den faktiske situasjonen for disse kampene i dag. Man har teknologien, og jeg ser ingen grunn til at man ikke skal ta den i bruk. Og det kan med letthet gjøres uten at man trenger stadige "dommerkonferanser".

D

Desillusjonert

Gjest
    Et prinsipielt problem med videodømming og det slike er at fotball blir utøvet på forskjellige måter i store kamper og mindre kamper. Strengt tatt trenger man kun en bane, spillere og en ball for å spille - og det er noe av sjarmen med fotball - kostnaden ved å starte er ganske nærme null.

Husk på at VM filmes med 35 kameraer eller hva det er pr. arena. Det er noe ganske annet enn hva som er tilfellet bortsett fra i de største kampene ellers.
    Det er vel ingen som sier at dette skal følges på alle mulige kamper i alle ligaer på alle nivåer?
    Vi snakker VM/EM og de øverste ligane.
    Og det er vel heller ikke snakk om at absolutt alle situasjoner skal videodømmes. Som i NFL, kan hvert lag ha eksempelvis 2 muligheter til å overprøve dommeren. Det vi si at trenerene må tenke seg om når de bruker videodømming. Man kan da få bort de dårlige dommer avgjørelsene som avgjør kamper.
    Hvordan dette kan endre "spillets gang" kan jeg ikke fatte!

Straff ETTER kampen ved eksempelvis filming og særdeles stygge taklinger er også noe man bør se på.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Nå starter Fransk Ekvatorial Afrika mot Ariere.Blir spennende

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.814
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gjelder å følge med når ting skjer.
    En fenomenal start på kvartfinalen Frankrike-Tyskland.
    Hvis det fortsetter slik som de første 12 minuttene kan dette bli en av historiens mest underholdende VM-kamper.
    Disse to landene har stått for mange flotte kamper i mesterskap, la oss håpe dette fortsetter.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø

Det er vel ingen som sier at dette skal følges på alle mulige kamper i alle ligaer på alle nivåer?
    Vi snakker VM/EM og de øverste ligane.
    Og det er vel heller ikke snakk om at absolutt alle situasjoner skal videodømmes. Som i NFL, kan hvert lag ha eksempelvis 2 muligheter til å overprøve dommeren. Det vi si at trenerene må tenke seg om når de bruker videodømming. Man kan da få bort de dårlige dommer avgjørelsene som avgjør kamper.
    Hvordan dette kan endre "spillets gang" kan jeg ikke fatte!

Straff ETTER kampen ved eksempelvis filming og særdeles stygge taklinger er også noe man bør se på.
    Det er bare å se på den kampen som går nå. Hadde det vært videodømming hadde ikke franskmannen turt å holde Klose i skjorta for å forhindre han i å gjøre mål. Det er snart slik at det er viktigere å være sterk i armene enn i beina. Fornuftig bruk av videodømming vil være med på å gjøre kampene mere åpen og med flere mål. Jeg tenker slik at man må være litt åpen sett i forhold til å benytte teknologi for å hjelpe dommerene, ting skjer så fort at det er helt umulig å få med seg alle detaljene for å fatte den korrekte beslutning.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tyskland virket bunnsolide i dag. De får det til å se veldig enkelt ut - og så har de Neuer helt bakerst. Brasil eller Colombia - spiller ingen rolle: Jeg tipper at Tyskland er ett av finalelagene.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Frankrike var elendige; de stinket. Kjerringer, som spilte kun for seg selv og daffet avgårde, fullstendig giddaløse.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Ja,Frankrike var fransk i dag, greier ikke når det gjelder.Tyskland startet to kriger og tapte begge men det måtte flere nasjoner til for å slå de. I dag vant de en jevn kamp 1-0, som mange ganger før.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Dette var en kjedlelig kamp.
    Ser frem til Brasil mot Colombia.
    Håper og tror det blir mer fart og moro.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    På dette stadiet i turneringen ligger moroa i spenningen om hvem som vinner. De som vil se sambafotball og den slags moro, må vente på treningskamper som ikke betyr nor. Da kan de slå seg løs. I VM gjelder det å vinne - eller å forsvinne. Spennende nok, det - men på et annet nivå.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    På dette stadiet i turneringen ligger moroa i spenningen om hvem som vinner. De som vil se sambafotball og den slags moro, må vente på treningskamper som ikke betyr nor. Da kan de slå seg løs. I VM gjelder det å vinne - eller å forsvinne. Spennende nok, det - men på et annet nivå.
    Ikke enig, det skal være underholdende hvis jeg skal bruke fritiden min på dette. Denne var så kjedelig at jeg ga meg før pause. Bruker heller tiden på noe annet.

N

nb

Gjest
    Som en kompis av meg sier: vil du se artisteri og vakkert spill? Se heller ballett.

Som nøytral tilskuer foretrekker jeg sterkt underholdende kamper. En av grunnene til at jeg er glad for at Norge ikke kvalifiserer seg til store mesterskap.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ikke enig, det skal være underholdende hvis jeg skal bruke fritiden min på dette. Denne var så kjedelig at jeg ga meg før pause. Bruker heller tiden på noe annet.
    Hmm. To fotballgiganter som faktisk spiller veldig fair (hvilket i seg selv en kunst), og som lar enkeltprestasjoner og kollektivitet avgjøre (evt. mangelen på) + bittelitt fair taktikk; gleder mitt fotballhjerte. Måtte Nederland rykke og reise hjem i skam!

Edit: Har alltid heiet på Tyskland, men Le Bleu har min respekt. De tapte hederlig og med flagget til topps. Kanskje fordi Deschamps selv var en hederskar - hardtjobbende og fair? Tommel opp!

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det ble i hvertfall nok frispark. Mer enn 10 sek. sammenhengende spill ble det ikke mye av i 1 omg. 2 omg går vel nå...

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.875
    Torget vurderinger
    1
    Sørgeleg. 2 kampar som gjekk feil veg i dag :(

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Som en kompis av meg sier: vil du se artisteri og vakkert spill? Se heller ballett.

Som nøytral tilskuer foretrekker jeg sterkt underholdende kamper. En av grunnene til at jeg er glad for at Norge ikke kvalifiserer seg til store mesterskap.
    MAn gidder da ikke å se på fotball hvis man er "nøytral tilskuer" - da kan man heller se på ballett eller gå på en kunstutstilling. Fotball handler om at det laget du heier på, skal vinne. Eller tape. Det er mer enn et spørsmål om liv eller død - som Liverpools legendariske manger, Bill Shankley, sa det.

G

Gjestemedlem

Gjest

MAn gidder da ikke å se på fotball hvis man er "nøytral tilskuer" - da kan man heller se på ballett eller gå på en kunstutstilling. Fotball handler om at det laget du heier på, skal vinne. Eller tape. Det er mer enn et spørsmål om liv eller død - som Liverpools legendariske manger, Bill Shankley, sa det.
    Blir ikke mange fotballkamper du kan få med deg da, hvis du bare skal se på dem der "laget ditt" spiller. Eller så har man en så utvannet fotballlojalitet at utsagnet ikke gir noen mening uansett.

En fartsfylt kamp med gode prestasjoner, mål og spenning er god underholdning. Samme hvem som spiller.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke mange fotballkamper du kan få med deg da, hvis du bare skal se på dem der "laget ditt" spiller. Eller så har man en så utvannet fotballlojalitet at utsagnet ikke gir noen mening uansett.

En fartsfylt kamp med gode prestasjoner, mål og spenning er god underholdning. Samme hvem som spiller.
    Enig,er så heldig og bo i en by med lag i eliten,der ligger hjerte og engasjemang i hjemmelig serie

Men internationalt syntes jeg det er smått latterlig med denna såkalte fansen av ett lag for eks på kølholmane
    Se litt bak hvem som har eierskap i disse klubbene ,hvor penga kommer fra,hva de tjener og hvor lojaliteten er ,det er ett internationalt sirkus lagd for og tjene penger,ikke så imponerende lenger siden det dreier seg om økonomisk makt og innvestorer og ingenting annet,festlig med ett lag i PL med 11 ikke engelske spillere,utenlansk manager og eierskap,det er klubben sin det :)

Kan tildels forstå magien fra tippekampene på NRK ved 70 tallet,der vi alle hadde ett lag fra midlands vi følgte med og det var klubben i vårt hjerte
    Men i dag ??

Storkampene og mesterskapa som CL er ren underholdning ,kan ikke si att det bryr meg så mye hvem som vinner ,brød og sirkus ,men morro

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Se litt bak hvem som har eierskap i disse klubbene ,hvor penga kommer fra,hva de tjener og hvor lojaliteten er ,det er ett internationalt sirkus lagd for og tjene penger,ikke så imponerende lenger siden det dreier seg om økonomisk makt og innvestorer og ingenting annet,festlig med ett lag i PL med 11 ikke engelske spillere,utenlansk manager og eierskap,det er klubben sin det :)
    Det er jo dette som gjør landslagsfotball og fotball-VM helt spesielt. Jeg antar at FIFA og arrangørene har sterke økonomiske interesser i et slikt gigantarrangement - men de enkelte lagene består i hvert fall av spillere fra det landet de spiller for. Et landslag eies ikke av enkeltpersoner - det er folkets "eiendom". OK - spillerne får riktignok litt penger for å stille opp, og enda litt til hvis de vinner - men i det store og hele kan man gå ut i fra at spillerne har sin lojalitet til landet sitt, og til at laget skal gjøre det bra, og helst vinne hele greia.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.748
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    På tide med en "Vi som elsket Brasil i VM"?

I VM har jeg "alltid" holdt med Brasil, selv om den ekte sambafotballen sist ble sett i 1982. De har siden likevel alltid kommet med nok lyspunkter (Careca, Bebeto, Romario, Ronaldinho, Rivaldo, Cafú etc), og når det har røyna litt på, har det jo hjulpet på å se på noen brasildamer i sambadans på tribunen.

I går ble jeg endelig kurert. Her skulle det tydeligvis vinnes med alle midler. I det øyeblikk motstanderen fikk til to pasninger, til øredøvende piping fra hjemmepublikummet (slik vi ellers kun er vant til fra østeuropeiske håndballbaner), var det bare for nærmeste brasilianer å lage frispark. I går lagde de 31 frispark (motstanderen 23), en svak dommer lot det meste passere. For hvem tør vel vise ut en brasilianer? At alle mål ble skåra på dødball og at det endte med en stygg skade var logisk, det var vel nærmest ironisk og tilfeldig at det ble Neymar, Rodriguez ble felt seks ganger, null gule som resultat.

Brasilianerne driter selvsagt i hva jeg mener, eller om de mister millioner av utenlandske venner. Greit nok.

Men det hadde vært bra for fotballen om rævafotballen deres ikke ble sett i finalen. For en som aldri har holdt med Tyskland, i semien er det enkelt å være meg.

Skriver du boka, Jon Michelet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn