Jeg synes det er trist å se at fotball ikke lengre er fotball, men har blitt nærmest en blanding av fribryting, fotball og rugby. Man har jo sett utviklingen over noen år nå, men nå er det verre enn noen gang. Det holdes, rives, dyttes på hvert eneste hjørnespark, eller frispark inn mot 16 meter. Og i nesten hver mann mot mann situasjon. FIFA har resignert, eller bryr seg mest om penger og egne posisjoner, og dommerne tør ikke ta tak. Lag fra Sør-Amerika er de aller verste i denne turneringen, men det er mye det samme over hele fjøla. To gode eksempler i dag, da det var soleklare straffer i kampene Italia-Costa Rica og Equador-Honduras. Det er forsåvidt en trøst at alle spiller sånn. Blir likt for alle. Gjør man ikke det, er man sjanseløs. Men forferdelig trist å se på synes jeg, og det er ikke lengre fotball for min del. Elegansen blir borte i spillet, man kan like gjerne se på hockey i stedet (verdens kjedeligste sport). Svært mye av det som skjer på banen i dag, hadde man blitt sjokkert over for noen år siden. Men nå godtas det, enda regelverket er det samme. Aktiv holding i fotball er ikke tillatt, så hvorfor godtas det? Jeg kjøper ikke argumentet om at spillet blir for oppstykket hvis det skal blåses på alt. Fotballspillere er vel ikke så dumme at de ikke lærer etter noen kamper. Det skulle ikke mange straffesparkene til før spillerne hadde skjønt at dette lønner det seg ikke å fortsette med.
En annen uting er alt skuespillet. Dette er omtrent like ille som all holdingen, og setter ellers gode idrettsmenn i et dårlig lys.
Er også verre enn noen gang, og man ser det mange ganger i hver kamp. I hver takling nesten.
At ikke FIFA her heller evner å ta tak, er merkelig. Det burde være mulig å få bukt med dette.
Evaluere videobilder, bøter, utestengelse, karantener osv. Dommere burde strammes opp skikkelig, og konsekvent slå ned på tjuvtriksene.