YES, tid for nye eksperimenter:
Flytting, nedskalering, fra hus til leilighet, fra trapper og vedlikehold til universell utforming og easy going.
Up’s and down’s, der den tydeligste down’n er mindre plass/rom til alteret med lyd. Men spennende også …utfordringer/muligheter.
Stooore endringer på forsterkersiden. Etter erfaring med flere LM Audio’s, Rega, Clones Audio, Doxa, Luxman og (ikke minst) Sugden IA4 …så er det unektelig rart å sitte igjen med et pittelite Fosi Audio sett.
Fosi V3 (stereo) og X5 (riaa) utgjør nå forsterkerdelen av oppsettet.
Hva skal jeg si ……
Etter noen dager med oppsettet må jeg si at jeg er fullstendig blåst av banen. Det låter rett og slett helt nydelig. Selvfølgelig (og naturligvis) ikke siste ord i oppløsning, kraft, bredde/dybde i lydbildet, men likevel ….nydelig! Ingen frekvenser/områder som stikker seg ut. Bare finfin balanse og lytteglede.
Sugden er og blir favoritten min. Den hadde noe heeelt spesielt. Ro og tyngde!
Men, flere av de andre ovennevnte ampene ville jeg nok ikke byttet med Fosi oppsettet.
Tror nok primært dette handler om matching. At ampen står godt til Falcon, som jo heller ikke er siste ord i oppløsning og størrelse/bredde. Dette spiller bare godt sammen.
I tillegg til å presentere et godt fundament nedover i lydbildet, så merker jeg meg særlig en letthet og uanstrengt flyt i toppen. Har flere Blue Note reissues som jeg hører mye på. Enkelte av disse kan være noe kvasse. Men, ikke nå. Mye informasjon, men ingenting påtrengende.
En av mine testskiver for å luke i toppen er Alan Parsons (I Robot, Mofi). Spor 2 «I wouldn’t want to …»har en krevende/mekanisk cymbal som i enkelte oppsett blir nesten umulig å lytte til. Men, ikke her. Ikke veldig fan av låten i utgangspunktet, men nå klarer jeg å høre gjennom og (nesten) kose meg litt med den.
God sommer til alle Fosi venner ….
i hus/hytte/inn- og utland