Fosi Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    21.021
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Stusset på det selv, før jeg testet, men sånn:

IMG_0173.jpeg IMG_0174.jpeg
    mvh

Ls 3/5

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2021
    Antall liker
    266
    Sted
    Bryne
    YES, tid for nye eksperimenter:
    Flytting, nedskalering, fra hus til leilighet, fra trapper og vedlikehold til universell utforming og easy going.
    Up’s and down’s, der den tydeligste down’n er mindre plass/rom til alteret med lyd. Men spennende også …utfordringer/muligheter.

Stooore endringer på forsterkersiden. Etter erfaring med flere LM Audio’s, Rega, Clones Audio, Doxa, Luxman og (ikke minst) Sugden IA4 …så er det unektelig rart å sitte igjen med et pittelite Fosi Audio sett.
    Fosi V3 (stereo) og X5 (riaa) utgjør nå forsterkerdelen av oppsettet.

Hva skal jeg si ……
    Etter noen dager med oppsettet må jeg si at jeg er fullstendig blåst av banen. Det låter rett og slett helt nydelig. Selvfølgelig (og naturligvis) ikke siste ord i oppløsning, kraft, bredde/dybde i lydbildet, men likevel ….nydelig! Ingen frekvenser/områder som stikker seg ut. Bare finfin balanse og lytteglede.

Sugden er og blir favoritten min. Den hadde noe heeelt spesielt. Ro og tyngde!
    Men, flere av de andre ovennevnte ampene ville jeg nok ikke byttet med Fosi oppsettet.

Tror nok primært dette handler om matching. At ampen står godt til Falcon, som jo heller ikke er siste ord i oppløsning og størrelse/bredde. Dette spiller bare godt sammen.
    I tillegg til å presentere et godt fundament nedover i lydbildet, så merker jeg meg særlig en letthet og uanstrengt flyt i toppen. Har flere Blue Note reissues som jeg hører mye på. Enkelte av disse kan være noe kvasse, men ikke nå. Mye informasjon, men ingenting påtrengende.
    En av mine testskiver for å luke i toppen er Alan Parsons - I Robot (Mofi). Spor 2 «I wouldn’t want to …» har en krevende/mekanisk cymbal som i enkelte oppsett blir nesten umulig å lytte til. Men, ikke her! Er jo ikke veldig fan av låten i utgangspunktet, men nå klarer jeg å høre gjennom og (nesten) kose meg litt med den.

IMG_2269.jpeg

IMG_2275.jpeg

God sommer til alle Fosi venner ….
    i hus/hytte/inn- og utland☀

Sist redigert av en moderator:

Dalix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Antall liker
    249
    Da er det på tur en ny Fosi til spikerteltet, med sub out 😎

Ls 3/5

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2021
    Antall liker
    266
    Sted
    Bryne
    Veldig happy med Fosi X5 riaa trinnet. Syns det leverer et veldig balansert og fint lydbilde.
    Er du interessert i å sjekke ut X5 anbefaler jeg å se denne testen:

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.805
    Torget vurderinger
    4
    Fosi V3 (stereo) og X5 (riaa) utgjør nå forsterkerdelen av oppsettet.

Hva skal jeg si ……
    Etter noen dager med oppsettet må jeg si at jeg er fullstendig blåst av banen. Det låter rett og slett helt nydelig. Selvfølgelig (og naturligvis) ikke siste ord i oppløsning, kraft, bredde/dybde i lydbildet, men likevel ….nydelig! Ingen frekvenser/områder som stikker seg ut. Bare finfin balanse og lytteglede.

Sugden er og blir favoritten min. Den hadde noe heeelt spesielt. Ro og tyngde!
    Men, flere av de andre ovennevnte ampene ville jeg nok ikke byttet med Fosi oppsettet.

Tror nok primært dette handler om matching. At ampen står godt til Falcon, som jo heller ikke er siste ord i oppløsning og størrelse/bredde. Dette spiller bare godt sammen.
    I tillegg til å presentere et godt fundament nedover i lydbildet, så merker jeg meg særlig en letthet og uanstrengt flyt i toppen. Har flere Blue Note reissues som jeg hører mye på. Enkelte av disse kan være noe kvasse, men ikke nå. Mye informasjon, men ingenting påtrengende.
    Gøy at det låter godt med falcon hos deg.
    Kjøpte en za3/zd3 kombo for å bruke på hytta, der et beist av en 25 kg toppmodell hjemmekino NAD med død digitaldel har tjenestegjort.

Jeg koplet de opp med et par Dali lektor 1 jeg har som backup/krisehøyttaler.

Det låter omtrent som du beskriver, bare helt nydelig med imponerende deilig og ikke-trøttende, men samtidig med fundament og fart. Ganske forbløffende for nesten ingen penger.

Deretter så spente jeg de foran Dynaudio Heritage Special. Det var ikke i nærheten av lyden jeg er kjent med fra Devialet D200. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, annet enn at det drepte magien til dynaudioene. De gikk fra å være dynamiske og ekspansive til rett og slett flate og sedate.

Selvfølgelig kanskje. Iom at man får 10-15 Fosi sett til nyprisen av en d200.

Intet tre vokser mao inn i himmelen, men matchet riktig så tror jeg man kan hente mye glede av disse små boksene.

Men etter den erfaringen så tenker jeg at kanskje det først og fremst er «rørfolket» og de med med snille høyttalerlaster som kjøper disse som sitter igjen som fornøyde, og gir de gode skussmål.

Flere med samme eller motsatt erfaring der ute?

Jeg har nylig solgt heritage og d200, og et lite sett Spendor A1 skal nå fra i morgen forsøke fylle noen seriøst store sko.
    Jeg hadde egentlig avskrevet Fosi-settet til bruk med de, men skal jommen gi det en sjanse, gitt ditt hell med Falcon.

En Moon integrert kommer uansett avlastende inn mot slutten av uka.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.805
    Torget vurderinger
    4
    IMG_1187.jpeg

El cheapo as peanuts stue-venterigg. Selvkost <10k.
    Egentlig utrolig hvor fort hodet omstiller seg.

Or rent objektivt er dette likevel milevis bedre enn hva den gemene Jan Johansen nøyer seg med.

Noen som slår meg på billigere-i-stua her på sentralen?

Dali Lektor 2, Rel s3 og Fosi zd3/za3.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    4.117
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 1216305
    El cheapo as peanuts stue-venterigg. Selvkost <10k.
    Egentlig utrolig hvor fort hodet omstiller seg.

Or rent objektivt er dette likevel milevis bedre enn hva den gemene Jan Johansen nøyer seg med.

Noen som slår meg på billigere-i-stua her på sentralen?

Dali Lektor 2, Rel s3 og Fosi zd3/za3.
    Klarer litt billigere her med doble effektforsterkere og rimeligere høyttalere... (y)

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.805
    Torget vurderinger
    4
    IMG_1203.jpeg

Det later til at disse to ikke hadde noen innvendig på den lavsensitive men forholdsvis snille lasten. To be continued…

Puscifer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    415
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4
    Til dere som har litt greie på strømforsyninger
    Noe pros and cons med denne fra Fosi?

Fosi Audio PSU20 Linear Power Supply

Knut :)

Puscifer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    415
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4

Ja ja, da er en bestilt. Skal vel godt gjøres at det blir verre en å bli kvitt 2-3 vegvorter med påfølgende uskjemet spagetti på kryss og tvers i anlegget.

Vurderte en LAiV Crescendo BEAT og andre produkter fra Laiv. Men en pris på ca 500 usd før norske avgifter. Utgår det...

Pris på Fosi med rabatt havnet på 1780,- ink frakt er å leve med.

P.s skal ikke brukes til Fosi produkter.. 🫣

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.836
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    14

Ser veldig fin ut, men eneste jeg stusset på var at den gir maks 1A på USB-utgangen. Så greit å dobbeltsjekke at produktet man skal bruke den til ikke krever mer hvis man skal brukes USB-utgangen. Min WiiM Pro krever f.eks. minimum 1,5A så da blir denne strømforsyningen for liten hvis det ikke er en skrivefeil hos Fosi.

Puscifer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    415
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4
    Ser veldig fin ut, men eneste jeg stusset på var at den gir maks 1A på USB-utgangen. Så greit å dobbeltsjekke at produktet man skal bruke den til ikke krever mer hvis man skal brukes USB-utgangen. Min WiiM Pro krever f.eks. minimum 1,5A så da blir denne strømforsyningen for liten hvis det ikke er en skrivefeil hos Fosi.
    Dc out 2: Når du setter spenningsbryteren til 5V, leverer denne enheten maksimalt 3,5 Ampere (A) på 5V-utgangen, noe som tilsvarer en effekt på 17,5 Watt (W)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    786
    Torget vurderinger
    1
    Dc out 2: Når du setter spenningsbryteren til 5V, leverer denne enheten maksimalt 3,5 Ampere (A) på 5V-utgangen, noe som tilsvarer en effekt på 17,5 Watt (W)
    Men det er vel fremdeles ikke det på USB-utgangen?

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    671
    Torget vurderinger
    3
    Screenshot_2026-08-23-11-13-45-00_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Kan ikkje bruke USB fra denne til å drive Wiim Pro,er korrekt som joha sier, minimum 1,5A,det gjelder Mini også hvis æ husker riktig

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn