Forterker til Klipsch Forte?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei, etter å desverre blitt rammet av alvorlig sykdom har jeg bestemt meg for å oppgradere på forsterkerfronten. Regner med å få litt forsikringspenger etterhvert og har tenkt å sette av ca. 30.000 Kr. til ny forsterker til å drive mine Klipsch Forte.
Forsterkeren kan gjerne være integrert, men den må nesten være en rørforsterker.
Siden jeg bor litt unna de aktuelle hi-fi pusherne i landet og i tilegg må holde meg unna folkemengder grunnet sykdommen, ønsker jeg anbefalinger på evt. aktuelle forsterkere.
Selv har jeg disse på en liste:
Mapletreeaudio, Line 2a og stealth max monoblokker, har siklet lenge etter disse, men hadde kanskje vært greit å hatt en norsk forhandler å forholdt seg til.
Manley Stingray, gode tester på nett og tøft design (gammel modell uten ipod).
Trafomatic audio, experience2, griselekker.

Ellers:
300B single ended frister selvsagt, hva finnes av alternativer i prisklassen opp til 30.000 Kr.
Hva har Audio Note av alternativer, eller hva med Audion?

Selvbygg er ikke noe alternativ da jeg ikke kan se for meg overskudd til å starte større prosjekter.
Så en forsterker som passer bra til eldre Klipsch.......

På forhånd takk for alle innspill.
Mvh. Svein

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Beste jeg har hørt med Forte er Music Angel med KT88 rør.

Og den koster nesten ingenting. Ca. 5000,- tror jeg.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Leit å høre om sjukdommen :-\

Ett lite forslag fra meg, AN OTO SE.
Spiller vannvittig morro på Forte (II)

En annen som jeg vet spiller bra på Forte II og antageligvis like bra på Forte er Trafomatic.
Ikke hørt 300B varianten. Det som er med Trafomatic er at de kjører rørene hardt så der må du evt kjøpe ett sett med rør som tåler juling. EML/KR rør for eks.

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Begge forslag er notert....
Takk for innspill. :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Milenko skrev:
Selv har jeg disse på en liste:
Mapletreeaudio, Line 2a og stealth max monoblokker, har siklet lenge etter disse, men hadde kanskje vært greit å hatt en norsk forhandler å forholdt seg til.

På forhånd takk for alle innspill.
Mvh. Svein
Har kun hørt MAD Ultra pre'n, vel eid en faktisk. (Ultra 4A SE Phono)
Tror du får mye for pengene der, hold den tanken :)

Jane her på forumet har erfaring med MAD og rør amps (generelt)

/jan

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Ligger en Copland CTA 405 på børsen nå.
Vil tro det er nære en innertier på Forte også.
En forsterker med baller og god riaa. ;)

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Beste jeg har hørt med Forte er Music Angel med KT88 rør.

Og den koster nesten ingenting. Ca. 5000,- tror jeg.
Har ikke hørt så mange forsterkere på Forte(II), men bruker selv denne.Jeg liker den. Responderer godt på rørbytte. Ser det ligger en så godt som ny på bruktbørsen og på Finn til salgs. Ser du skriver, at det pga. sykdom er vanskelig for deg å komme deg rundt: Ellers er du velkommen hit for å høre, om du ønsker, og får det til.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har du kommet noe lengre i amp planleggingen ? :)
Ikke akkurat rasende mange tips her, forståelig nok. Flyter ikke over av Forte brukere i norge.

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Som tidligere nevnt har jeg i flere år siklet på Mapletree audio, så det kan godt hende jeg går for Ultra 4/ Line 2 pre-amp og Stealth max monoblokker i Rca red. Venter på forsikringspenger enda og er på min andre cellegiftkur for min leukemi, så blir nok på sykehus hvertfall 14 dager til, blir litt av og på tråd av den grunn, litt avhengig av dagsform. Takk for at du holder liv i tråden.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Milenko skrev:
Som tidligere nevnt har jeg i flere år siklet på Mapletree audio, så det kan godt hende jeg går for Ultra 4/ Line 2 pre-amp og Stealth max monoblokker i Rca red. Venter på forsikringspenger enda og er på min andre cellegiftkur for min leukemi, så blir nok på sykehus hvertfall 14 dager til, blir litt av og på tråd av den grunn, litt avhengig av dagsform. Takk for at du holder liv i tråden.
Uffa, krysser fingrene og tenker på deg Milenko.

MAD ja, det er noe jeg også mer enn gjerne vil ha i hus før jeg passerer 60 :)
Og vår venn Dr. Peppard er jo vennligheten sjøl når det kommer til mail/tlf og ikke minst support.

/jan

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.000
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
god bedring Milenko..du skal klare å komme deg gjennom dette

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.596
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Hei
Bra attitude, stå på!
Hva med OTL ? du kan jo tillate deg å leve litt farlig........
Mvh Espen

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
He he, du har jo rett i d, Otl er spennende, spesielt paul Rosenblits kreasjoner, men de fordrer en god del Diy, tror ikke jeg ser råd for noe diy akkurat nå. Er redd at andre Otl løsninger fort blir kostbare. Ps. Takk for all oppmuntringen, setter stor pris på det.

V.H.K.H.

Medlem
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
0
Hei.
Har aldri selv hørt de nevnte Klipschene,men andre av arten.Hvorfor ikke gå for Audio Note sine 18watt 300B kit monoblokker? (Upgrade Audio)Har nettopp byggd mine egne eksemplarer,kan skrive under på at de "virker" ,og det kun etter 150 timer.
Mvh........

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
V.H.K.H. skrev:
Hei.
Har aldri selv hørt de nevnte Klipschene,men andre av arten.Hvorfor ikke gå for Audio Note sine 18watt 300B kit monoblokker? (Upgrade Audio)Har nettopp byggd mine egne eksemplarer,kan skrive under på at de "virker" ,og det kun etter 150 timer.
Mvh........
Ikke noe dårlig forslag det :)
Klarer seg iofs med halvparten av 300B rørene så lenge det er en kvalitets amp.
Må ærlig innrømme at jeg har ikke fått testet 300B på mine Forte II men det skal jeg få gjort om ikke så altfor lenge.

Tok meg den friheten å lånte noen bilder fra http://hollowstate.netfirms.com/ MAD.

Stealth Max Monobloc Power Amplifier:

Ultra 4SE Ultra phono pre:

Med psu:

/jan

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
JanR skrev:
V.H.K.H. skrev:
Hei.
Mvh........
Ikke noe dårlig forslag det :)
Klarer seg iofs med halvparten av 300B rørene så lenge det er en kvalitets amp.
Må ærlig innrømme at jeg har ikke fått testet 300B på mine Forte II men det skal jeg få gjort om ikke så altfor lenge.

Tok meg den friheten å lånte noen bilder fra http://hollowstate.netfirms.com/ MAD.

Stealth Max Monobloc Power Amplifier:

Ultra 4SE Ultra phono pre:

Med psu:

/jan
de så spennende ut!
kjøper man de fra den hjemme siden?
og hva er prisen? så ikke noe på den siden..

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Mye vakkert og velydende der ute. Audio Note frister jo også nærmest selvsagt, hvor langt kommer man opp i AN hierarkiet for 30 000 nytt. Så i High Fidelity at nye zero integrerte koster 16 000 danske el. no sånt.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Milenko skrev:
Mye vakkert og velydende der ute. Audio Note frister jo også nærmest selvsagt, hvor langt kommer man opp i AN hierarkiet for 30 000 nytt. Så i High Fidelity at nye zero integrerte koster 16 000 danske el. no sånt.
AN OTO SE Phono ligger vel på rundt 27k her hjemme.
Absolutt en god match med Forte/Forte II :)
Alt i en boks, enkelt.

Meishu Line ligger vel på rundt 50k ny, Meishu Silver Phono rundt 63k nytt.
Har jo upgrade audio også, AN kit. Burde være mulig å finne mye godis der også til 30k eller under.
http://www.upgradeaudio.com/

Det som er sikkert er at AN spiller meget bra sammen med Forte/Forte II.

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Skal ikke stresse deg men har du hatt tid/ork til å snoke litt rundt ?

/jan

S

Slorbak

Gjest
:)

Bruker en Luxman SQ38sign med El 34 rør på Forte II. Dette synes jeg spiller meget godt. Har Audio innvation s 500 og et par gamle Fishere rørforsterkere som også er prøvd på Forte. Spiller meget godt disse også.

Luxman SQ 38 er meget godt bygd og den låter varmt og særlig mellomtonen er den store pluss. Så har den en meget god riaa innbygd og den har tonekontroller.

Mvh Roar

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Slorbak skrev:

Bruker en Luxman SQ38sign med El 34 rør på Forte II. Dette synes jeg spiller meget godt. Har Audio innvation s 500 og et par gamle Fishere rørforsterkere som også er prøvd på Forte. Spiller meget godt disse også.

Luxman SQ 38 er meget godt bygd og den låter varmt og særlig mellomtonen er den store pluss. Så har den en meget god riaa innbygd og den har tonekontroller.

Mvh Roar
Hva kan noe sånt koste på brukten monn tro ? Om man finner en...

/jan

S

Slorbak

Gjest
JanR skrev:
Slorbak skrev:

Mvh Roar

/jan
Har ikke peiling Jan. Trur ikke de er så dyre når de dukker opp. Passer meget godt til Forte som er meget god høytaler. Den beste jeg har hørt fra den kanten til nå. Har ikke hørt dine enda. :)

Mvh Roar

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Slorbak skrev:
JanR skrev:
Slorbak skrev:

Mvh Roar

/jan
Har ikke peiling Jan. Trur ikke de er så dyre når de dukker opp. Passer meget godt til Forte som er meget god høytaler. Den beste jeg har hørt fra den kanten til nå. Har ikke hørt dine enda. :)

Mvh Roar
At Lux spiller bra på Forte vet jeg ;)
Kan bare ikke huske å sett mange Lux amper om noen på brukten i norge.
Ikke den du har iaf.

Milenko svinger vel innom etterhvert, kan jo være at han har funnet seg noe spennende alt.

/jan

S

Slorbak

Gjest
JanR skrev:
Slorbak skrev:
JanR skrev:
Slorbak skrev:

Mvh Roar

/jan

Mvh Roar
At Lux spiller bra på Forte vet jeg ;)
Kan bare ikke huske å sett mange Lux amper om noen på brukten i norge.
Ikke den du har iaf.

Milenko svinger vel innom etterhvert, kan jo være at han har funnet seg noe spennende alt.

/jan

Noe nytt på gang Jan?

Mvh Roar

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har vel mer eller mindre bestemt meg for Mapletreeaudio, må bare komme meg ut fra sykehuset å få bestilt etterhvert

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Milenko skrev:
Har vel mer eller mindre bestemt meg for Mapletreeaudio, må bare komme meg ut fra sykehuset å få bestilt etterhvert
Spennende :)

Det blir de blokkene du nevnte tidligere og Ultra 4 pre ?

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Blir nok Stealth max blokkene og Ultra 4 pre ja, valget falt på Ultra 4 pre grunnet behovet for riaa trinn. Fristelsen for Mapletree ble for stor etter mange år med sikling. Er vel gjennomprøvde design med gode deler og gode strømforsyninger, så håper og tror det er gode kjøp.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Milenko skrev:
Blir nok Stealth max blokkene og Ultra 4 pre ja, valget falt på Ultra 4 pre grunnet behovet for riaa trinn. Fristelsen for Mapletree ble for stor etter mange år med sikling. Er vel gjennomprøvde design med gode deler og gode strømforsyninger, så håper og tror det er gode kjøp.
Jeg har stor tro på MAD produktene. At de spiller "musikk", hell yea.

Syns du er tøff jeg, kjøper fra en liten "ukjent" produsent, ikke mulighet til å lytte til de på forhånd.
Men hvis magefølelsen sier "kjøp kjøp kjøp" så er det jo greit, i min bok iaf :)

Lykke til og hold oss oppdatert fremover.

/jan

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
skulle de ikke passe din smak, så kanskje jeg er intressert i de brukt;)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er vanskelig å få lyttet noe særlig uansett der hvor jeg er/bor for tiden, så jeg får ta sjansen å håpe det spiller like bra som jeg tror. Skal oppdatere etterhvert

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.273
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg støtter BHO's forslag om Copland CTA-405 - flott forsterker med skikkelig trøkk. Evt kunne jo Almarro også tilby noe i samme gate.

Edit: Ah, har du allerede bestillt?

Topp Bunn