Forsterkere Forsterkervalg. NAD 3050le?

markoko

Medlem
Ble medlem
08.01.2015
Antall liker
2
Hei

Jeg ønsker tips til valg av forsterker.

Jeg har reservert en NAD 3050 le, liker idéen og designet veldig godt på denne, men vet lite om hvor godt den spiller. Prislappen på 26000 er ganske stor for meg. Ifølge en test jeg leste skal den ha mange likhetsrekk med nad c700, men det sier meg heller ikke mye. Tror dere dette er en god forsterker for meg som ikke har voldsomme hifi-ambisjoner? Hvor gode er Nad sånn generelt? Finnes det smartere valg? Har levd med en Nad c320bee i 15-20 år, men tenkte kanskje jeg burde finne noe til høyttalerprosjektet jeg er i ferd med å ferdigstille.

Forsterkeren skal drive et hjemmebygget sett med høyttalere, Premium 33, med to vifa pl18wo-09-08 og en scanspeak 2905/950000 og et ganske forseggjort delefilter, jeg har brukt 15.000 bare på elementer og filterdeler.
I øvrig har jeg en Thorens td150mkii, en NAD T562 cd-spiller, men i det daglige streames det nok mest fra spotify.

Ser at den har mulighet for bluesound multirom, er dette en god løsning? Har lyst på en multiromløsning, ikke noen voldsomt stor eller avansert løsning, men kanskje noe på kjøkken, bad og ute. Ikea/sonos er vel ganske rimelig priset sammenlignet med bluesound?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Jeg har reservert en NAD 3050 le, liker idéen og designet veldig godt på denne, men vet lite om hvor godt den spiller. Prislappen på 26000 er ganske stor for meg. Ifølge en test jeg leste skal den ha mange likhetsrekk med nad c700, men det sier meg heller ikke mye. Tror dere dette er en god forsterker for meg som ikke har voldsomme hifi-ambisjoner? Hvor gode er Nad sånn generelt? Finnes det smartere valg? Har levd med en Nad c320bee i 15-20 år, men tenkte kanskje jeg burde finne noe til høyttalerprosjektet jeg er i ferd med å ferdigstille.
Nad C389 er vel den samme forsterkeren mistenker jeg, men der kommer det en kostnad på Blusound modul og Dirac lisens i tillegg så prisen blir vel ganske lik. Man har jo angrerett så den er jo bare å returnere om man ikke er fornøyd. Nad lager gode og rimelige forsterkere, brukerfunksjonaliteten med BluOS er genial. Jeg har en mistanke om at den blir om du prøver ut en hjemme. ;)

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Hvis du er ute etter et produkt med både Bluesound og Dirac er jo ikke prisen så ille, det er vel bare M10 og M33 som tilbyr det samme? Men jeg hadde vel sett an pris på ikke-limited variant.

Om disse to funksjonene ikke er vesentlige finnes det jo veldig mye annet i samme prisleie.

markoko

Medlem
Ble medlem
08.01.2015
Antall liker
2
Nad C389 er vel den samme forsterkeren mistenker jeg, men der kommer det en kostnad på Blusound modul og Dirac lisens i tillegg så prisen blir vel ganske lik. Man har jo angrerett så den er jo bare å returnere om man ikke er fornøyd. Nad lager gode og rimelige forsterkere, brukerfunksjonaliteten med BluOS er genial. Jeg har en mistanke om at den blir om du prøver ut en hjemme. ;)
Hva er det som gjør BluOS genial?

😊 Er vel fare for det, er derfor jeg vegrer meg for å hente den. Pluss at jeg må finne en måte å snike den inn i heimen. Er egentlig helt idiot å i det hele tatt vurdere det, tatt familieøkonomien i betraktning. Er egentlig kun design og limited edition som gjør at jeg vurderer det dithen at jeg ikke kan avvente, men 'må ha' den. Så egentlig spør jeg vel etter argumenter for å la være...

Sist redigert:

markoko

Medlem
Ble medlem
08.01.2015
Antall liker
2
Hvis du er ute etter et produkt med både Bluesound og Dirac er jo ikke prisen så ille, det er vel bare M10 og M33 som tilbyr det samme? Men jeg hadde vel sett an pris på ikke-limited variant.

Om disse to funksjonene ikke er vesentlige finnes det jo veldig mye annet i samme prisleie.
Nei, jeg må ikke ha hverken Bluesound eller Dirac. Og det må heller ikke være en ny forsterker.

Hvor nyttig er egentlig Dirac? Har ikke vært borti det.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Hva er det som gjør BluOS genial?

😊 Er vel fare for det, er derfor jeg vegrer meg for å hente den. Pluss at jeg må finne en måte å snike den inn i heimen. Er egentlig helt idiot å i det hele tatt vurdere det, tatt familieøkonomien i betraktning. Er egentlig kun design og limited edition som gjør at jeg vurderer det dithen at jeg ikke kan avvente, men 'må ha' den. Så egentlig spør jeg vel etter argumenter for å la være...
Vel, dumt å kjøpe en vare uten å vite hva den gjør da.. Bluos er streaming og Dirac er DSP. De er eneste ankepunkt sammenlignet med C389 modelen om man ser bort fra utseendet, som kan oppgraderes med Dirac og Bluos..

markoko

Medlem
Ble medlem
08.01.2015
Antall liker
2
Vel, fullt så galt er det ikke.
Jeg lurte på hva som gjør bluos genialt. Til sammenligning med feks chromecast audio.
Og jeg kjenner konseptet med romkorreksjon, men jeg har aldrig brukt det og lurer derfor på hvor anvendelig det er i praksis.

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Jeg har en liten og vanskelig kjellerstue, der blir bassen helt håpløs uten korreksjon, det hjelper ikke med akustiske tiltak. I et annet rom av mer alminnelig størrelse klarer jeg ikke å høre stor forskjell på resultatet med og uten korreksjon (selv om målingene er overraskende forskjellige med og uten). I praksis har jeg samme effekt av Dirac og Lyngdorf sin korreksjon, selv om sistnevnte er enklere i bruk (og mye mindre fleksibel).

Jeg bruker Bluesound på begge anleggene, først og fremst er det veldig stabilt. Det er også veldig fleksiblet og raskt i bruk med lokalt lagret musikk. Ganske gode apper både på PC og mobil. Multirom-funksjonene bruker jeg ikke.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Vel, fullt så galt er det ikke.
Jeg lurte på hva som gjør bluos genialt. Til sammenligning med feks chromecast audio.
Og jeg kjenner konseptet med romkorreksjon, men jeg har aldrig brukt det og lurer derfor på hvor anvendelig det er i praksis.
Brukervennligheten på BluOS er veldig god, og veldig stabil. Støtter Spotify Connect og alle de andre streamingtjenestene for å nevne noe, kan styres via telefonen eller PC etc. Jeg har prøvd multirom funksjonen litt, og den er også enkel i bruk når man har flere enheter så kan man slå de sammen og spille samme musikk på alle man ønsker samtidig. Endringer gjøres også på telefonen, om man vil ha en annen kilde eller endre delefrekvens på sub eller andre ting samt å endre filter på Dirac. Dirac må man bruke en egen app for, der er det å anbefale å bruke PC da man får til å lagre korreksjonen og bedre å endre kurver på sammenlignet med telefonen.
Dirac får man mest utav om man kjører en sub i tillegg, altså en 2.1 løsning da denne integrerer subben veldig bra på en veldig enkel måte og aktive delefiltre/crossover er integrert i bruk her.

Topp Bunn