Freddz91 skrev:
ok.
og den selger de hvor?

eventuelt, hvor mye ligger den rørforsterkeren som over her nevnte? hvor høyt opp i pris må jeg får å få en rørforsterker som jeg kan høre forskjell på mine klipsch?

føler ikke det er vits å kjøpe billig rørforsterker visst jeg kan kjøpe en god forsterker til samme pris og mye bedre effekt av den.
Klipsch tjener mye på billig kinamikk som noen kaller det. Noe av det mest fascinerende jeg har hørt det siste halvannet året er MingDa MC 84 c (13 watt) som spilte på Klipsch RB-61 med Xindak Muse 1 som kilde. Det låt uanstrengt og dynamisk selv på ganske høyt volum. Det forteller at Klipsch ikke er så forferdelig kresen, og at en forsterker som du kan få brukt til rundt 2k faktisk låter krem på de høyttalerne. Nå er MC 84 c Mini nesten en legendarisk forsterker allerede med sitt utrolige pris vs kvalitetsforhold. Eneste problem med den er at den kun har en linjeinngang, men det finnes mange såvidt dyrere alternativer som har det også. Skjønt, jeg har ikke hørt andre EL84-baserte kinaforsterkere enn den så jeg vet ikke om også andre har fått til magi med EL84 i den prisklassen. Det eneste jeg kunne sette fingeren på som er av noenlunde betydning er at lyden stoppet like raskt som den startet, men det er jo høyttalernes egenskap vi snakker om nå.
Jeg er helt overbevist om at min andre forsterker også vil låte flott på Klipsch, og den har i alle fall krefter nok til å rocke. Det er en Xindak MT-3 til 5500 med originalrør. Det er en forsterker som har uvanlig mye å tjene på å bytte utgangsrør. Men da er du oppe i en pris der det sikkert finnes mye fine brukte saker, og det finnes nok også gode nye alternativer også. Jeg skriver ikke dette for å anbefale de spesifikke forsterkerne jeg nevner her, de står bare som eksempler på det jeg mener. Og det jeg mener er at Klipsch-er som teoretisk kan spille 95db/w/m kan spille med nesten enhver rørforsterker med et minimum av krefter, og at rørforsterker uansett pris
av de jeg har testet vil gi den kvaliteten du er på jakt etter. Men du får det du betaler for, så dyrere er stort sett bedre. Men selv de rimeligste jeg har testet (samt hørt på Klipsch) gjør en jobb ingen standard transistorforsterker/klasse D klarer på Klipsch i den mer moderate klassen. Det er rett og slett en god match, i alle fall med M C84 c. Klarer du deg med SB/DAC som kilde så er det ikke noe stort problem med kun den ene inngangen også. Det er i alle fall fremtiden for min MingDa, som forøvrig driver et sett Stax SR Lambda Pro. Med bakgrunn i mine gode erfaringer i kombinasjon med Klipsch har jeg allerede avtalt å ta råbillige RB-51 i innbytte fra ham som skal kjøpe Kef-ene. Jeg gleder meg faktisk til å bli eier av et par små Klipsch til min MingDa. Det vil utgjøre en glimrende nummer 2-anlegg for meg som fort kan bli mer brukt enn hovedriggen. Søtt å se på er det også, sett bort fra det sedvanlige blåe flomlyset. :
MingDa MC 84 c Mini er god venn med Klipsch.
Moralen er å ikke avskrive billige kinesere uten videre. Noen er billige fordi det er mulig å bygge dem billig, slik som nevnte smykke. Den låter nok bedre enn EL84-baserte forsterkere i noe dyrere prisklasse. Men det er jo mulig at du krever mer av hifi enn det jeg gjør, for det er alltid mulighet for det. Men de fleste kjøpere er ikke tjent med å blindt lytte til de som bastant avviser å kjøpe billige kinaforsterkere. De kan låte helt ypperlig til ditt bruk, avhengig av hvor kresen du er. Og du skal være ganske kresen for å totalt avvise den typen forsterkere, for noen av dem kan til og med hamle opp med dyrere saker enn seg selv fra vesten. Menneskerettigheter er et bedre argument mot kinesisk elektronikk enn lydkvalitet, for å si det slik. Og byggkvaliteten kan også skille seg ut i negativ retning, men med noen få års erfaring med MingDa og Xindak kan jeg bare rapportere om et problemfritt eierskap.
Et annet alternativ hvis du ønsker kraft, men også ønsker å beholde receiveren som preamp i et kringlyd-oppsett er jo en ren effektforsterker, og jeg er fascinert av noe annet enn rør i prisklassen under 10k. Du får vel ikke noen ny rør-effekt i den prisklassen heller. Uansett, jeg har stor tro på at KingRex nye 50/80w tripath-trinn låter knallbra til sine 6k. Sjekk vennetråden for KingRex. Da får du noe som minner sterkt om en bra 300B-forsterker til en forrykende bra pris, og med en effekt som ville kostet skjorten hvis det faktisk var 300B. Ultrakult design også synes jeg, og garantert et godt alternativ til frontkanalene for de som ønsker en separat effektforsterker til det.
Edit: Jeg anbefaler ikke MingDa MC 84 c til deg, for du har krav til forsterkeren som den ikke kan utfylle. Da mener jeg at den ikke har flere innganger enn en linjeinngang, noe som sikkert er en dealbreaker for deg. Den var bare ment å være et eksempel på at billige kinesers trives godt med moderne Klipsch. Flotte La Scala forresten, Ole. De er nok noe jeg kunne tenkt meg hvis jeg hadde plass til det, og da hadde nok jeg hatt økonomi nok til noe bedre enn det jeg har. Men det hadde kanskje blitt kinesisk da også, høyst sannsynlig en Antique Soundlab 300B.