Forsterkere til Klipsch

Freddz91

Medlem
Ble medlem
29.12.2009
Antall liker
0
Er på leit etter ny forsterker til oppsettet.
Så nå lurte jeg på om noen har forslag til hva som er best forsterker til Klipsch RF-82.
tenker på rundt 10 000kr klassen nå i første omgang vertfall:)

Det som jeg har fra før er en Yamaha RX-V459 Surroundreciver (6x90w)
kom med meninger om hva som passer til disse høyttalerne og også om dere har hørt det selv :p

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Hvis du er interresert i rør, gjorde jeg et vellykket kjøp av en brukt JoLida JD 502rc til mine klipsch RB81! Anbefaler den forsterkern!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Forstår jeg det rett når det er effektforsterker til frontkanalene du søker etter? Og at du skal bruke pre out på Sony-en til å fore forsterkeren med og at Sonys innebygde forsterkere brukes til bakkanaler og senter?

Freddz91

Medlem
Ble medlem
29.12.2009
Antall liker
0
Nei. Yamaha reciveren jeg har nå skal byttes ut tenkte jeg. eller ville dere bygget på den reciveren?
Har hørt at folk sier det er en dårlig reciver og at jeg må få meg ny.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.560
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Marantz SR-6400 til 8995,- er en bra receiver til RF 82. Jeg har prøvd mange til mine Klipsch og Marantz er veien og gå. Onkyo er heller ikke dårlig,men Marantz spiller varmmere. Ellers er det flere rør power amper som kan brukes om du skal beholde Yamahaen.

O

Freddz91

Medlem
Ble medlem
29.12.2009
Antall liker
0
ok.
og den selger de hvor?:p
eventuelt, hvor mye ligger den rørforsterkeren som over her nevnte? hvor høyt opp i pris må jeg får å få en rørforsterker som jeg kan høre forskjell på mine klipsch?:p føler ikke det er vits å kjøpe billig rørforsterker visst jeg kan kjøpe en god forsterker til samme pris og mye bedre effekt av den.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Freddz91 skrev:
ok.
eventuelt, hvor mye ligger den rørforsterkeren som over her nevnte? hvor høyt opp i pris må jeg får å få en rørforsterker som jeg kan høre forskjell på mine klipsch?:p føler ikke det er vits å kjøpe billig rørforsterker visst jeg kan kjøpe en god forsterker til samme pris og mye bedre effekt av den.
Klipsch tjener mye på billig kinamikk som noen kaller det. Noe av det mest fascinerende jeg har hørt det siste halvannet året er MingDa MC 84 c (13 watt) som spilte på Klipsch RB-61 med Xindak Muse 1 som kilde. Det låt uanstrengt og dynamisk selv på ganske høyt volum. Det forteller at Klipsch ikke er så forferdelig kresen, og at en forsterker som du kan få brukt til rundt 2k faktisk låter krem på de høyttalerne. Nå er MC 84 c Mini nesten en legendarisk forsterker allerede med sitt utrolige pris vs kvalitetsforhold. Eneste problem med den er at den kun har en linjeinngang, men det finnes mange såvidt dyrere alternativer som har det også. Skjønt, jeg har ikke hørt andre EL84-baserte kinaforsterkere enn den så jeg vet ikke om også andre har fått til magi med EL84 i den prisklassen. Det eneste jeg kunne sette fingeren på som er av noenlunde betydning er at lyden stoppet like raskt som den startet, men det er jo høyttalernes egenskap vi snakker om nå.

Jeg er helt overbevist om at min andre forsterker også vil låte flott på Klipsch, og den har i alle fall krefter nok til å rocke. Det er en Xindak MT-3 til 5500 med originalrør. Det er en forsterker som har uvanlig mye å tjene på å bytte utgangsrør. Men da er du oppe i en pris der det sikkert finnes mye fine brukte saker, og det finnes nok også gode nye alternativer også. Jeg skriver ikke dette for å anbefale de spesifikke forsterkerne jeg nevner her, de står bare som eksempler på det jeg mener. Og det jeg mener er at Klipsch-er som teoretisk kan spille 95db/w/m kan spille med nesten enhver rørforsterker med et minimum av krefter, og at rørforsterker uansett pris av de jeg har testet vil gi den kvaliteten du er på jakt etter. Men du får det du betaler for, så dyrere er stort sett bedre. Men selv de rimeligste jeg har testet (samt hørt på Klipsch) gjør en jobb ingen standard transistorforsterker/klasse D klarer på Klipsch i den mer moderate klassen. Det er rett og slett en god match, i alle fall med M C84 c. Klarer du deg med SB/DAC som kilde så er det ikke noe stort problem med kun den ene inngangen også. Det er i alle fall fremtiden for min MingDa, som forøvrig driver et sett Stax SR Lambda Pro. Med bakgrunn i mine gode erfaringer i kombinasjon med Klipsch har jeg allerede avtalt å ta råbillige RB-51 i innbytte fra ham som skal kjøpe Kef-ene. Jeg gleder meg faktisk til å bli eier av et par små Klipsch til min MingDa. Det vil utgjøre en glimrende nummer 2-anlegg for meg som fort kan bli mer brukt enn hovedriggen. Søtt å se på er det også, sett bort fra det sedvanlige blåe flomlyset. ::)

MingDa MC 84 c Mini er god venn med Klipsch. :)

Moralen er å ikke avskrive billige kinesere uten videre. Noen er billige fordi det er mulig å bygge dem billig, slik som nevnte smykke. Den låter nok bedre enn EL84-baserte forsterkere i noe dyrere prisklasse. Men det er jo mulig at du krever mer av hifi enn det jeg gjør, for det er alltid mulighet for det. Men de fleste kjøpere er ikke tjent med å blindt lytte til de som bastant avviser å kjøpe billige kinaforsterkere. De kan låte helt ypperlig til ditt bruk, avhengig av hvor kresen du er. Og du skal være ganske kresen for å totalt avvise den typen forsterkere, for noen av dem kan til og med hamle opp med dyrere saker enn seg selv fra vesten. Menneskerettigheter er et bedre argument mot kinesisk elektronikk enn lydkvalitet, for å si det slik. Og byggkvaliteten kan også skille seg ut i negativ retning, men med noen få års erfaring med MingDa og Xindak kan jeg bare rapportere om et problemfritt eierskap.

Et annet alternativ hvis du ønsker kraft, men også ønsker å beholde receiveren som preamp i et kringlyd-oppsett er jo en ren effektforsterker, og jeg er fascinert av noe annet enn rør i prisklassen under 10k. Du får vel ikke noen ny rør-effekt i den prisklassen heller. Uansett, jeg har stor tro på at KingRex nye 50/80w tripath-trinn låter knallbra til sine 6k. Sjekk vennetråden for KingRex. Da får du noe som minner sterkt om en bra 300B-forsterker til en forrykende bra pris, og med en effekt som ville kostet skjorten hvis det faktisk var 300B. Ultrakult design også synes jeg, og garantert et godt alternativ til frontkanalene for de som ønsker en separat effektforsterker til det.

Edit: Jeg anbefaler ikke MingDa MC 84 c til deg, for du har krav til forsterkeren som den ikke kan utfylle. Da mener jeg at den ikke har flere innganger enn en linjeinngang, noe som sikkert er en dealbreaker for deg. Den var bare ment å være et eksempel på at billige kinesers trives godt med moderne Klipsch. Flotte La Scala forresten, Ole. De er nok noe jeg kunne tenkt meg hvis jeg hadde plass til det, og da hadde nok jeg hatt økonomi nok til noe bedre enn det jeg har. Men det hadde kanskje blitt kinesisk da også, høyst sannsynlig en Antique Soundlab 300B.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Freddz91 skrev:
ok.
www.hifistasjonen.no

Jolida'n min er jeg meget fornøyd med. Den har fire input inganger, to utganger (fixed og variabel), fjernkontroll og gode kontakter.

Freddz91

Medlem
Ble medlem
29.12.2009
Antall liker
0
ok ja. har sett det står på mangens profiler at de har klipsch og jolida ja.
høres ut som bra greier den der vertfall. hvilken rørforsterker er det du har da? og hvilke høyttalere kjører/kjørte du den på?:)

V.H.K.H.

Medlem
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
0
Hei.
Spar litt penger og bygg deg en Audio Note EL34.Sjekk ut Upgrade Audio,som holder til i Tolvsrød,Tønsberg.EL34 begynner på ca. 16000.- og kan oppgraderes til "krampen" tar deg.Har sjøl denne,og monoblokkene (300B),låter sjukt bra på mine Klipsch RF5.
Mvh.
Viggo.(V.H.K.H.)

Freddz91

Medlem
Ble medlem
29.12.2009
Antall liker
0
var litt dyrt nå foreløbig. tenkte meg egentlig litt under 10.000kr også men. Men takk for tipset:)

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Jeg har disse høytalerene og jeg bruker Doxa 70 Signatur mk2, Doxa 07 mk2 og Doxa 014 Dac og Cord signalkabler.
Jeg er kjempefornøyd med oppsettet mitt.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Freddz91 skrev:
ok.
Klipsch tjener mye på billig kinamikk som noen kaller det. Noe av det mest fascinerende jeg har hørt det siste halvannet året er MingDa MC 84 c (13 watt) som spilte på Klipsch RB-61 med Xindak Muse 1 som kilde. Det låt uanstrengt og dynamisk selv på ganske høyt volum.
Uten i det hele tatt å ha hørt den nevnte forsterker er dette noe jeg ville vurdert seriøst. Har hatt en Ming Da preamp på hjemlån en drøy måned og denne har virkelig vist seg å være et behagelig bekjentskap. Mer enn noen annen pre jeg har vært bort i har denne pakket inn musikken i bomull på en positiv måte. Overhodet ingen hardhet tilbake og noe slikt forekommer meg må passe godt sammen med klipscher som i mine øre kan være litt harde i kantene hvis de ikke matches optimalt. Så hvis denne ampen er bygget på samme filosofi så innbiller jeg meg at det kan være en 'match made in China'

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
Freddz91 skrev:
ok.
Klipsch tjener mye på billig kinamikk som noen kaller det. Noe av det mest fascinerende jeg har hørt det siste halvannet året er MingDa MC 84 c (13 watt) som spilte på Klipsch RB-61 med Xindak Muse 1 som kilde. Det låt uanstrengt og dynamisk selv på ganske høyt volum.
Uten i det hele tatt å ha hørt den nevnte forsterker er dette noe jeg ville vurdert seriøst. Har hatt en Ming Da preamp på hjemlån en drøy måned og denne har virkelig vist seg å være et behagelig bekjentskap. Mer enn noen annen pre jeg har vært bort i har denne pakket inn musikken i bomull på en positiv måte. Overhodet ingen hardhet tilbake og noe slikt forekommer meg må passe godt sammen med klipscher som i mine øre kan være litt harde i kantene hvis de ikke matches optimalt. Så hvis denne ampen er bygget på samme filosofi så innbiller jeg meg at det kan være en 'match made in China'
Ekstern PSU til små 13 watt er i alle fall en seriøs innstilling. Det er vel ikke mange EL84-baserte som har det vil jeg tro. Ikke at det trenger bety så mye, men en så liten forsterker kan nok tjene på å få PSU litt på avstand fra de mer kritiske komponentene. Jeg føler at det er litt snobberi og fordommer ute å gå i forbindelse med kinesisk rørutstyr. Det med fordommer bekreftes av bruk av ord som kinamikk. Det er tilsvarende sytti og åttitallets japsedritt og riskokere. Ingen sier slikt lenger, og jeg tror også ordet kinamikk kommer til å være forsvunnet fra vokabularet om noen år. Problemfri drift førte til at japanerne til slutt fikk drept det stemplet, og der kommer nok kineserne til slutt til å vinne på samme premisser tror jeg. Jeg har i alle fall ingen problemer å rapportere fra familiens tre kinesere, og jeg kan ikke huske å ha sett noe som er bedre bygget enn Antique Sound Lab Cadenza fra vestlige produsenter. De koster riktignok mye, men er kinesere uansett hvor mye man snur og vender på det med amerikansk konstruktør og eier. Det betyr bare at det er mulig å produsere noe på nivå med det aller beste med kinesere langs samlebåndet, akkurat som Honda i sin tid beviste at det er mulig å produsere riktig skrudd sammen biler med høy pålitelighet i England.

For de fleste er problemfri drift viktigst med lyd på andre plass. Slik er det for meg også. EL84 pleier å være det med ukomplisert forhold til bias. En ting som betyr noe for de som er nye er at bias er enkelt å stille, eller automatisk. For å få utvendige kontroller for bias må man betale litt mer enn det mine forsterkere koster, og da er det kjekt når det er så enkelt å finne riktig bias som det er med min Xindak MT-3. Den har printkort, noe som jeg vet er fy for rørfolket, men det er også en av grunnene til at bias er enkelt å stille. Pluss at den skruen som du justerer på ikke er like nervøs som på f.eks. MingDa MC 34 som er hardwiret. Der er altså flere faktorer enn lyden alene som betyr noe, og jeg regner med at en som kjøper fornuftig priset Klipsch tenker litt i de baner. Esoterisk utstyr med en lyd fra himmelriket men som tilbringer annenhvert år på verksted er ingen kombinasjon made in heaven for en som sikkert ikke tar seg råd til å ha en god reserveforsterker stående. Da hadde han ikke kjøpt forsterker på budsjett i utgangspunktet. For å sitere en AN-fan: Jeg har kjøpt reserveforsterker til når og ikke hvis min Audio Note trenger langvarig service. Jeg anser meg selv for å være en no noncense type person, og slikt er rett og slett ikke noe for meg.

@trådstarter: Det er jo litt kult å spille så taket løfter seg og fortelle de som er på besøk at nei, forsterkeren er ikke på 2x130w. Det var 2x13w jeg sa. ;D

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Freddz91 skrev:
ok ja. har sett det står på mangens profiler at de har klipsch og jolida ja.
høres ut som bra greier den der vertfall. hvilken rørforsterker er det du har da? og hvilke høyttalere kjører/kjørte du den på?:)
Jolida JD 502 RC har jeg, på Klipsch RB81 (blir nok oppgradering i dyrere klipsch sommer/høst), litt over ditt budsjett men jeg kjøpte brukt og kom på rett side av 10k. Jolida generelt skal være god match på klipsch, så kanskje disse kampanje produktene kan være intressante:
JoLida JD 202A
JoLida JD 707A

(litt usikker om det er lov med link, men jeg kjører på..)

Freddz91

Medlem
Ble medlem
29.12.2009
Antall liker
0
Takker for suuupre svar av dere ;D
nå har jeg blitt en smule klokere på dette med rørforsterkerne vertfall. Når jeg kjøper tror jeg jeg går for JoLida'n.
bare vente til lønninga kommer nå så får vi se hva som skjer.
Supert at dere tar dere såpass tid og skrive :) takker :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jolida er nok iokke dum.....men ta gjerne en titt på Coplands sine rørforsterkere , og 5.1 effekter , en skjelden gang på brukten.....

det beste jeg hadde på mine rf-82 var Heart beat/ AN M3 preamp , men det støyet litt.

det som trøkka mest var copland cta 405 integrert....rett og slett utrolig match... ;D

Es

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
ssm skrev:
Jolida er nok iokke dum.....men ta gjerne en titt på Coplands sine rørforsterkere , og 5.1 effekter , en skjelden gang på brukten.....

det beste jeg hadde på mine rf-82 var Heart beat/ AN M3 preamp , men det støyet litt.

det som trøkka mest var copland cta 405 integrert....rett og slett utrolig match... ;D

Es
Sikler etter 405 selv, men prisen da:(

Freddz91

Medlem
Ble medlem
29.12.2009
Antall liker
0
en link hadde vært greit til forhandler av copland 405 da:p heh

Topp Bunn