Forsterkere som går på DC 12-48 V?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    @ Armand

    4 stk ET400 blir for dyrt ja :)

    Fin forklaring på virkningsgrad, takk

    En annen faktor jeg ikke har regnet på er ca 8 meter kabling fra Lithium batteriet til der forsterkern skal stå? Hvis jeg går for 12V så bør jeg vel ha 10 kvadrat?

    Og hvor mange kvadrat krever 24V (30V, se under) med tilsvarende motstand?

    DC/DC konvertern kan makses ut til 30 V. Da får jeg mye mer ut av T-amp modulene?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Den ultimate off the grid High-end oppsettet blir vel det en ASR Emitter med batteribank.
    Du får bruke en 12v til 220v når du trenger å lade opp batteriene eller ett aggregat for lading :D
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Interessant. Kan bruke den på bassen og en Tripath på diskanthornet i et aktivt delt oppsett.
    Bruker tas5630 bass og aca på hornene + en thomann dsp til deling,er et mest for kjekt prosjekt,men ikke fått hørt så mye enda,men de spiller overaskende bra til nå.
    Den tas ampen har jeg målt og mener å huske det så greit ut på osciloscopet og på forvregningsmålingene jeg gjorde.
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    sjekket med bilradiospes

    de anbefalte ikke bilstereo til 8 Ohm høyttalere, forsterkern blir varm
    Det er bare tullprat fra folk som tydeligvis ikke har peiling. Jeg blir så oppgitt :mad::mad:
    Hvorfor skulle den bli varm av en lettere last? Det gir ingen mening og er selvfølgelig også helt feil.
    Bilstereoforsterkere er laget for 2 til 4 ohm. 8 Ohm er er lek for dem. Ulempen din som skal drive 8 Ohm er at du få kun halvparten av effekten den kan levere i 4 Ohm.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    kansje de focal blokkene ikke er så gale alikevell da:)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    @ Armand

    4 stk ET400 blir for dyrt ja :)

    Fin forklaring på virkningsgrad, takk

    En annen faktor jeg ikke har regnet på er ca 8 meter kabling fra Lithium batteriet til der forsterkern skal stå? Hvis jeg går for 12V så bør jeg vel ha 10 kvadrat?

    Og hvor mange kvadrat krever 24V (30V, se under) med tilsvarende motstand?

    DC/DC konvertern kan makses ut til 30 V. Da får jeg mye mer ut av T-amp modulene?
    10 kvadrat høres ut som minimum. Da taper du 0,7V hvis du trenger to kabler på 10 meter (pluss og minus)
    1615225524303.png

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    En idee er å legge forsterkern i teknisk skap med få cm til batteriet og heller strekke 7-8 m med 2,5 kvadrat høyttalerkabel? Er det en god idee?



    Noen alternative strømgjerrige bilstereoforsterkere. Kommenter veldig gjerne :)



     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Risikerer jeg støy fra DC DC konvertern?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det ultimate er å bygge sin egen isolated DC DC power supply med doble outputspenninger (+/-). For 20 år siden bygde jeg en slik jeg brukte i bilen. Sammen med en 1ET400A ville det kunne blitt en "killer". Her er et designeksempel man kan bruke. Effektivitet på heftige 96%! Denne typen gir uregulert utspenning, men det gjør ikke noe om den varierer mellom f.eks 40 og 50V. Det er nok dessverre litt over den generelle hobbyist's kompetansenivå å lage en slik. Litt rart ikke kineserne har laget noe tilsvarende og selger det på ebay...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Ja. Det kan hende du må gjøre ting som å bygge et pi filter med spoler og kondensatorer. Det vet du ikke før du prøver.
    Er det noe som tilsier at den isolerte har mindre risiko for støy enn den uisolerte? Eller dreier det seg om andre ting?


    1.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    I prinsippet kan man lage begge typer med både lav og høy støy. Du må nesten bare støtte deg på oppgitte støydata (rippel).
    Fordelen med isolerte er altså at man kan koble flere i serie og dermed lage pluss og minus spenning.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Da dropper jeg isolert
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg skrur 12-24V konvertern til maks = 30V

    Da er vel ca 7 meter 2x10 kvadrat nok til å ikke få tap i kabelen?

    Alternativt kan jeg legge forsterkern(e) i teknisk skap og trekke 7 meter høyttalerkabel?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Du får alltid tap. Spørsmålet er hvor mye. Men du har ikke mye å hente ved å øke fra 2x10 kvadrat. Du kan bruke kalkulatoren jeg linket til for å se forskjellen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Det er bare tullprat fra folk som tydeligvis ikke har peiling. Jeg blir så oppgitt :mad::mad:
    Hvorfor skulle den bli varm av en lettere last? Det gir ingen mening og er selvfølgelig også helt feil.
    Bilstereoforsterkere er laget for 2 til 4 ohm. 8 Ohm er er lek for dem. Ulempen din som skal drive 8 Ohm er at du få kun halvparten av effekten den kan levere i 4 Ohm.
    Helt enig, dette er bare tull. Jeg kjørte rundt med svære stuehøyttalere i baksetet på Opelen i ungdommen, fungerte som bare rakkeren.
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    jeg ville brukt en av Alpine sine bilforsterkere, klasse d. Synes de alltid har levert ett kvalitetsprodukt. Hvis du må ha lange strekk på strømmen, ville jeg satt på en 1F kondensator rett ved forsterkeren.

     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    TDE7498E er en (relativt sett) glimrende chip-amp som fås på eBay for en slikk og ingenting.

    Den har så klart ikke features som soft-start eller... egentlig noe som helst annet, utenom justerbar inngangsfølsomhet og volumkontroll. Men den låter faktisk ganske bra, og leverer ca 120W dynamisk effekt per kanal i 4 ohm når den får 36V fra strømforsyninga.

    Kan også brokobles, slik at du kan bruke 2 stk som dual mono for enda mer power og maksimal stereoseparasjon.

    Alternativt kan de brukes parvis, til aktivt delte, toveis høyttalere. Med to chip-amper og en miniDSP 2x4, så har du et veldig mobilt/lite, men potent oppsett på 4 x 120W for drøye 2000,-, gitt at du allerede har strømforsyninga i boks.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    I forbindelse med off grid hytteprosjektet mitt har jeg testet en del små DC forsterkere. Trends (Tripath TPA2024), Kingrex (Tripath TPA 2020) og diverse nyere varianter som ikke er fra Tripath men Texas etc og disse er kraftigere.

    Jeg er ikke i tvil, det er en varmere og mer røraktig lyd i de originale Tripath konstruksjonene. De nye typene har litt «hzzz» virker det som?

    Man skal ikke tro alt man leser. Mange har meninger uten å ha prøvd. Og et nyere produkt med bedre tekniske data på noen områder låter ikke nødvendigvis bedre. Tilslutt er det lurt å være ydmyk fordi man kan bli lurt eller lure seg selv.

    6 Moons med flere har gitt Tripath gode skussmål.



    Her er en interessant tråd:



    Og en forklaring på hvorfor klasse-T låter «bedre» enn klasse-D

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Her er et alternativt produkt. Jeg har tillit til Anaview og bruker AMS0100 og 1000 i hornriggen. Har testet AMS0100 mot First Watt Sit1 og ble «sittende» igjen med Anaview.

    Anaview har en rimeligere variant ALA0080-2000 som går på DC. Den kan være interessant til bassdrift i et toveis aktivt oppsett og med Tripath til diskanten.


    75860054-89FD-47C2-A15E-0DC977B97EE8.jpeg
     

    Consul

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke tema med inverter 12v/230v som vi bruker i båt?

    Mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Er det ikke tema med inverter 12v/230v som vi bruker i båt?

    Mvh

    Hei. Planen er å unngå inverter da det krever autorisert elektriker for å montere en sølle Elko 220v kontakt.

    Jeg har en «state of the art» 360 watts Victron inverter med ren sinus. Den har jeg montert solide startkabel klemmer på. Den brukes sjeldent til «spesielle behov» under tilsyn, f eks til projector når vi ser film. Derved er den ikke fastmontert og innafor forskriften om at amatører kan fastmontere lavvolt anlegg med maks 200 watt solcellepanel og maks 49,9 Volt / 200 watt i systemet. Batteribanken må gjerne være diger. Dvs at hvis man legger inn en fastmontert inverter på mer enn 200 watt eller en fastmontert batterilader på mer enn 15A (15xca 13V=195W) så må også elektrikeren inn. Har en 30A lader men den brukes også med startkabler. På den måte er jeg innafor og min egen e-verksjef.

    Også har jeg to rentbrennende peisovner, Wallas parafin/dieselovn, propan kjøl og komfyr samt bensin til 3000 watt aggregat som nevnt. Dvs at jeg er min egen brannsjef også 😂

    Kan kjøre pyroshow og stadionrock på T-amp.


    (Men rørlegger med gass-sertifikat både ved installasjon og frivillig kontroll hvert 3-4 år kjøres konsekvent, gass er meget trygt profesjonelt montert og sykt farlig når amatører tukler)
     
    Sist redigert:

    Consul

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Hei. Planen er å unngå inverter da det krever autorisert elektriker for å montere en sølle Elko 220v kontakt.

    Jeg har en «state of the art» 360 watts Victron inverter med ren sinus. Den har jeg montert solide startkabel klemmer på. Den brukes sjeldent til «spesielle behov» under tilsyn, f eks til projector når vi ser film. Derved er den ikke fastmontert og innafor forskriften om at amatører kan fastmontere lavvolt anlegg med maks 200 watt solcellepanel og maks 49,9 Volt / 200 watt i systemet. Batteribanken må gjerne være diger. Dvs at hvis man legger inn en fastmontert inverter på mer enn 200 watt eller en fastmontert batterilader på mer enn 15A (15xca 13V=195W) så må også elektrikeren inn. Har en 30A lader men den brukes også med startkabler. På den måte er jeg innafor og min egen e-verksjef.

    Også har jeg to rentbrennende peisovner, Wallas parafin/dieselovn, propan kjøl og komfyr samt bensin til 3000 watt aggregat som nevnt. Dvs at jeg er min egen brannsjef også 😂

    Kan kjøre pyroshow og stadionrock på T-amp.


    (Men rørlegger med gass-sertifikat både ved installasjon og frivillig kontroll hvert 3-4 år kjøres konsekvent, gass er meget trygt profesjonelt montert og sykt farlig når amatører tukler)
    Ok, visste ikke at man må ha elektriker til slikt, har 1500W inverter i båt med 2 stikk for 230V
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn