Forsterkere fra BAT

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei!
Noen som har erfaring med rørforsterkere fra BAT?
Tenker spesielt på:
- VK-60
- VK-60SE (oppgradert VK-60)
- VK-75
- VK-75SE

Såvidt jeg har skjønt er det bare marginale forskjeller mellom VK-60 og VK-75 (15 Watt ekstra, men lydmessig samme karakter). SE-versjonene skal visstnok være bedre både mht utstrakthet i begge ender, mer slam, bedre dynamikk, bedre oppløsning....... Mister LITT varme i mellomtonen pga 6h30-røret.

Har selv en VK-31SE pre som erstattet en VK-30 for et par år siden. Gjenkjenner beskrivelsen av forskjellene.......

Synspunkter??

Mvh
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Alle de du nevner er kanon bra produkter spess VK-75SE. Har sell hatt en VK-60 og VK-200/VK-500 sammen med VK-50 den gang Tor hadde BAT....
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
BAT VK75SE er vel til dags dato beste forsterkeren jeg noensinne har hørt! Skulle svært gjerne hatt en, eller en VK150SE........ Hmmm.....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvem er importør / største selger av BAT i Norge nå?

O.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hva ligger prisen på bat vk 70 og 75 ???
Priser hos audioaktøren:
Vk-60 (utgått modell): 56.000 kr
VK-75: 68.000 kr
VK-75SE: 98.000 kr (tror jeg)
VK-60 kan oppgraderes for 2500 USD + frakt og MVA (ca 30.000 kr).
Vil foretrekke en oppgradert VK-60SE foran en VK-75 (std).

Det KAN komme en VK-60 på bruktbørsen etterhvert ;)

Mvh
 
D

Dilla

Gjest
På audiogon får du en VK-75SE for 4500 Dollar. Det er rikelig med disse forsterkerne som legges ut, daglig!
http://cgi.audiogon.com/cgi-bin/srch_fs.pl

Med dagfens kurs på 6,7 skulle det bli ca 30 000 NOK + frakt og evt. mva.
http://www.norgesbank.no/stat/valutakurser/kurs_dn1.html

Har ikke kjennskap til om BAT har jumpere for å switche om til 220V evt. om det er en liten lodde-jobb som skal til eller om det er mer komplisert. Sikkert noen som vet.

Summa summarium: er du på utkikk etter brukte, amerikanske produkter kan det være store penger å spare på å snoke på amerikanske bruktbørser og importere selv.
 
M

MP

Gjest
Jeg har BAT VK-75 SE, er selv veldig fornøyd med forsterkeren. Kjøpte denne demobrukt...
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
På audiogon får du en VK-75SE for 4500 Dollar. Det er rikelig med disse forsterkerne som legges ut, daglig!
http://cgi.audiogon.com/cgi-bin/srch_fs.pl

Med dagfens kurs på 6,7 skulle det bli ca 30 000 NOK + frakt og evt. mva.
http://www.norgesbank.no/stat/valutakurser/kurs_dn1.html

Har ikke kjennskap til om BAT har jumpere for å switche om til 220V evt. om det er en liten lodde-jobb som skal til eller om det er mer komplisert. Sikkert noen som vet.

Summa summarium: er du på utkikk etter brukte, amerikanske produkter kan det være store penger å spare på å snoke på amerikanske bruktbørser og importere selv.
Frakt for disse svintunge beistene er ca 4000 kr. Med full MVA blir kjøpspris 4.500 USD ca 42.000 NOK. Nypris er 98.000 kr minus evt rabatt (10 - 15 % ??), ca 85. - 88.000 kr. Med andre ord import til under halv pis.

Mht spenning: På effekttinnene TROR jeg nett-trafoen har flere tappinger på primærsiden, slik at det bare er å flytte et par kabler på koblingsskinna rett innenfor nettbryteren.
På pre-ampene er det annerledes, separate trafoer som i USA er rated til115 Volt, mao de må byttes.

Mvh
 
D

Dilla

Gjest
Men olaps, trenger du mer effekt en din AA forsterker kan gi på dine DUO horn?

Det er kanskje ikke behovet for mer effekt (mengde) men bedre kvalitet som er motivasjonen?

mvh
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
BAT gör fina distpedaler ;)

Lurades förövrigt att köpa en BAT VK-D5SE för nått år sen, värsta junket jag hört
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
BAT gör fina distpedaler ;)

Lurades förövrigt att köpa en BAT VK-D5SE för nått år sen, värsta junket jag hört
Har hørt VK-D5SE (demo), den absolutt beste integrerte CD-spiller jeg "vært borti".
Så her må det enten være noe galt med ørene dine eller oppsettet.

Mvh
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Har hørt VK-D5 (demo), den absolutt beste integrerte CD-spiller jeg "vært borti".
Så her må det enten være noe galt med ørene dine eller oppsettet.

Mvh
Jo det är säkert mina öron det är fel på ::)

Gillar man färgat och dynamikfattigt ljud så kanske man kan gilla VK-D5, vad vet jag. Dessutom lite svårt att dra någon direkt slutsats från en demo, tycker du inte?

Jag har haft:
Musical Fidelity E624
Gryphon Tabu CDP-1
Meridian 588
BAT VK-D5SE
Audio Aero Capitole mkII
Benchmark DAC-1

Dessutom haft betydlig fler hemlånat, av dessa är BAT:en klart sämst.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jo det är säkert mina öron det är fel på  ::)

Gillar man färgat och dynamikfattigt  ljud så kanske man kan gilla VK-D5, vad vet jag. Dessutom lite svårt att dra någon direkt slutsats från en demo, tycker du inte?

Jag har haft:
Musical Fidelity E624
Gryphon Tabu CDP-1
Meridian 588
BAT VK-D5SE
Audio Aero Capitole mkII
Benchmark DAC-1

Dessutom haft betydlig fler hemlånat, av dessa är BAT:en klart sämst.
Sorry, litt på kanten den kanskje ;)
- men jeg mener faktisk at BAT'en er den beste integrerte jeg har hørt. Av de du nevner har jeg hatt Meridian 588 selv. Spiller pent og pyntelig og nøytralt, lett å like, "korrekt engelskmann"; men den er blodfattig og tam i forhold. BAT'ens dynamikk var noe som var mest i ørefallende.

Mvh
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
No problem :)

Bat-spelare hade jag stora förhoppningar på men den var verkligen inte bra. Kan ju poängtera att det var 20-bitsversionen jag hade.
 
Topp Bunn