Devaliet 400 + BW802dia
Hei alle, da er tiden moden for å oppsummere reisen som ble startet i denne tråden med hjelp av dere.
For 6 uker siden ryddet jeg ut hundre kilo gammel moro fra lytterommet og fikk inn Devaliet 400 som størrelsesmessig er tettere på to bærbare PCer. Jeg kjøpte disse uten å ha hørt dem og var definitivt utenfor komfort sonen hva gjelder risko.
Koblet disse dual mono, dvs hver forsterker driver en høyttaler. I tillegg har jeg en BW DB1 sub. Macbook pro som kilde og denne er koblet til anlegget med en standard USB kabel.
Oppsettet var relativt enkelt via et web interface og minnekort, og Devaliet har et eget lydforbedringsprogram kalt SAM hvor man kan laste inn lydprofil som er tilpasset en lang rekke høyttalere, deriblant mine BW802dia.
Og resultatet?
Eargasm fra første stund. De siste 6 ukene har jeg hørt mer musikk enn resten av året til sammen. Oppløst og krystallklart enten man spiller på laveste volum, eller fyrer på. Fullstendig uanstrengt og med kraft nok til rommet mitt (40m2). Rett og slett vannvittig gøy og fantastisk inspirerende. Føler jeg er kommet i mål etter noen års prøving og feiling (bla. Electrocompaniet, Lyngdorf).
Det er dog endel issues man må være klar over, spesielt knyttet til kommunikasjon (nettverk/wifi/remote app) og problemer mange opplever med Slave som ikke oppfører seg slik den skal. Sjekk:
Unofficial Devialet Chat Forum for info om dette.