Forsterkere Forsterkeranbefalinger til BW802dia? MA8000?

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Har hørt 802 D med Krell og det låt fint det.Husker ikke hvilken Krell men jeg tror ikke du tråkker feil med dette merke.
Spiller du mye akustisk hadde jeg valgt ARC.
Men dette blir jo en smakssak.
Mvh Kenneth

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.054
Sted
Bergstaden
^Krell duger, men vær forberedt på at de må sendes til Sverige hvis man handler brukt og de går istykker. Handler man nytt må det nok fortsatt sendes til Sverige, men da går det jo via forhandler.

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Antall liker
5.715
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
15
Gratulerer! 802dia er jo også SAM ready :) Dette er en kombo jeg gjerne skulle hørt!

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Ja, og en forsterker som driver dobbling er absolutt ikke noe kriterium, siden (som du selv sier) dobblingen ikke har noe med kvalitet å gjøre som sådan.
Der tar du helt feil, det du sier er jo at en 5 watter kan drive disse høyttalerene så lenge det er en kvalitets forsterker ( hva du mener med det begynner å bli et mysterium. Så kom gjerne med forslag) Dette stemmer over hode ikke. Har som sagt 801D selv, og har jobbet mye for å finne de rette forsterkere til disse. Det er derfor jeg anbefaler forsterkere som klarer den jobben. Du derimot bidrar lite med det, og sier at alle forsterkere med egensignatur/ farging av lyd er dårlige forsterkere? Samtidig nevner du rør forsterkere, når i allverden ble de nøytrale?
Leser du før du svarer? For å ta det siste først. En rørforsterker kan fint lages nøytral. At det finnes mye skrot på markedet betyr ikke noe for hva som kan gjøres med prinsippet.

Jeg har heller aldri sagt at en lavwatts forsterker er veien å gå. Det jeg protesterer mot er at du trenger en forsterker som driver dobling av effekten nedover i impedans. Det påstod du lengre oppe. Jeg protesterer også på at dette nødvendigvis er ett kvalitetstegn isolert sett (derav sammenligningen med SET klasse A).

Forsterkere som farger lyden mener jeg er dårlige ja. Hvorfor betale ørten tusen for noe som fungerer som ett filter?

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Gratulerer Spiralz!.
Så ikke at du allerede hadde valgt forsterker da jeg kom med min anbefaling i innlegg 41.
Du har valgt en god forsterker der du kommer til å god lyd tenker jeg.Du får nok av begge deler.God på det meste av musikk-sjanger.
Gratulerer.
Mvh Kenneth

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.830
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ja, og en forsterker som driver dobbling er absolutt ikke noe kriterium, siden (som du selv sier) dobblingen ikke har noe med kvalitet å gjøre som sådan.
Der tar du helt feil, det du sier er jo at en 5 watter kan drive disse høyttalerene så lenge det er en kvalitets forsterker ( hva du mener med det begynner å bli et mysterium. Så kom gjerne med forslag) Dette stemmer over hode ikke. Har som sagt 801D selv, og har jobbet mye for å finne de rette forsterkere til disse. Det er derfor jeg anbefaler forsterkere som klarer den jobben. Du derimot bidrar lite med det, og sier at alle forsterkere med egensignatur/ farging av lyd er dårlige forsterkere? Samtidig nevner du rør forsterkere, når i allverden ble de nøytrale?
Leser du før du svarer? For å ta det siste først. En rørforsterker kan fint lages nøytral. At det finnes mye skrot på markedet betyr ikke noe for hva som kan gjøres med prinsippet.

Jeg har heller aldri sagt at en lavwatts forsterker er veien å gå. Det jeg protesterer mot er at du trenger en forsterker som driver dobling av effekten nedover i impedans. Det påstod du lengre oppe. Jeg protesterer også på at dette nødvendigvis er ett kvalitetstegn isolert sett (derav sammenligningen med SET klasse A).

Forsterkere som farger lyden mener jeg er dårlige ja. Hvorfor betale ørten tusen for noe som fungerer som ett filter?
Protester i veg, du snakker og anbefaler uten at du vet hva som skal til for å drive disse høyttalerene. Dine private meninger om farget/nøytral lyd har ikke noe med dette å gjøre

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.069
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Bw ansvarlig i Norge driver/drev sine 802 eller var det 800 med en 2x 50 watter.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.261
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Benyttet 80w på mine Dynaudio 5,4 som ikke var direkte lettdrevne. Men det var skikkelige 80w.

dpa2.jpg

Lykke til med Devialet, spennende merke som spiller større enn sin diskré fremtoning!

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Bw ansvarlig i Norge driver/drev sine 802 eller var det 800 med en 2x 50 watter.
200 Classe` watt som ble mye brukt på den gamle D-serien var ikke direkte billig for HFK å bruke. Skulle de spille høyt, så knakk de diskantene til 10.000 kr stk en del ganger. Med 50 A/B watt er man enda mindre trygg på å unngå slike uhell.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Protester i veg, du snakker og anbefaler uten at du vet hva som skal til for å drive disse høyttalerene. Dine private meninger om farget/nøytral lyd har ikke noe med dette å gjøre
Har testet mye B&W gjennom årene. Vet veldig godt hva som skal til. Ja, du trenger mye effekt, men dobling nedover har ikke noe med saken å gjøre. Det du trenger en nok effekt ved 2-3 ohm, og litt fasevinkel.

Det du sier omsatt til praksis, er at forsterkere med strømbegrensning ( i praksis kortslutningssikring) på utgangen er diskvalifisert. Ser du ikke det absurde i den påstanden?

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.247
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
dobling av effekt nedover har selvfølgelig noe med saken å gjøre da den da er bedre kvalifisert til å levere tilstrekkelig med strøm når impedanshungrige høyttalere nærmer seg kortslutning!

U

Utgatt24668

Gjest
dobling av effekt nedover har selvfølgelig noe med saken å gjøre da den da er bedre kvalifisert til å levere tilstrekkelig med strøm når impedanshungrige høyttalere nærmer seg kortslutning!
Selv om impdeansen er lav er ikke nødvendigvis behovet for effekten veldig stor, kanskje spesielt hvis det er i de øvre hørbare freksvenser. Jeg tror denne teorien om dobling er litt overforstått på mange fora. Hvis effektkravet er stort på lav impdedanse stiller vel dette seg annerledes. Jeg er derimot litt usikker på hva du mener med impdedanshungrig.

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Antall liker
32
Sted
Østlandet
Har lest at dobling ikke forekommer da det ikke er mulig. Oppgitt effekt i 8 ohm er for lav for å gi illusjonen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.054
Sted
Bergstaden
Har lest at dobling ikke forekommer da det ikke er mulig. Oppgitt effekt i 8 ohm er for lav for å gi illusjonen.
Mange oppgir nok for lav effekt i 8 ohm for at det skal se penere ut i forhold hva forsterkeren kan levere i 4 ohm. Men at det ikke skulle være mulig å doble effekten når impedansen halveres er nytt for meg. Noen med teknisk kompetanse som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
609
Torget vurderinger
10
Ettersom jeg selv eier ASR Emitter 2 exc, må jeg anbefale denne. Den har nok strømreserver til å drive 1,5 ohms høytalere om nødvendig. Ingen forsterkere som jeg vet om, har like mye strømreserver som denne, og det teller endel med svært lave impedanser

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.830
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Har testet mye B&W gjennom årene. Vet veldig godt hva som skal til. Ja, du trenger mye effekt, men dobling nedover har ikke noe med saken å gjøre. Det du trenger en nok effekt ved 2-3 ohm, og litt fasevinkel.

Det du sier omsatt til praksis, er at forsterkere med strømbegrensning ( i praksis kortslutningssikring) på utgangen er diskvalifisert. Ser du ikke det absurde i den påstanden?
Nei, det gjør jeg ikke. Fortell gjerne hvilke B&W du har testet, og med hvilken forsterkere du brukte

Sist redigert:

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.830
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Det kan godt være, litt forskjell på 802 og 800. Til opplysning bruker B&W, Mark Levinson no33 til testing av sine høyttalere.

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Antall liker
2.087
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Gratulerer, dette skal visst være heftige saker. Den ser så liten / flat ut på bildene ?

devialet-400-slide.jpg

Om det er denne som er 2 x 400W ?

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.830
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Sist redigert:

Spiralz

Medlem
Ble medlem
10.11.2012
Antall liker
3
Devaliet 400 + BW802dia

Hei alle, da er tiden moden for å oppsummere reisen som ble startet i denne tråden med hjelp av dere.

For 6 uker siden ryddet jeg ut hundre kilo gammel moro fra lytterommet og fikk inn Devaliet 400 som størrelsesmessig er tettere på to bærbare PCer. Jeg kjøpte disse uten å ha hørt dem og var definitivt utenfor komfort sonen hva gjelder risko.

Koblet disse dual mono, dvs hver forsterker driver en høyttaler. I tillegg har jeg en BW DB1 sub. Macbook pro som kilde og denne er koblet til anlegget med en standard USB kabel.

Oppsettet var relativt enkelt via et web interface og minnekort, og Devaliet har et eget lydforbedringsprogram kalt SAM hvor man kan laste inn lydprofil som er tilpasset en lang rekke høyttalere, deriblant mine BW802dia.

Og resultatet?

Eargasm fra første stund. De siste 6 ukene har jeg hørt mer musikk enn resten av året til sammen. Oppløst og krystallklart enten man spiller på laveste volum, eller fyrer på. Fullstendig uanstrengt og med kraft nok til rommet mitt (40m2). Rett og slett vannvittig gøy og fantastisk inspirerende. Føler jeg er kommet i mål etter noen års prøving og feiling (bla. Electrocompaniet, Lyngdorf).

Det er dog endel issues man må være klar over, spesielt knyttet til kommunikasjon (nettverk/wifi/remote app) og problemer mange opplever med Slave som ikke oppfører seg slik den skal. Sjekk: Unofficial Devialet Chat Forum for info om dette.

Sist redigert:
Topp Bunn