Forsterkere Forsterkeranbefalinger til BW802dia? MA8000?

Spiralz

Medlem
Ble medlem
10.11.2012
Innlegg
5
Antall liker
3
Jeg vurderer å anskaffe en McIntosh MA8000 til å drive et par 802dia, men frykter at 300w blir for puslete. Noen som har erfaringer med denne kombinasjonen? Eventuelle andre forsterkere jeg bør sjekke ut? (kostnadsramme kr. 100.000).
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
hørt 802Diamond på 2x50watt (dyr sådan) spilte som et uvær (positivt ment). Tupper McIntosh MA8000 blir bra :). McIntosh på B&W er jo kjent for å være en av de bedre matchene :).
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Vær obs på at McIntosh nå er en del mer analytisk enn hva de tidligere har vært. Så det sammen med en detaljert diskant i B&W 800 serien
kan tippe over på den lyse siden. Men klart hva annet som skulle matche så mye bedre er jeg også ikke sikker på :)
Nå har det vært en del snakk om Devaliet her i det siste. Kanskje en av dem i riktig størrelseville passet? Har hvertfall fått avsindig mye
positiv omtale for lydkvaliteten. Leslitt mer om dem og vurder selv.

Har selv en McIntosh MA6900 som jeg synes spiller "musikk". Så McIntosh innehar endel magi som kanskje andre ikke klarer på samme måte.
En MA8000 har jo innebygget dac, som er positivt? Men på den annen side så har jo Devaliet det også :)

Mvh Øyvind
 

Spiralz

Medlem
Ble medlem
10.11.2012
Innlegg
5
Antall liker
3
Takk, det høres fornuftig ut. Skal sjekke ut Devaliet også. :) Har lest flere steder at 802dia behøver 600W eller mer for virkelig å ta ut potensialet, men vet ikke om det stemmer? En formildende faktor her er at jeg også har en BW DB1 sub.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg hadde McIntosh MC402 som er 2x400w.
Den hadde full kontroll på B&W 804 Diamond når jeg hadde de til lån/test.
Men til og med med de småtassene der fikk jeg forsterkeren til å peake opp mot 1600 watt.
Så da tror jeg 300 McIntosh watt blir litt lite på 802 Dia.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Overrasket over hvor "lite" strøm det er i Mc. Satt opp et sett 803 dia nylig hvor kunde hadde mc452 fra før, den må jobbe hardt! Ved andre anledninger har jeg fått testet ma 7000, ma 6900 og mc 1201 uten å bli overbevist. 802 har jeg prøvd på jobben med classe ca m600 og det fungerer jo fint. Finnes sikkert mer kompakte løsninger der ute Devialet ser i det minste spennende ut :)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Overrasket over hvor "lite" strøm det er i Mc. Satt opp et sett 803 dia nylig hvor kunde hadde mc452 fra før, den må jobbe hardt! Ved andre anledninger har jeg fått testet ma 7000, ma 6900 og mc 1201 uten å bli overbevist. 802 har jeg prøvd på jobben med classe ca m600 og det fungerer jo fint. Finnes sikkert mer kompakte løsninger der ute Devialet ser i det minste spennende ut :)
Nå er det vel slik at én watt er én watt (1 J/s), men du er langt fra den første som snakker om "strømsterke" forsterkere og argumenterer for at de er "sterkere" - selv om vi snakker om samme antall watt. Spørsmålet er om dette medfører riktighet, og isåfall, hva er forklaringen som ligger bak? Jeg har ikke svaret, men jeg kan prøve meg på noen innspill:

I elektronikk er forsterkningen/Gain et mål på evnen av en krets (ofte en forsterker) for å øke kraften eller amplituden av et signal fra inngangen til utgangen ved tilsetning av energi konvertert fra noen strømforsyningen til signalet.

Det kan virke slik at Mcintosh har lavere forsterkning/gain enn mange av sine konkurrenter/peers. For eksempel spiller gjerne en rørforsterker eller en klasse-A forsterker meget høyt i min stue på 20% volum - selv med 20 til 70 watt. (høy gain). Mcintoshen på 200w spiller ikke like høyt før jeg kommer på 35 til 40% lydstyrke på akkurat samme musikk. Men, forsterkeren sliter på ingen måte. Den fyller rommet med lyd på en annen måte enn andre forsterkere. Du merker ikke at den spiller markant høyere - men den gir mye mer volum/dynamikk i musikken når du skrur opp lyden.

Du merker denne effekten bedre på lavt volumnivå - der musikken kommer mye bedre fram når du spiller om natten. For å få samme effekt på de fleste andre forsterkere jeg har prøvd må du trykke på "loudness"-knappen (hvis denne finnes).

Mcintosh bruker trafoer som i praksis gir mindre støy i forsterkningen/signalet ved bruk av høy spenning i forsterkningen- som igjen kan gi en illusjon om at du ikke spiller veldig høyt (selv om du gjør det) grunnet svært lite støy. For eksempel - hvis du er på en nattklubb med skikkelig anlegg kan du snakke med en annen person selv om det er høy musikk.(f.eks. The Villa i Oslo som liser anlegg til flere 100k). De fleste utesteder har derimot anlegg med mye støy, slik at man ikke hører hverandre snakke - gjerne på lavere volum. Støy i musikken er derimot ikke nødvendigvis en god indikator på hvor høy musikken er. Prøv gjerne med et Db-meter på din iPhone - så kan du bli overrasket.

De overnevnte trafoene er ikke nødvendigvis din beste venn når de brukes mot høyttalere med store variasjoner av impedans. Jeg har blitt fortalt at 803 har en ganske stor variasjon - som gjør at trafoene kan slite litt med å håndtere svingingene.

Ellers synes jeg vel at Mcintosh høres veldig "strømsterk" ut - da den har en ganske så markant klasse-A lyd over seg vs. andre A/B-forsterkere - på godt og vondt.

Det var mine innspill :)
 
Sist redigert av en moderator:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Før jeg hadde MC402 hadde jeg Parasound A51 som var bi-ampet. Altså 2x250 w til hver høyttaler, men selvfølgelig begrensninger på hva strømforsyninga klarer.
Denne var litt mer "brutal" i bassområdet og gav en markant heving i midbassområdet.
Med radioshack db måler målte jeg et sted mellom 105-110 db når jeg skulle dra godt på. Dette på Monitor Audio PL200.
Med MC402 som da "banker" mellom 800-1600 watt på de samme høyttalerene burde jeg hatt 7-8 db heving hvis man skal følge dobbel effekt=3 db.
Men det fikk jeg ikke. Mulig de ikke klarer så mye mer enn de overnevnte db, men da skulle jo 1600 watt på en 250 watts (oppgitt) høyttaler være mer enn nok til å rive de i fillebiter. Men forsterkeren kaster inn håndkleet først og begynner å blinke på protect.
Da synes jeg at der er lov å sette spørsmålstegn på hvor reele disse MC wattene egentlig er.

Men for all del. Den låt utrolig bra og gav en enorm eierglede der den stod i sin prakt. Ved normalt bruk lå jeg under 40 watt. Just saying...
 
Ble medlem
27.06.2014
Innlegg
29
Antall liker
26
Sted
Stavanger
Har hatt 802Diamond i vel rundt 15 måneder nå. Til å begynne med så ble de matet av en Onkyo effektforsterker på vel rundt 180 skrytewatt, altså vel rundt 140 reelle watt. Joda, det ble jo lyd av det da. På det tidspunktet hadde jeg kun referanse til butikken hvor jeg hadde fått dem testet med Classe monoblokker, på rundt 300W vil jeg ha det til. Ingen av disse forsterkerne var rettferdige ovenfor 802Diamond og det var i de lave frekvenser at problemet var mest hørbart. I sommer (feriepenger) så puttet jeg en McIntosh 452 på 802'ene, da ble jeg frelst enkelt og greit. Vi snakker om natt og dag i lydbildet. En måneds tid senere eller så ble det McIntosh Mc1.2kW blokkene som fikk gleden av å mate 802'ene, ytterligere en forbedring.

Min erfaring med 802ene tilsier at en skal være forsiktig med å gå særlig lavt ned på effekttrinnet som skal drive disse. Jeg ville ha vært skeptisk til å gå noe særlig lavere enn MC452. MC601 eller 1.2kW monoblokkene er der jeg er selv. Det er vel også en dårlig skjult sannhet at B&W selv nok heller mot 1.2kW blokkene for å drive 802/800.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Nå har jeg ikke hørt 802D med 1,2 kW så det kan jeg ikke kommentere. Ellers er allt jeg har hørt av B&W og MC vert en stor skuffelse. Spesiellt med flere MC produkter i anlegget. Har selv 801D med Mark Levinson. Det er det de bruker hos B&W når de tester høyttalerene selv.

MVh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.492
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Disse varmeovnene gir 300watt, men er muligens ikke nok for dine høyttalere. ;)



Om høyttalerne trenger 600 watt, er de feilkonstruerte.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Før jeg hadde MC402 hadde jeg Parasound A51 som var bi-ampet. Altså 2x250 w til hver høyttaler, men selvfølgelig begrensninger på hva strømforsyninga klarer.
Denne var litt mer "brutal" i bassområdet og gav en markant heving i midbassområdet.
Med radioshack db måler målte jeg et sted mellom 105-110 db når jeg skulle dra godt på. Dette på Monitor Audio PL200.
Med MC402 som da "banker" mellom 800-1600 watt på de samme høyttalerene burde jeg hatt 7-8 db heving hvis man skal følge dobbel effekt=3 db.
Men det fikk jeg ikke. Mulig de ikke klarer så mye mer enn de overnevnte db, men da skulle jo 1600 watt på en 250 watts (oppgitt) høyttaler være mer enn nok til å rive de i fillebiter. Men forsterkeren kaster inn håndkleet først og begynner å blinke på protect.
Da synes jeg at der er lov å sette spørsmålstegn på hvor reele disse MC wattene egentlig er.

Men for all del. Den låt utrolig bra og gav en enorm eierglede der den stod i sin prakt. Ved normalt bruk lå jeg under 40 watt. Just saying...
Det er tre ting som spiller inn her.

Det første er impedansmatchingen. Mc er laget for å klare en halvering av lasten i forhold til den trafotappingen du kobler til. Går du under dette kollapser det.

Det andre er at kompresjonen i høyttaleren øker med tilført effekt. Ved -6dB av hva den tåler komprimerer den kanskje 1.5dB, mens ved maks påtrykk komprimerer den 3.5dB. Dette betyr altså at 2dB av den ekstra effekten forsvinner i varme.

Det tredje er at Mc sin protect funksjon slår in på ganske lave forvrengningsverdier. Andre forsterkere kan du presse langt opp i forvrengning uten at du får noe tilbakemelding. Den lave forvrengningen og støyen i Mc gjør også at det ofte kan oppleves som litt lavere nivå.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Før jeg hadde MC402 hadde jeg Parasound A51 som var bi-ampet. Altså 2x250 w til hver høyttaler, men selvfølgelig begrensninger på hva strømforsyninga klarer.
Denne var litt mer "brutal" i bassområdet og gav en markant heving i midbassområdet.
Med radioshack db måler målte jeg et sted mellom 105-110 db når jeg skulle dra godt på. Dette på Monitor Audio PL200.
Med MC402 som da "banker" mellom 800-1600 watt på de samme høyttalerene burde jeg hatt 7-8 db heving hvis man skal følge dobbel effekt=3 db.
Men det fikk jeg ikke. Mulig de ikke klarer så mye mer enn de overnevnte db, men da skulle jo 1600 watt på en 250 watts (oppgitt) høyttaler være mer enn nok til å rive de i fillebiter. Men forsterkeren kaster inn håndkleet først og begynner å blinke på protect.
Da synes jeg at der er lov å sette spørsmålstegn på hvor reele disse MC wattene egentlig er.

Men for all del. Den låt utrolig bra og gav en enorm eierglede der den stod i sin prakt. Ved normalt bruk lå jeg under 40 watt. Just saying...
Det er tre ting som spiller inn her.

Det første er impedansmatchingen. Mc er laget for å klare en halvering av lasten i forhold til den trafotappingen du kobler til. Går du under dette kollapser det.

Det andre er at kompresjonen i høyttaleren øker med tilført effekt. Ved -6dB av hva den tåler komprimerer den kanskje 1.5dB, mens ved maks påtrykk komprimerer den 3.5dB. Dette betyr altså at 2dB av den ekstra effekten forsvinner i varme.

Det tredje er at Mc sin protect funksjon slår in på ganske lave forvrengningsverdier. Andre forsterkere kan du presse langt opp i forvrengning uten at du får noe tilbakemelding. Den lave forvrengningen og støyen i Mc gjør også at det ofte kan oppleves som litt lavere nivå.
Hvor har du fra at den kun klarer en halvering av lasten på trafotappen? Det er ikke det fabrikken sier selv :) interessant å vite !
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Jeg har 801D og Pass Labs XA160.5 og det fungerer veldig bra :)
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Før jeg hadde MC402 hadde jeg Parasound A51 som var bi-ampet. Altså 2x250 w til hver høyttaler, men selvfølgelig begrensninger på hva strømforsyninga klarer.
Denne var litt mer "brutal" i bassområdet og gav en markant heving i midbassområdet.
Med radioshack db måler målte jeg et sted mellom 105-110 db når jeg skulle dra godt på. Dette på Monitor Audio PL200.
Med MC402 som da "banker" mellom 800-1600 watt på de samme høyttalerene burde jeg hatt 7-8 db heving hvis man skal følge dobbel effekt=3 db.
Men det fikk jeg ikke. Mulig de ikke klarer så mye mer enn de overnevnte db, men da skulle jo 1600 watt på en 250 watts (oppgitt) høyttaler være mer enn nok til å rive de i fillebiter. Men forsterkeren kaster inn håndkleet først og begynner å blinke på protect.
Da synes jeg at der er lov å sette spørsmålstegn på hvor reele disse MC wattene egentlig er.

Men for all del. Den låt utrolig bra og gav en enorm eierglede der den stod i sin prakt. Ved normalt bruk lå jeg under 40 watt. Just saying...
Det er tre ting som spiller inn her.

Det første er impedansmatchingen. Mc er laget for å klare en halvering av lasten i forhold til den trafotappingen du kobler til. Går du under dette kollapser det.

Det andre er at kompresjonen i høyttaleren øker med tilført effekt. Ved -6dB av hva den tåler komprimerer den kanskje 1.5dB, mens ved maks påtrykk komprimerer den 3.5dB. Dette betyr altså at 2dB av den ekstra effekten forsvinner i varme.

Det tredje er at Mc sin protect funksjon slår in på ganske lave forvrengningsverdier. Andre forsterkere kan du presse langt opp i forvrengning uten at du får noe tilbakemelding. Den lave forvrengningen og støyen i Mc gjør også at det ofte kan oppleves som litt lavere nivå.
Hvor har du fra at den kun klarer en halvering av lasten på trafotappen? Det er ikke det fabrikken sier selv :) interessant å vite !

Du kan se det på stereophile sine målinger. Effekten øker ved halvering av impedans for så å reduseres en god del ved enda en halvering.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Du kan se det på stereophile sine målinger. Effekten øker ved halvering av impedans for så å reduseres en god del ved enda en halvering.
Interessant, har du noen lenker? På lav impedans er det vel uansett snakk om lav effekt. Man snakker om at lyden ruller av på høye toner, men spørsmålet er om dette er innenfor hørbare frekvenser under 20kHz.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ja Mark Levinson no :33 er 300 klasse A Watt og fungerer utmerket bra med 801D
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Anbefaler at du får tak i en forsterker som dobler nedover,

Mvh
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Du kan se det på stereophile sine målinger. Effekten øker ved halvering av impedans for så å reduseres en god del ved enda en halvering.
Interessant, har du noen lenker? På lav impedans er det vel uansett snakk om lav effekt. Man snakker om at lyden ruller av på høye toner, men spørsmålet er om dette er innenfor hørbare frekvenser under 20kHz.
Ikke helt med på hva du mener med "på lav impedans er det vel uansett snakk om lav effekt" Effekten høyttaleren ønsker å dra er avhengig av spenningen på utgangen til forsterkeren og impedansen til høyttaleren. En høyttaler kan ha høye og lave impedanser gjennom hele frekvensområdet avhengig av konstruksjon. Ved en gitt utspenning fra forsterkeren vil en lav impedans prøve å dra mye strøm. Dersom forsterkeren ikke kan levere denne strømmen går effekten ned.

Mc har laget forsterkerne sine slik fordi i de aller fleste tilfeller er det ikke nødvendig med høy effekt over mer enn ca en dobbling/halvering av impedansen. Det er jo slik at følsomheten til høyttaleren er omvendt av impedansen så det ordner seg i stor grad selv. Problemet oppstår først om man kobler en høyttaler som går ned til f.eks 2 ohm i bassen, på en 8 ohms tapping. Da vil ikke forsterkeren klare å levere de forventede effektene. 400w i 8 ohm kan kanskje være redusert til 200w i 2ohm. Dette selv om forsterkeren makter nær 800w i 4 ohm. Løsningen er å bruke 4 ohm uttaket. Da leveres de de samme 800w i 2ohm.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Høyttalerene trenger det, mange liksom watt ute å går
 

Bluepower

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Innlegg
31
Antall liker
16
Jeg har 801D og Pass Labs XA160.5 og det fungerer veldig bra :)
Jeg kjører også Pass Labs XA160.5 på mine 800Diamond, og det spiller veldig bra!
Spiller meget høyt uten at forsterkeren får pusteproblemer med "kun" 160 watt.
Hadde 802Dia tidligere, som også var en god match mot Pass Labs!
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Har du B&W 800, 801 eller 802 selv? Har prøvd mange forskjellige forsterkere på mine 801D, de fleste kneler,
Har derimot hatt god erfaring med forsterkere som dobler hele vegen ned
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Har du B&W 800, 801 eller 802 selv? Har prøvd mange forskjellige forsterkere på mine 801D, de fleste kneler,
Har derimot hatt god erfaring med forsterkere som dobler hele vegen ned
Men er det fordi de dobler, eller fordi det er skikkelig laget?

Det ene utelukker ikke det andre.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Har du B&W 800, 801 eller 802 selv? Har prøvd mange forskjellige forsterkere på mine 801D, de fleste kneler,
Har derimot hatt god erfaring med forsterkere som dobler hele vegen ned
Men er det fordi de dobler, eller fordi det er skikkelig laget?

Det ene utelukker ikke det andre.
Det er jo selfølgelig sant, men det gjelder jo uansett hvilken type forsterker det er snakk om. Så heller en dårlig som dobler enn en dårlig som ikke gjør det, og det samme med de gode. Litt usikker på hva du mener med gode forsterkere da, men med ett budsjett på 100000 skulle det være unødvendig å kjøpe no dritt
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Med 100K til rådighet finnes det bøttevis av dårlige valg. Veldig mye dyr hi-fi er laget for å ha en egensignatur. I min bok er det da dårlig laget. En forsterker skal forsterke signalet og ikke noe mer.

I forhold til wattdiskusjonen så kan du jo f.eks se på DHT single ended klasse A forsterkere med rør. Ikke mye dobbling av effekt der. De kan likevel være forbasket bra på lettdrevne høyttalere.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Det er jo det som er hele poenget her, dette er allt annet en lettdrevne høyttalere og da skjønner jeg ikke hvorfor du blander små rørforsterkere
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Overrasket over hvor "lite" strøm det er i Mc. Satt opp et sett 803 dia nylig hvor kunde hadde mc452 fra før, den må jobbe hardt! Ved andre anledninger har jeg fått testet ma 7000, ma 6900 og mc 1201 uten å bli overbevist. 802 har jeg prøvd på jobben med classe ca m600 og det fungerer jo fint. Finnes sikkert mer kompakte løsninger der ute Devialet ser i det minste spennende ut :)
Nå er det vel slik at én watt er én watt (1 J/s), men du er langt fra den første som snakker om "strømsterke" forsterkere og argumenterer for at de er "sterkere" - selv om vi snakker om samme antall watt. Spørsmålet er om dette medfører riktighet, og isåfall, hva er forklaringen som ligger bak? Jeg har ikke svaret, men jeg kan prøve meg på noen innspill:
En veldig forenklet forklaring på hvorfor man nevner strømsterke forsterkere. Watt er en kombinasjon av Volt og Ampere. Desto lavere last i Ohm (R), desto større blir Ampere (I) delen og Volt (V) delen blir mindre ved samme watt. V = I * R eller I = V / R. Når man halverer motstanden så dobler man antall ampere som kjøres ut fra forsterkeren. Dersom man har en motstand på 8Ohm, men dipper ned i 2Ohm i deler av frekvensregisteret så vil man ved en spenning på 10v levere 1.25 ampere ved 8 ohm (ampere = 10/8 ) mens man trenger 5 ampere (ampere = 10/2) å levere samme spenning ved 2Ohm. En strømsterk forsterker er kort fortalt en som klarer å levere mye ampere og er stabil ved lav impedans på høyttalerne.

Dempefaktor vil også spille inn da dette er motstanden på utgangen på forsterkeren, men her finnes det flere måter å oppgi dempefaktor på da den beregnes som Ohm på det som skal drives delt på Ohm på utgangen. Ohm på det som skal drives er det som varierer i oppgitte tall (kan f. eks. være mot 8Ohm, 4Ohm osv.) og Ohm på utgangen er frekvensavhengig. F. eks. så er min forsterker oppgitt til å være mindre enn 0.016 ohm ved 1khz og oppgitt mot 8Ohm på det som skal drives så har den en dempefaktor på 500 ved 1khz. Ved 20khz så er den oppgitt til en dempefaktor på 100 når 8Ohm skal drives, noe som gir en utgangsimpedans på 0.08Ohm ved 20khz. Dersom dempefaktor hadde vært oppgitt mot 4Ohm så ville den vært henholdsvis 250 og 50. Forsterkere med høy dempefaktor har normalt sett bedre kontroll på høyttaler elementene enn forsterkere med lav dempefaktor.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Det er jo det som er hele poenget her, dette er allt annet en lettdrevne høyttalere og da skjønner jeg ikke hvorfor du blander små rørforsterkere
Ganske enkelt fordi dobbling av effekt og kvalitet ikke henger sammen.

Det er det jo ikke hevdet heller, men små rør forsterkere har ikke mulighet til å drive disse høyttalerene, og trådstarter ønsker råd om forsterkere som klarer dette.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Ja, og en forsterker som driver dobbling er absolutt ikke noe kriterium, siden (som du selv sier) dobblingen ikke har noe med kvalitet å gjøre som sådan.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ja, og en forsterker som driver dobbling er absolutt ikke noe kriterium, siden (som du selv sier) dobblingen ikke har noe med kvalitet å gjøre som sådan.
Der tar du helt feil, det du sier er jo at en 5 watter kan drive disse høyttalerene så lenge det er en kvalitets forsterker ( hva du mener med det begynner å bli et mysterium. Så kom gjerne med forslag) Dette stemmer over hode ikke. Har som sagt 801D selv, og har jobbet mye for å finne de rette forsterkere til disse. Det er derfor jeg anbefaler forsterkere som klarer den jobben. Du derimot bidrar lite med det, og sier at alle forsterkere med egensignatur/ farging av lyd er dårlige forsterkere? Samtidig nevner du rør forsterkere, når i allverden ble de nøytrale?
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Spennende valg, stilig forsterker - kom gjerne tilbake m kommentarer om hvordan det ble
 
Topp Bunn