Forsterkere Forsterker til Dynaudio Special Forty

twood

Medlem
Ble medlem
17.08.2015
Innlegg
23
Antall liker
10
Hei. Ser ut som om det blir nye høytalere over nyttår - Dynaudio Special Forty. Jeg har (foreløpig) "kun" en Hegel H80 til å drive disse. Blir dette for pyslete? Eller er H80 en grei løsning? Har ingen behov for å spille (fryktelig) høyt men ønsker selvsagt en forsterker som kan "sette seg i respekt". Hva tror dere? Funker det med H80?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.284
Antall liker
3.369
Torget vurderinger
49
Hei. Ser ut som om det blir nye høytalere over nyttår - Dynaudio Special Forty. Jeg har (foreløpig) "kun" en Hegel H80 til å drive disse. Blir dette for pyslete? Eller er H80 en grei løsning? Har ingen behov for å spille (fryktelig) høyt men ønsker selvsagt en forsterker som kan "sette seg i respekt". Hva tror dere? Funker det med H80?
Grattis med nye høyttalere:)
Det funker sikkert helt greit, men du vet ikke før du har prøvd:)
Selvfølgelig vil du kunne få mer ut av høyttalerne med en sterkere forsterker, men slik er det jo alltid.
 

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Innlegg
94
Antall liker
52
Hei. Ser ut som om det blir nye høytalere over nyttår - Dynaudio Special Forty. Jeg har (foreløpig) "kun" en Hegel H80 til å drive disse. Blir dette for pyslete? Eller er H80 en grei løsning? Har ingen behov for å spille (fryktelig) høyt men ønsker selvsagt en forsterker som kan "sette seg i respekt". Hva tror dere? Funker det med H80?
Bør gå fin-fint. Har selv brukt en Primare i21 på et par Focus 140 i flere år, og selv om en mer strømsterk forsterker nok hadde vært mer optimalt, så fungerte det fint.
 

tkjoerlaug

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
84
Antall liker
36
Torget vurderinger
2
Kombinasjonen din vil nok fungere. Jeg har spilt på focus 160 med H80 og de er vel i samme vektklasse som Special Forty, selv om S40 er en mye bedre høyttaler. Da jeg kjøpte dette ble jeg advart om at H80 var alt for svak, men jeg koste meg likevel med kombinasjonen i over ett år før jeg kastet meg på karusellen og tok turen innom H300, H160, Focus 340 og H360. Jeg venter nå Contour C20 som jeg skal bruke sammen med H360.

Tror jeg på sikt ville vurdert H160 som er veldig mye for pengene, og halv pris i forhold til en ny H190. Denne gav et klart løft på focus 160, med mye kraftigere og strammere bass, men også mer briljans i lysere toner. H160 har jeg sett flere steder på tilbud etter H190 kom og den er grei å få tak i brukt.
 
M

MusicBear

Gjest
Hei. Ser ut som om det blir nye høytalere over nyttår - Dynaudio Special Forty. Jeg har (foreløpig) "kun" en Hegel H80 til å drive disse. Blir dette for pyslete? Eller er H80 en grei løsning? Har ingen behov for å spille (fryktelig) høyt men ønsker selvsagt en forsterker som kan "sette seg i respekt". Hva tror dere? Funker det med H80?


Jeg tror H90 er så mye bedre enn H80 at jeg for alt i verden ikke ville lart være å unne meg det. Og dersom bankkontoen din tillater det vill jeg investert i en H190, for med denne kombinasjon vil du trolig aldri tenke på å bytte anlegg. Vær også klar over at store forsterkere i de aller, aller fleste tilfeller spiller bedre (enn mindre forsterkere) på lavt volum. Mange vil nok hevde H190 er en for stor forsterker, men det er kun de som aldri før har hørt hva en stor forsterker gjør med en liten KVALITETS-høyttaler.

Hehe, og tar du Lotto'n, kan du putte på Dynaudio's nyvinning hva subber angår; Dynaudio Sub 6 til kun kr 50.000 for to stykker :)
Disse nyutviklede subbene forvandler høyttalerne dine til en 3-veiss konstruksjon - altså ingen typiske sub-problemer - men skal ikke forvirre mer i tilfelle Lotto'n ikke slår inn.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.628
Antall liker
4.280
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
En 12 liters stativhøyttaler med 17cm basselement og driftseffekt på 86dB....
I denne kan du trygt tømme 200 watt.. For å vekke denne til dynamikk og sprut ville jeg hatt 200 strømsterke watt, og ikke av den silkemyke snille sorten..
Disse trenger futt og fart, og ja, jeg snakker av erfaring.. ;)

M
 

twood

Medlem
Ble medlem
17.08.2015
Innlegg
23
Antall liker
10
hmm.. mange gode svar her. Problemet er at økonomien strekker ikke til med tanke på kjøp av ny forsterker akkurat nå. Grunnen til at jeg skrev "ser ut som om det blir nye høytalere over nyttår" var at jeg ikke har kjøpt de enda men at jeg som "julepresang" har fått godkjent fra fruen å kjøpe nye høytalere. Etter en del søk på nett fikk jeg veldig sansen for S40. Det eneste ankepunktet er om jeg heller skal selge H80'en og kjøpe både ny forsterker og høytalere innenfor totalsummen som S40 og salg av H80 vil gi meg.. Alternativ kjøpe S40 og vente på bedre tider og kanskje kjøpe en brukt forsterker om et års tid.
 
M

MusicBear

Gjest
En 12 liters stativhøyttaler med 17cm basselement og driftseffekt på 86dB....
I denne kan du trygt tømme 200 watt.. For å vekke denne til dynamikk og sprut ville jeg hatt 200 strømsterke watt, og ikke av den silkemyke snille sorten..
Disse trenger futt og fart, og ja, jeg snakker av erfaring.. ;)

M


Åhhhhh, er det virkelig flere enn meg som tør innrømme at man ikke får nok power...
Hehe, jeg holdt på å si i mitt forrige innlegg; bruk ikke noe mindre enn H190 (men jeg tørte ikke helt i frykt for å bli sett på som effekt-gal).
 
H

hifierik

Gjest
Alternativ kjøpe S40 og vente på bedre tider og kanskje kjøpe en brukt forsterker om et års tid.
Det låter som en bra plan, då hinner du lyssna in dig på vad DU vill ha och behöver... och samtidigt njuta av musik ur mycket fina högtalare. Därefter kan det bara bli bättre och det är värt att vänta lite på. Rom byggdes inte på en dag, tålamod lönar sig.

Erik
 

twood

Medlem
Ble medlem
17.08.2015
Innlegg
23
Antall liker
10
Alternativ kjøpe S40 og vente på bedre tider og kanskje kjøpe en brukt forsterker om et års tid.
Det låter som en bra plan, då hinner du lyssna in dig på vad DU vill ha och behöver... och samtidigt njuta av musik ur mycket fina högtalare. Därefter kan det bara bli bättre och det är värt att vänta lite på. Rom byggdes inte på en dag, tålamod lönar sig.

Erik
Ja jeg tror det blir løsningen. Har vi dag B&W 686 S2 så det blir uannsett en ny verden lydmessig å gå over til S40.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Alternativ kjøpe S40 og vente på bedre tider og kanskje kjøpe en brukt forsterker om et års tid.
Det låter som en bra plan, då hinner du lyssna in dig på vad DU vill ha och behöver... och samtidigt njuta av musik ur mycket fina högtalare. Därefter kan det bara bli bättre och det är värt att vänta lite på. Rom byggdes inte på en dag, tålamod lönar sig.

Erik
Ja jeg tror det blir løsningen. Har vi dag B&W 686 S2 så det blir uannsett en ny verden lydmessig å gå over til S40.
Enig.Du vil få glimrende lyd med H80/S40.Det kan selvsagt bli bedre men det koster også mer penger osv.osv
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
En 12 liters stativhøyttaler med 17cm basselement og driftseffekt på 86dB....
I denne kan du trygt tømme 200 watt.. For å vekke denne til dynamikk og sprut ville jeg hatt 200 strømsterke watt, og ikke av den silkemyke snille sorten..
Disse trenger futt og fart, og ja, jeg snakker av erfaring.. ;)

M
Enig. 200 watt for å spille optimalt, litt over halvparten for å spille "bra" vil jeg si.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.969
Antall liker
1.303
Torget vurderinger
2
Er så stor forskjell hva som er mer enn nok watt på britiske HiFi-forum og hifisentralen. Må gange effekten med et sted mellom x2 og x3 for å konvertere til norsk standard.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.628
Antall liker
4.280
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Er så stor forskjell hva som er mer enn nok watt på britiske HiFi-forum og hifisentralen. Må gange effekten med et sted mellom x2 og x3 for å konvertere til norsk standard.
Har du prøvd en slik høyttaler på 86dB med en 80 watts forsterker? Britene bor trangt med naboer på begge sider og spiller sjelden høyt....

M
 

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Innlegg
94
Antall liker
52
En 12 liters stativhøyttaler med 17cm basselement og driftseffekt på 86dB....
I denne kan du trygt tømme 200 watt.. For å vekke denne til dynamikk og sprut ville jeg hatt 200 strømsterke watt, og ikke av den silkemyke snille sorten..
Disse trenger futt og fart, og ja, jeg snakker av erfaring.. ;)

M
Enig. 200 watt for å spille optimalt, litt over halvparten for å spille "bra" vil jeg si.
Dynaudios definisjon av optimalt er tydeligvis 150 W per element. Har selv oppgradert til Focus 20 XD – som vel omtrent er det samme som en aktiv S40 – og de har 2x150W per høyttaler.
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
En 12 liters stativhøyttaler med 17cm basselement og driftseffekt på 86dB....
I denne kan du trygt tømme 200 watt.. For å vekke denne til dynamikk og sprut ville jeg hatt 200 strømsterke watt, og ikke av den silkemyke snille sorten..
Disse trenger futt og fart, og ja, jeg snakker av erfaring.. ;)

M
Enig. 200 watt for å spille optimalt, litt over halvparten for å spille "bra" vil jeg si.
Dynaudios definisjon av optimalt er tydeligvis 150 W per element. Har selv oppgradert til Focus 20 XD – som vel omtrent er det samme som en aktiv S40 – og de har 2x150W per høyttaler.
Watt er ikke nødvendigvis watt. Regner med at dynaudio måler konservativt. Forøvrig regner jeg med at motstanden i Focus 20 ikke er 6 ohm.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Det var en fin julepresang. Jeg er helt sikker på at det er smartere å kjøpe høyttalerene du har lyst på og bruke eksisterende forsterker, enn å gå for en dårlig mellomløsning. H80 er bra nok. Et alternativ til Dynaudio S40 er Harbeth C7ES3 som forhandles av Audioaktøren og Hagto Audio. Jeg har selv to par, og er kjempefornøyd. Les gjerne mer i Harbeths vennetråd eller her. Harbeth - Loudspeakers - C7ES-3
De driver jeg med 2x50 watt (Arcam Solo Music), så da hadde du i hvert fall aldri behøvd å oppgradere forsterker. Og ingen høyttaler gjengir mellomtone mer naturlig.

Hei. Ser ut som om det blir nye høytalere over nyttår - Dynaudio Special Forty. Jeg har (foreløpig) "kun" en Hegel H80 til å drive disse. Blir dette for pyslete? Eller er H80 en grei løsning? Har ingen behov for å spille (fryktelig) høyt men ønsker selvsagt en forsterker som kan "sette seg i respekt". Hva tror dere? Funker det med H80?
 
Topp Bunn