...KEF, Monitor Audio, Bowers&Wilkins, Mission/Cyrus, Wilson Benesch, Neat, IMF, Wharfedale, Acoustic Energy, ProAc, Linn, Naim, Rega, Epos, PMC, Leak, ATC, Mordaunt Short, Heybrook, JPW, Meridian, Living Voice, Kelly, Richard Allan, ALR, Jordan, Castle, Ruark, Royd, Morel, Lowther... puuuh, lista over gode ht-produsenter i UK er lang etter hvilken som helst definisjon.De siste femti år? Quad, Tannoy, Rogers, Spendor, Harbeth...Den lista blir lang!
Temmelig OT dette etterhvert, tildels min feil. Sorry. Men det er jo lett å starte en egen tråd om gode båndhøyttalere; hvor SL3000 teller fint inn i rekken.På hifiguiden på Hamar står det et sett celestion sl 3000.
Er det ok saker, ser noe merkelig ut.
Håvard
Det er veldig fine høyttalere, Haavard...om du får dem til å våkne! De er så hysterisk tungdrevne at du ville trenge en krysning av Vøringsfossen,et sveiseapparat og en gigantisk transistorforsterker..... ;-)På hifiguiden på Hamar står det et sett celestion sl 3000.
Er det ok saker, ser noe merkelig ut.
Håvard
Transistor ???? ughDet er veldig fine høyttalere, Haavard...om du får dem til å våkne! De er så hysterisk tungdrevne at du ville trenge en krysning av Vøringsfossen,et sveiseapparat og en gigantisk transistorforsterker..... ;-)
Åssen er det med rom til de høyttalerene.?tror aw180 kan funke bra med sl700, da sl700 har en litt lys klang og er relativ ekspandert i øvre mellontone/nedre diskant.
jeg har et par sl600si, som av mange er regnet som selve klassikeren i denne serien, og denne er litt mørkere og varmere i målet enn sl700.
men både sl6, sl600, sl600si og sl700 er fantastiske høyttalere - arguably blant de beste monitorene i hi-fi'ens lange og brokete historie.
når det gjelder lav følsomhet og watt, så treffer vidar p spikeren på hodet med sine kommentarer. sl-serien er ikke lagd for å sprenge trommehinner (selv om de spiller mer enn høyt nok for de fleste (oppegående) mennesker), og gitt at forsterkeren er utstyrt med en god strømforsyning, så spiller det mindre roller om man har 30 watt eller en million watt.
mine erfaringer: sl600si spiller strålende med 30 gode rørwatt, samtidig som jeg har hørt store transistortrinn spille grått, flatt og trist når de har vært tilkoblet disse høyttalerne.
Apetechno på SL 6baluba skrev:SL6 fungerte godt på en stor Sansui AU 607 DR. 90 strømsterke watt gjorde at de våknet i min stue, så det handler nok også her mye om strømstyrke. Når det gjelder manglende nivå i toppen så har jeg sett målinger som viser at SL6 gikk ganske snorrett til over 20k. Grunnen til at diskanten føles litt tilbaketrukket er at kobberdomen har en oppbryting rundt 22k, og er derfor utenfor det hørbare området til programmaterialet. Alu og plast bryter opp lenger nede. Det var i alle fall Celestions forklaring på åttitallet. De hevdet at det ikke var diskant, men forvrengning som manglet.
Og det kan jeg si meg enig i etter å ha brukt SL6 i heimen i over 15 år. Jeg har de fortsatt, men de er egentlig gitt bort til min gamle kollega i studio som ikke har hentet dem enda. Han skal sette dem i stand etter at de ble voldtatt med apetekno av en ape som var på besøk en ellers rolig kveld.
Der er det som jeg fant ut til slutt. Plutselig var den diskanten som noen ganger føltes fraværende på plass. Om den ruller av i toppen kan jeg ikke avkrefte eller bekrefte, men den målingen jeg har sett rullet ikke av under 20k. Men jeg har jo ikke foretatt målingen selv, og er uansett svært lite opptatt av måling.Skink_123 skrev:Apetechno på SL 6baluba skrev:SL6 fungerte godt på en stor Sansui AU 607 DR. 90 strømsterke watt gjorde at de våknet i min stue, så det handler nok også her mye om strømstyrke. Når det gjelder manglende nivå i toppen så har jeg sett målinger som viser at SL6 gikk ganske snorrett til over 20k. Grunnen til at diskanten føles litt tilbaketrukket er at kobberdomen har en oppbryting rundt 22k, og er derfor utenfor det hørbare området til programmaterialet. Alu og plast bryter opp lenger nede. Det var i alle fall Celestions forklaring på åttitallet. De hevdet at det ikke var diskant, men forvrengning som manglet.
Og det kan jeg si meg enig i etter å ha brukt SL6 i heimen i over 15 år. Jeg har de fortsatt, men de er egentlig gitt bort til min gamle kollega i studio som ikke har hentet dem enda. Han skal sette dem i stand etter at de ble voldtatt med apetekno av en ape som var på besøk en ellers rolig kveld.
Jaja, det låter bra på ekstremt lave nivåer ;P
Kopperdomen er litt lavere enn "bånn i kassa" db messig, men det folk merker som null diskant er sikkert fordi de har hatt en forsterker som ikke har klart å drive celestionene skikkelig. Det er diskanten på disse som dypper ned i nær 2 ohm og krever en del strøm fra forsterkeren.
De ruller jo av oppover i frekvens og.'
Correct me if I am wrong.