forsterker til Celestion SL700?

Errevs

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
12
Antall liker
0
hei,

har et par Celestion SL700, noen som har noen forslag til forsterker i prisklassen 8-10k?

på forhånd takk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Celestions beste noensinne montro? Man kan sågar argumentere for at de er noen av de beste små ht'ere ever. Veldig krevende ht'ere. Kan være ufattelig gode med de originale stativer og riktig kilde og forsterker, men jeg kan ikke hoste opp noen gode forslag i lav prisklasse; dette er highend monitorer og fordrer utstyr deretter.
Jeg likte både de og SL600 veldig godt; de laget "lyd" på mye rart utstyr, men blomstret kun opp på det aller beste.
Dvs; lyd får du, men SL700 får du ikke med mindre du finner supre kilder og forsterkere som passer de godt. De er notoriske på matching.

F.eks så ble en ellers utmerket Thorens TD3001 og ditto utmerkede Audiolab 8000C/P (2x100W) alt for enkelt for de; med en daff og likegyldig lyd som følge. LP12/NAC72/HiCap/NAP250 (2x75W) (om jeg ikke husker helt feil) blåste enormt liv i de i forhold. Øredøvende høyt kan man ikke spille med de uansett, så watt er ikke noe poeng imo. Likedan; eiere av slike ht'ere finner uansett ikke glede i blødende trommehinner. Noen vil argumentere for at deres lave følsomhet (i praksis rundt elelr under 80dB var det ikke?) fordrer watt; men det er optimistisk i beste fall, fordi dette ikke er ht'erne for de SPL-hungrige uansett. Jeg vil si at deres tendens til laidback fnysing av enkel elektronikk fordrer elektronikk med virkelig grep og bastanthet, ala f.eks Naim olive osv om man kan leve med sistnevntes upfront og drivende presentasjon.
De er forresten så transparente at man slipper ikke unna med noe kjip kilde.

Mvh Vidar P
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nok engang, Vidar, en usedvanlig presis og kunnskapsrik ytring. Er forøvrig hjertens enig i at disse rager helt der oppe blant Celestions beste, og i min bok er de helt på toppen. Men som det sies, de gir pokker ikke ved dørene. Disse har jeg hørt med Naim elektronikk (men som den Naim-novise jeg er, aner jeg ikke hva det var. Har aldri falt for disse merkelige modellbetegnelsene. Lyden, derimot...) Kilden var i alle fall en Linn CD12, og himmel, det låt fantastisk fint. Nå mener jeg ikke at du må opp i astronomiske beløp, men mid-fi får dem til å låte som en Jaffa-monitor (appelsinkasse med billige elementer...) Har du utstyr fra før? Umiddelbart tror jeg de hadde likt forsterkeri fra Muse, eksempelvis mod. 100 eller 160..Eller Naim, selvfølgelig..Gratulerer med fantastiske høyttalere! Jfr. Ken Kessler er det noe av det beste som noensinne har kommet fra England!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Impulse; tipper CD12/NAC/NAP (Naim Audio Control/Naim Audio Power, tallene på effekttrinnet er samlet effekt i 4 ohm begge kanaler; slik at NAP250 er på 2x125W i 4 ohm... så enkelt som det) ikke låt ille med SL700 nei... det var igrunnen noe i den linja jeg selv foreslo ja :)
Muse har jeg aldri hørt på små UK ht'ere av denne typen, så jeg har ingen anelse; men det du foreslår pleier jo å være rett.

KK er en raring... skjønt jeg er enig i at SL700 er noe av det bedre fra UK, men KK tar bare liksom litt for mye av innimelloom, eller hva? Når jeg begynner å scanne harddisken for topp ht'ere fra UK så blir det ikke rent få de siste 50 år... la oss begynne med Quad ESL-57 f.eks... noe form for 50-års jubileum i år.

Mvh Vidar P
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
;-) Tusen takk for den! Og "Right back at you" som det heter! :) Muse lager uforskammet gode forsterkere, noe jeg nylig opplevde nok en gang, da en noe tilårskommen Muse One Hundred spilte så vanvittig fint på anlegget til en kamerat at vi satt med brede smil hele kvelden...
Enig med deg i at Kessler er en raring, han har jo for øvrig en forkjærlighet for netopp Quad (noe som er høyst forståelig og ikke sært og rart i det hele tatt!), men tar av så det virkelig griner etter innimellom. Men morsom er han..:)

De siste femti år? Quad, Tannoy, Rogers, Spendor, Harbeth...Den lista blir lang!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De siste femti år? Quad, Tannoy, Rogers, Spendor, Harbeth...Den lista blir lang!
...KEF, Monitor Audio, Bowers&Wilkins, Mission/Cyrus, Wilson Benesch, Neat, IMF, Wharfedale, Acoustic Energy, ProAc, Linn, Naim, Rega, Epos, PMC, Leak, ATC, Mordaunt Short, Heybrook, JPW, Meridian, Living Voice, Kelly, Richard Allan, ALR, Jordan, Castle, Ruark, Royd, Morel, Lowther... puuuh, lista over gode ht-produsenter i UK er lang etter hvilken som helst definisjon.

Skulle vært moro å høre Muse; de er liksom en slik "outsider" som man vanligvis finner omtalt i nisje-magasiner ala Absolute Sound, men ellers lite utbredt blant entusiaster flest (?). Iallefall blant meningmann som meg selv.

Mvh Vidar P
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
På hifiguiden på Hamar står det et sett celestion sl 3000.
Er det ok saker, ser noe merkelig ut.

Håvard
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På hifiguiden på Hamar står det et sett celestion sl 3000.
Er det ok saker, ser noe merkelig ut.

Håvard
Temmelig OT dette etterhvert, tildels min feil. Sorry. Men det er jo lett å starte en egen tråd om gode båndhøyttalere; hvor SL3000 teller fint inn i rekken.

Forsterkere til SL700? Prøv før du kjøper noe som helst! De er uforutsigbare! Ta en god gløtt på kilden også med det samme.

Mvh Vidar P
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
JEG HAR TIDLIGERE HVERT EIER AV ET PAR SL 600.MIN ERFARING ER AT DE TRENGER EN STRØM STERK FORSTERKER .JEG HAR GOD ERFARING MED DP FORSTERKERE TIPPER EN 6.12 HP KUNNE PASSE ELLER TILOGMED 600 ALT KOMMER ANPÅ SYSTEM TILPASSING
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
På hifiguiden på Hamar står det et sett celestion sl 3000.
Er det ok saker, ser noe merkelig ut.

Håvard
Det er veldig fine høyttalere, Haavard...om du får dem til å våkne! De er så hysterisk tungdrevne at du ville trenge en krysning av Vøringsfossen,et sveiseapparat og en gigantisk transistorforsterker..... ;-)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det er veldig fine høyttalere, Haavard...om du får dem til å våkne! De er så hysterisk  tungdrevne at du ville trenge en krysning av Vøringsfossen,et sveiseapparat og en gigantisk transistorforsterker..... ;-)
Transistor ???? ugh


Håvard
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Og for å holde oss litt mer OT, SL-3000 og SL-7000 fikk vi aldri til å spille musikk uansett hva vi koblet på, prøvde aldri sveiseapparat da, men det heftigste fra Aragon og EC klarte ikke å lage noe liv i dem..
Husker Mondial A-250 hørtes ut som en treg 5 watter på de modellene, heller ikke AW-250 eller Aragon Aurum / Palladium klarte å trille frem så veldig mye ut av de modellene der, ikke så mye at jeg fikk noe hakeslep hvertfall..
Aurum og Palladium sammen med en fet Denon DCD-huskerikke spiller var det som jeg syns låt best på Celestion den gangen, men til den prisen så var det mye som overgikk den komboen der..

Personlig så har jeg aldri hørt SL-600, 700, 3000 eller 7000 spille musikk, så jeg har egentlig ikke så mye positivt og bidra med :-[
Men det har rent mye vann i elva siden den gang, så det er garantert ikke umulig å få Celestion til å spille musikk, det er bare å lytte til hva Vidar og impulse har å si, dette er gutter som vet hva de snakker om og har prøvd/hørt det meste.!
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.279
Tilbake til MUSE anbefalingene.
Solgte for nylig min MUSE one hundred veldig billig til en lykkelig kjøper. Sammenlignet med Naim forsterkeri vil jeg nok beskrive Muse som litt laid-back, og koblet til Celestion kan det kanskje bli en anelse tamt. Men kontroll, det har den i bøtter og spann i likhet med storebror one-hundred-sixty. Begge disse går alt for billig på bruktmarkedet, sammenlignet med annet utstyr.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
tror aw180 kan funke bra med sl700, da sl700 har en litt lys klang og er relativ ekspandert i øvre mellontone/nedre diskant.

jeg har et par sl600si, som av mange er regnet som selve klassikeren i denne serien, og denne er litt mørkere og varmere i målet enn sl700.
men både sl6, sl600, sl600si og sl700 er fantastiske høyttalere - arguably blant de beste monitorene i hi-fi'ens lange og brokete historie.

når det gjelder lav følsomhet og watt, så treffer vidar p spikeren på hodet med sine kommentarer. sl-serien er ikke lagd for å sprenge trommehinner (selv om de spiller mer enn høyt nok for de fleste (oppegående) mennesker), og gitt at forsterkeren er utstyrt med en god strømforsyning, så spiller det mindre roller om man har 30 watt eller en million watt.
mine erfaringer: sl600si spiller strålende med 30 gode rørwatt, samtidig som jeg har hørt store transistortrinn spille grått, flatt og trist når de har vært tilkoblet disse høyttalerne.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
tror aw180 kan funke bra med sl700, da sl700 har en litt lys klang og er relativ ekspandert i øvre mellontone/nedre diskant.  

jeg har et par sl600si, som av mange er regnet som selve klassikeren i denne serien, og denne er litt mørkere og varmere i målet enn sl700.
men både sl6, sl600, sl600si og sl700 er fantastiske høyttalere - arguably blant de beste monitorene i hi-fi'ens lange og brokete historie.

når det gjelder lav følsomhet og watt, så treffer vidar p spikeren på hodet med sine kommentarer. sl-serien er ikke lagd for å sprenge trommehinner (selv om de spiller mer enn høyt nok for de fleste (oppegående) mennesker), og gitt at forsterkeren er utstyrt med en god strømforsyning, så spiller det mindre roller om man har 30 watt eller en million watt.
mine erfaringer: sl600si spiller strålende med 30 gode rørwatt, samtidig som jeg har hørt store transistortrinn spille grått, flatt og trist når de har vært tilkoblet disse høyttalerne.    
Åssen er det med rom til de høyttalerene.?
Alle de gangene jeg har hørt dem så har det vært store rom på minst 30 kvadrat, kan mindre rom være en fordel.?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg har Sl 700 se og Sl6s og har hørt sl600 og sl600si. Dette er høytalere med lik dimensjon i kabinettet og er nært beslektet. Sl6s er meget organisk og høres veldig forskjellig ut på forskjellig forsterkeri. 600 er lik 6 med kopperdome men krever mer av forsterkeren. SL700 se er det beste jeg har hørt av dem alle. En helt fantastisk minimonitor men som dessverre er meget krevende mhp forsterker. En del eiere av disse har nok aldri hørt deres potensiale. Selv ble jeg fornøyd nok med en mosfet Dynamic Presicion 600 som dersom du finner den nok kan kjøpes i din prisklasse. Ellers er det ingen øvre grense på forsterkersiden i kvalitet, strømsterk må det uansett være. Vet ikke om en EC 180 er beste match.

Ikke enig om at den er lys i klangen, gjennomsiktig vil jeg heller kalle den med et lite forbehold om forskjeller mellom sl700 og sl700 se. Sl700 ble beskrevet som en dynamisk Martin Logan CLS som kanskje henspiller på at flere synes den er mot det lyse.

Mitt eget anlegg låter bedre på akustisk musikk i henhold til en levende akustisk referanse enn det beste high end jeg har hørt, som alltid har en tendens til å smøre ut musikken med bredere pensel enn virkeligheten.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Bakgrunnen for sl700:

Martin Colloms var med på dette forsøket å lage det ultimate høytaleren for en vanlig gjennomsnittlig engelsk stue: relativt liten og godt møblert. Dette var siste utvikling i serien som begynte med Sl6 og som revolusjonerte minimonitorene på 80-tallet og første til masse nyutvikling av høytalere. Dette ble en referansehøytaler som falt litt mellom to stoler: for dyr og den manglet absolutt dypbass. I Norge ble den solgt relativt rimelig til under 20 000 kroner for 15 år siden på hifiklubben og det var langt rimeligere enn i USA som ellers var et stort marked for eksotiske høytaler. Selv om den manglet dypbassen var det Atkinssons (Stereophile) hjemmehøytaler i en evighet (til ham å være)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En tilføyelse ang dypbass; Celestion ofret en hel del følsomhet på dypbassens alter, slik at SL700 hadde mer dypbass enn hva kassestørrelsen skulle tilsi på den tiden.
Dette merkes naturligvis best i små-/mellomstore rom og med virkelig god elektronikk.

Mvh Vidar P
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jepp og det som er av dypbass er ultrakjapp og presis. Utrolig hva en forsterker som DP600 får ut av bass i en liten trykkammerhøytaler. Har imidlertid et prosjekt på gang med en Dynabel Arges som kanskje er god nok til å bli værende dersom jeg får stilt det riktig inn.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Beklager for å vekke til live en meget gammel tråd, men som eier av både Gago's SL 600si og Impulse's(?) SL 700(?) har jeg lyst å fortelle at jeg har fått de til å svinge med EC sin 65w, og fantastisk og musikalsk på en adyton cordis 1.6 signature selv om det kunne ha vært litt mer i toppen i forhold til T+A. Det ble en anelse for analytisk med adyton pre og T+A A 1530 effektrinn, men lydbildet ble og større. Den kombinasjonen spilte meget bra på gode innspillinger.

Sl 700 virker både lysere og til å gå dypere enn SL 600si samt en anelse kjappere og til å spille høyere på samme nivå på volumknotten. Det var litt fra skive til skive hvilken høyttalere som låt best. Etter å ha lyttet mye til SL 700 så trodde jeg at Sl 600 si skulle falle igjennom. Men det eneste den oppleves som i forhold er en anelse mørkere i målet.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg brukte de originale SL6 i 16 år. Først med en 25w strømsterk klasse A fra junaiten. Det fungerte ikke 100%, men studier og anstrengt økonomi førte til at med de rette kablene (VdH) fungerte det helt ok for meg. Men skikkelig god lyd fikk jeg ikke ut av dem før jeg kjøpte en toppmodell fra Sansui på nittitallet. Da låt de enormt bra.

SL700 har vel aluminiumsdome, noe som gjør dem litt enklere å få godlyd ut av. Jeg tror at en rørforsterker basert på EL34 eller KT88 vil være glimrende, men en strømsterk transistorforsterker på opp mot 100w vil fungere aldeles glimrende. De er ganske tilgivelige høyttalere når det gjelder materiale så det er gode allround-ere for de som ikke spiller audiofile plater.

Første gang jeg hørte SL6 var det over Luxman rørforsterker på 30w. Den kombinasjonen forførte meg slik at jeg kjøpte slike uten å tenke meg mye om et par år senere.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Husker at jeg hørte høytt i gamle Danmarks HiFi klubb i Torggata. Rundt -86 tror jeg det var..
De spilte veldig bra med Electrocompaniet sin 250-watter og et beist av en Denon cdp :D

M
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Hei ser det er flere som vet hva de snakker om her!

Har hatt 600 i mange år og en, kamerat kjøprte 6 ern og en annen 700. Mener at alle har til felles at de er tunge og drive og ikke overivrige i diskanten for å si det pent. Et tysk high end blad satte 600 i nedre mellomklasse da de mente de bestemt hadde for lite diskant. Andre mente de manglet den forvrengningen som de fleste diskanter på den tiden var beheftiget med. Selv hadde jeg de i ett lite rom med kort lytteravstand, så det ble aldri behow for de helt store watt. Husker ikke navnet i farta men jeg hadde ett sensk byggesett på 70 ærlige watt, og en pick up som ga litt løft i diskanten så jeg ikke sovna....

Mitt råd er kvalitetsforsterker på mere enn minst 50 watt og kombo med litt lyst klingende utstyr ellers. vh.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
SL6 fungerte godt på en stor Sansui AU 607 DR. 90 strømsterke watt gjorde at de våknet i min stue, så det handler nok også her mye om strømstyrke. Når det gjelder manglende nivå i toppen så har jeg sett målinger som viser at SL6 gikk ganske snorrett til over 20k. Grunnen til at diskanten føles litt tilbaketrukket er at kobberdomen har en oppbryting rundt 22k, og er derfor utenfor det hørbare området til programmaterialet. Alu og plast bryter opp lenger nede. Det var i alle fall Celestions forklaring på åttitallet. De hevdet at det ikke var diskant, men forvrengning som manglet.

Og det kan jeg si meg enig i etter å ha brukt SL6 i heimen i over 15 år. Jeg har de fortsatt, men de er egentlig gitt bort til min gamle kollega i studio som ikke har hentet dem enda. Han skal sette dem i stand etter at de ble voldtatt med apetekno av en ape som var på besøk en ellers rolig kveld.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
SL6 fungerte godt på en stor Sansui AU 607 DR. 90 strømsterke watt gjorde at de våknet i min stue, så det handler nok også her mye om strømstyrke. Når det gjelder manglende nivå i toppen så har jeg sett målinger som viser at SL6 gikk ganske snorrett til over 20k. Grunnen til at diskanten føles litt tilbaketrukket er at kobberdomen har en oppbryting rundt 22k, og er derfor utenfor det hørbare området til programmaterialet. Alu og plast bryter opp lenger nede. Det var i alle fall Celestions forklaring på åttitallet. De hevdet at det ikke var diskant, men forvrengning som manglet.

Og det kan jeg si meg enig i etter å ha brukt SL6 i heimen i over 15 år. Jeg har de fortsatt, men de er egentlig gitt bort til min gamle kollega i studio som ikke har hentet dem enda. Han skal sette dem i stand etter at de ble voldtatt med apetekno av en ape som var på besøk en ellers rolig kveld.
Apetechno på SL 6 :(

Jaja, det låter bra på ekstremt lave nivåer ;P

Kopperdomen er litt lavere enn "bånn i kassa" db messig, men det folk merker som null diskant er sikkert fordi de har hatt en forsterker som ikke har klart å drive celestionene skikkelig. Det er diskanten på disse som dypper ned i nær 2 ohm og krever en del strøm fra forsterkeren.

De ruller jo av oppover i frekvens og.'

Correct me if I am wrong.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
baluba skrev:
SL6 fungerte godt på en stor Sansui AU 607 DR. 90 strømsterke watt gjorde at de våknet i min stue, så det handler nok også her mye om strømstyrke. Når det gjelder manglende nivå i toppen så har jeg sett målinger som viser at SL6 gikk ganske snorrett til over 20k. Grunnen til at diskanten føles litt tilbaketrukket er at kobberdomen har en oppbryting rundt 22k, og er derfor utenfor det hørbare området til programmaterialet. Alu og plast bryter opp lenger nede. Det var i alle fall Celestions forklaring på åttitallet. De hevdet at det ikke var diskant, men forvrengning som manglet.

Og det kan jeg si meg enig i etter å ha brukt SL6 i heimen i over 15 år. Jeg har de fortsatt, men de er egentlig gitt bort til min gamle kollega i studio som ikke har hentet dem enda. Han skal sette dem i stand etter at de ble voldtatt med apetekno av en ape som var på besøk en ellers rolig kveld.
Apetechno på SL 6 :(

Jaja, det låter bra på ekstremt lave nivåer ;P

Kopperdomen er litt lavere enn "bånn i kassa" db messig, men det folk merker som null diskant er sikkert fordi de har hatt en forsterker som ikke har klart å drive celestionene skikkelig. Det er diskanten på disse som dypper ned i nær 2 ohm og krever en del strøm fra forsterkeren.

De ruller jo av oppover i frekvens og.'

Correct me if I am wrong.
Der er det som jeg fant ut til slutt. Plutselig var den diskanten som noen ganger føltes fraværende på plass. Om den ruller av i toppen kan jeg ikke avkrefte eller bekrefte, men den målingen jeg har sett rullet ikke av under 20k. Men jeg har jo ikke foretatt målingen selv, og er uansett svært lite opptatt av måling.

Uansett så skal det ikke oppleves som svak diskant, og de testene som har konkludert med det har vært foretatt på feil forsterker. Jeg tror Celestion anbefaler forsterkere fra 30w til 200w eller noe slik, men de 30 skal sannelig være råsterke. Min 25w klasse A klarte ikke jobben skikkelig. Sansui AU 607 DR klarte jobben. Det gjorde også en gammel Pioneer fra slutten av syttitallet, men det var da også en gedigen sak. Og helt topp var det ikke.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Strømsterk er nøkkelen til disse, eller kvalitetswatt som de kalles
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
To Adyton 1.7 brokoblet får SL 700 til å synge ;D
 
Topp Bunn