Forsterker til å drive tunge laster

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg skal drive parallellkoblede basselementer (og sub-elementer etterhvert) i linjekilde. Til det trenger jeg forsterkere som med fryd og utmerket resultat driver de lavimpedante lastene jeg da får. Jeg vil ha så mange elementer i parallell som mulig for å trenge så få forsterkere i parallell som mulig. Hvilke forsterkere er egnet og vesentlig rimeligere en DPA1?
 
R

Roysen

Gjest
totte skrev:
Jeg skal drive parallellkoblede basselementer (og sub-elementer etterhvert) i linjekilde. Til det trenger jeg forsterkere som med fryd og utmerket resultat driver de lavimpedante lastene jeg da får. Jeg vil ha så mange elementer i parallell som mulig for å trenge så få forsterkere i parallell som mulig. Hvilke forsterkere er egnet og vesentlig rimeligere en DPA1?
Jeg tror du sliter litt med de kriteriene. DP, Krell, ML og Audio Research er jo kjente klassikere men også da utenfor prisleiet du antydet. Kanskje noe PA greier? Crown?

Mvh
Roysen
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Er ikke så sikker på om paralellkobling av mange elementer er så lurt. Du halverer jo impedansen hver gang. Eller funker det å seriekoble to par? Eller vet du mer enn meg her?

Mvh
Geir
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Eksempel: 4 basser på 8ohm hver.Seriekoble 2 og 2 så har du 16ohm på hvert par,koble disse parene i parallell så har du 8ohm på hele røkla ;) Det er nok sånn det gjøres.Noe annet vil vel være umulig iherfall med MANGE elementer..

mvh Filip
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
698
Torget vurderinger
1
Altså en transistorsak med flere parallellkoplete transistorer i utgangstrinnet for å drive laster ned mot 1 ohm og som er vesentlig rimeligere enn en DP. Egentlig en umulig oppgave som viser seg å være løsbar da det ikke er så mange alternativer.....

Mitt forslag er en oldies but goodies: NAD 218
http://www.stereophile.com/solidpoweramps/899nad/index.html

Eller hvis man vil ha noe helt annerledes, hva med en supercharger...
http://www.stereophile.com/solidpoweramps/907mf/

MF ligger på ca 1500$++ på audiogon
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg tror jeg får presisere litt. Jeg har ikke tenkt å kjøre 8 stykk 8ohms elementer i parallell, heller f.eks 3 (hvilket gir 2.7ohm nominelt). 4ohm er vel greit for hva som helst, og det jeg lurer på er hvilke som fungerer godt også ned mot f.eks 2.

Det takkes for inkomne forslag, som det skal kikkes på. De var nye for meg.

totte
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er ikke ICE det naturlige valget da....?

Jeg funderer litt i samme baner selv, ikke nye basshøytalere, men å teste ut en annen amp til bassene - kravene vil anta at jeg og Totte er på jakt etter noe av det samme....jeg tenker ihvertfall:
* +500W
* Ikke viftekjølt
* Høy dempingsfaktor
* Overkommelig pris

Mine to sterkeste kandidater så langt er vel Midgar 6.1 og Crown PA trinn.

Mvh
OMF
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Er ikke ICE det naturlige valget da....?
Mvh
OMF
Jovisst tror jeg det, eller Hypex som er det jeg planlegger å bruke slik det ligger an nå (2-3 8ohmselementer eller 5-6 16ohmselementer i parallell), men dette kan jeg lite om.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
698
Torget vurderinger
1
totte skrev:
OMF skrev:
Er ikke ICE det naturlige valget da....?
Mvh
OMF
Jovisst tror jeg det, eller Hypex som er det jeg planlegger å bruke slik det ligger an nå (2-3 8ohmselementer eller 5-6 16ohmselementer i parallell), men dette kan jeg lite om.
Er ikke sikker, dette får Snickers/Val eller andre kommentere på men for tunge laster under 2 ohm tror jeg ikke klasse D er tilstekkelig.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Baard skrev:
Er ikke sikker, dette får Snickers/Val eller andre kommentere på men for tunge laster under 2 ohm tror jeg ikke klasse D er tilstekkelig.
Som antydet, ikke nødvendigvis under 2 ohm, men gjerne under 3-4.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Hegel H4 vil ikke få pusteproblemer. En av de mest imponerende bassforsterkere jeg kjenner til uansett pris.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Var det DP 6.0 eller 6.2 som ble laget for å dra vanskelige laster som f.eks Apogee?
Burde i så fall være aktuell, om du skulle være heldig å dumpe over en på bruktmarkedet.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
698
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Baard skrev:
Er ikke sikker, dette får Snickers/Val eller andre kommentere på men for tunge laster under 2 ohm tror jeg ikke klasse D er tilstekkelig.
Som antydet, ikke nødvendigvis under 2 ohm, men gjerne under 3-4.
Vel, de spesifikasjonene burde vel vært på plass tidligere. Men jeg mener du beveger deg i grenseland for hva klasse D håndterer mht hvor langt under 3 ohm du havner.

4 ohm er ikke tungt - selv OTL forsterkere klarer dette. Det som er kritisk er hvor langt ned mot 2-tallet du beveger deg.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Baard skrev:
totte skrev:
Baard skrev:
Er ikke sikker, dette får Snickers/Val eller andre kommentere på men for tunge laster under 2 ohm tror jeg ikke klasse D er tilstekkelig.
Som antydet, ikke nødvendigvis under 2 ohm, men gjerne under 3-4.
Vel, de spesifikasjonene burde vel vært på plass tidligere. Men jeg mener du beveger deg i grenseland for hva klasse D håndterer mht hvor langt under 3 ohm du havner.

4 ohm er ikke tungt - selv OTL forsterkere klarer dette. Det som er kritisk er hvor langt ned mot 2-tallet du beveger deg.
Spsifikasjonene er vel nevnt to ganger i går ettermiddag/tidlig kveld, men det er nå ikke så nøye. Jeg har mistenkt at jeg er i grenseland, ja, men uten å ha hatt særlig forutsetninger for å mene det. Er det PSUene som gjerne brukes på klasseD-forsterkere som er problemet, eller er det slik at en ICE eller Hypex-modul har iboende dårligere evne til å drive en virkelig tung last enn en AB-løsning? En morsom løsning kan være å ha en terminal per element og så prøve med ulike antall i parallell og serie med ulike forsterkerløsninger (som da må lånes inn av andre interesserte).


mutz skrev:
Hegel H4 vil ikke få pusteproblemer. En av de mest imponerende bassforsterkere jeg kjenner til uansett pris.
BHO skrev:
Var det DP 6.0 eller 6.2 som ble laget for å dra vanskelige laster som f.eks Apogee?
Burde i så fall være aktuell, om du skulle være heldig å dumpe over en på bruktmarkedet.
Hva vil disse lett aldrende, kraftige herrene koste brukt i dag? Jeg ser for meg at jeg fort vil trenge et stereotrinn per kanal ved bruk av 8ohms-elementer, så kunsten blir i tilfelle å finne 2 like i løpet av rimelig tid.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Vil tro at pris er avhengig av selger ::)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
B&O 125ASX2 er resistivt ned til 3 ohm. Tror det er det samme med ASP modulene, men ikke sikker.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
totte skrev:
...
Jeg har mistenkt at jeg er i grenseland, ja, men uten å ha hatt særlig forutsetninger for å mene det. Er det PSUene som gjerne brukes på klasseD-forsterkere som er problemet, eller er det slik at en ICE eller Hypex-modul har iboende dårligere evne til å drive en virkelig tung last enn en AB-løsning?
...
Hypex sine UcD-moduler har en anbefalt belastning på over 1 ohm. Jeg vet ikke hvordan de «låter» med belastning i området 1-3 ohm, men det skal iht produsenten funke. Slik sett er det «bare» et spm om å dimensjonere strømforsyningen. Dersom DIY-effekt er aktuelt kan du alltid lage så mange kanaler/moduler du gidder og tar deg råd til, f.eks. en kanal/modul pr. ht. element.

mvh
KJ
 

Tore K

Medlem
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
15
Antall liker
6
Kjører en Krell Full Power Balanced 700cx Kass A effekt trinn. 700w i 8 omh
Den tåler det meste. Flat støpsel (som på komfyren) på egen 25 amp kurs rett i skapet.
Stor og tung sak. Tror nok den ville funke på ditt opplegg.

Tk
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Tore K skrev:
Kjører en Krell Full Power Balanced 700cx Kass A effekt trinn. 700w i 8 omh
Den tåler det meste. Flat støpsel (som på komfyren) på egen 25 amp kurs rett i skapet.
Stor og tung sak. Tror nok den ville funke på ditt opplegg.

Tk
8)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Med høytalere som dipper ned i 0,7 ohm ved 20khz har jeg testa litt. For å si det slik, ice funka ikke... :). Bruker nå et sett med MUSE monoblokker, 2x300w. Forhørte meg på mail til produsent i California og fikk svar at dette skulle gå helt fint. Hvis jeg koker forsterkerne legger jeg ved mail og sender de over ... 8)



p.s MUSE koster peanøtter, svært få nordmenn som aner hva dette merket egentlig er ...Dessto bedre for oss som gjør det... ;D
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.719
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Med høytalere som dipper ned i 0,7 ohm ved 20khz har jeg testa litt. For å si det slik, ice funka ikke... :). Bruker nå et sett med MUSE monoblokker, 2x300w. Forhørte meg på mail til produsent i California og fikk svar at dette skulle gå helt fint. Hvis jeg koker forsterkerne legger jeg ved mail og sender de over ... 8)
Muse er en glimrende ide!
Har selv hatt et sett med Muse monoer til å drive Soundlab A3. Gikk over all forventning. De feiget aldri ut. Angrer den dag i dag på at jeg solgte dem.

mvh
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Muse'en høres flott ut. På http://www.themusic.com/detail.cfm?id=450150# koster 2*200W $3275, hvilket blir ca NOK 20,000 + mva og frakt, altså opp mot NOK 30,000. Jeg er ikke helt enig i at det er peanøtter for 2*200W, uten at jeg dermed mener det er dyrt.
 
Topp Bunn