Forsterker og cd-spiller til B&W's CM7

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Arcam vil gi deg både slagkraftig og detaljert bass.Synes Arcam kombinerer nøytralitet og musikalitet på en utmerket måte.

Selv ville jeg valgt Arcam FMJ A32 fremfor Arcam Diva A90,da det ikke skiller mange kronene.FMJ A32 er det også mulig å prute en god del på hos Stereofil i Oslo.Selv kjøpte jeg FMJ A32 og Diva CD192 for 14500kr brukt og det spilte knallbra. :D

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
omholt skrev:
Anfield skrev:
Har testet den nye A70 sammen med CM7, og du trenger ikke være redd for at Arcam skal gi deg for lite i toppen. Selv om Arcam betegnes av flere som nøytral, betyr ikke det at den er "kjedelig" i diskantområdet.

Cambridge er glimrende produkter til en fornuftig pris, men selv ville jeg klart valgt Arcam fremfor Cambridge i denne sammenstillingen.
Anfield, du har vel også prøvd Marantz forsterkere? Kan du i så fall si noe om de. Har så vidt fått hørt PM-11 i butikk, men det er noe annet med hjemlån i rolige omgivelser.
Har forsøkt flere Marantz-forsterkere, men ikke PM-11. Marantz har i dag et generelt "lysere" klangfokus enn Arcam, dvs at de fremstår som litt mer luftig, men i feil oppsett også mer pågående enn Arcam gjør.

Når det gjelder Primare, er det også min erfaring at de har et ekstra fokus i mellombassen som gjør at mange oppfatter de som litt "fete". Diskanten er i mine ører roligere enn både Marantz og Arcam, så her får du ingen lettvinte løsninger. Her er det snakk om matching, og ikke minst hver enkelts personlige preferanser.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Skal du kjøpe noe uhørt, så er nå ikke jeg i tvil. Xindak XA6950 har så og si stålkontroll i bassen. Det gjelder både på lavt og høyt volum. Den heller også litt mot det varme uten at den høres så "fet" ut som jeg har opplevd på noe EC utstyr.
Mellomtonen er jeg meget fornøyd uten at jeg kan dra noen sammenlikninger ut i fra det utstyret du nevner.
Skulle du ikke bli fornøyd, så blir du uansett kvitt denne på ett blunk.

Nypris hos Audiofoni er latterlig 6600,- I Danmark må du betale nesten 9k for denne.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Da har jeg endelig Arcam A90 på plass i stua, og denne blir stående! Den slår ganske enkelt ”knock-out” på alle de andre kandidatene jeg har prøvd!

Den har et stort tilslag i bassen, men uten å virke tung på noe vis. I bassen, som i grunn er det kritiske å få til på disse høyttalerne, så sitter alt virkelig som det skal med Arcam. Dette gjorde riktignok også Primare bra, og den gjorde det kanskje med enda mer ”punsj”. Primare reduserte til gjengjeld noe av den store styrken til CM7, nemlig mellomtonen. Her har Arcam mye mer å gi. Med Pink Floyds ”Division bell” blir musikken akkurat så ”svevende” som den bør være. Når så Elvis Costello synger sin nydelige ”Poor fractured atlas”, så hører en at stemmen virkelig skiller seg fra musikken og er så naturtro at en skulle tro artisten sto på stua! Kort oppsummert: Dette er min forsterker, og nå først er jeg også overbevisst om at dette er min høyttaler!

Ble mye skryt her, men det må vel være lov å dra til litt når en er begeistret :)

Ut fra Lyd og Bilde sin test av CM7, kan det virke som at de mener at de vil samarbeide fint med en rekke forsterkere i ulike prisklasser, og de nevner bl.a. Denon PMA700 til 3000 kroner. Dette er for meg helt uforståelig! Min erfaring er tvert i mot at de er særdeles avhengige av god matching! Syns for øvrig det er litt pussig at Lyd og bilde her anbefaler en rekke forsterkere i ulike prisklasser uten knapt å nevne noen i den prisklassen det er naturlig å kombinere dem med.

Nå har jeg hørt følgende forsterkere på dem: Marantz reciver (ca 4000 kroner?), Cambridge 740 (6000.-?), Rotel RA06 (6500.-), Denon PMA1500 (7000.-), Primare I21 (9000.-), Shanling A40mk2 (10800.-), Thule IA150B (12500.-), Arcam A90 (13000.-) og Densen DM10 (15000.-). Noen av dem har jeg riktignok hørt på mindre enn andre.

Min oppfatning er at det er lite vits i å kjøpe disse høyttalerne hvis en ikke også er villig til å kjøpe en forsterker på samme nivå. Bytter jeg ut Arcamen med en forsterker til halve prisen (eks Rotel RA06 eller Denon PMA1500), så høres også hele greia ut som et anlegg til halve prisen!

Vil for øvrig takke alle som har kommet med råd og innspill i prosessen min! Jeg fikk desverre ikke lyttet til alt som ble foreslått.

U

utgatt60135

Gjest
Gratulerer! Jeg ble ikke overrasket.. Moro at du tester mye og til slutt tør å gamble på en uhørt :D.. Ps.. glem Lyd&bilde ;)

Topp Bunn