Da har jeg endelig Arcam A90 på plass i stua, og denne blir stående! Den slår ganske enkelt knock-out på alle de andre kandidatene jeg har prøvd!
Den har et stort tilslag i bassen, men uten å virke tung på noe vis. I bassen, som i grunn er det kritiske å få til på disse høyttalerne, så sitter alt virkelig som det skal med Arcam. Dette gjorde riktignok også Primare bra, og den gjorde det kanskje med enda mer punsj. Primare reduserte til gjengjeld noe av den store styrken til CM7, nemlig mellomtonen. Her har Arcam mye mer å gi. Med Pink Floyds Division bell blir musikken akkurat så svevende som den bør være. Når så Elvis Costello synger sin nydelige Poor fractured atlas, så hører en at stemmen virkelig skiller seg fra musikken og er så naturtro at en skulle tro artisten sto på stua! Kort oppsummert: Dette er min forsterker, og nå først er jeg også overbevisst om at dette er min høyttaler!
Ble mye skryt her, men det må vel være lov å dra til litt når en er begeistret
Ut fra Lyd og Bilde sin test av CM7, kan det virke som at de mener at de vil samarbeide fint med en rekke forsterkere i ulike prisklasser, og de nevner bl.a. Denon PMA700 til 3000 kroner. Dette er for meg helt uforståelig! Min erfaring er tvert i mot at de er særdeles avhengige av god matching! Syns for øvrig det er litt pussig at Lyd og bilde her anbefaler en rekke forsterkere i ulike prisklasser uten knapt å nevne noen i den prisklassen det er naturlig å kombinere dem med.
Nå har jeg hørt følgende forsterkere på dem: Marantz reciver (ca 4000 kroner?), Cambridge 740 (6000.-?), Rotel RA06 (6500.-), Denon PMA1500 (7000.-), Primare I21 (9000.-), Shanling A40mk2 (10800.-), Thule IA150B (12500.-), Arcam A90 (13000.-) og Densen DM10 (15000.-). Noen av dem har jeg riktignok hørt på mindre enn andre.
Min oppfatning er at det er lite vits i å kjøpe disse høyttalerne hvis en ikke også er villig til å kjøpe en forsterker på samme nivå. Bytter jeg ut Arcamen med en forsterker til halve prisen (eks Rotel RA06 eller Denon PMA1500), så høres også hele greia ut som et anlegg til halve prisen!
Vil for øvrig takke alle som har kommet med råd og innspill i prosessen min! Jeg fikk desverre ikke lyttet til alt som ble foreslått.