Forsterker ca 20K

Audioholica

Medlem
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
0
Jeg er på jakt etter en integrert forsterker til B&W XT4
Budsjett ca 20 000+-

De jeg har på liste er:

Musical Fidelity A5
NAD M3
Hegel H200
Bladelius Thor MK-II

Noen som har erfaring med B&W og noen av disse?
Evt andre som bør sjekkes ut i samme prisskala?
Skal brukes som effekt senere i HT oppsett

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Velkommen til forumet. PM sendt.

Mvh

PK

O

omholt

Gjest
Spørsmålet er om du trenger så mye krefter til disse slanke høyttalerne? Ville tro du kan kjøpe en forsterker i lavere prisklasse. Resten kan du bruke på sub hvis du ikke allerede har det.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
omholt skrev:
Spørsmålet er om du trenger så mye krefter til disse slanke høyttalerne? Ville tro du kan kjøpe en forsterker i lavere prisklasse. Resten kan du bruke på sub hvis du ikke allerede har det.
Slik jeg tolker innlegget antydes det at også høyttalerne lever farlig med tanke på utskifting?

U

utgatt60135

Gjest
De er på 86db og 3.1 ohm lavest så endel krefter vil de jo trenge. Hvordan spiller de? Har aldri hørt noe om dem egentlig men har de lik nogenlunde lik signatur som andre modeller ville jeg ha prøvd NAD M3 først. Jeg har hørt alle av de nevnte forsterkerne men ikke noen grundige vurderinger.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg foreslo min Audionet AMP III.
Billigere enn 20k(brukt fra meg riktignok), bedre enn det meste opp til 40 k (IMO).
Nøytral og god, ekstremt dynamisk.
Sterk. Også estetisk pen, da ;)

PK

O

OldBoy

Gjest
Hvis B&W's XT4 har den litt energiske B&W-klangen, ville jeg gått i retning av en ikke altfor pågående forsterker, for eksempel Electrocompaniet.

Når det gjelder EC, er en ny ECI-5 muligens litt overkill til disse høyttalerne, men jeg tror ikke at de mindre EC-modellene kan kjøres i HT-modus. Hva med en brukt ECI-4?

Marantz kan også være en bra match med B&W, men jeg kjenner ikke til hvilke Marantz-modeller i din prisklasse som kan brukes i HT-oppsett.

Når det gjelder forsterkerne som er nevnt i åpningsinlegget, har jeg mistanke om at Hegel og Bladelius kanskje ikke er noen god match til B&W. De to andre merkene kjenner jeg ikke godt nok.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
pks anbefaling støttes, under forutsetning av at du finner en preamp som matcher både lydmessig og utseendemessig.
Er redd for at disse ht trenger strøm for å kunne yte maksimalt.

Om du ikke trenger fjærnkontroll, ligger det jo en Adyton Modus Sign. pre tilsalgs nå.
Mulig du får prutet litt på denne ved rask avgjørelse...
Da vil du komme på ca 20K tilsammen.
Dette settet tror jeg med sin minimalisme skulle passe utseendemessig til XT4.

Eller hva med AMPIII og en rørpre?

Audioholica

Medlem
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
0
jowil skrev:
omholt skrev:
Slik jeg tolker innlegget antydes det at også høyttalerne lever farlig med tanke på utskifting?
Først av alt; Tusen takk for velkomsten! Kjempe-hyggelig!

Re: utskiftning: Hmm...det var dette med dama da... ;) ...vil vel forandre seg etterhvert tenker jeg...step-by-step...

Ang en mindre forsterker; så trenger XT4 en strømsterk forsterker. Har lest at folk har gått for Rotel med 200w og da har de åpnet seg. Cambridge 840 var ikke nok iallfall synes jeg. Dessuten er det greit å ha noe å gå på også. Kjekt å ha litt power da...eller?

Ang Audionet AMP III, jeg skal gå for en ny forsterker for denne gang. Takker for tilbudet!

Har lest på nettet at folk er veldig fornøyde med MF A5 og B&W. Har fått anbefalt dette men ønsker en second opinion.
Hegel og Bladelius forsvinner vel ut av lista...da blir det bare NAD og MF igjen...M3 eller A5?

O

omholt

Gjest
På siden til B&W står det at det anbefales "50W - 150W into 8? on unclipped programme".
http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1176&terid=1279&sc=hf

Tviler på at man trenger mer enn maks 2*150W. At enkelte folk sier noe annet, forteller nødvendigvis ikke sannheten. Det handler jo dessuten så vel så mye om kvaliteten på wattene.
Skal du har forsterkeren til andre høyttalere i fremtiden stiller det seg annerledes.

To alternativer du kan sjekke ut er:
Arcam A32
Primare I30

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Audioholica skrev:
Budsjett ca 20 000+-

De jeg har på liste er:

Musical Fidelity A5
NAD M3
Hegel H200
Bladelius Thor MK-II

Bladelius Tyr er en ny integrert til 17990 som sikkert vil fungere bra!

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Patos Logos pleier å få ut det beste av B&W. Synd at den koster over 30' kroner. Men det kan jo hende du er heldig og kommer over en brukt

Arve

Fersking
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
0
OldBoy skrev:
Hvis B&W's XT4 har den litt energiske B&W-klangen, ville jeg gått i retning av en ikke altfor pågående forsterker, for eksempel Electrocompaniet.

Når det gjelder EC, er en ny ECI-5 muligens litt overkill til disse høyttalerne, men jeg tror ikke at de mindre EC-modellene kan kjøres i HT-modus. Hva med en brukt ECI-4?
Jeg kjøpte nylig disse høyttalerne og bruker en ECI-4 på de. Jeg synes det høres ut som en god match.

O

OldBoy

Gjest
omholt skrev:
Arcam A32
Primare I30
Primare er en utmerket match til B&W, men I30 kan ikke kjøres i HT-oppsett slik vår venn trådstarter krever.

Audioholica

Medlem
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
0
omholt skrev:
På siden til B&W står det at det anbefales "50W - 150W into 8? on unclipped programme".
http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1176&terid=1279&sc=hf

Tviler på at man trenger mer enn maks 2*150W. At enkelte folk sier noe annet, forteller nødvendigvis ikke sannheten. Det handler jo dessuten så vel så mye om kvaliteten på wattene.
Skal du har forsterkeren til andre høyttalere i fremtiden stiller det seg annerledes.

Arcam A32
Primare I30
Ja det for såvidt sant! Men jeg leste på en forumside at tyske Audio mente at XT4 var de mest tungdrevne høyttalerne de hadde testet, måtte visst kjøpe testen - noe jeg ikke gjorde...
Arcam A32 var ikke nok...dessverre! :( Leste at det ble testet men holdt ikke...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Audioholica skrev:
Budsjett ca 20 000+-

De jeg har på liste er:

Musical Fidelity A5
NAD M3
Hegel H200
Bladelius Thor MK-II

Når du først skal bruke såpass med penger burde du absolutt vurdere å gå inn i rørverdenen (du kommer aldri ut igjen!) som foreksempel denne her:

Rogue Audio Cronus som selges av Planetsnapa til en pris av 20900 kroner.

Audioholica

Medlem
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
0
Absolutt spennende!
Men rørverdenen har jeg dessverre ingen peiling på - er lost uansett! :-\

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Audioholica skrev:
Absolutt spennende!
Hvorfor behøver du "peiling"?

U

utgatt60135

Gjest
Audioholica skrev:
Har lest på nettet at folk er veldig fornøyde med MF A5 og B&W. Har fått anbefalt dette men ønsker en second opinion.
Hegel og Bladelius forsvinner vel ut av lista...da blir det bare NAD og MF igjen...M3 eller A5?

Jeg har hørt NAD M5 på B&W 805s og det syntes jeg var en veldig god match. Den spilte engasjerende, stort og behagelig. Jeg tror kanskje MF A5 er litt "friskere" og littegrann kjøligere? Litt på tynn is nå men... Vet du hvordan Xt4 spiller i forhold til andre B&W?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Audioholica skrev:
Absolutt spennende!
Her et annet eksempel: http://www.raysonicaudio.com/amp/sp120.htm
Selges av Hifi Guiden til en pris av 18000 kroner.
Det er så mye å velge i der ute, derfor vil jeg at du skal være sikker på hva du vil ha. ;)

Egenskapene til rørforsterkere er som regel en åpnere, mer oppløst topp samt en deilig, organisk mellomtone som får stemmer til å høres ekte ut. :)
Mer liv (live) rett og slett!

Audioholica

Medlem
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
0
Blir litt vanskelig å si forskjellen mellom de.
Har heller ikke hørt på noe i 800-serien - out of reach dessverre (driver ikke med selvpining heller... :)
Er talentløs til å beskrive lyd, men her er beskrivelsen fra Lyd og bilde:

Lyden av XT

XT-høyttalerne har som nevnt hentet en rekke designelementer fra sine dyrere søsken i 700 og 800 serien. At de låter bra, burde derfor ikke komme som noen stor overraskelse. Nøyaktig hvor bra de er kom imidlertid som et lite sjokk. Her snakker vi om musikalske egenskaper som mange rendyrkede hi-fi høyttalere kan se langt etter.

Diskantgjengivelsen er blant det sprekeste vi har hørt i denne prisklassen. Faktisk også strået vassere enn det Linns designhøyttaler Komponent, som vi testet i forrige nummer, presterer. Overtonene står formelig som stjerneskudd ut av høyttalerne! Hvis du fra før er vant til litt duse og tilbakelente høyttalere, vil du sannsynligvis få hakeslepp av XT4’ene. Også tidligere generasjoner B&W har hatt en visst forkjærlighet for de lyse tonene. Men de kunne bli litt vel fremadlente og slitsomme å lytte til i lengden, akkurat som når en ivrig nybegynner gnikker på felestrengene.

Dette er heldigvis ikke tilfelle med XT4. Selv om diskanten er kruttsterk blir den aldri spiss eller ubehagelig. Det kan vi skrive under på etter å ha massert øregangene med amerikanske Morphine sine aggressive jazztoner. Den noe uvanlige trioen fra Boston spiller kun med bass, trommer og saksofon. Og hvilken saksofon! Du har ikke hørt en ordentlig «sax» før du har hørt Dana Colley spille. Og ganske sikkert er det også at B&W XT4 har noe å tilføre de fleste blåseinstrumenter med sin utagerende spillestil.

Energisk diskant stiller ditto krav til mellomtonen, men XT4 har ingen problemer med å levere her heller. Sommerens store hitartist, Elvira Nicolaysen, får slik et smell i stemmen at man skulle tro membranet var koblet direkte til stemmebåndet hennes. Alle klangfarger og nyanser kommer uhindret frem. Her snakker vi om en åpenhet og renhet som kun forbigås av svært kostbare høyttalerkonstruksjoner, deriblant B&Ws egne Nautilus modeller.

Hva med bassen, spør du? Tatt i betrakting beskjedne mål på både kabinett og basselementer, skulle man ikke forvente all verden. Men XT4 blunker ikke et sekund når den blir bedt om å hamre ut knallharde trommeslag. Bassen er stram og har skikkelig attakk i det øvre området, samtidig som den er fyldig nedover i de dypere frekvensene. E-strengen på bassgitaren gjengis uten problemer. På mange måter oppfører B&W’ene seg akkurat som store høyttalere, med unntak av farten. Her går selv de raskeste rytmene lekende lett, og uten «etterhenget» som kan oppstå av større membraner.
En slik presisjon over hele frekvensområdet har sine fordeler. Fordi diskant, mellomtone og bass henger så godt sammen, klarer høyttalerne å skape et vanvittig stort lydbilde. Vi kan formelig høre hvordan konsertsalen bretter seg ut foran oss. Og vi snakker ikke bare om dybde og bredde. XT4-ene har også et veldig omsluttende lydbilde. Hvis lydopptaket er av rett kaliber, får man virkelig følelsen av å være omringet av lyd. Og det er før vi har koblet inn senter og bakhøyttalere, bare så det er sagt.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Intuitivt ville jeg gått for nadden, av de som er nevnt. Rør har den ulempen at du aldri er sikker på hvor mye det er igjen av rørerne. De brukes jo opp, eller sagt på en annen måte, forsterkeren blir dårligere og dårligere etterhvert. Vent med å kjøpe rør til du føler en sterk instinktiv dragning mot dem. Det er som med damer, er det halvhjertet er det ikke noe å trakte etter. Ellers er jeg enig med omholt i at det ikke er noen vits å henge seg for mye opp i antallet watt, det kommer mer an på hvor sprelske wattene er i praksis. No

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Ville tatt en titt på audio analogue maestro settanta. AA bruker b&w når de voicer forsterkerne. Tipper det kan bli en god match.

Ellers ville jeg styrt klar av nad, som jeg syns låt innelukket og kjip, og hegel som enkelt og greit bare låter helt for jævlig.

En brukt krell skal visst også matche b&w ganske bra.
Bladelius er en rå forsterker med enorme kvaliteter, men må matches med omhu.

Primare her jeg veldig god erfaring med.

Lykke til :)

Audioholica

Medlem
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
0
Dr.No skrev:
Intuitivt ville jeg gått for nadden, av de som er nevnt. Rør har den ulempen at du aldri er sikker på hvor mye det er igjen av rørerne. De brukes jo opp, eller sagt på en annen måte, forsterkeren blir dårligere og dårligere etterhvert. Vent med å kjøpe rør til du føler en sterk instinktiv dragning mot dem. Det er som med damer, er det halvhjertet er det ikke noe å trakte etter. Ellers er jeg enig med omholt i at det ikke er noen vits å henge seg for mye opp i antallet watt, det kommer mer an på hvor sprelske wattene er i praksis. No
Ja jeg tror vi stryker rør, så er det sagt.
Analogien med damer funker bra... 8)

Det som Lyngen skrev var utrolig likt min oppfattelse av NAD og MF etter å ha lest endel på nettet dvs hva jeg satt igjen med etter å ha lest reviews og forumsider:

Lyngen: Jeg har hørt NAD M5 på B&W 805s og det syntes jeg var en veldig god match. Den spilte engasjerende, stort og behagelig. Jeg tror kanskje MF A5 er litt "friskere" og littegrann kjøligere? Litt på tynn is nå men... Vet du hvordan Xt4 spiller i forhold til andre B&W?

Fant i Hifi Choice Juni (Buyers guide) ang NAD M3: Massive and flexible, it goes very loud with fine authority and dynamic range,....but lacks some sparkle

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg brukte H200 på B&W 804S og var godt fornøyd. Har ikke hørt Xt4 dog. Påstanden om at H200 spiller dårlig stiller jeg meg fullstendig uforstående til. Man kan sikkert få den, som alt annet, til å spille dårlig, hvis man går inn for det...

Mvh

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Sorry. Leste h200, men tenkte h1. H200 har jeg hørt for lite til å bedømme. Førsteinntrykket er at det fortsatt er hegel, men ett steg eller to i riktig retning om ikke annet.

T

Thomas1

Gjest
Av de forsterkerene du har nevnt, holder jeg en knapp på Bladeliusen. Maken til steinkontroll skal du lete lenge etter.
Er ikke helt enig med Thomand ang Hegelen. Det er en forsterker som skyter først og spør etterpå, den stiller litt store krav til resten av utstyret ditt. Alt du spiller vil låte dynamisk. Jeg ville gått for en mellomting av Hegel/Primare. Og der ligger i mine ører Bladeliusen.

T

Thomas1

Gjest
thomand skrev:
Sorry. Leste h200, men tenkte h1. H200 har jeg hørt for lite til å bedømme. Førsteinntrykket er at det fortsatt er hegel, men ett steg eller to i riktig retning om ikke annet.
Den kan jeg være enig med deg at ikke er "top of the line"

O

omholt

Gjest
Har prøvd NAD M3 til B&W 703 og synes ikke det var en spesielt god match. Det fungerte greit, men det ble for lyst og skarpt. Om det kan overføres til XT4 er annen sak. Kjenner i grunnen ikke til XT4.
Det kan virke som XT4 ligner mer på CM7 utifra lesing. Arcam skal ifølge folk passe veldig bra til CM7. Primare er nok også en bankers til B&W. Når det gjelder strøm/watt, tviler jeg på det er et problem.
Det beste er om du kan låne med deg ulike alternativer med deg hjem.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
315
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
omholt skrev:
Har prøvd NAD M3 til B&W 703 og synes ikke det var en spesielt god match. Det fungerte greit, men det ble for lyst og skarpt. Om det kan overføres til XT4 er annen sak. Kjenner i grunnen ikke til XT4.
Det kan virke som XT4 ligner mer på CM7 utifra lesing. Arcam skal ifølge folk passe veldig bra til CM7. Primare er nok også en bankers til B&W. Når det gjelder strøm/watt, tviler jeg på det er et problem.
Det beste er om du kan låne med deg ulike alternativer med deg hjem.

Er 20 k grensen?
Av det jeg har sett og hørt, så er Gryphon vannvittig bra! Lå en Gryphon Callisto 2200 til salgs på sentralen til 30k, det er et utrolig bra kjøp....
Synes både NAD M3 og Hegel H200 ikke har den finkornetheten som High End skal ha, og kan låte spisst ved feil match. Gryphon derimot låter fortreffelig; stort, åpent og behagelig, masse krefter og dynamikk.
Skulle jeg velge blant de du nevnte, så ville det nok blitt Bladelius Thor, men du bør nok låne den og prøve, for den kan også være var for matching.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Dr.No skrev:
Intuitivt ville jeg gått for nadden, av de som er nevnt. Rør har den ulempen at du aldri er sikker på hvor mye det er igjen av rørerne. De brukes jo opp, eller sagt på en annen måte, forsterkeren blir dårligere og dårligere etterhvert. Vent med å kjøpe rør til du føler en sterk instinktiv dragning mot dem. No
Ja, helt klart! Er man ikke klar for rør så er det like greit å styre unna. ;)
Kan vel slenge med at jeg har jo hatt transistorforsterker som også gradvis ble dårligere og dårligere til den slutt sa takk for seg, uttørkede kondiser. :-\

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det la en brukt Krell KAV 400xi ute på børsen til 17K her om dagen.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
yasman skrev:
Er 20 k grensen?
Av det jeg har sett og hørt, så er Gryphon vannvittig bra! Lå en Gryphon Callisto 2200 til salgs på sentralen til 30k, det er et utrolig bra kjøp....
Lå???? LIGGER!!! Ja, det er et utrolig bra kjøp!!! ;)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.932
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Ja Krell er vidunderlig. Og kan nok få frem dynamikken i B&W også

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Krell er ikke dumt, men det bør testes mot oppsettet....har hørt krell låte skikkelig MØKK også, spisst og hardt...og det KAN skje med gal matching... ;)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
HCS skrev:
Krell er ikke dumt, men det bør testes mot oppsettet....har hørt krell låte skikkelig MØKK også, spisst og hardt...og det KAN skje med gal matching... ;)
Amen.
No

L

lark

Gjest
Ikke noen god ide å spørre etter forsterkeranbefalinger på forumet ;D Alle anbefaler sine egne favoritter, og man ender opp mer forvirret en man var i utgangspunktet ???

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Nå var han vel interessert kun i nytt, av en eller anna grunn. MenKrell støttes uansett ;)

PK

Topp Bunn