samlanes skrev:
Det var vel på kanten anbefaling fra Hifistasjonen.
Om et rør tar kvelden midt på natta,kan vel nesten hva som helst skje?
I beste fall er det sikring til utgrør,som på min conrad johnson premier 140,som ryker,men andre langt verre ting kan vel ikkje utelukkes,som følge av et kaputt rør.
Mvh.
Det er ikke sikkert dette gjelder alle rørforsterkere, men som jeg også påpekte - mine erfaringer.
Går et rør midt på natta, så ja da går en sikring eller bare ned i standby alt ettersom.
Min anbefaling er nok som Impulse, slå av når du ikke bruker systemet, men det er ingen fare med å la en rørforsterker stå på - igjen, mine erfaringer. Varmeutvikling skal ikke ha noe å si så lenge man ikke har forsterkeren inne i et lukket skap. I et normalt rack, åpent forann, bak og på sidene samt greit med luft over så går dette helt fint. Mange bruker da klasse A forsterkere som man kan koke egg på i konstant on modus.
Men, store rørforsterkere på flere hundre watt i små rom på sommeren konstant på er jo ikke behagelig med mindre man har air condition og det samme gjelder jo klasse A transistor.
Normalt sett, mine erfaringer, tar det kun ca 30 minutter før man oppnår optimal arbeidstemp på en forsterker, rør eller transistor. Med transistor kan man spille musikk umiddelbart etter påslått, rørforsterker fra 30-60 sekunder etter påslått selv om noen rørforsterkere bruker lengre tid. Synes man det er kjipt å høre på musikk før forsterkeren er 'optimal' så er det jo bare å vente den lille halvtimen .
En ting er regningen fra E-verket, en annen ting er jo hyppige rørskift som er strengt tatt en unødvendig utgift.
Slår man av en rørforsterker slipper man unna , normalt sett, med 1 rørskifte hvert 3-4 år. Påslått 24 timer er det snakk om 6-8 rørskift på samme tiden, så det blir en god del penger ut av det man slipper å bruke og man har allikevel et meget bra 'hifi liv'
Så ja, det beste er å slå av anlegget når man ikke bruker det, uansett om det er transistor eller rør. Mer økonomisk og i disse dager...mer miljøvennlig
Mvh
Hifi Stasjonen