Forsterker-anbefaling til Sonus Faber Minima Amator ( Konevennlig takk! )

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Fikk en pris på Perreaux's 250i Integreret forsterker på 45.000 NOK i dag. Hmm.. ::)
Noen som vet om den finnes på Hortenmessa i helga ?
;D Kan dere teste den ut for meg da ?
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Da har jeg finlyttet meg gjennom mye musikk de siste timene, på en Naim NAP250 , med Beresford Caiman som pre/dac.
DAC'en imponerer mest !
Den gode gamle Hiraga Monster klasse A, på 8 watt holder fint følge med Naim'en på lydkvalitet, men selvfølgelig ikke i lydstyrke.
Men er usikker på om jeg ikke beholder 8 watteren en stund til ... ::)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Står en Modwright effektrinn ute på børsen. Har hørt folk som har hatt 300b før si at denne innehar noe av den magien som 300B gir. Samt at den nok kan stå på til alle tider om nødvendig :)

Lykke til!
Virker som om de som har Modwright effekttrinn er særs fornøyd med dem.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Kommer nok til å beholde dette oppsettet en stund nå.
Naim NAP250 er litt hard mot sikringene mine i huset. Disse automat-sikringene er alt for kjappe.. :( Må nesten ha en egen 16A kurs for seg selv, når den startes....
Beresford Caiman DAC'en løftet lyden enormt i mitt oppsett. Min gamle CD spiller: Sony XA5es fikk virkelig en ansiktsoppløftning med optisk ut rett i DAC'en. :)
B&W sub'en låter også mye mer tight nå . :)
Sonus Faber Minima Amator låter ganske likt med Hiraga og Naim. Den 8 watteren er rett og slett en genistrek ! :D
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Hva med Rotel Michi RH5-05 og RBA-10, de klarer å dra Sonus Faber Elekta Amator I, og da klarer de Minima Amator og ;-)

Billige og bra, jeg har et par til salgs hvis du er interessert.

mvh
P
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jumper litt rett inn i debatten og sier muligens noe som er sagt før, men DAC er skitviktig!!
Nesten viktigere enn forsterkeren. Det blir aldri bedre enn utgangspunktet og PC som lydkilde (uten DAC) er, unnskyld uttrykket) ræva!

Det skjer mye på den siden nå, så hold øynene (og ørene) oppe! En Arcam rDAC med trådløs overføring fra PC høres ut som det rette for deg. Anebfaler en liten kikk på dette.

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/arcam_rdac-_da-konverter_tradlos.htm
 

Vedlegg

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Opera Audio Consonance A100

Konevennlig og låter pent med minima. Mye for pengene.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Jeg har disse minima amator og prøvd med 4 forsterkere, Cyrus Two med PSX, Nad, Anthem 225 int, og
rør MA KT 88 og den siste er best og morsomst og mer engasjerende etter min smak, men MA bør ikke stå på natt og dag tror jeg.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Nå har jeg hatt Minima Amator i hus i to dager og nå er klokka 00:22 og jeg burde vært i seng. Men MA parret med Musical Fidelity Nu-Vista spiller så vidunderlig og kontrollert at jeg blir bare sittende å lytte... 2x600 watt i 4ohm passer MA perfekt :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sonus elsker en masse presis effekt, ja..uansett modell. Du sku testa dem med Rega Osiris eller Bladelius Thor III-Novitas, mind you..noe mer konevennlig kan jeg knapt tenke meg. Men også Tyr eller Tyr II gjør en forbilledlig jobb med dem.
 
Sist redigert:

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Minima spiller storveis på 40w KT88 rør også.
I et lite rom (11kvm) med en Line Magnetic 216A rør forsterker er det på grensen til magisk hva du kan få ut av disse småtassene. Forutsatt at du ikke trenger 100db +++
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Har forska litt mer på Tyr II i det siste..den er mildt sagt imponerende-med alt vi har satt den til å jobbe på. 25k for Novitasversjonen med DAC og RIAA er rett og slett Kiwipris mtp kvalitetene. Årets mest velanvendte 25- det må det være. Massiv sak, men kompakt som gull. solide krefter, skånsom småsignaldel og et design selv Bang & Olufsen kan lære av.
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Har forska litt mer på Tyr II i det siste..den er mildt sagt imponerende-med alt vi har satt den til å jobbe på. 25k for Novitasversjonen med DAC og RIAA er rett og slett Kiwipris mtp kvalitetene. Årets mest velanvendte 25- det må det være. Massiv sak, men kompakt som gull. solide krefter, skånsom småsignaldel og et design selv Bang & Olufsen kan lære av.
Tyren er veldig god. Lånte en Tyr over en helg og den overbeivste svært godt hos meg på Kef Reference Model 4.2. Men endte opp med en forsterkersett som jeg synes låter enda mere innsiktsful (enda et lag i mellom meg og musikken er fjernet) Fungerer forøvrig også veldig fint på Minima, men rør ampen gir en litt ekstra "magisk" glød og tilstedeværelse i den lille mannehulen min. Jeg har personlig ikke funnet bedre forsterkning til under 50k enda. Forutsatt at du ikke er merkesnobb da :)

Her ser du moroa: Onkyo P-3000R og Onkyo M-5000R | Lyd & Bilde

Den innebygde DACen overgår min Rega Dac med enkelhet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det med Regadac er heldigvis subjektivt, Regaman..personlig syns jeg den overgår ALT under 15000 kr- innebygde i Onkyo er en TV-dac for mitt vedkommende. Men den er også god..har bare andre fokuspunkter enn Regaen. Og kan i feil sett lett bli kjedelig.
 
Sist redigert:

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Det med Regadac er heldigvis subjektivt, Regaman..personlig syns jeg den overgår ALT under 15000 kr- innebygde i Onkyo er en TV-dac for mitt vedkommende. Men den er også god..har bare andre fokuspunkter enn Regaen. Og kan i feil sett lett bli kjedelig.
Tviler på at du har hørt DACen i P-3000r i eget anlegg mot Rega Dacen Auditor, så tar den på synsing kontoen. Det er så langt fra noen TV-Dac som du klarer å finne. Faktisk er den mere oppløst og i mine ører mere musikalsk en min nå gamle, men svært gode DCS Elgar Plus.

Har forøvrig 2 Rega Dacer (mannehulen og soverommet) i heimet og den er god til prisen den, men som sagt ikke i nærheten så innsiktsfull, oppløst og transparent som den som sitter i P-3000r. Det er en skikkelig godbit av en full differensial DAC som er bygget rundt en brikkesett som alltid har låtet godt når gjort riktig i mine ører. Burr Brown PCM1795. Sammen med full Asynkron USB inngang og haugevis av andre digitale innganger låter den storveis. Alt for god til å være i en forforsterker til "bare" Kr: 18000,-

Er du i Oslo, må du gjerne komme å høre begge mot hverandre. Du vil nok bli overasket hva de gamle Integra folkene har fått til i disse produktene.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner de der godt, jeg, og står for mine påstander! Ingen fare. Men jeg har ingen problemer whatsoever med å anbefale det Onkyosettet. Har faktisk gjort det en og annen gang i det siste også. Men har du hørt hva en slik Regadac får til sammen med Sonus Faber og Bladelius, dradd opp med Tara Labs Air, van den Hul, Ecosse og Furutech? ..det er LANGTFRA lite..Det er dog oppgraderinger på vei når lommeboka tillater- da blir Regadac mest sannsynlig fløtta til å jobbe med filmdelen her hos meg.
 
Sist redigert:

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Jeg har Sonus Faber på Onkyoen Auditor. Guarneri Evolution. Spiller storveis sammen med Onkyoen, som erstattet Rega Cursa 3 og 2 x Exon 3 og Rega Dac. Ligger jo litt i nicket mitt at jeg har en kjærlighet for Rega, men jeg klarer å innse at noen klarer faktisk å få til bedre lyd en de også. Men sjeldent i Rega sin prisklasse. Det er jeg enig i.

Rega Dacene har jeg fortsatt og ja de er gode, men utklassert i mine ører av P-3000R sin Dac.
Kabler har jeg gitt opp for mange år siden, så bruker ikke mange tusenlappene på det.
Tviler fortsatt på om du har virkelig hørt dette forsterker settet (Dac) i eget oppsett, men men. Alle har sin smak heldigvis.

Som sagt. Du har en åpen invitasjon til å høre begge DACene mot hverandre i Oslo.
 
Sist redigert:

Fei

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2008
Innlegg
207
Antall liker
138
Torget vurderinger
2
Enig med Rega man her. Har Rega dac selv og den havner på brukten når jeg får Onkyo pre med innebygd dac i hus. Var litt som å fjerne ett teppe som hang foran høytalerene når jeg sammenlignet rega dacen med den innebygde i Onkyo'n.
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg har en Stello Ai 500. Den har integrert dac og 3 digitale innganger + balansert osv.
Orker mye og ikke mange forsterkere som slår den på byggkvalitet.
Spiller meget fint på mine Martin Logan.
Koster 28 tusen.
Mvh
Lasse
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
@Fel: Good luck, både til deg og den heldige kjøperen. Hi-Fi er moro- det har alle her skjønt. La oss nå bare finne den forsterkeren til Minima Amator, som også er en klassisk Faber..litt overkill å bruke Onkyo der, vel?:cool:
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
På mine Minima har jeg tidligere brukt Ayre sin 60 watter med stort hell. Den trives best med balanserte kilder, men den siste Evolution utgaven er ikke fullt så kresen som de eldre.
Bruker nå en Line Magnetic 216A rør forsterker, som gir en helt magisk mellomtone gjengivelse og 3d aktig lydbilde på Minima. Impedans kurven til Minima er så enkel at du trenger egentlig bare litt effekt avhengig over hvor høy lyd du trenger. Stereophile målte deres følsomhet til 82.5db. Min 40 watter KT88 baserte forsterker gir nok volum i "mannehulen" på 12kvm. Høyt vil aldri Minima kunne spille uansett, så det blir kvalitet eller kvantitet som gjelder. Jeg velger førstnevnte.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den Ayren har da også forsyninga i orden, som Tyr II har. De er små, men gjøres dette riktig , får du i pose og sekk med Minima A.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
En nedgradering på forsterkersiden, men ikke mye på lyden. Har nå i et par måneder kjørt Minima Amator med Musical Fidelity XA-2 ( 2x75watt integrert ) og denne passer som hånd i hanske. Glimrende topp, nydelig mellomtone og holografi. Nydelig definert basskomp som er superlett å følge. Er mildt sagt imponert over denne lille tassen. Litt kilen på høyttalerkabel er komboen, så her er det lurt å ikke ta snarveier ( bruker vdH Revelation 2m ).

Funbunny
 
Topp Bunn