Forsterkar utanfor det normale – sommarsoge

Soundmaxx-6.jpg


Nokre forsterkarar går under radaren, av ymse grunnar. Her skal eg omtale ein av dei; soundMAXX

I dag har forsterkarteknologien kome svært langt innan tre retningar. Den eldste teknologien er rør, som oftast går på ein meir eller mindre modernisert variasjon over konstruksjonar frå 50-talet eller tidlegare. Du får ulike klassar og wattutgåver, og nydeleg lydattgjeving som eg held svært høgt. Så har vi fleirtalet, dei meir konvensjonelle transistorkonstruksjonane. Majoriteten av desse er fornuftig dimensjonerte, men det er også her du skal leite om du treng dei heilt store beista når det gjeld effekt og straumforsyning. Her slepp du ting som biasjustering og rørskift, men du må rekne med ganske mykje transportutgifter når dei skal flyttast på, om du skal ha dei råaste produkta. Men over 90% av alle forsterkarar i dag høyrer nok til denne kategorien....

Les heile sommarsoga i Audiophile.no

Soundmaxx-7.jpg
 

Kommentarer

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
"Her slepp du ting som biasjustering og rørskift"

Du slipper å bytte rør i en transistorforsterker.

Men å slippe unna bias justering eller -kontroll er en stor misforståelse.

Noen ganger må jeg lese teksten det linkes til:
"....ein integrert forsterkar oppgjeven til å ha 2x50W på nettsidene (medan det står 2x30W på boksen), volumkontroll og aux inn- og utgang. Straumforsyning er separat, ein boks ikkje ulik den du har til pc-en din, merka 12V/5A."

En strømforsyning på 12V/5A gir max 60W.
Hvordan forsyne en forsterker som skal gi 2 x 50W med denne?
Ikke en gang 2x30W er innenfor.

"Heldigvis er boksen CE-merka"
CE = Chinese Export.
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.828
Antall liker
954
ta heller en titt på denne $74 inkl strømforsyning fra ali, sinad ca som en icepower asx50 ($99 for bare kretskortet), men med mye mer effekt

 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.828
Antall liker
954
chinese export er bare tull vistnok.

"Nevertheless, and despite the Commission's assurance that it is without foundation, this urban myth continues to be available on many websites.."
https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#"China_Export"
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Her slepp du ting som biasjustering og rørskift"

Du slipper å bytte rør i en transistorforsterker.

Men å slippe unna bias justering eller -kontroll er en stor misforståelse.

Noen ganger må jeg lese teksten det linkes til:
"....ein integrert forsterkar oppgjeven til å ha 2x50W på nettsidene (medan det står 2x30W på boksen), volumkontroll og aux inn- og utgang. Straumforsyning er separat, ein boks ikkje ulik den du har til pc-en din, merka 12V/5A."

En strømforsyning på 12V/5A gir max 60W.
Hvordan forsyne en forsterker som skal gi 2 x 50W med denne?
Ikke en gang 2x30W er innenfor.

"Heldigvis er boksen CE-merka"
CE = Chinese Export.
Du måkje skyte meg - eg er berre han som fann pianoet........
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ta heller en titt på denne $74 inkl strømforsyning fra ali, sinad ca som en icepower asx50 ($99 for bare kretskortet), men med mye mer effekt

Vi kjem til noko liknande når den spennande framhaldssoga held fram.....
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dagsrevyen krever overraskende mye av anlegget. Hvis forsterkeren ikke leverer i kritiske perioder, blir nyhetsoppleserens stemme langt mindre autoritativ. Og da tror man ikke helt på det som blir sagt heller.

Værmeldingen og sporten, derimot..
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Godt anlegg har du først når det ikke lenger er en "jingel", men en fullverdig fanfare.

En god TV har du først når fargen er ute av kinnene, og skjortekragen ser ekstra skarp ut.

Og en god seer er du, når du sitter rett i ryggen med foldede hender og bena i kryss (og lange nok sokker til at leggene ikke synes, men det er vel en selvfølge).

Og hysjer på barna som leker med ett eller annet laget av heltre.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja gubbevars, men det må du da vel vite. Du som har vært på forum langt lenger enn meg!

(fnis)
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
993
Link til alle artikler
412
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Topp Bunn