Forstererteknologi

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.746
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Asbjørn skrev:
Takk!

Artig dette her!
Kaninhullet går dypere ved å få samme informasjon fra forskjellige vinkler.

Det begynner å demre for meg at jeg helt klart er en lytter som foretrekker en asymetrisk konstruksjon med "even harmonics" forvrengning. Når min transistorforsterker i tillegg har sin beste side ved komplekse lydbilder skjønner jeg at det ikke er så tilfeldig at jeg er fornøyd. ;D
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Trompetnerd skrev:
Asbjørn skrev:
Takk!

Artig dette her!
Kaninhullet går dypere ved å få samme informasjon fra forskjellige vinkler.

Det begynner å demre for meg at jeg helt klart er en lytter som foretrekker en asymetrisk konstruksjon med "even harmonics" forvrengning. Når min transistorforsterker i tillegg har sin beste side ved komplekse lydbilder skjønner jeg at det ikke er så tilfeldig at jeg er fornøyd. ;D
Må legge til at det hadde vært bedre uten hørbar forvrengning i det hele tatt.

Har noen lyst til å sammenligne målingnene en av de mest vellykkede singleended forsterkere
mot målinger av en av de mest vellykkede negativfeedback forsterkere for eksempel hypex ncore eller Bryston SST2 med tegning og forklaring?

Har hengt meg litt opp i at det er vanskelig å konstruere en perfekt negativ feedbacksløyfe. Noe som kan ha negative bivirkninger.
Går det an å lage en NFsløyfe på en vellykket singleended forsterker og sammenligne. Noen som har lest/prøvd?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.716
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis man bare bruker tilstrekkelig mye negativ feedback kan man få så lav forvrengning og utgangsimpedans som man måtte ønske, dvs en forsterker som ikke har hørbar forvrengning og ikke får avvik i frekvensgang med sære impedanskurver i lasten, enten utgangspunktet er single ended, push-pull, klasse-A, B eller D. (Vel og merke så lenge forsterkeren holder seg unna klipping - railspenningen vil til slutt begrense moroa.)

Enormt mye negativ feedback forutsetter at gain før feedback (open loop gain) må være veldig høyt. Grunnen til at de fleste forsterkere har en THD-kurve som øker med frekvens i den øverste oktaven er at open loop gain faller ved så høye frekvenser. Grunnen til det igjen er at det er en avveining mellom gain og stabilitet, sånn at gain må ned til under 1,0 (unity gain) før parasittisk kapasitans på utgangen, kablene og lasten gir så stor fasedreining at feedbacksløyfen kommer i fase med signalet og gir positiv feedback i stedet for negativ. Hvis det skjer, blir tingen ustabil og brenner opp utgangstrinnet. Så en forsterker som skal tåle kapasitiv last, f eks "spesielle" høyttalerkabler, må ha tilstrekkelig stor fasemargin, noe som igjen begrenser tilgjengelig feedback til nivåer som kanskje ikke driver høyereordens forvrengningskomponenter helt ned under hørbarhetsterskelen.

Det Bruno Putzeys har gjort med siste generasjon Hypex nCore er å anvende moderne kontrollteori på den problemstillingen og utstyre forsterkeren med en egen krets som overvåker fasemarginen og strammer inn tøylene hvis det holder på å gå galt. Inntil det punktet gir den full pinne, dvs open loop gain på >53 dB gjennom hele audiobåndet. Det er tilstrekkelig til å drive forvrengningen til de nivåene som er vist for nCore, med forvrengningsnivå som er konstant med frekvens gjennom hele audiobåndet. I prinsippet kunne man satt samme løsning på en klasse-A eller -AB-forsterker. Den ville antagelig fått enda lavere forvrengningstall, formodentlig en eller annen slags verdensrekord. Jeg ville tippet at en slik forsterker vil låte tilnærmet likt med en nCore, ettersom forvrengningsnivåene begynner å komme på så lave nivåer at de kryper under enhver høregrense, og utgangsimpedansen blir så lav at frekvensgangen er immun mot alle tenkelige særegenheter i last og kabler.

Bruno har en artikkel om dette i Linear Audio #1, "The F-word - or, why there is no such thing as too much feedback". Dessverre er den bare tilgjengelig på papir, men ganske interessant hvis man har sånne tilbøyeligheter. Her er nCore-patenten, i det minste.
 
O

Oblivion

Gjest
Asbjørn skrev:
Hvis man bare bruker tilstrekkelig mye negativ feedback kan man få så lav forvrengning og utgangsimpedans som man måtte ønske, dvs en forsterker som ikke har hørbar forvrengning
Asbjørn du bør endre hørbar til målbar eller noe mer passende
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.197
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Er det virkelig noen som orker å høre på en forsterker med bøtter og spann med negativ feedback?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.716
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Er det virkelig noen som orker å høre på en forsterker med bøtter og spann med negativ feedback?
Siden nCore er den eneste forsterkerteknologien jeg vet om med mye negativ feedback gjennom hele audiobåndet, og de første lytteinntrykkene av den tydeligvis er riktig positive, så ser svaret ut til å være ja.

diyAudio skrev:
Asbjørn skrev:
Hvis man bare bruker tilstrekkelig mye negativ feedback kan man få så lav forvrengning og utgangsimpedans som man måtte ønske, dvs en forsterker som ikke har hørbar forvrengning
Asbjørn du bør endre hørbar til målbar eller noe mer passende
Jeg skrev forøvrig "hørbar" med vilje og kommer til å la det bli stående, ettersom de beste måleriggene (f eks Audio Precision 2700) kan måle forvrengningsnivåer som det skal godt gjøres å høre. Om ting er hørbare eller ikke nede ved -120 dB og deromkring er ikke helt opplagt, selv om det fortsatt vil være målbart. Min erfaring er at forvrengning har en markant hørbarhetsterskel. Kommer nivået under den terskelen, blir forvrengningen "sporløst borte". Det har nok noe med maskering og støygulv å gjøre.
 
O

Oblivion

Gjest
Asbjørn skrev:
Jeg skrev forøvrig "hørbar" med vilje og kommer til å la det bli stående

Min erfaring er at forvrengning har en markant hørbarhetsterskel.
Enda bra at det kun er din erfaring Asbjørn

Har du gått over fra konkret til subjektiv modus eller må vi nå finlese for å se om det er personlig synsing eller refererte "fakta" fra nettet du kommer med fremover ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.716
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
diyAudio skrev:
Asbjørn skrev:
Jeg skrev forøvrig "hørbar" med vilje og kommer til å la det bli stående
Min erfaring er at forvrengning har en markant hørbarhetsterskel.
Enda bra at det kun er din erfaring Asbjørn

Har du gått over fra konkret til subjektiv modus eller må vi nå finlese for å se om det er personlig synsing eller refererte "fakta" fra nettet du kommer med fremover ;D
Du bør vel lese mine innlegg med samme klype salt som de fleste andres, men jeg kan godt klaske en 7-8 publiserte studier fra amerikanske professorer i psykoakustikk på bordet for å vise at det er sånn. Jeg prøvde bare å fremstå som litt beskjeden, for en gangs skyld. ;) Og så er det nå engang dette jeg har erfart selv også.

Her er en doktorgradsavhandling om hørbarhetsterskler for ikkelineær forvrengning:
http://projekter.aau.dk/projekter/files/9852082/07gr1061_Thesis.pdf

..og her kan du prøve selv:
http://www.klippel.de/listeningtest/lt/?page=how

Bedre nå?
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
I prinsippet kunne man satt samme løsning på en klasse-A eller -AB-forsterker. Den ville antagelig fått enda lavere forvrengningstall, formodentlig en eller annen slags verdensrekord.
Så hvorfor skaffer ikke denne Putzeys seg en jobb som sjefskonstruktør hos en eller annen stor, anerkjent fabrikant, hvor han kan fremstille produkter som blir geniforklart i Stereophile, The Absolute Sound, Hifi+, Fidelity... istedenfor å lage slike billige selvbyggersett (Hypex) for "den harde kjerne" av selvbyggere? Er han en slags velgjører som kun ønsker de nevenyttige verdens beste lyd? Han selger vel ferdigbygde moduler også, hvorfor forlanger han ikke masse penger for disse om de er så bra? Kanskje Fidelity kunne prøve ut disse Hypex- greiene en gang..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.716
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bruno kom fra jobb som ingeniør i Philips og foretrekker tydeligvis friheten han finner i et lite firma. Hovedbusinessen til Hypex er OEM-moduler som selges til andre produsenter av forsterkere og aktive høyttalere. Litt sånn "Intel Inside"-strategi. Mye mer penger i det enn å selge 20-30 overprisede eksemplarer i året til "cost no object"-kunder. DIY-kitene er nærmest en filial av utviklingsavdelingen med betalende beta-testere.

Hypex selger ikke ferdige forsterkere under eget navn for ikke å konkurrere med sine egne kunder, men det kan jo være en interessant øvelse å finne ut hvilken megaforsterker (med anerkjent merkenavn utenpå) som presenteres på CES i Las Vegas denne uken med en nCore OEM-modul og matchende SMPS strømforsyning inni. Hint: Det er en.

Edit: Fra www.hypex.nl
Hypex Electronics supplies power amplifiers, digital processing and conversion to the professional, consumer and live audio industries. Our Ncore and UcD modules are the only class D amplifiers that are so neutral that they leave you in total control over how your product sounds, while taking the trouble of designing the power train out of your hands.

Whether you design active studio monitors or PA systems, AV receivers or audiophile products, there is always a module in our portfolio to fit your needs. If you need signal processing, have a look at our standard line-up of DSP boards or speak to us if you have specific requests.

Take your mind off the bit that drives the speaker wire. You create a great product while we provide the power.
Who we are
Hypex Electronics is a specialist supplier of power amplifier subassemblies for the audio industry. The company is best known for its 'UcD®' range of high-performance class D amplifier modules and is the leading force behind the acceptance of class D as a true high fidelity technology.

What we do
Power conversion
Linear and non-linear control theory
Pulse Width/Density Modulation techniques
Transistor-level analogue circuit design

The company's two-tier research program focuses primarily on achieving new theoretical understandings in these subjects to shape the long-term future of audio amplification and secondly on novel, practical improvements of existing circuit concepts. Product development is split between general-purpose power amplifier/supply modules and turnkey projects for selected customers. Areas where we can offer added value to customers include design for manufacture, AD/DA conversion, active loudspeaker design and DSP algorithms for loudspeaker and system control.

Who we do it for
Hypex UcD® modules are used in a variety of performance-critical applications including:

Active loudspeakers for production and mastering studios
Multichannel amplifiers for home theatre systems
Power amplifiers for the audiophile market
Live sound
Electronic musical instruments
In 2005, Hypex took the strategic decision to move from a being a technology user to being a technology source and hired UcD's inventor, Bruno Putzeys, to be its chief of R&D. Hypex now serves many big name audiophile brands which previously couldn't find class D amplifiers meeting their stringent sound quality requirements. Standard products now span the range from 20W to 3kW and a line of switch-mode power supplies to match, along with dedicated 100V systems and DSP platforms for active loudspeaker control have been introduced.

Our kind of guy:

http://spectrum.ieee.org/computing/hardware/bruno-putzeys-the-sound-of-music-extended-play

Jeg mener at de tingene Hypex holder på med er noe av det mest spennende som skjer innen forsterkerteknologi om dagen. Mye bedre med reell teknologiutviklingenn bare enda en versjon av en gammel kretsløsning i pent kabinett pluss en eventyrfortelling fra markedsavdelingen.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Ncore ser veldig bra ut den. Er kun lowpassfilteret som ikke ser optimalt i mine øyne forhold til dagens standard.

I en av artiklene som det ble linket til mener jeg det stod det at det var vanlig med negativ feedback opp til 100db. Så 53db på ncore ligger godt innenfor det.

Jeg synes i utgangspunktet at 10.000,- for et stereo DIY kit ikke er så billig jeg da. Sammenlikner det litt med LC audio som solgte kit og ferdige forsterkere til 30.000 eller billigere, hvor råvarene kunne konkurrere med det meste. Tror råvarene til en klasse A forsterker koster litt mer enn en klasse hypex ::)

Tror ncore blir dyr nok plassert i de rette forsterkerene. ;)

Subjektiv synsing:

Jeg ser for meg hansker av ulik tykkelse utenpå på alle anslagene i musikken når jeg evaluerer forsterkere. I mine ører (hode) er det singleended forsterkere uten negativ feedback og minimalt med filter som har de tynneste hanskene. Dette er også mitt største ankepunkt på hypex og Ice forsterkere i vellykete oppsett. Hanskene er tykkere enn på mye selv om kontrollen og klangen er veldig god. Skal teste Ncore mot Gryphon når første anledning byr seg. Skulle egentlig gjort det i julen, men måtte avlyse pga sykdom.

Denne sammenhengen med Singleended uten NF har jeg skjønt de siste døgnene når jeg har sett bakover i tid hvilke forsterkere jeg synes gjør dette bra.
Kan dette ha noe med negativ feedback generelt å gjøre?
 
M

Mr-T

Gjest
Trompetnerd skrev:
Ncore ser veldig bra ut den. Er kun lowpassfilteret som ikke ser optimalt i mine øyne forhold til dagens standard.

I en av artiklene som det ble linket til mener jeg det stod det at det var vanlig med negativ feedback opp til 100db. Så 53db på ncore ligger godt innenfor det.
Open loop gain på Ncore er 53 dB hvis jeg har forstått alt rett. Og når gain er 26 dB blir NFB 53 - 26 = 27 dB. Det er ikke så mye. Typiske OP-AMPS har gjerne open loop gain på 100 dB, og de brukes ofte med unity gain. Da blir NFB 100 dB, noe som ER mye.

Enig i at avrullingen i frekvensresponsen over 10 kHz er det eneste man i grunn kan pirke på når det gjelder Ncore.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.716
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er sikkert mulig å ha både 100 og 120 dB negativ feedback ved lave frekvenser, men for at en tradisjonell tre-trinns effektforsterker skal være stabil, må open loop gain ned med økende frekvens, og da er det mye mindre tilgjengelig ved 20 kHz enn ved 20 Hz. Det innovative ved nCore er at den gjør det mulig å ha like mye open loop gain og negativ feedback ved 20 kHz som ved 20 Hz. Det er nytt, ihvertfall i en forsterker som ikke selvdestruerer på benken. Hvis jeg altså har forstått dette riktig, hvilket langtfra er sikkert.

Jeg mistenker også at det du reagerer på med lyden av klasse-D har med avrullingen i toppen på grunn av lavpassfilteret på utgangen å gjøre. De er kanskje ned 3 dB ved 40-50 kHz. Det er ganske høyt i frekvens, men det betyr at avrullingen starter allerede rundt 10 kHz, noe som kan gi litt lite subjektiv "luft" og dybde i stereoperspektivet.
 
M

Mr-T

Gjest
Trompetnerd har hørt UcD hjemme hos meg. Eventuell avrulling i toppen er uansett kompensert med EQ her.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.592
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
o.t.
Kule-Trygve skrev:
I prinsippet kunne man satt samme løsning på en klasse-A eller -AB-forsterker. Den ville antagelig fått enda lavere forvrengningstall, formodentlig en eller annen slags verdensrekord.
Så hvorfor skaffer ikke denne Putzeys seg en jobb som sjefskonstruktør hos en eller annen stor, anerkjent fabrikant, hvor han kan fremstille produkter som blir geniforklart i Stereophile, The Absolute Sound, Hifi+, Fidelity... istedenfor å lage slike billige selvbyggersett (Hypex) for "den harde kjerne" av selvbyggere? Er han en slags velgjører som kun ønsker de nevenyttige verdens beste lyd? Han selger vel ferdigbygde moduler også, hvorfor forlanger han ikke masse penger for disse om de er så bra? Kanskje Fidelity kunne prøve ut disse Hypex- greiene en gang..
High-End-Hi-Fi selger ikke på «nøytralitet» og «gjennomsiktighet», og den kullørte pressen tester heller ikke for dette. Nøytral og gjennomsiktig elektronikk appelerer i liten grad til de store og svulstige superlativene, og det «beste» man kan oppnå i det nevnte selskapet av hif-blekker er en OK men litt kjedlig omtale i Stereophile, akompagnert av «fine» målinger.

mvh
KJ
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
High-End-Hi-Fi selger ikke på «nøytralitet» og «gjennomsiktighet», og den kullørte pressen tester heller ikke for dette. Nøytral og gjennomsiktig elektronikk appelerer i liten grad til de store og svulstige superlativene, og det «beste» man kan oppnå i det nevnte selskapet av hif-blekker er en OK men litt kjedlig omtale i Stereophile, akompagnert av «fine» målinger.

mvh
KJ
Pluss 1 som det heter.
Har sagt det før og sier det igjen. Nøytral elektronikk krever ofte mer av anlegget. I den vanlige hifi leiren, hvor også blader og skribenter stort sett befinner seg, driver man dessuten i stor grad å jakter på godlyden med nettopp ulik lydsignatur fra elektronikk.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Asbjørn skrev:
Jeg mistenker også at det du reagerer på med lyden av klasse-D har med avrullingen i toppen på grunn av lavpassfilteret på utgangen å gjøre. De er kanskje ned 3 dB ved 40-50 kHz. Det er ganske høyt i frekvens, men det betyr at avrullingen starter allerede rundt 10 kHz, noe som kan gi litt lite subjektiv "luft" og dybde i stereoperspektivet.
Ikke så lett å si. Kan og vil ikke være bastant på dette for jeg har ikke mange nok timer i kontrollerte omgivelser.

Jeg vet at flere forsterkerkonstruktører (for eks Gryphon som måler +-0.5 db til 350Khz) legger mye energi i frekvensområdet langt over det hørbare. Min Gryphon lyder nesten som den har et lavpassfilter i forhold til min forrige forsterker uten at jeg legger noe negativt i det.
Samtidig er MrTs anlegg for meg selve definisjonen på god oppløsning.

Ikke lett å bli klok på.
 
M

Mr-T

Gjest
Etter at jeg fikk Hypex Ncore forsterkerne så ble transientene "kortere", de stopper kjappere på en måte. Er det dette du savnet hos meg, eller var det noe annet?
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Hadde vært morsomt om et "panel" hos Fidelity testet en slik Hypex mot en Edge nl. (Finner frem popkorn på forhånd). Kanskje kunne den hypre måle seg, eller kanskje det hadde blitt rått parti ;D
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Mr-T skrev:
Etter at jeg fikk Hypex Ncore forsterkerne så ble transientene "kortere", de stopper kjappere på en måte. Er det dette du savnet hos meg, eller var det noe annet?
Kanskje. Jeg vil heller beskrive det som at anlegget fanger transienten tidligere, men det kan godt være at du oppfatter det samme som at transienten stopper kjappere.

Eksempel: Et levende trommeslag har mest "punch" i det øyeblikket trommestikken treffer skinnet. Jeg opplever at forskjellige anlegg har en forsinkelse i forskjellig grad på hvor tett på selve "anslaget" anlegget klarer å gjengi, og dette gjelder selvsagt alle lyder som starter (og stopper). Jo bedre dette blir gjengitt jo mindre "glatt" oppleves lyden.
Jeg opplever det ligger mye realisme i disse millisekundene, men ser ikke bort fra at det kan ha med frekvensrespons å gjøre også.

Jeg vil ikke si jeg savnet det hos deg. Nevnte det kun fordi jeg mener jeg har hørt akkurat dette bedre andre steder. Du må jo ha noe å jobbe med du og ;)
 
M

Mr-T

Gjest
Hehe, jo man blir jo aldri ferdig.

Men jeg skal ferdigstille en del ting jeg har på planen, og så skal jeg invitere deg oppover en tur igjen for en lytt. Blir vel nærmere påske tenker jeg.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Mr-T skrev:
Hehe, jo man blir jo aldri ferdig.

Men jeg skal ferdigstille en del ting jeg har på planen, og så skal jeg invitere deg oppover en tur igjen for en lytt. Blir vel nærmere påske tenker jeg.
Jeg kommer :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er vel bortimot umulig å bedømme en forsterker i et annet og ukjent oppsett. Selv i eget annlegg kan det være utfordrende nok å vite hva som er hva.

Har man hørt en forsterker i flere ulike anlegg og det samme går igjen, så kan det jo være en pekepinn. Edge er nevnt her og jeg har hørt Edge i 5-6 ulike anlegg. Og her har samme signaturen i stor grad gått igjen. Behagelig og myk lyd, men med tydelig mangel på åpenhet, detaljer, klarhet og holografi. Har minnet meg litt om NAD sine rimelige forsterkere. Og når målingene er ikke er noe å rope hurra for heller, så er det sansynlig at lytteinntrykkene stemmer.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Fant noen målinger av forgjengeren Callisto 2200.

Effektforsterkeren skal være nærmest identisk strømforsyning som Diablo, så det er en indikasjon på hvordan den også måler.



Tillitsvekkende er det ikke i forhold til for eks Ncore og Bryston.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.498
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Slenger inn dette spørsmålet her, i stedet for å lage ny tråd.

Transistorforsterkere kjører som oftest push-pull hvis jeg ikke tar feil? Hvis jeg har rett her, så spør jeg: hva skiller en ren klasse A push-pull transistor forsterker kontra en klasse AB transistor forsterker?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.370
Antall liker
155
Mr-T skrev:
I prinsippet er det kun mengden bias (tomgangsstrøm).
(Kveruleringsvarsel :))

Eller kanskje i "praksis". Prinsippet handler kanskje mer om arbeidspunkt. Den økte biasstrømmen er et resultat av at man velger et annet arbeidspunkt for transistorne enn man gjør i "klasse AB".
 
M

Mr-T

Gjest
Jo sant det. Man er midt på lastlinjen i stedet for et sted langt nede. Såpass husker jeg da fra mine år på yrkesskolen... :)
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.498
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Så det resulterer i at en klasse a transistorforsterker vil trenge transistorer av høy kvalitet etter som de blir kjørt hardere og i tillegg trenger strømforsyninger for å levere spenningene?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.592
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Roberth skrev:
Så det resulterer i at en klasse a transistorforsterker vil trenge transistorer av høy kvalitet etter som de blir kjørt hardere og i tillegg trenger strømforsyninger for å levere spenningene?
«Alt annet likt» så trenger en klasse A forsterker en kraftigere dimensjonert strømforsyning (strøm og effekt), kjølefinner og større evne til å brenne av effekt i utgangstrinnet; med samme type effekttransistor som i tilfelle klasse AB eller B så trengs det betydelig flere utgangstransistorer i parallell (det kan hende at drivertrinnene også må re-designes for å kunne driver utgangstrinnet).

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.716
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nelson Pass' konstruksjoner gir en pekepinn om hva som trengs i en klasse-A-forsterker. Evnen til å kvitte seg med overskuddsvarme fra utgangstransistorene via kjølefinnene vil lett bli den begrensende faktoren. Dette er deler av en X250, med 16 utgangs-MOSFETs per kanal:

 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.424
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
http://www.signaltransfer.freeuk.com/trimodal.htm

Som du ser nederst på denne linken har forsterkeren mindre forvrenging i klasse A enn AB. Den er ellers helt lik, bare en switch som velger arbeidspunkt. ( 50 mA og 1.5 Ampere ) Og den blir varm i klasse A. Bruker kjøleribber til en 200 Watter. VH. Bernt
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.498
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Da må vel Rega Brio-R være et varp for prisen og antall watt med tanke på at den er klasse A i drivertrinnet? Eller bruker de noen snarveier til klasse A? Den har jo bare et par transistorer, men egner seg ikke spesielt godt til å drive høyttalere på 4 ohm, er dette kompromisset med en så rimelig klasse A forsterker?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.716
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hva betyr "klasse A i drivertrinnet"? De aller fleste (alle?) effektforsterkere har inngangstrinn og spenningsforsterkningstrinn i klasse A. Forskjellen mellom klasse A, AB og B handler egentlig bare om hvor mye tomgangstrøm som går gjennom effekttransistorene i utgangstrinnet. På Rega's web-side står det:
Developed by our engineers a newly designed output amplifier using a low source impedance emitter follower Class A driver stage. Based around a complementary pair of 150w Sanken Darlington output transistors, this combination forms a complementary emitter follower emulating Class A conditions with good thermal stability and lower standing currents in the driver stage.
Jeg er ikke helt sikker på hva det der betyr. For meg ser det ut til å beskrive et "vanlig" push-pull klasse B eller AB utgangstrinn med en eller annen kreativ detalj i hvordan drivertrinnet er koblet. Men noen klasse-A-forsterker i vanlig betydning er det ikke.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.498
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Trodde at forsterkere som abrahamsen, electrocompaniet og sugden, at alle delene av designet i forsterkeren opprerer i klassa A?

Developed by our engineers a newly designed output amplifier using a low source impedance emitter follower Class A driver stage. Based around a complementary pair of 150w Sanken Darlington output transistors, this combination forms a complementary emitter follower emulating Class A conditions with good thermal stability and lower standing currents in the driver stage.
Vel det er rundt akkurat den beskrivelsen jeg baserer spørsmålet mitt på, nå venter jeg på denne forsterkeren i posten. Emulating, er ikke sikker på hva det order er på norsk men i dataverdenen handler det for eksempel om program som etterligner annen programvare. Hvordan etterligner mann en klasse A forsterker?

Denne vi snakker om nå anbefales ikke å kjøre som sagt høyttalere med nominell impedanse på under 8 ohm, etter som varmeutvikling blir enorm, dette er vel ikke noe som er et problem normalt sett på klasse AB?

Korriger meg om jeg tar, feil utgangspunktet for disse spørsmålene er at jeg ønsker å lære mer.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.716
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skjønte ikke helt det med at den ikke skal brukes under 8 ohm. I bruksanvisningen står det at
The output amplifier is capable of driving awkward loads as low as 1.7?, below
this the amplifier is protected against shorted speakers and reactive loads.
Power outputs at 230/115V supply voltage:
50Watts RMS both channels driven into the rated load of 8? .
58Watts RMS one channel driven into the rated load of 8? .
73Watts RMS both channels driven into the rated load of 4? .
93Watts RMS one channel driven into the rated load of 4? .
Jeg er helt sikker på at de utgangstransistorene ikke går i klasse A, men forstår ikke helt hvordan drivertrinnet er koblet. Det går tydeligvis i klasse A, men med lavere tomgangsstrøm enn "normalt" på grunn av kombinasjonen med disse spesielle Sanken-transistorene på utgangene.

EC og Abrahamsen er "normale" klasse-AB-forsterkere hvor utgangstrinnet går i klasse A opp til en viss effekt og i klasse B over den effekten. Noen Sugden-forsterkere (A21, IA4) går i klasse A opp til full effekt (og de blir seriøst varme), mens andre (Mystro integrert) er klasse-AB-konstruksjoner.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.498
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Asbjørn skrev:
Skjønte ikke helt det med at den ikke skal brukes under 8 ohm. I bruksanvisningen står det at
The output amplifier is capable of driving awkward loads as low as 1.7?, below
this the amplifier is protected against shorted speakers and reactive loads.
Power outputs at 230/115V supply voltage:
50Watts RMS both channels driven into the rated load of 8? .
58Watts RMS one channel driven into the rated load of 8? .
73Watts RMS both channels driven into the rated load of 4? .
93Watts RMS one channel driven into the rated load of 4? .
Jeg er helt sikker på at de utgangstransistorene ikke går i klasse A, men forstår ikke helt hvordan drivertrinnet er koblet. Det går tydeligvis i klasse A, men med lavere tomgangsstrøm enn "normalt" på grunn av kombinasjonen med disse spesielle Sanken-transistorene på utgangene.

EC og Abrahamsen er "normale" klasse-AB-forsterkere hvor utgangstrinnet går i klasse A opp til en viss effekt og i klasse B over den effekten. Noen Sugden-forsterkere (A21, IA4) går i klasse A opp til full effekt (og de blir seriøst varme), mens andre (Mystro integrert) er klasse-AB-konstruksjoner.
Vel de sier at det er mulig å kjøre forsterker som går så langt ned, men de anbefaler det ikke pga varmeutvikling.

Har Rega vært på banen og gjort en innovasjon i designet? I følge de testene jeg har lest, skal forsterkeren være veldig glad i høyttalere med høy ohm, i følge tone audio gikk tungdrevne høyttalere som MMG(forkortelse?) og martin logan greit, men med Klipsch Heresy III gikk strålende. Hvordan er klasse A forsterkere på dette med høyttalere?
 
Topp Bunn