Hvis man bare bruker tilstrekkelig mye negativ feedback kan man få så lav forvrengning og utgangsimpedans som man måtte ønske, dvs en forsterker som ikke har hørbar forvrengning og ikke får avvik i frekvensgang med sære impedanskurver i lasten, enten utgangspunktet er single ended, push-pull, klasse-A, B eller D. (Vel og merke så lenge forsterkeren holder seg unna klipping - railspenningen vil til slutt begrense moroa.)
Enormt mye negativ feedback forutsetter at gain før feedback (open loop gain) må være veldig høyt. Grunnen til at de fleste forsterkere har en THD-kurve som øker med frekvens i den øverste oktaven er at open loop gain faller ved så høye frekvenser. Grunnen til det igjen er at det er en avveining mellom gain og stabilitet, sånn at gain må ned til under 1,0 (unity gain) før parasittisk kapasitans på utgangen, kablene og lasten gir så stor fasedreining at feedbacksløyfen kommer i fase med signalet og gir
positiv feedback i stedet for negativ. Hvis det skjer, blir tingen ustabil og brenner opp utgangstrinnet. Så en forsterker som skal tåle kapasitiv last, f eks "spesielle" høyttalerkabler, må ha tilstrekkelig stor fasemargin, noe som igjen begrenser tilgjengelig feedback til nivåer som kanskje ikke driver høyereordens forvrengningskomponenter helt ned under hørbarhetsterskelen.
Det Bruno Putzeys har gjort med siste generasjon
Hypex nCore er å anvende moderne kontrollteori på den problemstillingen og utstyre forsterkeren med en egen krets som overvåker fasemarginen og strammer inn tøylene hvis det holder på å gå galt. Inntil det punktet gir den full pinne, dvs open loop gain på >53 dB gjennom hele audiobåndet. Det er tilstrekkelig til å drive forvrengningen til de nivåene som er vist for nCore, med forvrengningsnivå som er konstant med frekvens gjennom hele audiobåndet. I prinsippet kunne man satt samme løsning på en klasse-A eller -AB-forsterker. Den ville antagelig fått enda lavere forvrengningstall, formodentlig en eller annen slags verdensrekord. Jeg ville tippet at en slik forsterker vil låte tilnærmet likt med en nCore, ettersom forvrengningsnivåene begynner å komme på så lave nivåer at de kryper under enhver høregrense, og utgangsimpedansen blir så lav at frekvensgangen er immun mot alle tenkelige særegenheter i last og kabler.
Bruno har en artikkel om dette i
Linear Audio #1, "The F-word - or, why there is no such thing as too much feedback". Dessverre er den bare tilgjengelig på papir, men ganske interessant hvis man har sånne tilbøyeligheter. Her er
nCore-patenten, i det minste.