Forslag til vintage platespiller

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
De store Denon-riggene er veldig gode, men de er ikke akkurat lette å få tak i......de heller!

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
impulse skrev:
De store Denon-riggene er veldig gode, men de er ikke akkurat lette å få tak i......de heller!
Hvis man kikker litt på ebay er der til tider noen ganske interessante Denon spillere. Spilleren til høyre er en DP-72 som ble hentet på posten i dag. Den har en liten skade på armen, men ser faktisk ut til å være ubrukt. Tør å påstå at det aldri har vært montert pu på noen av armrørene. En hyggelig overraskelse etter å måtte punge ut full mva...

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Har lest litt om SL-1210/1200 her og der, og den får stort sett gode omtaler. Enkelte DD-spillere skal visstnok gi egenlyd, men disse spillerne skal ikke være nevneverdig plaget av dette. Audiophile-Arve gir den også veldig god kritikk i klassen over spillere opp til ca 10 000, når den har god PU ("best buy"). Kritikken av den går mest på at den fremtrer lite eksklusiv, virker det som (for billig?).

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
bia: jeg får gratulere med ny spiller, håper du blir fornøyd :) De ser gedigne ut, de Denon-sakene.

Rocketor: "løp og kjøp" ;D

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Hei

Rocketor: "løp og kjøp"
Det er mye annet fint på bruktmarkedet og jeg følger etpar ting med spenning nå ;)

tor

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
atonal skrev:
Har lest litt om SL-1210/1200 her og der, og den får stort sett gode omtaler. Enkelte DD-spillere skal visstnok gi egenlyd, men disse spillerne skal ikke være nevneverdig plaget av dette. Audiophile-Arve gir den også veldig god kritikk i klassen over spillere opp til ca 10 000, når den har god PU ("best buy"). Kritikken av den går mest på at den fremtrer lite eksklusiv, virker det som (for billig?).
OK kvalitet, grei pris, andrehåndsdverdi, god tilgang på reservedeler osv. er hensyn som bør veie tungt. Min strategi ville være: kjøp en 1210 og se om du synes vinyl er verdt å bruke tid på. Om du synes at den virker billig er det bare å shoppe edeltrekabinett, forgylte tonearmer og alt annet stash på kabusa.com. Hvilken annen platespiller kan du gjøre det med? I tillegg kan du snakke fag med de kule DJ-ene som bruker 1210 når du clubber. Det gir kredibilitet og kanskje til og med dame.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Det gir kredibilitet og kanskje til og med dame
Hvilken retning hadde livet tatt hvis jeg skaffet meg en SL-1210 for ca 20 år siden ;D

Uansett, Technics`en synes jeg virker interessant på papiret. Regner det også som et "kvalitetsstempel" når anbefalingen kommer fra en som eier en TD124 ;)

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
atonal skrev:
Det gir kredibilitet og kanskje til og med dame
Hvilken retning hadde livet tatt hvis jeg skaffet meg en SL-1210 for ca 20 år siden ;D

Uansett, Technics`en synes jeg virker interessant på papiret. Regner det også som et "kvalitetsstempel" når anbefalingen kommer fra en som eier en TD124 ;)
Ja, tenk hva man kunne drevet det til ved valg av kule platespillere. De store dj-ene reiser jorda rundt på businessclass mens vi andre blir sittende hjemme og prøver å få antikvariske maskiner til å dreie 33 1/3 ganger rundt i minuttet.

Jeg hengte meg opp i mellomhjul av en eller annen grunn i fortida og har Lenco, Garrard, Thorens, EMT. De er kanskje ikke så kule, men eiergleden er selvsagt stor. Alle er fantastiske maskiner med solid mekanikk og forståelig elektronikk. Men, kanskje det er følelsen av at det enkle likevel gjør jobben på akseptabelt vis? Det er her en 1210 er super. Da en kamerat trimmet sin EMT 930/929/Tsd15 og vi sammenlignet med en fint oppsatt Thorens 150/sme3009/dl103 var ikke forskjellen så veldig stor. Thorensen er en enkel reimdrevet konstruksjon og kostet 700,- + arm, EMTen tjue ganger mer. Visst var mellomhjulsbassen kraftigere og mer kontrollert, men kunne etter mitt syn ikke forsvare prisforskjellen. Se på amcar-folket. De skrur og pusser på bilene sine hele vinteren. Men, hva bruker de som transportmiddel til jobb og verksted? Billige japanske blikkbokser.

J

jukes

Gjest
:)

Ja det er noe med disse gamle spillerne som gir eieglede. Dual 1219 er vel en spiller som har gitt meg den største eiergleden. Spiller bra gjør den også.

Mvh Roar

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Jeg setter stor pris på alle råd og tips i denne tråden, og har vel nå fått nok faktorer å sjonglere med når jeg for tiden scanner bruktmarkedet. Takk for hjelpen!

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Venter på å få i hus en Dual 1226, som skal være meget pent/lite brukt. 1226` en er visstnok kjent for å være en "mid-level" spiller. Fikk den for en relativt billig penge, og vil nok i første omgang dekke mitt behov for å bli mer kjent med vintage/vinyl-verdenen ;D

Så jeg er snart klar for å se nærmere på stift/arm/RIAA ;D

J

jukes

Gjest
atonal skrev:
Venter på å få i hus en Dual 1226, som skal være meget pent/lite brukt. 1226` en er visstnok kjent for å være en "mid-level" spiller. Fikk den for en relativt billig penge, og vil nok i første omgang dekke mitt behov for å bli mer kjent med vintage/vinyl-verdenen ;D

Så jeg er snart klar for å se nærmere på stift/arm/RIAA ;D

Masse spilleglede i denne 1226 med riktig nål og riaa. Mener og huske at denne er lik 1225.
Shure G-t2 passer utmerked i disse spillerne. Den er konisk og en får bra trykk nedover. 75 ed passer bra og er litt mere oppløst. Smaksak.

Gratulere og lykke til.

Mvh Roar

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Takk for hyggelige ord, jukes. Gleder meg til å komme i gang med platene mine snart.

Vanligvis liker jeg så oppløst lyd som mulig. Er 75 ed (NOS) blant de mest oppløste man kan få tak i til denne spilleren? Evt. noen alternativer?

Ad RIAA: Vil en NAD PP-2 være "tilstrekkelig" for denne spilleren, eller er det mye å hente å gå opp i pris/kvalitet, kombinert med den rette nål?

J

jukes

Gjest
atonal skrev:
Takk for hyggelige ord, jukes. Gleder meg til å komme i gang med platene mine snart.

Vanligvis liker jeg så oppløst lyd som mulig. Er 75 ed (NOS) blant de mest oppløste man kan få tak i til denne spilleren? Evt. noen alternativer?

Ad RIAA: Vil en NAD PP-2 være "tilstrekkelig" for denne spilleren, eller er det mye å hente å gå opp i pris/kvalitet, kombinert med den rette nål?
75 ed t2 er oppløst og en bra nål og passer meget bra i Dual. Det som er så fint med denne 91 pickupen er at en kan bruke 75,91,V15 og 95 om hverandre.
Trur nok denne riaa du nevner holder til og begynne med. Tor er fornøyd med sin. :)
Har prøvd en del riaaer og i prisklassen 1000kr og opp 3000 så synes de er ganske like. Noen har sine fordeler der andre kansje ikke er så bra.
Skal du ha en meget god riaa trur jeg du må betale for den.

En riaa som jeg synes ligger over disse rundt 2 lapper er Dali sin. Den synes jeg er meget god. Den har også mc og selvsagt mm.

Andre kan sikkert mere om dette med dyre riaaer.

Mvh Roar

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
NAD PP 2 er en god riaa, passer og holder fint til 1226. Gratulerer med god spiller!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hva med å lete etter en av de mindre Graham Slee-riaatrinnene? slett ikke dyre, og spiller vesentlig bedre enn en Nad på alle parametere, IMHO.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Takk for alle innspill. Ser ut til at Svalander Audio har en 75 ed t2. Noen som har handlet hos dem?
Impulse, jeg får undersøke litt mer om Graham Slee.

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Hei igjen atonal

Handle hos Svalander er helt ok. Veldig bra service. Send en mail med spørsmål og du får hyggelig svar igjen.

t

Topp Bunn