Forslag til tiltak? Eller bare la være?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har lyst til å prøve å forbedre akustikken i stua vår og kunne gjerne tenke meg litt innspill fra dere med erfaring og kunnskap. Stua er ganske behagelig som den er, og musikk låter slettes ikke verst, særlig med høyttalere ut på gulvet og stol i lytteposisjon (se trekant på tegningen) (oppstilt etter tredjedelsregelen).

    Det jeg har lyst til å oppnå, er følgende:
    * redusere flutter – rimelig mye etterklang ved klapping
    * oppnå jevnere bassrespons – foreløpig, lemfeldig måling/lytting viser peaker ved ca. 35 og 70 Hz (35 Hz ikke så veldig relevant på grunn av bratt avrulling under 40 Hz på høyttalerne)

    Litt om rommet:
    - 4,5 x 4,5 x 2,4 m
    - betongvegger med gips
    - teppe på gulvet
    - tykke stoffsofaer
    - mye ting og tang i ørehøyde (sittende), men mye bare, harde flater fra ca. 1 m og opp
    - kun én armatur med tre spotter i taket
    - middels tykke gardiner fra hjørnene og et stykke inn på vinduene
    - i hjørnene på TV-veggen er det ca. 40 x 40 cm med plass

    1) Hva ville dere gjort for å redusere flutter (men ikke gjøre rommet dødt)? Kom gjerne med forslag til «minimumstiltak» og «optimale tiltak».

    2) Hva ville dere gjort for å gjøre bassresponsen jevnere? Kan den lille plassen jeg har til eventuelle bassfeller (40 x 40 cm), bidra noe særlig? Eller er det DSP som må til her?

    Jeg er klar over at det er vanskelig å gi spesifikke svar uten målinger, men alt av tanker og forslag mottas med takk.

    IMG_20211116_191547256~2.jpg

    * Målet på de ulike møblene jeg har oppgitt, er høyden.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Flutter reduserer du med noen vanlige absorbenter 5cm over sofa f.eks. og likeledes på et par tilstøtende vegger, det skal ikke så mye til. Du har kvadratisk rom i mur med lite tilgjengelig plass, så bassdemping er en saga blott. To 40x40cm bassfeller uansett hvor de er i rommet vil gjøre litt i øvre bass men heller ikke mer.
    Hvis du koser deg allerede så fikser du flutter med litt absorbenter, men kun det 3-4 stk.120x60cm f.eks. bruker du mer, så vil du fysisk eq rommet til å låte mørkere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.621
    Antall liker
    21.398
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bass: Hva med å (la) snekre Helmholz-resonatorer til hjørnene på frontveggen?
    Vegger/Flutter: Vinduene er der de er, men absorbenter med vakkert motiv, gjerne ditt eget, finnes.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det man burde begynne med når det gjelder bass er plassering - både høyttalere og lytteposisjon. Akustikktiltak kan hjelpe selvsagt, men det utgjør i beste fall noen få dB på frekvensresponsen. Riktig plassering betyr langt mer. Er man prisgitt en gitt plassering så ville jeg vurdert DSP i en eller annen form. Akustikktiltak i bassen vil selvsagt korte ned decayet slik at man får større presisjon.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ang Helmholtz så hadde jeg en slik i et rom som var 3,8x3,8 meter, så det ble en gigaresonans ved 45 Hz. En Helmholtz på et par hundre liter hjalp faktisk ganske mye der.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det man burde begynne med når det gjelder bass er plassering - både høyttalere og lytteposisjon. Akustikktiltak kan hjelpe selvsagt, men det utgjør i beste fall noen få dB på frekvensresponsen. Riktig plassering betyr langt mer. Er man prisgitt en gitt plassering så ville jeg vurdert DSP i en eller annen form. Akustikktiltak i bassen vil selvsagt korte ned decayet slik at man får større presisjon.
    Jeg plasserer meg selv og høyttalerne som tegnet over (trekanten). Det hjelper veldig på både lydbilde og jevnhet. Vinkler høyttalerne også litt inn. Av og til, når jeg gidder, henger jeg ei dyne over TV-en, plasserer en stol med dyne ved hver første refleksjon. Kjempelekkert :rolleyes: Men det funker helt klart.

    Tror jeg skal prøve meg frem med bildeabsorbenter på veggen bak sofaen som vender rett mot høyttalerne først. Hvor tykke bør de være? Minimum 6 cm?

    @Valentino - Interessant om Helmholtz-resonatorer. Skal lese meg meg opp på det. Jeg har helt klart plass til det, og kona vil mest sannsynlig gå med på det fordi de vil være mer eller mindre skjult. (Dessuten har jeg akkurat gått med på å la henne få kjøpe Thermomix kjøkkenmaskin til 12000, så da har jeg litt spillerom he-he)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Mål og se hvor ille det er, dsp får orden på mye. Noen absorbenter "her og der" skader sjelden ....
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.219
    Antall liker
    2.235
    Å begynne med basstiltak når det er så lite flater som kan behandles har lite for seg. Ville i så fall bare ha laget noen DIY bassfeller med porøs materiale i de hjørnene hvor det er mulig. Jo større de er, jo bedre er det.

    Ellers er det viktigste å få kontroll over de vi kaller spekulere refleksjoner og spesielt de som kommer tidligst etter direktelyden. Dvs. speilbilde flatene av høyttalerne og da først og fremst bakvegg (vegg bak hodet, tak og siderefleksjoner.
    Refleksjoner.jpg


    Disse finner man f.eks ved å bruke speilbildemetoden.
    speilbildemetoden.jpg


    Er avstanden kort til flatene enten fra høyttalerne eller hodet, så er som regel bredbåndet demping det beste alternativet. Man bør unngå bruk av for mange tynne plater da de ikke demper bredbåndet og vil da endre det tonale som en slags equalizer. Diffusjon eller hybrid med absorpsjon/diffusjon kan vurderes til siderefleksjonene om man ønsker et mer utstrakt og større lydbildet framfor mer pin pointing og super detaljert lydbildet.

    Bruk av ren diffusjon som går godt ned i frekvens og ikke bare utfører høyfrekvent diffusjon krever ideelt sett god avstand, slik at i dette rommet vil det nok primært være for motstående siderefleksjoner.
    both sidewall reflections.jpg


    Får man kontroll på spekulære refleksjoner, så løser det også flutterekko i forhold til de lytteposisjonene man behandler. Flere lytteposisjoner krever at man dekker større flater.

    Regner med at dagens sitteplassering er rimelig låst og at sofa må stå der den står. Da har du i så fall bare mulighet til å flytte noe på høyttalerne. Siden plassering vil endre på refleksjonspunktene, så bør du evt. begynne med det. Det vil uansett ikke endre på behovet for å behandle refleksjonspunkter. Gjør du det med gode og bredbåndete produkter, så vil det gi et veldig stort løft.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når jeg så skissen her så tenkte jeg umiddelbart at bassen ikke kunne bli bra. I alle fall blir den ikke lik på begge høyttalerne.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.219
    Antall liker
    2.235
    I forhold til SBIR og frontvegg, så er nok dagens plassering av høyttalerne god. I forhold til øvre frekvensområdet, så er det nok ikke bra og skaper en del veldige tidlige refleksjoner fra nærliggende møbler.

    Fint med separat bassløsning ja.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nå sitter jeg i lytteposisjon, med fullt tørkestativ i stua som demper venstre førsterefleksjon, og en stol med tøy på som demper høyre førsterefleksjon. Har også pledd over TV-en. I tillegg har jeg skaffet meg et par rimelige bassfeller av denne typen bare for å teste litt:

    1637236841809.png


    De er 120 x 20 x 20 og skal dempe som følger:

    1637236902192.png


    1637236924987.png


    1637236943408.png


    Bassen virker noe slankere og litt mer kontrollert (om ikke mye). Spiller noen basstunge spor som Flight of the Cosmic Hippo og Morph the Cat, og det låter i grunnen fint. Nå spiller jeg heller ikke særlig høyt, så det kontrollerer seg kanskje mye selv. Det er levelig som det er.

    Men akkurat det med flutterekko og absorpsjon vil jeg prøve å gjøre litt med.

    @lydogakustikk - Hva tenker du om sånne «akustikkskyer» til å ha i taket? Og i og med at jeg ikke kan ha absorbenter på vinduet, vil det da bli ubalanse/usymmetrisk hvis jeg har noe på motstående (side)vegg?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.219
    Antall liker
    2.235
    Nå sitter jeg i lytteposisjon, med fullt tørkestativ i stua som demper venstre førsterefleksjon, og en stol med tøy på som demper høyre førsterefleksjon. Har også pledd over TV-en. I tillegg har jeg skaffet meg et par rimelige bassfeller av denne typen bare for å teste litt:

    Vis vedlegget 764674

    De er 120 x 20 x 20 og skal dempe som følger:

    Vis vedlegget 764675

    Vis vedlegget 764676

    Vis vedlegget 764677

    Bassen virker noe slankere og litt mer kontrollert (om ikke mye). Spiller noen basstunge spor som Flight of the Cosmic Hippo og Morph the Cat, og det låter i grunnen fint. Nå spiller jeg heller ikke særlig høyt, så det kontrollerer seg kanskje mye selv. Det er levelig som det er.

    Men akkurat det med flutterekko og absorpsjon vil jeg prøve å gjøre litt med.

    @lydogakustikk - Hva tenker du om sånne «akustikkskyer» til å ha i taket? Og i og med at jeg ikke kan ha absorbenter på vinduet, vil det da bli ubalanse/usymmetrisk hvis jeg har noe på motstående (side)vegg?
    Slike produkter fungerer ikke. Uavhengig om de er laget av skumgummi eller en annen type porøs materiale. I forhold til bølgelengdene er de altfor små. Det er egentlig ikke bassfeller og de er ikke engang effektive i nedre mellomtone. Målingene er misvisende og absolutt ikke til å stole på.

    Absolutt viktigste flatene for deg å er behandle vegg bak hodet og takrefleksjonene. Begge deler bør gjøres rimelig bredbåndet for god effekt. Målinger av produkter kan man altså ikke ta for god fisk på eller ta utgangspunkt i bl.a fordi de er basert på målinger som kun er gyldige i store konsertsaler o.l. store rom. Storroms akustikk og småroms akustikk er to helt ulike felt.

    Asymmetrisk behandling er lite optimalt og kan gjøre at lydbildet trekker mot ene siden. Absorbent på føtter/hjul som kan flyttes kan være en løsning. Hvis ikke, ville jeg ha konsentrert meg om bakvegg og tak.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    10cm demper vel ned til 250Hz såvidt ifølge generell erfaring. 340Hz har 1m bølgelengde, en kvart bølgelengde av dette er 25cm, så for å dempe 340Hz 100% må man ha 25cm demping, men demping virker ned til 1/8 bølgelengde hvor effekten er redusert med 50% husker ikke helt. Så da burde 12,5 cm demping virke godt nok ned til 340Hz meeeen dette er hvis lydbølgene treffer rett på. Det gjør de vanligvis ikke de treffer på skrå og får da lengre vei å gå gjennom dempningsmaterialet. Dette gjelder særlig for side vegg, mens for hjørner ikke fullt så mye. Derfor kan 10cm i praksis dempe ned til 200-300Hz avhengig av utførelse/plassering.

    Hvis man da konservativt vil si at tommelfinger regelen er: 10cm demper ned til 300Hz, 20cm demper 150Hz og 40cm demper ned til 75Hz.
    Alt annet er nok da bare markedsførings- skrøner. For hjørnerdempere hvor lydbølger ikke kan treffe mer enn 45grader, blir det enda litt dårligere

    Jo tykker demping man har jo lavere gjennomstrømningshastighet på dempematerialet må det være. Skal du bruke Glava som dempemateriale kan du bruke max 10-15cm før gjennomstrømnings motstanden ødelegger hele opplegget. Motstanden returnerer bassen før den rekker å gå gjennom hele dempematerialet.
    Man kan da istedfor bruke 10cm dempere plassert 30cm fra veggen.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spiller ikke rommets utforming en rolle? Tenker på 4,5 x 4,5 m i dette tilfelle, en kvadrat. For øvrig ganske så lik en stue jeg hadde, på 5x 5 m og omtrent samme layout. Da slet jeg fælt, og kom vel aldri ordentlig i mål. Heldigvis flyttet jeg, før jeg endevendte alt med akustisk tiltak, selv om noe ble forsøkt (Helmholz og demping).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kanskje jeg rett og slett må slå inn veggen til naboen og sette høyttalerne der?

    Uansett, jeg klarer å leve med det og nyte musikk med grei plassering (nesten nærfelt) og vettugt lydnivå. Men jeg misunner dere med gode rom.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Glimrende innspill fra lydogakustikk her. Jeg har et par tanker jeg vil bidra med;

    1. Jeg ville definitivt forsøkt å optimalisere lyd og tiltak basert på slik høyttalerne og lytteposisjonen må være mesteparten av tiden i en normal stue som skal være trivelig og brukandes. Hifi-interessen er som alle andre interesser flyktig og svingende og jeg har erfart at man er mer fornøyd over tid når stuen ser ut som og fungerer som en vanlig stue. Det blir fort et herk med hele hobbyen om man skal føle tvangstankene om å flytte både høyttalere og lytteposisjon hver gang man vil høre på musikk.

    2. Jeg valgte ferdige absorbenter fra RPG (lydogakustikk forhandler det) i så tykk størrelse som mulig bak hodet og resten av innsatsen gikk til taket.
    Valget mitt falt på 10 cm isolasjon + Ecophon Focus F-kant (skrus rett i lektene slik at det ser ut som tak-ess) selv om det ikke er en spesielt anbefalt løsning rent lydkvalitetsmessig, rett og slett fordi en stue er best når det ser og føles ut som en stue.
    En flytende øy i førsterefleksjon med bedre egnede akustikkpaneler er nok betraktelig bedre rent lydkvalitetsmessig, men det ser jo helt noldus ut.

    3. Optimalt sett ville jeg kanskje lagt en innsats i å lage en slags falsk vegg på tv-siden med isolasjon (og kanskje en trykkbasert membranfelle eller tre) bak sort stoff og feks eikespiler. Synes det ser pent ut og vil ikke gi inntrykk av at man er syk i hodet i andre menneskers øyne. :LOL:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.621
    Antall liker
    21.398
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Ref. Lydogakustikks innlegg: Jeg har 120x180x10 cm Rockfon lydplater i en kasse over lytteområdet. @_RoDa_ tok bilde av den i 2009.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det man kunne gjort på hele eller deler av f.eks bakvegg i rom med mur/betong er å lekte ut (hvis det ikke allerede er det, da gjenbruk) med 9cm stender, så lime 10cm Caruso Isobond mellom stendere til veggen, deretter lime malte stålplater til Isobond'en, 1mm, 1,5mm, 2mm alt etter dybde. Da har man en fullveggs VPR som ser pen ut, bakdelen er da at man ikke kan henge noe på den. Isobond er polyester ull (en slags fleece isolasjon) og sterkt som bikkjereim, selv en tynn, smal strimmel klarer man ikke rive i stykker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn