Forslag til PU liste, 10 på topp!

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Hvilke puer er av de beste som er laget?
Har dere noen forslag til 10 på topp liste uansett pris?
Begrunnelse og pris av hver enkelt PU kunne også vært morro og se!

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Audio Technica 95E
Kostar nokre hundrelappar og er faktisk i stand til å formidle musikk!
mvh

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Dette begynte bedre enn jeg turde håpe på!
AT-95 er absolutt en musikkformidler til Rema-pris

Neste, er utgått for ~25+år siden; Grace F-9, og helst med Ryby-nål.
Bedre MM finnes snautt, (smak & behag kan dog variere).
Denne pickupen fantes på markedet uforandret i nesten 20år!

Arne K

Vedlegg

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Etter å ha samanlikna ein del pick uper dei siste åra,er svaret enkelt.Van Den Hul Colibri

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
elta skrev:
Etter å ha samanlikna ein del pick uper dei siste åra,er svaret enkelt.Van Den Hul Colibri
Tørr du og nevne hvilke puer du har samenlignet med?
Hvilken arm liker Van Den Hul Colibri best?
Jeg har hørt at den ikke trives så bra med f.eks SME V.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:

Arne K
Hva koster noe slikt i dag?

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Sikkert mange pick uper som er på nivå med Colibrien(sikkert bedre og).Men den bør iallefall vere med på listen,etter mi meining

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Selv har jeg en Zyx Omega s som jeg synes låter fremdragende, men det er sikkert mange puer som låter bedre enn denne?

Vedlegg

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
unison skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K
Hva koster noe slikt i dag?
Han bare kødder, ingenting å trakte etter...
::)

At At95E er et kupp til prisen, kan det ikke være tvil om?

Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.856
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pris/kvalitet vert eit vanskeleg felt å vurdere. Særleg dersom prisen går mot kr 0.00. Får du ein pickup gratis, er dette uendleg mykje for pengane......
Ein AT95E vert slått ut av fleirtalet av pickupar i samlinga mi.....Heilt grei pickup dei fyrste to-tre platesidene. Men så gidd ein liksom ikkje spele meir. Vert for travelt, på ein måte.
Prøvar du ein litt dyrare AT, (som min favoritt AT ML 170), vert det heilt annleis...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Desverre er det lettere å finne hønse-tenner enn en AT-ML160-/AT-ML170...
Jeg leter ennå...har iallefall funnet en AT15SS ;D

Grace F-9 har med "normal" stift blitt solgt flere av her på børsen til ~2k+
Ruby-stiften koster omtrent like mye alene.

Og er enig med at AT-95 kun er til nødbruk/førstegangs kjøper...

Arne K

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
elta skrev:
Sikkert mange pick uper som er på nivå med Colibrien(sikkert bedre og).Men den bør iallefall vere med på listen,etter mi meining
Hvilke flere puer ville du tatt med på listen?
Finnes denne Colibri i flere utgaver?
Er det eventuell stor forskjell på de?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
AT33EV "Beste" under 5K(eller mer) som passer de fleste armer og oppsett?

mvh Filip

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Mest engasjerende MC, fremdeles utrolig detaljert, (som jeg har hørt..): Dynavector XX2 (& XX2 MkII)

Arne K

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er hjertens enig, Cobra. Ikke akkurat rimelig, men fantastisk god. Er det en Audio Origami PU- 7 du bruker den i?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tja...Ortofon Rohman, Ortofon MC 70.Anniversary og Dynavector Karat 17D3. Og Lyra Scala. Hva angår sistnevnte, blir det nok med drømmen...

mvh. VilhelmW

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
169
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Veldig glad i min Lyra Titan i :)
Den beste jeg har hørt i eget anlegg i alle fall :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ortofon SPU og Denon DL- 103 hører jo med på en sånn liste...

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
Hei, jeg ser du har Lyra titan i, noe som regnes som det beste ut i fra det fagpressen sier.
Noen sier at Lyra Kleos er i (nesten) samme klasse, har du hørt denne og samelignet den med din titan i?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.856
Sted
Torget vurderinger
0
Det er ei vanskeleg oppgåve, dette her. Det finnest rett nok pickupar som er i stand til å by på "heile greia". Desse er gjerne i same prisklasse som du elles får eit greitt anlegg for på Elkjøp...("greitt" får du ikkje for 15 kkr, nei). Det er heller ikkje lurt å tilrå desse gode pickupane utan å seie litt om kva arm dei treng. Skal dei få vise kva dei byr på, er ikkje den i dei fleste tilfelle utmerka Rega RB 250/300-løysinga den rette. Igjen er det ikkje alle armar som kan brukast på ein platespelar som t.d. Linn Sondek, som eg har litt erfaring med. Og spelaren må iallfall ikkje stå på toppen av eine høgtalaren, men aller helst ha ei vegghylle. Igjen er riaa veldig viktig, og sjølvsagt resten av anlegget....
Men skulle eg snakke om "10 beste" ville eg:

a) tatt med ein av dei beste frå ytterfløyane og midten av Rudi sin pickupliste-skala. Alt er interessant, alt etter kva eg er på jakt etter i musikken (og så kjem det an på humøret)

b) tatt med ein av dei verkeleg rå frå Lyra (eg er VELDIG glad i Lyra-lyd)

c) tatt med ein frå Dynavector. Må ha det til pop og rock (eg er VELDIG glad i Dynavector-lyd. Her er problemet at prisen stig i takt med at eg vert lukkeleg)

d) tatt med ein ikkje for dyr Benz (jaja, vi kan godt ta ein dyr om pengar ikkje skal tenkjast på. Men det vert litt for mykje å betale for hyggjeleg lyd å kjøpe ein
LP. Det vert ikkje snakk om å finlytte til denne, då går eg for ein av dei andre. Men å slappe av til musikk, kanskje lese og sånn - Her er Benz svært befriande)

e) Ein klassisk MC. Sannsynlegvis ein Denon 103 eller ein Ortofon SPU. Når ein skal lage liste, må ein slik takast med.

f) Også av historiske og sentimentale grunnar, og berre om du finn rette arm også: Shure v15 mk II

Og då har vi 10? Om vi ikkje skal velje fleire....for då må Grace F9 med, Og vandenHul, Koetsu, for ikkje å snakke om alle desse eg ikkje har høyrt...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
Det er heller ikkje lurt å tilrå desse gode pickupane utan å seie litt om kva arm dei treng. Skal dei få vise kva dei byr på, er ikkje den i dei fleste tilfelle utmerka Rega RB 250/300-løysinga den rette.
Dette blir noe O.T., men med respekt å melde, Arve: Er disse Rega-armene så gode? For å si det rett ut, personlig har jeg aldri likt de armene. Jeg synes armloddet er kjipt, og antiskatinga enda kjipere. Man må i alle fall på RB700 før det begynner å likne noe.

Nå skal det også sies at jeg har aldri likt Regaspillerne, heller. Jo, P7 forresten. Den er bra, men heller ikke den ga meg samme gode følelsen som Vpi'en. De andre fikk ikke fram go'lyden på linje med min gamle, men akk så gode HarmanKardon T6. Så for min del ble det Vpi, som har en på mange måter enkel, men likevel genialt konstruert arm.

Jeg er klar over at Rega-armene er vel anerkjente armer, og at de ofte blir modda slik at de blir virkelig gode. Jeg er også klar over at mange knakende gode kombo'er, anvender nettopp Rega-armer. Så jeg går ut fra at det basic er gode armer, og at det er meg det er noe "feil" med, som ikke liker disse. Eller er dette med ( de rimeligste )Rega-armene en myte?

mvh. VilhelmW

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.856
Sted
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det er heller ikkje lurt å tilrå desse gode pickupane utan å seie litt om kva arm dei treng. Skal dei få vise kva dei byr på, er ikkje den i dei fleste tilfelle utmerka Rega RB 250/300-løysinga den rette.
Dette blir noe O.T., men med respekt å melde, Arve: Er disse Rega-armene så gode? For å si det rett ut, personlig har jeg aldri likt de armene. Jeg synes armloddet er kjipt, og antiskatinga enda kjipere. Man må i alle fall på RB700 før det begynner å likne noe.

Nå skal det også sies at jeg har aldri likt Regaspillerne, heller. Jo, P7 forresten. Den er bra, men heller ikke den ga meg samme gode følelsen som Vpi'en. De andre fikk ikke fram go'lyden på linje med min gamle, men akk så gode HarmanKardon T6. Så for min del ble det Vpi, som har en på mange måter enkel, men likevel genialt konstruert arm.

Jeg er klar over at Rega-armene er vel anerkjente armer, og at de ofte blir modda slik at de blir virkelig gode. Jeg er også klar over at mange knakende gode kombo'er, anvender nettopp Rega-armer. Så jeg går ut fra at det basic er gode armer, og at det er meg det er noe "feil" med, som ikke liker disse. Eller er dette med ( de rimeligste )Rega-armene en myte?

mvh. VilhelmW
Eg har aldri eigd ein Rega, men prøvd dei mange gonger. Dei er svært greie spelarar, men ikkje med alle pickupar, ikkje i alle anlegg, og ikkje til alle lyttarar. Prøver du ein Dynevector DV10x5 eller ein 20 i ein RB 300, går dette veldig bra. I billegarmane frå andre produsentar, har eg ikkje fått like godt resultat med DV10x5. Om du derimot går over på VPI, vil eg seie du oppgraderer. Men du brukar også ein del meir kronasje. Armane til VPI er generelt sett betre når vi snakkar om lettare å sette opp, og alle dei kvalitetane du får ut frå unipivoteringa. Og då kjøper du naturleg nok ein betre pickup (eg brukar ein 10x5 i min JMW 9Sig, men må då ha ekstra vekt på pickupen, og lyden er berre "ein god del" betre enn ein Rega-arm. No, når eg prøver ut ein xx2 i riggen min, er lyden "ekstremt mykje" betre enn Rega-oppsett, og eg ville ikkje drøyme å bruke ein xx2 i ein RB 250. Kanskje ein RB 1000, men no har eg glede av ein synergieffekt mellom xx2 og JMW 9Sig....
Det handlar om å sette saman ting.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Er det noen her som har testet Zyx Omega opp mot andre merker?
Hvordan kommer Zyx omega ut i forhold til andre gode puer?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
169
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
unison skrev:
olaps skrev:
Hei, jeg ser du har Lyra titan i, noe som regnes som det beste ut i fra det fagpressen sier.
Noen sier at Lyra Kleos er i (nesten) samme klasse, har du hørt denne og samelignet den med din titan i?
Sorry, aldri hørt Kleos.......
Men se egen tråd om Kleos her inne.
Mvh

Topp Bunn