Forslag til nytt amp-bygge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har lyst å sette sammen en forsterker med seks kanaler.

    Kan tenke meg eks 4x50W og 2x 200W. "Klasse" spiller liten rolle, bare lyden er langt over middels.

    Når jeg skriver sette sammen, så mener jeg det. Ikke noe kompliserte saker. Gjerne amp/PS -løsning. Eks ferdige moduler. (Nesten)

    Forslag?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    ICE power er rimelig plug'n'play.

    feks: 3-veis løsning

    Fås og kjøpt fra det store utland.

    Neste steget er Hypex Ncore, Purifi-Audio som krever noe mer innsats.

    GaN fet baserte er også i vinden
    https://www.audiosciencereview.com/...-audio-bosc-ganfet-class-d-vs-hypex-co.15980/
    150w modul:
    500w modul:
    https://orchardaudio.com/starkrimson-ultra-module

    En annen bra kandidat er Neurochrome modulene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Bliver svar skyldig.
    Lige i toppen ville jeg undgå klasse D. Ville hellere bruge den på mellem eller bas og en lille klasse A med et sæt MOSFETs i toppen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bliver svar skyldig.
    Lige i toppen ville jeg undgå klasse D. Ville hellere bruge den på mellem eller bas og en lille klasse A med et sæt MOSFETs i toppen.
    Jeg brukte tidligere 2 stk FW F5 for toppen og hornet. Faktisk også bunnen en tid ved 2-veis. Det var egentlig meget bra. Det finnes også noen A/B som drives ganske langt i A. Tenke å teste ut 3x Parasound A21+. Jeg er litt redd for DIY ifm A. Har ikke havarert noen, men kjenner noen.

    Rør er vel en løsning i toppen og hornet. Da er en fort på kjøret igjen. Spørs også om match med transistor på mid/bass..
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg brukte tidligere 2 stk FW F5 for toppen og hornet. Faktisk også bunnen en tid ved 2-veis. Det var egentlig meget bra. Det finnes også noen A/B som drives ganske langt i A. Tenke å teste ut 3x Parasound A21+. Jeg er litt redd for DIY ifm A. Har ikke havarert noen, men kjenner noen.

    Rør er vel en løsning i toppen og hornet. Da er en fort på kjøret igjen. Spørs også om match med transistor på mid/bass..
    Forstår godt du overvejer det. Ville vælge rør på mellem og diskant og transistor med en anelse varme til bunden. Sidstnævnte for homogenitetens skyld. Ellers tror jeg det ikke ville hænge helt sammen. Rørgrej har jeg for det meste holdt mig fra. Kunne muligvis prøve det i pre en gang.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Pass har en meget enkel First Watt klasse A konstruksjon på vei til DIY Audio Store (ACA mini) som kan evt brukes til toppen. Ser ut til at være veldig enkel at bygge og justere. Har selv bygget (foruten 300b forst.) First Watt F6 og M2 samt Neurochrome Modulus-86 og ikke ødelagt noe ennå :)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Den låter lidt som hypex nc400. Dvs klart og tørt. Mens fx F6 og M2 er varmere og mer lettflytende. F6 er nok lidt tettere på Mod-86 men den har jo 3harmonisk som dominerende, M2 er mer 2harmonisk. Klasse A mosfet forsterkerne har faktisk lidt bedre, tyngre og dypere bass (mine Vott faller bratt under 50Hz).
    Mod86 kan bli lidt skarp i toppen på mine horn og dårlig materiale (med passiv pre. I likhet med mine 300b monoblokker), men passer ypperligt til min kones høyttalere (oppgraderte 2 veis Carlsson OA-51 LE) sammen med First Watt B1 Korg pre (jeg har justert B1 Korg til at gi en lille smule 2harmonisk).
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Amp camp er ikke veien å gå hvis du allerede har prøvd ut Firstwatt.
    Ref målinger av AMP CAMP på ASR
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker 2 stk aca balansert til mellomtonen, 350 - 10 000.
    Men mellomtonen min har vel en følsomhet i området 103-105 db eller så.
    Så når en da lytter på 85 db, med peak kanskje opp mot 100 så blir det vel maks 1/4 w eller så ut av ACAene.
    Som regel nede i miliwattområdet. Og da er ikke forvrengningen så 1/2 gal...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også et par av de, og det låter mer åpent med Purifi EVAL1 eller Anaview AMS0100 enn AMP CAMP.
    I mitt hode er AMP CAMP et steg ned enn noen annen FW.

    Men trådstarter vil ha ca 50w, de gir maks 15w.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    ACA mini (https://www.firstwatt.com/pdf/art_aca_mini.pdf) er ikke tilgjengelig ennå.
    Jeg har faktisk ikke hørt purifi, kunne godt tenke meg det, men har diverse hypex bla. NC400 monoblokker.
    Jeg kan virkelig godt lide first watt F6 og M2. De lyder ikke som mine 300B, El34 eller Kt88 monoblokker. Rørene har specielle kvaliteter men jeg har brukt FW F6 og M2 i noen år nu mens mine rørforsterkere står i hyllen og er ikke slått på.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mine XTZ A2-300 må stå påslått i ca 1 time før dem begynner å skinne. Hvis en kan kalle det det. Jeg trodde at klasse-d ikke hadde denne utfordringen, da sett i forhold til Klasse -A og A/B.

    For å si det sånn om mine XTZ, så er jeg mer "on" med forsterkere som har mer opplagt kant og åpenhet, eller kanskje et mer analytisk lydbilde/spillestil.

    xtz a2-300 x 3 i rack.jpg
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Tja hypex nc400, som jeg brukte i anlegg nr to, lød bedre når de var gjennomvarme. Stod slått på i flere måneder av gangen. Slukkede kun hvis jeg slulle endre noe eller reise bort i noe tid.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tja hypex nc400, som jeg brukte i anlegg nr to, lød bedre når de var gjennomvarme. Stod slått på i flere måneder av gangen. Slukkede kun hvis jeg slulle endre noe eller reise bort i noe tid.
    Jeg hadde et par mono NC400. Dem lite jeg ikke den gang i det oppsettet jeg hadde. Manglet nerve. Kanskje dem hadde passet her nå. Er nok litt for rask til å selge ut saker og ting. Det er mange ting jeg anger på. Disse er en av dem sammen med AHB2. Kanskje jeg skal kline til med AHB2 igjen. Da 3 stk.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg brukte nc400 i hovedanlegget var de via Leben RS-28CX pre. Det lød godt omend lidt bassfattigt med mine dengang Altec 604-8g (har dem stadig som reserve). Men det kunne spille klart og høyt og live musikk lød virkelig live!
    AHB2 kjenner jeg ikke.

    Jeg på den anne side burde selge noe av det jeg har, samler på for meget :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ville styrt unna allt kinesisk , koster litt mer men kjøp heller evaluerings board av 3255 .Texas instruments
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    passe med 2 sånne pr kanal, og kjøre balansert….
    Nei , den er allerede balansert , Bare TI board kan du velge å bruke 4x se mode eller 2 channel bridge eller 1 paralell bridge .Paralell bridge gir deg ikke mer effekt enn bridge for 4-8 ohm ,,,men tåler 2 ohm og da 480w
    TI tåler en max rail spenning 53v , noen av kina version bare 30-40v
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Nei , den er allerede balansert , Bare TI board kan du velge å bruke 4x se mode eller 2 channel bridge eller 1 paralell bridge .Paralell bridge gir deg ikke mer effekt enn bridge for 4-8 ohm ,,,men tåler 2 ohm og da 480w
    TI tåler en max rail spenning 53v , noen av kina version bare 30-40v
    Ballansert, blir jo ikke railspenningen så høy, over 600w på 38v i 8ohm da
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ballansert, blir jo ikke railspenningen så høy, over 600w på 38v i 8ohm da
    Bare tenk på det ,,,,Disse TI singel rail amper er jo begrenset i så måte i fht dual rails ,,
    effekten halveres så ,,
    max rail gir ca 120 w i 8 ohm brokoblet og 240w i 4 ohm skal du i 2 ohm må du paralell brokoble
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Så enkelt er det jo ikke da der er forskel på klasse D.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke erfaring ennå, men håper den vil starte opp etter hvert uten kulelyn.
    Jeg skjønner årsaken mht logistikk osv., men det hadde vært mange mil lettere å lage en noenlunde fornuftig kabelføring dersom alle moduler inkl SMPS hadde vært å få i høyre- og venstreutgave.

    20220302_162815.jpg
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.536
    Antall liker
    13.843
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Har noen erfaringer med GaN forsterkere?
    Eks:
    Tech/Reviews (orchardaudio.com)

    Vis vedlegget 777490
    Eg har ikkje erfaring med "normale" forsterkarar med GaN, men har vore med å utvikla ein del elektronikk for HT-applikasjonar.
    GaN tåler høgare temperaturar enn SiC som igjen toler meir en vanleg silisium. GaN handterer og ganske godt store straumar.
    Men eg tenker det er litt overkill i ein forsterkar til normalt bruk i ein heim, men det kan godt ver at det fungerer bra.

    Peder
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ikke erfaring ennå, men håper den vil starte opp etter hvert uten kulelyn.
    Jeg skjønner årsaken mht logistikk osv., men det hadde vært mange mil lettere å lage en noenlunde fornuftig kabelføring dersom alle moduler inkl SMPS hadde vært å få i høyre- og venstreutgave.

    Vis vedlegget 796583
    Dette ser virkelig bra ut. Gleder meg til å høre hva du syns.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn