Høyttalere Forslag til musikalske subwoofere

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Lurer på å kjøpe to identiske subwoofere til anlegget, og trenger litt inspirasjon etter å ha sett meg blind på hva vi selv har i butikken nå.

Har dere noen tips til små (opp til 12" kanskje?), musikalske subber? Helst til veil ca. 10k per stykk. De bør kunne vise til gode målinger og ellers gode erfaringer!

Ønsker å ha et størst mulig overblikk over hva som finnes før jeg sugler meg ferdig og kjøper et par habile subber og en kalibratør som takler stereo-sub-oppsett.
 

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Jeg vil anbefale James subwoofere med 10-tommere. De har en nypris på ca kr 15000,-, men selges nå ut for ca kr 7000,- fra importøren. Dette er et røverkjøp.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Mine 2cent: Selv om man velger ferdigprodukt, gjenstår ting som fase - løpetid/delay, XO og flanker, plassering og akustikk, og hva mere er. Jeg hadde satset på DIY.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg vil anbefale en brukt...med størst mulig element, og evnt. erstatte forsterker med ny "plate" fra Hypex

Arne K
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Det blir neppe noe hjemmesnekring, jeg er ganske inhabil i det å svinge hammeren!

Modding er også uaktuelt, da jeg ikke har noe kjennskap eller erfaring med slikt. Ønsker i utgangspunktet en "fabrikksub" som fungerer bra.
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Jeg vil anbefale en brukt...med størst mulig element, og evnt. erstatte forsterker med ny "plate" fra Hypex

Arne K
Sorry hvis jeg "bryter meg inn her" men jeg har en dynabel brontes stående her. Denne synes jeg ikke er spesielt musikalsk. Ser at den fikk brukbart skussmål i en test, men jeg synes den er altfor treg. Spiller liksom ikke ilag med anlegget. Mulig dette kunne ha vert mulig å fikse med korreksjon. Et det noen som kan forklare meg enkelt hvordan man få det beste ut av det man har. Brontes i dette tilfellet ?
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Av rimelige suber jeg syntes jeg B&W ASW610 gjør en god jobb. Disse koster rett over 5k, og med noen få små justeringsmuligheter er disse ganske anvennlige. Suben det er snakk om en 10" i en liten lukket kasse med 200W forsterker.

Hvilke høyttalere skal subene brukes med?


Geir Arne
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Takker for tips!

De skal brukes sammen med SF Guarneri Homage.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Sorry hvis jeg "bryter meg inn her" men jeg har en dynabel brontes stående her. Denne synes jeg ikke er spesielt musikalsk. Ser at den fikk brukbart skussmål i en test, men jeg synes den er altfor treg. Spiller liksom ikke ilag med anlegget. Mulig dette kunne ha vert mulig å fikse med korreksjon. Et det noen som kan forklare meg enkelt hvordan man få det beste ut av det man har. Brontes i dette tilfellet ?
Sannsynligvis for mye nivå i bunn kontra i mellombassen. Løsning: EQ. MiniDSP kan være tingen, men husk at DSP introduserer latency (tidsforsinkelse), og det påvirker faseforholdet.

Edit: + XO/flankesteilhet = fase, sum og respons. Usual suspects.
 
Sist redigert:

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Tja...jeg har en Epic Legend Reference i mitt anlegg

Jeg spiller ALT av musikk fra det sarteste til råeste metal....spiller sykt tight og fett.
2x12" i lukket kasse....
Welcome to Epik Subwoofers
Har prøvd noen subber opp gjennom årene, men denne er helt rå...rett og slett.
PS: Du trenger bare EN :)

EDIT: med 2 stk...vennligst send ut nabovarsel før bruk ...true story :)
 
Sist redigert:

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Hei!

Hva med B&W PV1D? Har selv PV1 som spiller sammen med Magnepan 1.7. Jeg synes det fungerer godt. PV1D er vesentlig oppgradert og burde være enda bedre enn PV1 som har oppnådd gode omtaler for sine musikalske kvaliteter. Så langt har registrert god omtale hos What-hifi. Du kan vel teste de ut hjemme før en eventuell handel hos Hifiklubben?

Mvh Olav E.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Sannsynligvis for mye nivå i bunn kontra i mellombassen. Løsning: EQ. MiniDSP kan være tingen, men husk at DSP introduserer latency (tidsforsinkelse), og det påvirker faseforholdet.Edit: + XO/flankesteilhet = fase, sum og respons. Usual suspects.
Dette skjønte jeg faktisk ingen ting av??? Kan du gjengi det i norsk, må antakelig ha det inn med teskje ;)
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Epik Legend er registrert, men de har vel ingen norsk importør. De finnes ihvertfall ikke på LSound sine sider enda? To subber må nok til, jo flere jo bedre i forhold til å få en jevn respons. Det har vel blitt regnet fram til at det ideelle er 4 subber, men Geddes mener man klarer seg med 3 hvis man kan flytte den ene opp i høyden (!).

PV1D er interessante, men gjerne hakket for dyre!

Gradient sine er vel også en smule dyre, men for all del interessant med dipol-sub.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
KEF R400b kan jo også sjekkes ut. Den ligger dog litt over budsjett.


Geir Arne
 
C

Cyber

Gjest
Rythmik Audio F12SE, ca 8-9 K pr stk levert. Går steindypt og svært stramme og musikalske. Må importeres, men det er ikke noe pes. Kontakt Ascend Acoustics, trivelige folk.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Rythmik så faktisk fantastisk ut. De må sjekkes ut nøye! Har du personlig erfaring med å handle fra Ascend Acoustics?
 

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
144
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Hva med en Velodyne i SPL Ultra serien, 12 995 for en 10". Har selv en av forrige modell som jeg synes er veldig lett å integrere med de andre høytalerne, og er kjapp så den er god til å spille musikk med. På denne serien er det også en innebygd romkorreksjon/dsp. Samt forskjellige ferdige modus for musikk og film.
 
Topp Bunn