Forslag til dykksag

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
For å lage jevne, rene og rette kutt er viktig når vi lager høytalere og annet.
Har tilligere brukt rettholdt og sirkelsag men ok resultat men det blir aldri perfekt.Har også Elu (Dewalt) bordsag ( slik man snur bordet på) men den er heller ikke så nøyaktig på store flater.
Har sett på reklamer om dykksag og det ser jo bra ut men prisene varierer mye fra Jula til Festool. 1500 til 5000.-

Kjør debatt og kom med forslag, alternativer
 
N

nb

Gjest
Den argeste er fra mafell visstnok, men den er enda dyrere enn festool sin. Jeg ville kjøpt festool. God, potensielt masse annet man kan kjøpe som passer sammen med den og veldig høy annenhåndsvetrdi. Dukker av og til opp brukt på finn.no. For å spare litt penger kan du importere fra England eller Tyskland.

Du kommer til å bruke den til mye, den er bedre enn sirkelsag til nesten alt og har du råd ville jeg kjøpt en skikkelig en så har du en god sag i mange år. Du gjør neppe noe galt med bosch. Makta eller andre, men sytemtenkingen til festool er ganske unik. Ganske avhengighetsskapende så kan ende opp med å bli en veldig dyr sag.

Eksempelvis kjøpte jeg dykksag med to styreskinner og støvsuger med longlife-pose og to blad for 6000 på finn. Listeprisene til motek er litt misvisende, man får litt rabatter der. Det er julekalendertilbud på den ut året så vidt jeg vet.
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Ja ser de har Festol 55 REBQ med to styreskinner til 5890,- De har butikk i Haugseund
Ellers ser jeg Bosch sin blå med en skinne og box til 4201,- hos verktoy.no de sender fraktfritt så det er kanskje en bra pris?
 
N

nb

Gjest
Jeg har en del saker fra festool og ting er så gjennomtenkt og passer så godt sammen at det for meg lett hadde vært verdt et par lapper ekstra. Om du kun skal ha en dykksag er det jo ikke så viktig, men om du har planer om å utvide utsytyrsparken så er det lurt å ha det i bakhodet.

En stud siden jeg sjekket prisene i England men det pleide å være en del å spare. En del mindre nå pga valutakursen og styreskinner gjør pakken stor og potensielt dyr å sende. Sjekk axminster.co.uk de sender til Norge og trekker fra britisk mva
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Jeg har en del saker fra festool og ting er så gjennomtenkt og passer så godt sammen at det for meg lett hadde vært verdt et par lapper ekstra. Om du kun skal ha en dykksag er det jo ikke så viktig, men om du har planer om å utvide utsytyrsparken så er det lurt å ha det i bakhodet.

En stud siden jeg sjekket prisene i England men det pleide å være en del å spare. En del mindre nå pga valutakursen og styreskinner gjør pakken stor og potensielt dyr å sende. Sjekk axminster.co.uk de sender til Norge og trekker fra britisk mva
Pundet er på 10,02 nå så forskjellen er marginal men det hjelper jo om de kutter UK VAT som jeg tror er 20% Som du sier kan sikkert portoen bli dyr.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Uk har 25% vat mils og toolstop er billig på frakt.
 
A

audiosan

Gjest
Ja ser de har Festol 55 REBQ med to styreskinner til 5890,- De har butikk i Haugseund
Ellers ser jeg Bosch sin blå med en skinne og box til 4201,- hos verktoy.no de sender fraktfritt så det er kanskje en bra pris?
Det finns i alle fall 2 Bosch dykksager i blå serien. den du tenker på her er GKT55GCE. men en har også GKS85G. denne får du til 3490,- uten skinne. 1600mm skinne koster 500,-. link her: Senkesag / Dykksag | Prohandel AS
en kan også tenke på, at Bosch sine blå serie verktøy koster ca det samme som dewalt. så en kan kanskje ta en titt på disse rundt om også før en bestemmer seg.
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Ja ser de har Festol 55 REBQ med to styreskinner til 5890,- De har butikk i Haugseund
Ellers ser jeg Bosch sin blå med en skinne og box til 4201,- hos verktoy.no de sender fraktfritt så det er kanskje en bra pris?
Det finns i alle fall 2 Bosch dykksager i blå serien. den du tenker på her er GKT55GCE. men en har også GKS85G. denne får du til 3490,- uten skinne. 1600mm skinne koster 500,-. link her: Senkesag / Dykksag | Prohandel AS
en kan også tenke på, at Bosch sine blå serie verktøy koster ca det samme som dewalt. så en kan kanskje ta en titt på disse rundt om også før en bestemmer seg.
Den 85 modellen så stor og tung ut, tror såfall det må bli 55 modellen.
Inbiller meg at blå Bosch er bedre kavalitet en Dewalt?
 
A

audiosan

Gjest
tviler på at Bosch har bedre byggekvalitet enn Dewalt igrunn. og presisjons messig, så er det ikke mye forskjell mellom Bosch blå og Bosch grønn.
forskjellen der ligger i material valget i innmaten. grønn serien er for hobbybrukeren. blå serien er for byggeplassen.
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Uk har 25% vat mils og toolstop er billig på frakt.
Mills selger Bosch til 450 pund med to skinner og box, som du sier billig frakt 30 pund
Verktøy selger den til 4200 med frakt og en skinne og box.
mao. ingenting og hente med dagens kurs.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Dewalt de siste 2-3 årene har blitt veldig bra. Brukes av undertegnede hver dag. Har også dykksaga med 2400 mm skinne.
Batteriverktøyet deres er helt prima. Lang batterilevetid og tåler røff behandling.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg har vært tømrer i 14 år. I min bransje er det kun festool som gjelder når det kommer til finere snekkerarbeid og tilpasninger på kjøkkenmontering. Presisjonen, kvaliteten samt utsyret som kan settes på er meget bra på festool. Løp å kjøp.
 

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
312
Antall liker
760
Sted
Porsgrunn
Jeg har vært tømrer i 14 år. I min bransje er det kun festool som gjelder når det kommer til finere snekkerarbeid og tilpasninger på kjøkkenmontering. Presisjonen, kvaliteten samt utsyret som kan settes på er meget bra på festool. Løp å kjøp.
Henger meg på her.
Dykksaga til festool blir det neste verktøyet for min del. Har forøvrig håndoverfres og domino fres som fungerer upåklagelig.
Hvis jeg ikke husker feil er dykksaga til festool den eneste dykksaga som beholder snittlinjen i kuttet selv om du tilter saga 45 grader.(litt dårlig forklart, men det har med hengslingen på saga å gjøre. Dette gjør det enklere og sette mål på emnet ved kapping)
 
N

nb

Gjest
En lang skinne er også ganske upraktisk. Jeg har to på 140cm og en på 108, det er den siste som blir mest brukt.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Ikke hvis man driver med innredning. Dvs veggplater o.l.
Småkasser og normale høytalerbygg så ja.
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
En lang skinne er også ganske upraktisk. Jeg har to på 140cm og en på 108, det er den siste som blir mest brukt.
Sikkert praktisk med en kort skinne, men for meg er det et must å kunne kappe kortsiden på en stor plate, dvs 122 cm.
 
N

nb

Gjest
En lang skinne er også ganske upraktisk. Jeg har to på 140cm og en på 108, det er den siste som blir mest brukt.
Sikkert praktisk med en kort skinne, men for meg er det et must å kunne kappe kortsiden på en stor plate, dvs 122 cm.
Jada, jeg bruker de på 140cm også og av og til må jeg skjøte to sammen. Men å kun ha en lang skinne tilgjengelig er ganske upraktisk. Men om en stor del av jobben er å kappe veggplater o.l. så er en lang selvsagt å foretrekke.
 
N

nb

Gjest
Ja ser de har Festol 55 REBQ med to styreskinner til 5890,- De har butikk i Haugseund
Husk på at Motek oppgir alle priser eks mva, så du må nok legge på en del. Tilbudet var ikke så imponerende, jeg får den opgitt til 6028 eks mva når jeg legger den inn i nettbutikken, jeg har en rabattavtale men siden jeg kun handler som privatperson så har jeg neppe den beste dealen i byen.

Motek er dyre, men de er ekstremt effektive og visstnok bra på service/erstatninger når noe klikker, men det er nok mindre relevant å betale for slikt når man handler på privaten. Jeg bestillte Kapex-sagen til Festool klokken 8 om morgenen og fikk den levert på døra klokka 11...
 

scanspeak

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
27
Antall liker
10
Jeg hadde masse i blå bosch serien tidligere..
nå har jeg nærmest alt mulig i festool og ser meg ALDRI tilbake..
2xkapex -rotex -høvel -fres -2xdriller -skinnesag -domino -pendelsag -støvsuger osv-- det koster men er
en glede å jobbe med..er faktisk gøy å gå ut i bilen å hente det en trenger..
har brukt dewalt sin skinnesag en liten tid nå pga min makker heller vil byttelåne med meg og stjele min festool..
jeg liker ikke dewalt sin måte å dykke på-samt den støyer mer..men mulig det er vane men nei og atter nei ..
festool er nr 1
 
N

nb

Gjest
^ tiltredes. Noenlunde det samme jeg har (jeg er dog ikke profesjonell).

Om noen vil kjøpe en pent brukt Kapex 120 er det bare å pm-e meg forresten, jeg har to, noe som er i overkant nå som det ikke lengre jobbes i to easjer i huset.
 

thorleif.d

Medlem
Ble medlem
10.03.2011
Innlegg
15
Antall liker
7
Sted
Oslo
Kjøpte nylig Makita på Byggmakker for et lite TV- møbel prosjekt for å etterligne et allerede eksisterende Clic stereomøbel. Er fornøyd med denne. solid, presis osv. Vurderte seriøst Festool sin, men det ble et spørsmål om pris og tilgjengelighet, men tipper Festool er hakket "kvassere" ;-)
 

Vedlegg

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Er det flere varianter av Festool sin TS 55 ute å går? Ser både benevnelsen TS 55 EBQ og TS 55 R nevnt. Er dette to forskjellige, og hvordan er det med skinner og slikt?
 
Topp Bunn